Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Moi, ostin käytetyn Softailin ja siinä alkaa olla etunakki vaihtokunnossa. Se on Dunlopin tubeless rengas ja pyörässä on pinnavanteet. Eli tarvitsenko myös sisärenkaan kun alan vaihtamaan ja voiko tubeless renkaan sisälle laittaa sisärenkaan tarvittaessa vai pitääkö varsinaisen renkaan olla silloin TT eikä TL?
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Piinavanteitahan lienee nykyään ilman sisärengastakin käytettäviä, mutta ne on tehty nimenomaan tätä tarkoitusta varten. Kyllä vanhemmat Softailin pinnavanteet tarvitsevat sisäkumin. Minullakin on sisärenkaan vaativa pinnavanne edessä 2008 Night Trainissä. Eturenkaana olen käyttänyt Dunlop D402 MH90-21 -rengasta, joka on "Tubeless" mutta kyllä sinne siis sisäkumi on aina laitettu.
Jotkuthan ovat jotain vanhemmille pinnavanteille viritelmiä tehneet jotta voisivat välttää sisärenkaan, mutta en tekisi, en keksi mitään hyötyä moisesta, enemmän tulee riskejä. Vaikea on tubeless-vanteen venttiiliäkään tuohon peltivanteeseen istuttaa...
Jotkuthan ovat jotain vanhemmille pinnavanteille viritelmiä tehneet jotta voisivat välttää sisärenkaan, mutta en tekisi, en keksi mitään hyötyä moisesta, enemmän tulee riskejä. Vaikea on tubeless-vanteen venttiiliäkään tuohon peltivanteeseen istuttaa...
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Miltei 100% todennäköisyyellä, tarviit
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
On pinnavanteessa sisärengas (jos ei ole joku omatekele sikaflexillä ja jeesusteipillä tilkitty. Ja voi laittaa tubeless päällirenkaan sisärenkaan kanssa. Vannenauhakin kannattaa uusia ja jos on aikaa, niin harjaa vanteen sisäpuolelta ruosteet ja maalaa ja antaa kuivua ajan kanssa. Pinnannipat johtavat vettä sisäänpäin. Maalatut vanteet varsin ruosteisia ovat toisinaan.
Kerran meni tommonen melkein eilen asennettu sisäkumillinen moodiin, jossa alapuolen ilma katosi yön aikana pois. Sain annettua tekohengitystä paikka-ainepullolla sen verran, että pääsin takaisin renkaan vaihtaneeseen liikkeeseen. Aluksi rengastyöläinen oli "minulle pahoillaan" kun siellä on sitä laittamaani paikka-ainetta ja siivoaminen tulisi olemaan "iso työ".
Hänen valituksensa vaikeni, kun osoittautui, että heidän jäljiltään päällikumin sisäpuolella oli "objekti" joka ei sinne kuulunut ja joka oli kaivanut sisäkumiin pienen reiän. Sattuuhan sitä. Onneksi ei mennyt kerralla eikä täydestä laukasta.
Kerran meni tommonen melkein eilen asennettu sisäkumillinen moodiin, jossa alapuolen ilma katosi yön aikana pois. Sain annettua tekohengitystä paikka-ainepullolla sen verran, että pääsin takaisin renkaan vaihtaneeseen liikkeeseen. Aluksi rengastyöläinen oli "minulle pahoillaan" kun siellä on sitä laittamaani paikka-ainetta ja siivoaminen tulisi olemaan "iso työ".
Hänen valituksensa vaikeni, kun osoittautui, että heidän jäljiltään päällikumin sisäpuolella oli "objekti" joka ei sinne kuulunut ja joka oli kaivanut sisäkumiin pienen reiän. Sattuuhan sitä. Onneksi ei mennyt kerralla eikä täydestä laukasta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Itse jos aikoo vaihtaa renkaan, niin tubeless-rengas voi olla melkoinen savotta laittaa paikalleen. Ainakin Michelin Commander II oli uskomattoman vaikea saada paikalleen käsipelillä alkuperäiselle 21 tuuman vanteelle. Merkittävästi hankalampi kuin mikään muu yhdistelmä, mitä on vastaan tullut.
2008 mallissa voi hyvinkin olla alkuperäinen sisuri ja vannenauha, joten ne ostaisin suoraan uudet. Vaikka nykyinen butyylikumi on kestävää, niin kyllä kerran vuosikymmeneen kannattaa vaihtaa.
2008 mallissa voi hyvinkin olla alkuperäinen sisuri ja vannenauha, joten ne ostaisin suoraan uudet. Vaikka nykyinen butyylikumi on kestävää, niin kyllä kerran vuosikymmeneen kannattaa vaihtaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Sisärengasta ei joka kerta ole pakko vaihtaa, jos ei siinä ole mitään vikaa. Yleisin ongelma on ruostekertymä venttiilin juuressa.
Myös koko vanne ruostuu vanhemmiten ja sisärenkaaseen tarttuu kokkareita, jotka alkavat hiertää ajossa. Vanteen saa vielä elvytettyä, kun hinkkaa teräsharjalla irtoruosteen pois ja jotakin ruosteenestomaalia päälle.
Jos vanne on keskeltä voimakkaasti syöpynyt, on vaara, että koko kiekko halkeaa. Kaksi halkeamista on ollut tuttavapiirissä ja ihmetelty on tuota.
Ja se kannattaa myös huomioida että vitosen sisäkumi on vitosen sisäkumi, joka voi olla mopoon hyvä, mutta raskaassa moottoripyörässä ehkä ei.
Myös koko vanne ruostuu vanhemmiten ja sisärenkaaseen tarttuu kokkareita, jotka alkavat hiertää ajossa. Vanteen saa vielä elvytettyä, kun hinkkaa teräsharjalla irtoruosteen pois ja jotakin ruosteenestomaalia päälle.
Jos vanne on keskeltä voimakkaasti syöpynyt, on vaara, että koko kiekko halkeaa. Kaksi halkeamista on ollut tuttavapiirissä ja ihmetelty on tuota.
Ja se kannattaa myös huomioida että vitosen sisäkumi on vitosen sisäkumi, joka voi olla mopoon hyvä, mutta raskaassa moottoripyörässä ehkä ei.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Pari vuotta sitten etuvanteen skrapasin, alla linkki. Yli kymmenen vuotta ja yli 100.000 km ajettu oli vanne tuolloin.
Jäin miettimään, että vahva ruosteenestomaali estää varmaan pinnojen kiristyksen ja toisaalta veden pääsyä pinnareiästä vanteeseen. Mutta ehkä vielä pahempi se, että se varmaan estää veden pääsyn ulospäin ja vanteen kuivumisen, kun sitä vettä varmasti jostain päin menee sisään.
http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtop ... 65465debc6
Jäin miettimään, että vahva ruosteenestomaali estää varmaan pinnojen kiristyksen ja toisaalta veden pääsyä pinnareiästä vanteeseen. Mutta ehkä vielä pahempi se, että se varmaan estää veden pääsyn ulospäin ja vanteen kuivumisen, kun sitä vettä varmasti jostain päin menee sisään.
http://www.harrika.fi/juttutupa/viewtop ... 65465debc6
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Ei pinnavanteessa välttämättämättä ole sisärengasta. Harrikka on ihan ite kehitellyt tähän Harrikalle tyypillisen virityksen. Vannenauhaan on integroitu venttiili. Vannenauha on toki hieman norminauhaa levämpi. Mutta tällä ratkaisulla Harrikkakin on siirtynyt sisärenkaattomien pinnavanteiden -kerhoon.
Toinen juttu onkin se, ettei systeemi toimi, se pääsäätöisesti vuotaa. Vuoto tulee useasti siitä, että merimatkalla on roiskahtanut merivettä vanteen sisäpuolelle. Muutaman vuoden ikäiset pinnavanteet ovat aika railakkaasti ruostuneet. Eli ratkaisu on, että Harrikan ihan oma nerokas patentti revitään pois ja laitetaan sisärengas. Ja laitetaan oikean mallinen sisärengas. Myös tuossa asiassa näkee luovia ratkaisuja.
Ps sisärenkaattomia pinnavanteita on toki muillakin valmistajilla, esim BMW ja Aprilia, mutta niissä onkin vähän mietitty asiaa, eikä menty siitä läpi, josta aita on kaatunut.
Toinen juttu onkin se, ettei systeemi toimi, se pääsäätöisesti vuotaa. Vuoto tulee useasti siitä, että merimatkalla on roiskahtanut merivettä vanteen sisäpuolelle. Muutaman vuoden ikäiset pinnavanteet ovat aika railakkaasti ruostuneet. Eli ratkaisu on, että Harrikan ihan oma nerokas patentti revitään pois ja laitetaan sisärengas. Ja laitetaan oikean mallinen sisärengas. Myös tuossa asiassa näkee luovia ratkaisuja.
Ps sisärenkaattomia pinnavanteita on toki muillakin valmistajilla, esim BMW ja Aprilia, mutta niissä onkin vähän mietitty asiaa, eikä menty siitä läpi, josta aita on kaatunut.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100
Re: Onko pinnavanteissa sisärenkaat?
Maali painuu kun kuivuu ja saa olla myötäänsä kirimässä pinnoja. Tämä vahamainen suoja-aine voisi olla parempi kuin maali https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... suoja-aine
Erittäin hyvin tunkeutuva, vettä syrjäyttävä korroosionestoaine.
Muodostaa ohuen, ruskean ja rasvamaisen suojaavan kalvon.
Sopii erityisen hyvin suljettujen kotelotilojen, saumojen ja ruosteisten pintojen käsittelyyn.
Ruosteisille, epäpuhtaille pinnoille primeriksi ennen alustansuojaa.
Matala-aromaattinen ohennin.
Erittäin hyvin tunkeutuva, vettä syrjäyttävä korroosionestoaine.
Muodostaa ohuen, ruskean ja rasvamaisen suojaavan kalvon.
Sopii erityisen hyvin suljettujen kotelotilojen, saumojen ja ruosteisten pintojen käsittelyyn.
Ruosteisille, epäpuhtaille pinnoille primeriksi ennen alustansuojaa.
Matala-aromaattinen ohennin.