2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Hei,
Vanhaan mutta ajankohtaiseen ketjuun palatakseni.
2011 Ultra Limited on vekotin ja siihen ajattelin päivittää alustaa. On jokseenkin tuttua tuo "woblaus" kovemmissa maantienopeuksissa, varsinkin etelä-europpalaisilla mutkateillä ja varsinkin kun siellä tarakallakin emännys istuu sekä laukut on täynnä kaikenlaista s...nan tärkiää.
Kysymys: Onko kellään kokemusta Platinium Air Suspension -iskareista?
Kiinnostais tuo mahdollisuus tiputtaa persaus kenttään esim tilanteissa joissa tarvii liikutella pyörää parkissa yms. Tällä hetkellä noin tuumalla on laskettu Ultran perää. Yltää koko jalalla maahan.
Tuo Wilbers on myös vaihtoehtona. Ei vaan taida laskeutua yhtään sillä.
Kokemuksia? Ajatuksia?
Vanhaan mutta ajankohtaiseen ketjuun palatakseni.
2011 Ultra Limited on vekotin ja siihen ajattelin päivittää alustaa. On jokseenkin tuttua tuo "woblaus" kovemmissa maantienopeuksissa, varsinkin etelä-europpalaisilla mutkateillä ja varsinkin kun siellä tarakallakin emännys istuu sekä laukut on täynnä kaikenlaista s...nan tärkiää.
Kysymys: Onko kellään kokemusta Platinium Air Suspension -iskareista?
Kiinnostais tuo mahdollisuus tiputtaa persaus kenttään esim tilanteissa joissa tarvii liikutella pyörää parkissa yms. Tällä hetkellä noin tuumalla on laskettu Ultran perää. Yltää koko jalalla maahan.
Tuo Wilbers on myös vaihtoehtona. Ei vaan taida laskeutua yhtään sillä.
Kokemuksia? Ajatuksia?
2011 FLHTK
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Ajamatta metriäkään Harrikan ilma-alustalla väittäisin sen kaikesta hienoudestaan ja hinnastaan huolimatta tarjoavan ainoastaan korkeuden säädön. Ja toki myös kuorman kestävyyttä lastin vaihtuessa.
Vaikea uskoa, että se olisi hyvä iskunvaimennus edellä rakennettu. Show-hommat edelleen erikseen ja ajettavuus erikseen. Näyttäväähän se on, jos voi laskea laukut tonttiin, mutta ei se paljon siirrettävyyttä helpota, jos laukuista tulevat sukset samalla.
Jos kompura-alusta olisi se paras ajettavuuden kannalta, niin varmasti esim. Wilbers, Ricor tai Öhlins sellaisen tarjoaisivat. Mutta nyt niitä tarjoavat ihan muut tahot, kuin ajettavuus edellä menevät.
Valintakysymyksiä, kaikkea ei saa koskaan samassa paketissa.
Jousituksen lyhennys ei näissä koskaan paranna ajo-ominaisuuksia, koska joustovara lyhenee samalla. Jos perää on pakko saada alas, voi iskareiden alapään kiinnitystä siirtää taaksepäin sopivalla kymppejä maksavalla kikkareella ja samalla perä putoaa. Tein tuon yhden kaverin pyörään. Silti iskareiden joustovara säilyy.
Vaikea uskoa, että se olisi hyvä iskunvaimennus edellä rakennettu. Show-hommat edelleen erikseen ja ajettavuus erikseen. Näyttäväähän se on, jos voi laskea laukut tonttiin, mutta ei se paljon siirrettävyyttä helpota, jos laukuista tulevat sukset samalla.
Jos kompura-alusta olisi se paras ajettavuuden kannalta, niin varmasti esim. Wilbers, Ricor tai Öhlins sellaisen tarjoaisivat. Mutta nyt niitä tarjoavat ihan muut tahot, kuin ajettavuus edellä menevät.
Valintakysymyksiä, kaikkea ei saa koskaan samassa paketissa.
Jousituksen lyhennys ei näissä koskaan paranna ajo-ominaisuuksia, koska joustovara lyhenee samalla. Jos perää on pakko saada alas, voi iskareiden alapään kiinnitystä siirtää taaksepäin sopivalla kymppejä maksavalla kikkareella ja samalla perä putoaa. Tein tuon yhden kaverin pyörään. Silti iskareiden joustovara säilyy.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Kannattaa huomioida että perän laskeminen pidentää etujättöä ja pyörästä tulee raskaampi käännellä.
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Kiitoksia kommenteista.
Tuo perän laskeminen on nykymallillaan toteutettu nimenomaan siirtopaloilla (vakioiskarit). Ajatus oli siinäkin helpottaa pyörän liikuttelua kun vauhtia on niin vähän, että pitää töppöset olla maassa tukena. Ja joskus joutuu jopa työnteleen taaksepäin.
Kun on perus persjalkanen 172 sulkapäässä, niin siihen kaipailin helpotusta.
Noin lähtökohtasesti ei ole tarkoitus kruisailla perä alhaalla, mutta mistä sitä koskaan tietää. Ajatuksena kiehtoo tuo säätömahdollisuus painon/kuorman mukaan ja korkeussäätö parkkiin mentäessä.
Mites noi wilberssit suhtautuu siihen jos siirtopaloilla muuttaa kulmaa? Vai suhtautuuko mitenkää?
Tuo perän laskeminen on nykymallillaan toteutettu nimenomaan siirtopaloilla (vakioiskarit). Ajatus oli siinäkin helpottaa pyörän liikuttelua kun vauhtia on niin vähän, että pitää töppöset olla maassa tukena. Ja joskus joutuu jopa työnteleen taaksepäin.
Kun on perus persjalkanen 172 sulkapäässä, niin siihen kaipailin helpotusta.
Noin lähtökohtasesti ei ole tarkoitus kruisailla perä alhaalla, mutta mistä sitä koskaan tietää. Ajatuksena kiehtoo tuo säätömahdollisuus painon/kuorman mukaan ja korkeussäätö parkkiin mentäessä.
Mites noi wilberssit suhtautuu siihen jos siirtopaloilla muuttaa kulmaa? Vai suhtautuuko mitenkää?
2011 FLHTK
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Kun siihen kaverin pyörään ne siirtopalat asensin, niin en huomannut ajossa mitään erikoista 20 km lenkillä.
Uskoisin Wilbersin toimivan yhtälailla siirtopalojen kanssa. Niissä on automaattinen säätö kuorman mukaan ajossa, korkeutta ei kuitenkaan varsinaisesti säädetä, vaan se yrittää palauttaa vakiotilaa kuorman mukaan.
Uskoisin Wilbersin toimivan yhtälailla siirtopalojen kanssa. Niissä on automaattinen säätö kuorman mukaan ajossa, korkeutta ei kuitenkaan varsinaisesti säädetä, vaan se yrittää palauttaa vakiotilaa kuorman mukaan.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Tilasitko wilberssit suoraan saksasta: https://www.wilbers-shop.de/
Vai myykö joku suomessa?
Vai myykö joku suomessa?
2011 FLHTK
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Heitin mailia, jos sinulla oli toimiva mailiosoite tuossa...setti71 kirjoitti: 10:20 27.04.2020. Tilasitko wilberssit suoraan saksasta: https://www.wilbers-shop.de/
Vai myykö joku suomessa?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Jees, kiitos. Laitoin mailia sulle takasin.
2011 FLHTK
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Heip,
Laittelin ennen lomareissua Baltiaan Wilberssit paikoilleen sekä eteen, että taakse. Eteen tuli mysö Ricorin tatit originaalien tilalle. Ei menny rahat hukkaan.
Voinpa sanoa, että kannatti satsata alustaan. Pyörä ä ei meinannu entiseksi tuntea. Mitä huonommaksi tie meni, sitä enemmä nauratti. Alusta toimii niin yksin ajaessa kuin emäntä ja reissukamat kyydissä loistavasti.
Keula rauhottui huomattavasti, ei niiaa syvälle jarrutuksissa vaan on jämäkkä mutta joustaa. Takapää (pyörän siis) rauhottu kerralla, vaikka pohjaakin, rebound on jäsy, ei sinkoa kohti taivasta kuten ilmaiskarit teki.
Tuo pohjaaminen johtunee "hieman" liian optimistisesta painon ilmoittamisesta matkakamoissa. Pitänee esijännitystä kiriä hieman.
Joe Coolille kiitokset konsultoinnista ja toimituksesta.
Laittelin ennen lomareissua Baltiaan Wilberssit paikoilleen sekä eteen, että taakse. Eteen tuli mysö Ricorin tatit originaalien tilalle. Ei menny rahat hukkaan.
Voinpa sanoa, että kannatti satsata alustaan. Pyörä ä ei meinannu entiseksi tuntea. Mitä huonommaksi tie meni, sitä enemmä nauratti. Alusta toimii niin yksin ajaessa kuin emäntä ja reissukamat kyydissä loistavasti.
Keula rauhottui huomattavasti, ei niiaa syvälle jarrutuksissa vaan on jämäkkä mutta joustaa. Takapää (pyörän siis) rauhottu kerralla, vaikka pohjaakin, rebound on jäsy, ei sinkoa kohti taivasta kuten ilmaiskarit teki.
Tuo pohjaaminen johtunee "hieman" liian optimistisesta painon ilmoittamisesta matkakamoissa. Pitänee esijännitystä kiriä hieman.
Joe Coolille kiitokset konsultoinnista ja toimituksesta.
2011 FLHTK
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 18:05 06.10.2020.
- Viesti:
Re: 2013 Electra - Alusta uusiksi - pientä raporttia
Tämä kesä ajettu 11tkm, uudella jousitukselle 2016 Ultrassa. Eteen tuli Progressive monotube, 20w öljyllä. Öljyn määrä Progressiven mukainen. Taakse tuli 13,5” pituiset Öhlinssit,ilman lisäsäiliöitä. Sag eli alkujousto paikallaan kuormattuna ohjeen mukaan. Jousituskorkeus kasvoi noin 20mm joka paransi ajettavuutta paljon. Samalla asensin lisätuen startin pulteista runkoon. Olen erittäin tyytyväinen. Täysin eri pyörä nyt. Vakaa ja kuormankestävä. Etujousitus voi olla jollekin kuskille liian jämäkkä. Ohuemmalla öljyllä voisi etupää pehmentyä? Kaarre ajo turvallisempaa. Jarrutusmatka lyhyempi. Suosittelen. Ricor tai Racetech venttiileistä ei mitään kokemusta. Öhlins tekee myös eteen täydellistä jousitus sarjaa, joka kiinnostaa jos jollain kokemusta tästä?