Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tämä maalausprojekti jäi syksyllä vähän vaiheeseen, mutta nyt on taas potkaistu tulille. Päädyin kuitenkin maalaamaan kiukaan paikallaan, koska remontille tai avaamiselle ylipäätään ei ollut tarvetta. Irto-osat pois edestä ja kovaa hinkkausta teräsharjalla, paperilla, puukolla jne. Ennen suojausta enimmät pölyt pois paineilmalla ja sitten reilusti rasvanpoistoainetta että pinnan sai puhtaaksi. Sitten pari rullaa erilevyistä rajausteippiä niiden alueiden suojaksi, joihin ei uutta väriä ole suotavaa tulla.
Itse maalin valinnassa tein muutamia testejä. Tuo aiemmin mainitsema Kwasnyn Spray Max struktuuri maali on hyvin lähellä alkuperäistä niin värisävyn, kiiltoasteen kuin struktuurin osalta, mutta kun se on ensisijaisesti tarkoitettu muovipintoihin, en oikein luota kuumakesto ominaisuuksiin. Mutta viileämpiin pisteosiin toimii hienosti ja koemaalauksen teinkin puolan koteloon.
Löysin sattumalta sitä oikeaa VHT Wrinkleä tutusta maalikaupasta, ja sehän sinetöi materiaalihankinnan kerrasta. Hinta oli kuitenkin noin kolmasosa HD:n omaan kannuun verraten, vaikka se hinta ei ollutkaan se varsinainen kriteeri. Olen tuota VHT:tä käyttänyt takavuosina ennenkin joten tiedän sen toimivaksi.
Ruiskin koneeseen maalit toissapäivänä, joten vielä ei oikein voi verrata lopputulosta alkuperäiseen pintaan. VHT kuivuu todella hitaasti, kuivumisaika vähintään 48h ennen kuin kannattaa alkaa hipelöimään. Toisaalta struktuurikuvio ”nousee” esiin vasta kuivumisen edetessä, joten heti tuoreelta ei pintaa voi arvioida. Ja kuten todettua, lopullisen kovuuden maali saa vasta kuumennuksen jälkeen, valmistaja suosittelee tunnin uunikuivatusta 100´C lämmössä. Lämmityksen aikana/jälkeen kuvio vielä hieman madaltuu, eli vaikka maalauksen ja ilmakuivatuksen jälkeen pinta vaikuttaa karkealta, uunituksen jälkeen se vielä hieman tasoittuu. Samoin ilmakuivatuksen jälkeen pinta on hieman kiiltävä, mutta mattaantuu uunituksen aikana.
Koko pyörää ei kotiuuniin saa mahtumaan, joten lämmitys vaatii koneen käyttämistä kuumaksi. Tähän menee vielä hetki, joten lopputuloksen arviointi menee keväämmälle, palaan siihen kuvien kera myöhemmin.
Itse maalin valinnassa tein muutamia testejä. Tuo aiemmin mainitsema Kwasnyn Spray Max struktuuri maali on hyvin lähellä alkuperäistä niin värisävyn, kiiltoasteen kuin struktuurin osalta, mutta kun se on ensisijaisesti tarkoitettu muovipintoihin, en oikein luota kuumakesto ominaisuuksiin. Mutta viileämpiin pisteosiin toimii hienosti ja koemaalauksen teinkin puolan koteloon.
Löysin sattumalta sitä oikeaa VHT Wrinkleä tutusta maalikaupasta, ja sehän sinetöi materiaalihankinnan kerrasta. Hinta oli kuitenkin noin kolmasosa HD:n omaan kannuun verraten, vaikka se hinta ei ollutkaan se varsinainen kriteeri. Olen tuota VHT:tä käyttänyt takavuosina ennenkin joten tiedän sen toimivaksi.
Ruiskin koneeseen maalit toissapäivänä, joten vielä ei oikein voi verrata lopputulosta alkuperäiseen pintaan. VHT kuivuu todella hitaasti, kuivumisaika vähintään 48h ennen kuin kannattaa alkaa hipelöimään. Toisaalta struktuurikuvio ”nousee” esiin vasta kuivumisen edetessä, joten heti tuoreelta ei pintaa voi arvioida. Ja kuten todettua, lopullisen kovuuden maali saa vasta kuumennuksen jälkeen, valmistaja suosittelee tunnin uunikuivatusta 100´C lämmössä. Lämmityksen aikana/jälkeen kuvio vielä hieman madaltuu, eli vaikka maalauksen ja ilmakuivatuksen jälkeen pinta vaikuttaa karkealta, uunituksen jälkeen se vielä hieman tasoittuu. Samoin ilmakuivatuksen jälkeen pinta on hieman kiiltävä, mutta mattaantuu uunituksen aikana.
Koko pyörää ei kotiuuniin saa mahtumaan, joten lämmitys vaatii koneen käyttämistä kuumaksi. Tähän menee vielä hetki, joten lopputuloksen arviointi menee keväämmälle, palaan siihen kuvien kera myöhemmin.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Ota se saunaan mukaan!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Vähän päivitystä tähänkin projektiin. Homma alkaa olla siinä mallissa että lopulliset hifistelyt, kevyt huolto ja sitten kovaa ajoa.
Ensimmäisen maalaus session lopputulos ei vielä oikein miellyttänyt struktuurin osalta, joten ruiskin uuden kerroksen niihin kohtiin jossa kuvio ei ollut tasaisin. Lyhyehkön ilmakuivatuksen jälkeen annoin lämpöä tehokkaalla kuumailma puhaltimella, jolla sai nopeasti muokattua struktuurin tasaiseksi joka puolelta. Pelkällä ilmakuivauksella pinta jäi osittain kiiltävämmäksi, riippuen vähän maalikerroksen paksuudesta. Föönillä kuvion sai nopeammin näkyviin, ja lämpöä säätelemällä samanlaiseksi joka puolelta. Jos pinta olisi ihan tasainen, eli maalikerros yhtä vahva koko alueella, pelkkä ilmakuivaus voisi riittää.
Samalla kun paikat oli suojattu, maalasin myös puola- ja putsarikotelon (muovisen pohjan eri maalilla), pakoputkien lämpösuojat (irrallaan ) sekä sylinterit. Sylinterit tosin varsinaisella kuumakesto maalilla koska VHT ei kestä kuumaa niin paljon että pysyisi hyvänä sylinterissä.
Ennen:
Jälkeen:
Ensimmäisen maalaus session lopputulos ei vielä oikein miellyttänyt struktuurin osalta, joten ruiskin uuden kerroksen niihin kohtiin jossa kuvio ei ollut tasaisin. Lyhyehkön ilmakuivatuksen jälkeen annoin lämpöä tehokkaalla kuumailma puhaltimella, jolla sai nopeasti muokattua struktuurin tasaiseksi joka puolelta. Pelkällä ilmakuivauksella pinta jäi osittain kiiltävämmäksi, riippuen vähän maalikerroksen paksuudesta. Föönillä kuvion sai nopeammin näkyviin, ja lämpöä säätelemällä samanlaiseksi joka puolelta. Jos pinta olisi ihan tasainen, eli maalikerros yhtä vahva koko alueella, pelkkä ilmakuivaus voisi riittää.
Samalla kun paikat oli suojattu, maalasin myös puola- ja putsarikotelon (muovisen pohjan eri maalilla), pakoputkien lämpösuojat (irrallaan ) sekä sylinterit. Sylinterit tosin varsinaisella kuumakesto maalilla koska VHT ei kestä kuumaa niin paljon että pysyisi hyvänä sylinterissä.
Ennen:
Jälkeen:
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tulipa hieno! Kerro sitten myöhemmin kuinka maalit kesti.
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Kertakaikkiaan siisti..kui hitokseen pultit ja tönärinsuojat sait suojattua nuin hyvin?,,,
Electra cvo 2004
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Pulttien suojaksi tein kumiletkusta "tulpat" päälle (teipillä toinen pää umpeen) ja tönäriputkien yms suojaukseen käytin ihan normaalia rajausteippiä joka taipuu pieniinkin kulmiin. Kyllähän siinä joku hetki vierähti teippaillessa, mutta nopeampaa se oli kuin irroittaa koko tekniikka. Nyt on takana jo 1500km ajoa tältä keväältä ja ainakin toistaiseksi maalit on pysyneet todella hyvänä ja värisävyt tasaisena.MAKE1971 kirjoitti: 21:36 20.04.2020. Kertakaikkiaan siisti..kui hitokseen pultit ja tönärinsuojat sait suojattua nuin hyvin?,,,
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Heti kun keksivät tummemman värin kuin musta väriä ei vaihdeta On hieno
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Siitäpä tulikin mieleen että etuvanteen pinnat pitäisi saada mustiksi.Sepixlh kirjoitti: 10:03 22.04.2020. Heti kun keksivät tummemman värin kuin musta väriä ei vaihdeta On hieno
Onkohan olemassa mustia pinnapillejä ? Neonvärisinä niitä kyllä näkyy kylän poikien supermotoissa.
EDIT: Stunt Freaks Team pillejä saa näköjään ihan Motonetista mustana, 8€/pkt. Taidan kokeilla tuonkin "tuunauksen"
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Mun mielipide on että hienompi vanne tulee mustalla keskiöllä ja kehällä ynnättynä kiiltäviin pinnoihin.
Toki kustantaa reilusti yli kympin ja jokaisella on oikeus testailla omaan pyöräänsä mitä haluaa.
Toki kustantaa reilusti yli kympin ja jokaisella on oikeus testailla omaan pyöräänsä mitä haluaa.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Aiheesta on t-paitakiSepixlh kirjoitti: 10:03 22.04.2020. Heti kun keksivät tummemman värin kuin musta väriä ei vaihdeta On hieno
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Pitihän ne pinnasuojat kokeilla. Yllättävän siisti 8€ panoksella.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Otas kuva vähän kauempaa, jossa koko pyörä näkyy kuten tuossa aikaisemmin. Hyvä projekti
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Vähän tärähtäneitä (kuten kuskikin...), sorry
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Mustuus lisääntyy laittamalla mustat motocross 'haitari'gummit ja teleskooppii ylä-ja ala T-kappaleitten vällii kutistesukkaa
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty