Kun olen Night Trainin mustien pyttyjen kiiltäviä jäähdytysripojen päitä katsellut, niin olen kuvitellut, että ne on koneistettu tai hiottu maalauksen jälkeen. Onnistuisiko yli maalaus ja sitten dremeliä tms. peliin?Veijo Esso kirjoitti: 08:45 18.05.2020. Kun itse aion pitää ripojen kirkkaat kontrastit näkyvissä, niin se ei ainakaan vähennä tuskaa.
Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Jos ne ripojen reunat on paljaalla alumiinilla niin helpoimmin taitaa tosiaan mennä niin että maalaa yli ja sitten pyyhkii hiomasienellä tai palikalla+paperilla ripojen suuntaisesti maalit pois. Joku kasisatanen paperi jättää aika sileän pinnan, jos taas haluaa ”koneistetun” näköisen niin sitten karkeampaa.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Periaatteessa onnistuu noin, mutta sen jälkeen muutama ripa kiiltää kirkkaana ja lopuissa on sitten hapettumaa. Se erottuisi vielä pahemmin kuin nykyinen, jossa on vain muutamassa välissä lohkeamia. Ei huvittaisi lähteä puhdistamaan kaikkia ripoja. Alunperin piti vain lohkoista korjata remontin yhteydessä kärsineet kohdat, mutta sitten taas lähti laajenemaan. Ehkä tässä kohtaa vedetään käsijarrua, jotta pyörä olisi ajossa kesälomalla.UrpoTJ kirjoitti: 19:06 18.05.2020. Kun olen Night Trainin mustien pyttyjen kiiltäviä jäähdytysripojen päitä katsellut, niin olen kuvitellut, että ne on koneistettu tai hiottu maalauksen jälkeen. Onnistuisiko yli maalaus ja sitten dremeliä tms. peliin?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Jos otat hiomapalikan tai -sienen niin saat sillä pyyhittyä useamman rivan kerralla. Jos ei ne rivat aivan ruvella ole niin ei tuohon luulisi saavan menemään tuntia enempää ja siinä jo ehtii ihailla työnsä jälkeäkin hyvän tovin Saattaisi tuo muuten mennä viilallakin, sellaisilla pitkillä ”siloitteluvedoilla”, ei missään nimessä eestaas hinkaten. Viilaa tosin on vaikea saada mahtumaan oikeassa asennossa jos/kun pytyt on jo kiinni lohkossa ja kannet asennettu
Alumiini on aika helppo työstettävä ja kun noissa rivoissa on mistä ottaa niin ei tarvitse paljon hienostella. Ryppymaali varmaan kestää Sinolia, voi sitten pyyhkiä pölyt ja muut jämät alumiinipinnoista.
Huom! Täysin eri juttu jos nuo paljaat alumiinit on eloksoitu (en usko että olisi) tai lakattu (voi ollakin). Heti paljon työläämpi homma. Eloksointi kovettaa pinnan niin että hiominen on lähes mahdotonta, ja lakka voi olla tiukassa niin ettei sitä saa hyvin joka paikasta. Pinnasta tulee sitten laikukas kun paljas alumiini ja lakattu (tai eloksoitu) pinta himmenee eri tahtiin.
Alumiini on aika helppo työstettävä ja kun noissa rivoissa on mistä ottaa niin ei tarvitse paljon hienostella. Ryppymaali varmaan kestää Sinolia, voi sitten pyyhkiä pölyt ja muut jämät alumiinipinnoista.
Huom! Täysin eri juttu jos nuo paljaat alumiinit on eloksoitu (en usko että olisi) tai lakattu (voi ollakin). Heti paljon työläämpi homma. Eloksointi kovettaa pinnan niin että hiominen on lähes mahdotonta, ja lakka voi olla tiukassa niin ettei sitä saa hyvin joka paikasta. Pinnasta tulee sitten laikukas kun paljas alumiini ja lakattu (tai eloksoitu) pinta himmenee eri tahtiin.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Nämä ei ole japsipyöriä, alunperin ei siis ole alumiiniosia lakattu. Tai eloksoitu.
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Tällaiset ne rivat oli alunperin, väittäisin että pytty ja kansi on tehtaalla maalattu raakana ja sitten koneistettu ripojen reunat metallille. Ihan samalla tavalla ne oli hapettunut kuin ripojen välit joista maali oli lähtenyt, eli ei niissä ainakaan eloksointia ole. Meinasin ensin että olisin suojannut ripojen reunat kapealla rajausteipillä, mutta kun ei ne virheettömät olleet ja suojaaminen vaikkapa tuolta tönäriputkien takaa olisi ollut melko savotta, päädyin ylimaalaamaan kaikki. Jos romut olisi ollut pöydällä irtonaisena, olisi päätös todennäköisesti ollut toinen.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Onkos kukaan tutkinut, paljonko sylintereihin ruiskutettu maalikerros eristää lämmönluovutuksessa.
Tuli vaan mieleen, kun ryppymaali ainakin muodostuu aika paksuksi kerrokseksi, ettei sitten lämpö nouse maalipöperön alla liikaa.
Tuli vaan mieleen, kun ryppymaali ainakin muodostuu aika paksuksi kerrokseksi, ettei sitten lämpö nouse maalipöperön alla liikaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Hyvä kysymys. Maali on ilman muuta eriste, lisäkerros vanhan päälle erityisesti. En tiedä, mitä maalia se alkuperäinen musta pytyissä on, mutta näyttää erilaiselta kuin paksumpi maali enska-ja jakopääkopassa tai öljysäiliössä. Saattaahan se olla samaakin maalia ohuempana kerroksena tai eri lailla paistettuna. Pytyissä, kansissa ja venttiilikoneiston kopassa näyttää maalikerros siis aika ohuelta. Sinänsä mustahan säteilee lämpöä enemmän koneesta ulos verrattuna kiiltävämpään pintaan, joskin ripojen välissä ei säteilyn osuus ole kovin suuri konvektioon verrattuna. Saattaa väri ja maalit olla tässä asiassa enempi teoreettinen kysymys, mutta nehän ovat usein mielenkiintoisimpia!
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Koneistamattoman karvalakkimallin Dynan pyttyrivoitus on suurempi => se jäähdyttää paremmin.
On joskus tullut mittailtua kappaleiden jäähtymisiä pinnoituksen laadun funktiona. Ei ole juurikaan merkitystä onko murikka mustattu tai harmaalla eloksoinnilla. Jopa vitivalkoinen kiiltävähkö pulverimaalaus antaa lämmön säteillä lähes yhtä hyvin. Kiiltäväksi lumputettu alumiini tai kromi sen sijaan eivät lämpösäteile samassa luokassa. Toinen piste tästä kohdin karvalakkimallin Dyna Street Bobille!
Bytheway oon just menossa maalaamaan mattamustaksi kiiltävää alumiinia. Aurinkolämmönkeräin tekeillä. Ajattelin vetää "pohjamaaliksi" astianpesukoneaineliuosta. Sillä saa alumiinin hapettumaan ja maali tarttuu!
Ainakin näin tapahtuu teoriassa ja iltapäivällä tiedän asiasta enemmän.
On joskus tullut mittailtua kappaleiden jäähtymisiä pinnoituksen laadun funktiona. Ei ole juurikaan merkitystä onko murikka mustattu tai harmaalla eloksoinnilla. Jopa vitivalkoinen kiiltävähkö pulverimaalaus antaa lämmön säteillä lähes yhtä hyvin. Kiiltäväksi lumputettu alumiini tai kromi sen sijaan eivät lämpösäteile samassa luokassa. Toinen piste tästä kohdin karvalakkimallin Dyna Street Bobille!
Bytheway oon just menossa maalaamaan mattamustaksi kiiltävää alumiinia. Aurinkolämmönkeräin tekeillä. Ajattelin vetää "pohjamaaliksi" astianpesukoneaineliuosta. Sillä saa alumiinin hapettumaan ja maali tarttuu!
Ainakin näin tapahtuu teoriassa ja iltapäivällä tiedän asiasta enemmän.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Night Train TC96, tekniikan irrotus+maalaus
Happopohjamaali olisi tuohon tarkoitukseen suunniteltu
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!