Omituinen tyhjäkäynti
Omituinen tyhjäkäynti
Joo eli -04 EFI Dyna ja jotenki käyttäytyy omituisesti tyhjäkäynnillä.
Se oli tiedossa että kylmänä tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammat ruiskukoneissa, mutta tässä on sellainen ominaisuus että kun käynnistää siten että pyörä on sivujalan varassa kallella niin, joskus saattaa olla korkeat kierrokset (arviolta ehkä 2000-2500r/min) vaikka moottori olisi lämmin.
Tätä saattaa jatkua monta minuuttia eikä kierrokset tipu, kunnes sit ku pyörän nostaa pystyyn niin rauhoittuu ja kierrokset tippuu noin tuhanteen.
Ja tätä ei siis tapahdu aina. Lämpimänä ehkä yksi kymmenestä käynnistyksestä ja kylmänä ehkä yksi kolmesta käynnistyksestä on sellainen.
Ärsyttävää kun ei voi aamulla polttaa rauhassa tupakkaa ja odottaa moottorin lämpenevän kun se huutaa ja koko kylä herää.
Sit ku nostan pyörän pystyyn ja istun päälle niin heti rauhoittuu.
Onkos tämäkin ominaisuus vai vika?
Niin ja pyörää ei ole ainakaan mun aikana säädetty tai viritetty. Pitäisi olla ihan vakio
Se oli tiedossa että kylmänä tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammat ruiskukoneissa, mutta tässä on sellainen ominaisuus että kun käynnistää siten että pyörä on sivujalan varassa kallella niin, joskus saattaa olla korkeat kierrokset (arviolta ehkä 2000-2500r/min) vaikka moottori olisi lämmin.
Tätä saattaa jatkua monta minuuttia eikä kierrokset tipu, kunnes sit ku pyörän nostaa pystyyn niin rauhoittuu ja kierrokset tippuu noin tuhanteen.
Ja tätä ei siis tapahdu aina. Lämpimänä ehkä yksi kymmenestä käynnistyksestä ja kylmänä ehkä yksi kolmesta käynnistyksestä on sellainen.
Ärsyttävää kun ei voi aamulla polttaa rauhassa tupakkaa ja odottaa moottorin lämpenevän kun se huutaa ja koko kylä herää.
Sit ku nostan pyörän pystyyn ja istun päälle niin heti rauhoittuu.
Onkos tämäkin ominaisuus vai vika?
Niin ja pyörää ei ole ainakaan mun aikana säädetty tai viritetty. Pitäisi olla ihan vakio
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Ei ehkä auta, mutta kerronpa kuitenkin. Viime kesänä reissussa 2008 Softaili ryppyili siten, että lähti startista nätisti käyntiin, mutta kun nosti pyörän pystyyn ja potkaisi seisontajalan pois, niin sammui eikä startti pyörinyt. Tämä tapahtui monta kertaa. No, pääsin kuitenki Jämsän marketin pihasta Himokselle ja piti startata teltta-alueelle. Taas sama juttu. Pyörä kuskattiin sinne pajalle jossa katsottiin ja kokeiltiin, vikaa ei löytynyt, sitä ei enää siellä saatu toistumaan. Ei vikakoodeja. No, kemujen jälkeen ajelin kotiin, kaikki taas kunnossa. Viikon päästä pysähdyin kioskille ja taas sama juttu. Nyt hoksasin, että ei se vika johtunut pyörän pystyyn nostamisesta tai seisontajalan nostamisesta, vaan se tuli satunnaisesti siitä, kun istuin koko painollani penkille!
Sain penkin irti ja roplailin johtoja. Sen jälkeen ei ole vikaa esiintynyt, 10.000 km on menty.
Harmittaa tietysti, kun ei tiedä missä vika oli eli mikä johto tai liitin kinnasi. Minulla on kerran ennenkin ECM:n liitin ollut jotenkin huonosti kiinni, vilkut ja valot temppuili ihan omituisesti. Se liitin kannattaa irroittaa ja pistää uudelleen kiinni.
Ei ehkä ole sama vika, mutta tämä vain esimerkkinä siitä, että epäilinkin ihan väärää asiaa kun epäilin pyörän kallistuksen tai suoruuden olevan syynä, siltähän se näytti!
Onko vikakoodeja? Ja kaasu palauttaa kunnolla, vaijerit hyvässä rasvassa?
Sain penkin irti ja roplailin johtoja. Sen jälkeen ei ole vikaa esiintynyt, 10.000 km on menty.
Harmittaa tietysti, kun ei tiedä missä vika oli eli mikä johto tai liitin kinnasi. Minulla on kerran ennenkin ECM:n liitin ollut jotenkin huonosti kiinni, vilkut ja valot temppuili ihan omituisesti. Se liitin kannattaa irroittaa ja pistää uudelleen kiinni.
Ei ehkä ole sama vika, mutta tämä vain esimerkkinä siitä, että epäilinkin ihan väärää asiaa kun epäilin pyörän kallistuksen tai suoruuden olevan syynä, siltähän se näytti!
Onko vikakoodeja? Ja kaasu palauttaa kunnolla, vaijerit hyvässä rasvassa?
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Tarviiko ruiskukonetta erityisemmin lämmittää, siis paikalla käyttäen? Onhan sitä kiva kuunnella tietysti aamusauhujen lomassa, mutta öljy varmaan kiertää joka paikassa ihan muutamassa kymmenessä sekunnissa, ja joillekin kaasutinkoneille kylmänä joskus ominaista ”temperamenttia” ei pitäisi esiintyä ruiskun kanssa. Ja paremmin sekä nopeamminkin tuo lämpiää ajossa, eri juttu jos suoraan pihasta tarttee kiihdyttää vilkkaalle valtatielle ”täysillä”, sitä ei ole kiva tehdä kylmänä tietenkään.
Sorry, ei varsinainen vastaus kysymykseen, ja tokihan tuo kannattaa selvittää... mutta melkeinpä veikkaisin minäkin jotain vaijerin kinnaamista pyörän ollessa kallellaan. Monesti on ohjaus kääntyneenä kun pyörä on kallellaan, ja oikaistaan kun nostetaan pystyyn. Samalla yleensä etupää hieman painuu kun pyörän paino siirtyy sivujalalta jousituksen päälle. Kummassakin tilanteessa vaijerin taivutus muuttuu ja liikkuu.
Sorry, ei varsinainen vastaus kysymykseen, ja tokihan tuo kannattaa selvittää... mutta melkeinpä veikkaisin minäkin jotain vaijerin kinnaamista pyörän ollessa kallellaan. Monesti on ohjaus kääntyneenä kun pyörä on kallellaan, ja oikaistaan kun nostetaan pystyyn. Samalla yleensä etupää hieman painuu kun pyörän paino siirtyy sivujalalta jousituksen päälle. Kummassakin tilanteessa vaijerin taivutus muuttuu ja liikkuu.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Tämä "ominaisuus" on ollut pyörässä niin kauan kun se on minulla ollut (noin 2v).
Sähköliitokset on käyty läpi 1,5v sitten samalla ku purin koko pyörän ja käytin maalaamossa.
Kaasuvaijerit on uusittu viime talvena ja vedetty eri reittiä kun ohjaustanko vaihtui korkeampaan.
Mikään näistä ei ole vaikuttanut tähän.
Silloin kun tätä esiintyy niin ei ole merkitystä vaikka miten leikkii kaasun kanssa tai kääntää ohjaustankoa.
Vasta sitten kun pyörän nostaa pystyyn niin kierrokset laskee.
Tai no, nyt ku mietin tarkemmiin niin, muutaman kerran ollut myös niin että edes pyörän pystyyn nostaminen ei auttanut, vaan kun peruutin parkkiruudusta pois ja painoin kytkimen pohjaan, kun olin laittamassa vaihdetta päälle, niin silloin vasta rauhoittui.
Mut yleensä riittää ihan vaan se että nostaa pyörän pystyyn.
Yritän muistaa ottaa videolle joku päivä jos se sattuu taas tekemään sitä.
Sähköliitokset on käyty läpi 1,5v sitten samalla ku purin koko pyörän ja käytin maalaamossa.
Kaasuvaijerit on uusittu viime talvena ja vedetty eri reittiä kun ohjaustanko vaihtui korkeampaan.
Mikään näistä ei ole vaikuttanut tähän.
Silloin kun tätä esiintyy niin ei ole merkitystä vaikka miten leikkii kaasun kanssa tai kääntää ohjaustankoa.
Vasta sitten kun pyörän nostaa pystyyn niin kierrokset laskee.
Tai no, nyt ku mietin tarkemmiin niin, muutaman kerran ollut myös niin että edes pyörän pystyyn nostaminen ei auttanut, vaan kun peruutin parkkiruudusta pois ja painoin kytkimen pohjaan, kun olin laittamassa vaihdetta päälle, niin silloin vasta rauhoittui.
Mut yleensä riittää ihan vaan se että nostaa pyörän pystyyn.
Yritän muistaa ottaa videolle joku päivä jos se sattuu taas tekemään sitä.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Miun rajallisen moottorioppi määrän mukkaa, tarviiKariFS kirjoitti: 08:36 12.05.2020. Tarviiko ruiskukonetta erityisemmin lämmittää, siis paikalla käyttäen? ...
Ruisku tietokoneinee ei poista sitä metalurgian faktaa jotta, rätkän käynnistyksessä alumiiniseos mäntä laajenee noppeemmi ku rautane sylinteriputki. Tulee/voi tulla ns. kylmäleikkaantumista, tarpeetonta moottorin männänrenkas/sylinteri kulumaa. Kannattas joku hetki antaa käyä paikallaa, vaikka kuin on ruisku
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Onhan tuossa mahdollisia vikapaikkoja ainakin:
kaasuläpän asentotunnistin
alipainetunnistin
imuilman lämpötila-anturi
tyhjäkäynnin säätömoottori
Liittimet kun oli jo tarkastettu, niin lähtisin silloin selvittämään jotain noista. Epämääräisen toiminnan selvittäminen on tietysti hankalaa, kun välttämättä mittauksen aikana ongelmaa ei ole. Muutaman selvitystyötunnin hinnalla on melkein jo kaikki osat vaihdettu uusiin, joten kovin syvällistä tutkimusta ei välttämättä kannata tehdä. Toisaalta jos vika on jossain muualla, niin rahat menevät kankkulan kaivoon.
kaasuläpän asentotunnistin
alipainetunnistin
imuilman lämpötila-anturi
tyhjäkäynnin säätömoottori
Liittimet kun oli jo tarkastettu, niin lähtisin silloin selvittämään jotain noista. Epämääräisen toiminnan selvittäminen on tietysti hankalaa, kun välttämättä mittauksen aikana ongelmaa ei ole. Muutaman selvitystyötunnin hinnalla on melkein jo kaikki osat vaihdettu uusiin, joten kovin syvällistä tutkimusta ei välttämättä kannata tehdä. Toisaalta jos vika on jossain muualla, niin rahat menevät kankkulan kaivoon.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Ainiin unohdin, kaasuläpän asentotunnistin on vaihdettu vuosi sitten uuteen eikä vaikuttanut.
Ja tyhjäkäyntimoottoria oon puhdistanut aina ilmasuodattimen vaihdon yhteydessä puhdistus-sprayllä. Enkä oo huomannut mitään muutosta, mutta kai se voi olla muutenki jotenki rikki. Ainaki se liikkuu kun käyttää virrat pois-päälle. En sit tiedä kuinka nopeasti sen kuuluu liikkua. Mulla se liikkuu noin 1,5 sekunnissa auki asennosta kiinni.
Onko alipainetunnistin sama asia kuin MAP?
Sitä en oo vaihtanut mutta se on käynyt mielessä. Sen tiivistekin voi kuulemma vuotaa helposti.
Tosin, luulis että tekis sitä aina eikä vaan sivujalalla kallistettuna .
Imuvuodot tuli muutenki tarkistettu silloin vuosi sitten kun oli vähän nykivää menoa, mutta silloin syylliseksi paljastui bensapumppu ja paineensäädin.
Sitten on tietenki imuilman lämpötila-anturi ja moottorin lämpötila-anturi, mutta voiko nekään tehdä semmosta...
Mitään vikakoodejakaan ei näy.
Ja tyhjäkäyntimoottoria oon puhdistanut aina ilmasuodattimen vaihdon yhteydessä puhdistus-sprayllä. Enkä oo huomannut mitään muutosta, mutta kai se voi olla muutenki jotenki rikki. Ainaki se liikkuu kun käyttää virrat pois-päälle. En sit tiedä kuinka nopeasti sen kuuluu liikkua. Mulla se liikkuu noin 1,5 sekunnissa auki asennosta kiinni.
Onko alipainetunnistin sama asia kuin MAP?
Sitä en oo vaihtanut mutta se on käynyt mielessä. Sen tiivistekin voi kuulemma vuotaa helposti.
Tosin, luulis että tekis sitä aina eikä vaan sivujalalla kallistettuna .
Imuvuodot tuli muutenki tarkistettu silloin vuosi sitten kun oli vähän nykivää menoa, mutta silloin syylliseksi paljastui bensapumppu ja paineensäädin.
Sitten on tietenki imuilman lämpötila-anturi ja moottorin lämpötila-anturi, mutta voiko nekään tehdä semmosta...
Mitään vikakoodejakaan ei näy.
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Joo, samaa kapistusta tarkoitin.
Muistan hyvin tapauksen, kun oman dynan ongelmat ratkesi samalla menetelmällä.Kert kirjoitti: 12:33 12.05.2020. Imuvuodot tuli muutenki tarkistettu silloin vuosi sitten kun oli vähän nykivää menoa, mutta silloin syylliseksi paljastui bensapumppu ja paineensäädin.
Jos anturin virheellisen tiedon perusteella oletetaan kone kylmäksi ja ohjaus laittaa lisää soppaa koneeseen? Mutta silloinkin pitäisi mennä vaan vähän rikkaammalle eikä nostaa kierroksia noin paljon.Kert kirjoitti: 12:33 12.05.2020. Sitten on tietenki imuilman lämpötila-anturi ja moottorin lämpötila-anturi, mutta voiko nekään tehdä semmosta...
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Jo vain, mutta sen mitä olen tupakkimiesten seurassa ollut niin vaikuttaisi että turha on ihan tupakin polttamisen + hanskojen, potan ym asennuksen mittaista lämmityskäyttöä tehdä. Ärsyttää se naapureita vaikka olisi hiljaisetkin kierrokset, ja kyse EI tosiaan ole kateudesta Kone käyntiin, potta päähän, remmi kiinni, hanskat käteen niin voi lähteä liikkeelle. Ei noin iso moottori mihinkään rasitu tai sen enempää kulu jos pintakaasulla lähtee rauhassa ajamaan. Toki huudattamista ja sitä Ah niin näyttävää 950rpm vitosella ”kruisailua” kannattaa välttää aluksi (no, aina), mutta tosiaan menoks vaan asiallisilla kierroksilla ja pintakaasulla. Melkeinpä kaikissa maailman bensamoottoreissa 50-luvulta eteenpäin on rautasylinterit ja alumännät, ja toimivat sekä kestävät vallan hyvin järkevää käyttöä. Eihän autojenkaan moottoreita sen kummemmin lämmitellä paikallaan ja niillä mennään satoja tuhansia, amerikkalaisillakin.-Harikka- kirjoitti: 10:02 12.05.2020.Miun rajallisen moottorioppi määrän mukkaa, tarviiKariFS kirjoitti: 08:36 12.05.2020. Tarviiko ruiskukonetta erityisemmin lämmittää, siis paikalla käyttäen? ...
Ruisku tietokoneinee ei poista sitä metalurgian faktaa jotta, rätkän käynnistyksessä alumiiniseos mäntä laajenee noppeemmi ku rautane sylinteriputki. Tulee/voi tulla ns. kylmäleikkaantumista, tarpeetonta moottorin männänrenkas/sylinteri kulumaa. Kannattas joku hetki antaa käyä paikallaa, vaikka kuin on ruisku
Niin, lisäyksenä vielä, isäni, autoinsinööri, opetti mulle, aloittelevalle ”moottorimiehelle” 80-luvulla että kylmän koneen ylimääräinen tyhjäkäynti on haitallista. Rikas seos huuhtoo voitelua pois sylinterien seinämistä edistäen kulumista. Mitä nopeammin seos on ”normaali”, sitä parempi. Moottori lämpiää parhaiten ajossa, eli lähdetään kevyesti liikkeelle kun kone vaan on sen verran lämmin että käy kunnolla. Tämä toki oli kaasuttimien ja ”vähän” simppelimpien, lambdattomien ruiskujen aikakautta. Nykyiset lambdalliset pruutat tuskin rikastavat seoksia ihan niin paljon kuin kaasuttimet (varsinkin pyörän ollessa kallellaan ja bensapinnat missä sattuu), tai nuo mekaaniset tai alkeellisemmat elektroniset ruiskut, joten se tuskin on suuri murhe. Toisaalta lambdaruisku annostelee tyhjäkäynnillä tosi vähän polttoainetta, joten ei se paljon edes lämpiä. Emminätiä, mutta turhalta tuntuu silti pitkä tyhjäkäynti.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Muistan lukeneeni, että TC-moottoreiden yläpään ylilämpiämistä tehdas korjasi aikanaan pienentämällä siellä öljynkiertoa! Samassa jutussa mainittiin, että kesti toista minuuttia ennen kuin öljy kylmäkäynnistyksen jälkeen oli esim. keinuvivuilla. Että kyllä kait hetki kannattaa lämmityskäyttää ja kuten tuossa edellä mainittiinkin, revittää ei kylmänä kannata.
Tuossa videossa puhutaan 5 sekunniin lämmityskäytöstä ja sen jälkeen jopa 15 minuutin rauhallisesta ajosta:
https://www.youtube.com/watch?v=M0Dwm90Tevc
Nyky autonmoottoreissa öljy taitaa olla joka paikassa jo parissa sekunnissa käynnistyksen jälkeen, tosin kylmänä sekään ei yhtä hyvin voitele ja kylmänä moottorin osat kuluvat eniten, eli rauhallinen lähtö on niilläkin hyödyksi.
Tuossa videossa puhutaan 5 sekunniin lämmityskäytöstä ja sen jälkeen jopa 15 minuutin rauhallisesta ajosta:
https://www.youtube.com/watch?v=M0Dwm90Tevc
Nyky autonmoottoreissa öljy taitaa olla joka paikassa jo parissa sekunnissa käynnistyksen jälkeen, tosin kylmänä sekään ei yhtä hyvin voitele ja kylmänä moottorin osat kuluvat eniten, eli rauhallinen lähtö on niilläkin hyödyksi.
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Joo, siis tarkoitus ei ollutkaan lämmitellä kymmeniä minuutteja. Yleensä lämmittelen just ehkä minuutin verran...
Mutta olishan se kivaa että esim huoltoaseman/kahvilan pihassakin lämpimänä käynnistäessä ei kone huutaisi 2500r/min.
Sen jostain luin että jos mootyorin sammuttaa liian hätäisesti niin että kaasu auki, niin saattaa käynnistäessä huutaa. Mutta ei nyt taida olla sekään kyseessä kun oon tarkkaillut että päästän kaasusta irti ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille.
Niin ja pitää ottaa huomioon että tämä on mun eka harrikka ja saatan olla vaan vainoharhainen.
Jos joku viisaampi sanois että se on ruiskukoneen ominaisuus niin antaisin olla ja oppisin elämään sen kanssa
Näköjään helpoin tapa korjata vika on laittaa aina kamera pyörimään ennen käynnistystä.
Eilen yritin saada videolle tätä ilmiötä niin eipä tietenkään tehnyt sitä kertaakaan.
Mutta olishan se kivaa että esim huoltoaseman/kahvilan pihassakin lämpimänä käynnistäessä ei kone huutaisi 2500r/min.
Sen jostain luin että jos mootyorin sammuttaa liian hätäisesti niin että kaasu auki, niin saattaa käynnistäessä huutaa. Mutta ei nyt taida olla sekään kyseessä kun oon tarkkaillut että päästän kaasusta irti ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille.
Niin ja pitää ottaa huomioon että tämä on mun eka harrikka ja saatan olla vaan vainoharhainen.
Jos joku viisaampi sanois että se on ruiskukoneen ominaisuus niin antaisin olla ja oppisin elämään sen kanssa
Näköjään helpoin tapa korjata vika on laittaa aina kamera pyörimään ennen käynnistystä.
Eilen yritin saada videolle tätä ilmiötä niin eipä tietenkään tehnyt sitä kertaakaan.
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Viasta ja korjauksesta en ole varma, mutta ei se ruiskun ominaisuus kyllä ole. Hyvä että kamera toimiiKert kirjoitti: 13:09 13.05.2020. Jos joku viisaampi sanois että se on ruiskukoneen ominaisuus niin antaisin olla ja oppisin elämään sen kanssa
Näköjään helpoin tapa korjata vika on laittaa aina kamera pyörimään ennen käynnistystä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Onkos tuo Delphin ruiskulla vai vielä Magneti-Marelli (Delphissä yksi kaasuläppä, MM:ssä kaksi). Muistelisin kylläkin että ainakin Softissa tuli Delphi käyttöön jo -02, joten eiköhän Dynassakin.
Tuo ruiskun valmistaja vaan ratkaisee sen, pystyykö siihen tekemään perusssäätöjä "kotikonstein" vai vaatiiko softan näpelöintiä. MM:ssä on vielä jonkinlaiset seos/rajoitin ruuvit kylmä ja kuuma käynnille, Delphissä menee pelkästään softan kautta.
Mun -07 Softi Delphillä heitteli myös joutokäynti kierroksia ihan ihmeellisesti välillä, riippumatta oliko kylmä vai tosi kuuma kone. Liikennevaloihin pysähtyessä, vaihde päällä ja kytkin pohjassa saattoi pitää kierroksia hetken tosi korkealla (en tiedä mikä rpm kun ei ole rundaria mutta samaa luokkaa kuin kylmäkäynnistyksen jälkeen). Mitään korrelaatiota mopon asentoon en tosin ole huomannut, joten ei ihan suoraan täsmää noihin oireisiin. Powercommanderin asennuksen ja säädön jälkeen nuokin oireet on tuntuneet vähentyvän, tai sitten muutos tapahtui vain kuskin korvien välissä.
Sellainen havainto tosin oli ennen PC:n laittoa, että kylmäkäynnistyksen jälkeen piti korkeata joutokäyntiä pitkään, mutta jos vähänkin käänsi kaasua niin tiputti aikaisemmin normaalille nopeudelle. Tähän ilmiöön olen törmännyt useasti autojen ruiskujen kanssa touhutessa, kylmänä ECM ohjaa toimintaa "open-loop" moodissa, eli pelkästään ruiskukarttojen varassa. Lämmettyään se siirtyy "closed-loop" moodiin ja alkaa haistelemaan moottorin tunnistimien arvoja (lambda, lämpö jne). Siirtymis kynnys avoimesta voi olla ajastettu tai riippuvainen lämpötilasta, mutta TPS:n impulssi tiputtaa sen jo aikaisemmin.
Tuo ruiskun valmistaja vaan ratkaisee sen, pystyykö siihen tekemään perusssäätöjä "kotikonstein" vai vaatiiko softan näpelöintiä. MM:ssä on vielä jonkinlaiset seos/rajoitin ruuvit kylmä ja kuuma käynnille, Delphissä menee pelkästään softan kautta.
Mun -07 Softi Delphillä heitteli myös joutokäynti kierroksia ihan ihmeellisesti välillä, riippumatta oliko kylmä vai tosi kuuma kone. Liikennevaloihin pysähtyessä, vaihde päällä ja kytkin pohjassa saattoi pitää kierroksia hetken tosi korkealla (en tiedä mikä rpm kun ei ole rundaria mutta samaa luokkaa kuin kylmäkäynnistyksen jälkeen). Mitään korrelaatiota mopon asentoon en tosin ole huomannut, joten ei ihan suoraan täsmää noihin oireisiin. Powercommanderin asennuksen ja säädön jälkeen nuokin oireet on tuntuneet vähentyvän, tai sitten muutos tapahtui vain kuskin korvien välissä.
Sellainen havainto tosin oli ennen PC:n laittoa, että kylmäkäynnistyksen jälkeen piti korkeata joutokäyntiä pitkään, mutta jos vähänkin käänsi kaasua niin tiputti aikaisemmin normaalille nopeudelle. Tähän ilmiöön olen törmännyt useasti autojen ruiskujen kanssa touhutessa, kylmänä ECM ohjaa toimintaa "open-loop" moodissa, eli pelkästään ruiskukarttojen varassa. Lämmettyään se siirtyy "closed-loop" moodiin ja alkaa haistelemaan moottorin tunnistimien arvoja (lambda, lämpö jne). Siirtymis kynnys avoimesta voi olla ajastettu tai riippuvainen lämpötilasta, mutta TPS:n impulssi tiputtaa sen jo aikaisemmin.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new"
Albert Einstein
Albert Einstein
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Nyt se sit teki sen taas. Ja tälläkertaa muistin ottaa videollekin: https://youtu.be/gHBlKc6H8wM
Niin ja, ajon aikana ei siis tee tätä. Ainoastaan käynnistäessä.
Niin ja, ajon aikana ei siis tee tätä. Ainoastaan käynnistäessä.
Re: Omituinen tyhjäkäynti
Outo homma.
Videolla teet kaksi juttua yhtä aikaa, nostat pyörän pystyyn ja pistät painon penkille. Kokeileppa vielä jos viittit sellainen juttu, että nostat pyörän pystyyn pistämättä painoa penkille, esim. pyörän sivulla seisoen. Muuttuuko tyhjäkäynti? Ja sitten niin että et nosta pyörää pystyyn vaan istut koko painolla penkille pyörän ollessa sivuseisontatuella. Muuttuuko silloin?
Vai tiedätkö jo nuo?
En tiedä mitä tuolla selviää jos selviää, ehkä jotain!
Videolla teet kaksi juttua yhtä aikaa, nostat pyörän pystyyn ja pistät painon penkille. Kokeileppa vielä jos viittit sellainen juttu, että nostat pyörän pystyyn pistämättä painoa penkille, esim. pyörän sivulla seisoen. Muuttuuko tyhjäkäynti? Ja sitten niin että et nosta pyörää pystyyn vaan istut koko painolla penkille pyörän ollessa sivuseisontatuella. Muuttuuko silloin?
Vai tiedätkö jo nuo?
En tiedä mitä tuolla selviää jos selviää, ehkä jotain!