Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Onhan tuossa Dynassakin vielä laittoa: uudet jouset ja iskarit on hommattuna, sekä 7 tuumainen led-tuikku noiden onnettomien tuplavalojen tilalle.

Hyvä jos joku näitä jorinoita jaksaa lukea.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Itseasiassa noi tuplavalothan on ihan mainiot kun on tuo jenkkimalli jossa molemmat palaa sekä lyhyillä että pitkillä. En tuota rumaa tuplavaloa halua itse vaihtaa kun kuuluu pyörään :lol:
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Viikonloppuna kurvailtu pari satkua ja kyllähän tuo toimii vallan mainiosti. Enskan ujelluskin hiljeni merkittävästi, tosin ei siinä hiljaista tullut vieläkään. Puolipuristimia kaipaisi edelleen, kun startti on todella kovilla. Exiden litiumakku on nyt käytössä ja se kyllä jaksaa hyvin antaa virtaa. Toivottavasti kestää paikat, eikä tarvitse hetimiten korjailla.

Ajokäytös mutkissa muuttui myös radikaalisti kun tuli uusi tukikumi etupäähän. Takapäässä tuntuu vielä pieni jurnutus kantatessa, joten takatuenkin voisi tarkastaa. Nyt tuolla kuitenkin uskaltaa jo reilusti ajaa näillä kotimaan routateillä, joten en kiirehdi sen kanssa.

Jarrupolkimen levityspalaa aloin jo askarrella, kun isomman läppärungon takia ei polkimeen ulotu kunnolla. Tuo ominaisuus on siinä ollut aina, mutta eipä ole ennen jaksanut tehdä mitään asialle.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt voisi siteerata youtubesta kuuluisaa motokuskia :evil:

Oripään EAK:ssa alkoi startti pyöriä tyhjää ja vaihde päällä rullasi hyvin vaikka kytkintä ei painanut lainkaan. Ei muuta kuin pojalle soitto ja odottelemaan peräkärryn saapumista paikalle. Kotona purin enskan ja syyllinen oli auennut kompensaattorin pultti. Pultti oli punaisella lukitteella kiinni ja ohjeen mukaisessa momentissa.

BDL:n kompensaattori oli sitten tärvellyt itsensä kun ratas oli pyörinyt tyhjää. Ei kumminkaan tärvellyt kampuran spooreja, joten aika vähällä tästä selvittiin.

Kuva
Kuva

Kestihän tuo murkula nyt ruhtinaalliset 3400 km. Nyt vielä pohdin, että pitäisikö laittaa SE kompensaattori vai vetää tuo kemppiliimalla kiinteäksi.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Tai ihan vaan kiinteä eturatas. Compensator eliminator.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 12:29 25.05.2020. Nyt voisi siteerata youtubesta kuuluisaa motokuskia :evil:
"Ku mikkää ei mene kohtuuvella" - olen sitä kohtaa siteerannut monestikin :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Nyt on muutaman päivän seissyt tallissa uusi kompensaattori asennettuna. Tänään rykäisin käymään ekaa kertaa ja melkoisesti rallattaa enskaketju. Taitaa taas hetken kestää ennenkuin uusi ratas on saanut lopullisen muotonsa. Ketjun kireys on manuaalisäädöllä ja vanhan liiton ohjeen mukaan sopiva.

Säädöissä täytyy käyttää, kun bensapumpun ja regulaattorin vaihdon jälkeen käy taas laihalla. Voi sillä ajaa, mutta vähän ikävää kun täristää alakierroksilla ihan reippaasti.
XL 883C -07 | FLSTF -98
enska53
Viestit: 12
Liittynyt: 21:47 14.11.2011.
Paikkakunta: kemi

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja enska53 »

Saahan täällä tehdä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä?mikä tehtävä kompensaattorilla enskassa ja samaan syssyyn voin lisätä tyhmiä kysymyksiä,-06 street bob pitää outoa kahinaa enskapuolelta tyhjäkäynnillä mutta ajossa kun ketju on tietenkin omassa työssään ei pidä ääntä,oisko ketju löysällä?onko kiristin jo automaattinen näissä uudemmissa.Kytkimen laitoin viime syksynä mutta kun papparaisella ei muisti enää toimi näin tuoreissa asioissa,60 luku on kyllä hyvin muistunut nyt jostainsyystä paremmin mieleen.Viisaita vastauksia odotellen....
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Pertti »

enska53 kirjoitti: 11:08 18.06.2020. Saahan täällä tehdä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä?mikä tehtävä kompensaattorilla enskassa ja samaan syssyyn voin lisätä tyhmiä kysymyksiä,-06 street bob pitää outoa kahinaa enskapuolelta tyhjäkäynnillä mutta ajossa kun ketju on tietenkin omassa työssään ei pidä ääntä,oisko ketju löysällä?onko kiristin jo automaattinen näissä uudemmissa.Kytkimen laitoin viime syksynä mutta kun papparaisella ei muisti enää toimi näin tuoreissa asioissa,60 luku on kyllä hyvin muistunut nyt jostainsyystä paremmin mieleen.Viisaita vastauksia odotellen....
Kiristin pitäisi olla automaattinen. Tuli muistaakseni juuri 06-malliin. Näkee päällepäin siitä, ettei pikkuluukkua enää ole keskellä koppaa. Automaattikiristin pitää ketjun ehkä liiankin kireällä, on kylmänäkin ilman välystä ja kuumetessaan kiristyy lisää.

Rahina voi johtua siitäkin, että kytkimen kun keskiruuvia kiristetty voimalla, on kytkimen takana oleva tukilaakerin sisäkooli mennyt edellä. Kytkin nojaa krympillä olevaan kooliin ja ylikiristettynä koko keksintö painuu lähemmäksi takakoppaa, tai vaikka siihen kiinni asti. Ketju on ensimmäinen, joka ottaa koppaan ja pitää jonkin aikaa rouhivaa ääntä. Koppa on alumiinia, joten pieni hinkkaus ei kauaa häiritse. Ketjulinja on tietysti pikkuisen sivussa, mutta siinäkin on pikkuisen pelivaraa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kun pyörä on paikallaan tyhjäkäynnillä, muuttuuko ääni kun pistät kytkimen pohjaan? Entäs kun kytkin pohjassa polkaiset ykkösvaihteen päälle? Tukilaakeriin kunnon metsästystä...
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Kannattaa kuunnella vaikka pitkällä ruuvimeisselillä korvaa vasten, jos saisi sillä selville vähän tarkemmin mistä ääni tulee. Vähentää vähän mahdollisia kohteita jos olisi edes selvillä tuleeko etu- vai takapäästä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
enska53
Viestit: 12
Liittynyt: 21:47 14.11.2011.
Paikkakunta: kemi

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja enska53 »

Joo kyllä ääni muuttuu kun painaa kytkimen pohjaan eli rohina loppuu ja kun vaihteen polkaisee päälle ei m.yöskään kuulu rohinaa.No jos tukilaakerin joutuu vaihtaan niin sehän tulee luultavasti jollain ulosvetäjällä pois?
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja ranze »

Sisäenskan laakeri lähtee helposti. Mut piikkisian, siis clucth hub bearing voi olla tiukassa. Vaikka pääsin tuttavan prässiä käyttämään, päädyin lopulta marmoritiskille. Et halua painaa asetelmaa kieroksi, ts tuki pitää olla kunnollinen.

Ja kun sulla se kytkin on käsillä ja jos se on vanha.. tsekkaa samalla ne hubin sisäpuoliset boorit. Uskomattoman heikkoa tavaraa. Syy siihen miksi ajelen Jimsin kytkimellä.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
enska53
Viestit: 12
Liittynyt: 21:47 14.11.2011.
Paikkakunta: kemi

Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden

Viesti Kirjoittaja enska53 »

Tota..semmonen vielä että mikä viskositeetti on yleensä enska öljyillä ...ehkä joku 10-30 tai 40,jaa mutta siihenhän täytyy olla ne omat märkäkytkin öljyt joissa on se kitka-aine,no noilla viskoilla niitä kyllä löytyy.
Vastaa Viestiin