Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Jaaha. Tarkennusta vielä sen verran, että loppuuko rahina tosiaan heti kytkintä painamalla, jo ennen kuin pistää vaihteen päälle? Jos ääni muuttu jo näin, niin muuttuukos vielä erilaiseksi kun pistää vaihteen päälle?
Tukilaakeri/vaihdelaatikon ykkösakseli pyörii vapaalla kun kytkintä ei paineta. Se ei yleensä pysähdy kytkintä painamalla, kytkin laahaa sen verran. Vasta vaihteen päälle laitto pysäyttää laakerin/akselin, kun silloin voimansiirto on yhtä puuta takapyörästä kytkimeen.
Jos ääni häviää jo pelkästään kytkintä painamalla, niin ei ole ehkä tukilaakeri syyllinen.
Tukilaakeri/vaihdelaatikon ykkösakseli pyörii vapaalla kun kytkintä ei paineta. Se ei yleensä pysähdy kytkintä painamalla, kytkin laahaa sen verran. Vasta vaihteen päälle laitto pysäyttää laakerin/akselin, kun silloin voimansiirto on yhtä puuta takapyörästä kytkimeen.
Jos ääni häviää jo pelkästään kytkintä painamalla, niin ei ole ehkä tukilaakeri syyllinen.
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Taitaa olla 10W-40 tai 20W-40. Itse en ole tätä miettinyt, kun on helpompaa ja turvallisempaa ostaa juuri tätä tarkoitusta olevaa öljyä. Näitähän löytyy HD:n "alkuperäisen" lisäksi monia muitakin, Motonetistäkin ym.enska53 kirjoitti: 08:11 19.06.2020. Tota..semmonen vielä että mikä viskositeetti on yleensä enska öljyillä ...ehkä joku 10-30 tai 40,jaa mutta siihenhän täytyy olla ne omat märkäkytkin öljyt joissa on se kitka-aine,no noilla viskoilla niitä kyllä löytyy.
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Toi on jotain 75w90 tapaista, joka taitaa vastata noin 10w40 moottoriöljyä. Ei pahemmin ole tullut mietittyä kun niin halvalla saa siihen ihan sinne tarkoitettua öljyä
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
ATF:ää vastaa enskaöljy, jos käytetään primarycase oilia.Kiwi kirjoitti: 10:39 19.06.2020. Toi on jotain 75w90 tapaista, joka taitaa vastata noin 10w40 moottoriöljyä. Ei pahemmin ole tullut mietittyä kun niin halvalla saa siihen ihan sinne tarkoitettua öljyä
75W90 on se vanhanaikainen vaihteistoöljy, jota ei laiteta enskaan.
Tuon "vitunkallistaeikannataostaa15epullo" H-D Formula+ öljyn viskositeetti ei ole tiedossa, mutta se on kompromissi noiden kahden väliltä, varmaan läheltä tuon 10W40 jäykkyyttä. Huomaa kylmänä aavistuksen verran huonompana vapaan löytymisenä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Kiitos kaikille vastauksista ja tyhmiä kysymyksiä mulla kyllä riittää mutta tässä aluksi.Hyvää juhannusta kaikille.
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Moi taas suuret tietäjät, mikä mahtaa olla dynan-06 kompensaattorin momentti? Täytys saada pika en vastaus kun momentti avain on kädessä ja kasausvimma kauhea.
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Clymerin kirjan mukaan 210-224 Nm ja jämerää lukitetta mukaan.enska53 kirjoitti: 14:03 25.07.2020. Moi taas suuret tietäjät, mikä mahtaa olla dynan-06 kompensaattorin momentti?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Kiitos tiedosta. Onko dynassa tavallista että takarenkaan vetosiiva ei pysy kiinni, on oikeat pultit ja jämerä lukite.
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Ei kai ole tavallista näissä että hihnapyörän kiinnitys löystyisi. Softailille tehtaan manuaali ja Clymer sanoo että 2007 eteenpäin pultit pitäisi uusia joka kerta, varmaan kaiken varalta. Uusisssa pulteissahan on lukite mukana, mutta en tiedä minkä "värinen" (valkoista se kyllä oli...). 2006 voi Clymerin mukaan käyttää vanhoja pultteja, Locktite 262 ja momentti 75-88 Nm. Siis Softailille, Veijo oikaisee jos on Dynalle eri lukuja.
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Voisiko olla, että ajan saatossa on vaihtunut 90-luvun takapyörä, johon on laitettu 2000-luvun vetopyörä.enska53 kirjoitti: 11:55 27.07.2020. Kiitos tiedosta. Onko dynassa tavallista että takarenkaan vetosiiva ei pysy kiinni, on oikeat pultit ja jämerä lukite.
Silloin pyörä ei ole keskiöstään tiiviisti olakkeella, vaan on pelkkien pulttien varassa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Tai toisinpäin, on epähuomiossa tilattu vanhemman hihnapyörä joka on todettu epäsopivaksi ja kiireiden keskellä nopea korjaus on ollut vinguttaa olake vanteesta pois.
Tuli mieleen tuosta kun mainitsit että pultit on oikeat, viime kesänä vastaavassa tilanteessa ihmettelin kun muka meni kierteet vanteesta mutta syyksi selvisikin että edellinen ruuvaaja oli laittanut 7/16" pulttien tilalle 3/8" pultit ja järjettömän määrän liimaa, en tiedä kuinka oli tässä onnistunut. Kyseinen tapaus oli vanha FXR johon oli vaihdettu uudemmat kuulalaakerivanteet ja käytetty vanhempaa hihnapyörää aiemmin mainitulla tavalla.
Tuli mieleen tuosta kun mainitsit että pultit on oikeat, viime kesänä vastaavassa tilanteessa ihmettelin kun muka meni kierteet vanteesta mutta syyksi selvisikin että edellinen ruuvaaja oli laittanut 7/16" pulttien tilalle 3/8" pultit ja järjettömän määrän liimaa, en tiedä kuinka oli tässä onnistunut. Kyseinen tapaus oli vanha FXR johon oli vaihdettu uudemmat kuulalaakerivanteet ja käytetty vanhempaa hihnapyörää aiemmin mainitulla tavalla.
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Tuon olakkeen voi vinguttaa pois, koska laakeri jää silloin muutaman millin ulos ja on juuri vanhan keskireiän kokoinen.
On siis hyvällä menestyksellä tuokin kokeiltu rouvan pyörässä...2000 vuoden napa 1996 mallin tilalle.....n.20tkm ollut tähän mennessä pyörimässä.
On siis hyvällä menestyksellä tuokin kokeiltu rouvan pyörässä...2000 vuoden napa 1996 mallin tilalle.....n.20tkm ollut tähän mennessä pyörimässä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Fat boy-04/mitä öljyä etuiskareihin? Määrä on noin 4dl per putki. On mennyt etupää turhan veltoksi, olen purkanut yläpäästä romppeita pois ja nyt on jouset esillä, mittasin putken halkaisian jotain 36mm,näihin saa tietääkseni "jäykistäjiä" jotka painavat jousta alaspäin. Suuret tietäjät vastatkaa
Re: Kili kali, sanoi Dyna ja lopetti ehkä ajokauden
Jäykistäjäksi riittää halkaisijaltaan jousen kokoinen putki, josta katkaisee ruuvin ja jousen väliin sopivan mittaiset holkit.
Kymmenestä sentistä voi aloittaa....jos ei saa mutteria paikalleen, sentti pois jne....
Esijännitys nousee yllättävän voimakkaasti jo viiden sentin putkella.
Kymmenestä sentistä voi aloittaa....jos ei saa mutteria paikalleen, sentti pois jne....
Esijännitys nousee yllättävän voimakkaasti jo viiden sentin putkella.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!