Dynan (FXDWG) tanko
Dynan (FXDWG) tanko
Moi. Uusi jäsen ja aloittelija myös Harrikkahommissa kysyy mieltä askarruttavaa asiaan liittyen Dynan tankoon.
Kyseessä 2000-luvun alun pyörä orkkistangolla. Ajoasento ei tuntunut hyvältä ja halusin muutenkin eroon tuosta kottikärrymäisestä tai rattimaisesta otteesta ja ranteet muutenkin korkeammalle enemmän olkapäiden tasolle ja istuma-asentoa ryhdikkäämmäksi. Helpoin ratkaisu oli ensimmäisenä yksinkertaisesti löysätä tuon ko. tangon kiinnitys-clamppeja ja kiertää tanko pystympään. Asento alkoi tuntua paljon paremmalta.
Ainoa vaan että nyt jarrutuksissa, missä vähänkin paino siirtyy tangolle, syntyy tangon kiinnityskohtaan mekaniikkamielessä enemmän taivutusmomenttia aiemman puristuksen asemesta, jonka seurauksena clampin alapuolella olevat "jutut" (sininen nuoli kuvassa) joustavat ja se vähän häiritsee. Aiemmin en tuollaista joustoa huomannut ollenkaan.
-Mutta onko se normaalia ja "ihan ok"?
-Mitä nuo edes ovat ja onko parempia vaihtoehtoja noille?
-Olisiko kenties tangon vaihtaminen parempi ratkaisu?
-Kuriositeettina, onko tanko nyt ape hanger, kun samaa vanhaa tankoa vaan vähän säädettiin? Internet sanoo kyllä ainakin asennon perusteella.
Lisäksi häiritsee että nuo clampit ottaa momentin käytännössä pelkällä kitkalla, ja pitävätkö ne isommalla kuormalla, puhumattakaan noista joustavista "jutuista".
Vaikeaa on löytää netistä tietoa näistä, kun ei osaa näemmä edes oikeilla hakusanoilla ja termeillä etsiä asioita, mutta löysinpähän nyt edes tuon kuvan. Tuohan ei siis ole itse pyörästä, josta ei valitettavasti juuri nyt kuvia saatavilla, mutta joita voin lisätä myöhemmin tarvittaessa.
Kiitoksia.
Kyseessä 2000-luvun alun pyörä orkkistangolla. Ajoasento ei tuntunut hyvältä ja halusin muutenkin eroon tuosta kottikärrymäisestä tai rattimaisesta otteesta ja ranteet muutenkin korkeammalle enemmän olkapäiden tasolle ja istuma-asentoa ryhdikkäämmäksi. Helpoin ratkaisu oli ensimmäisenä yksinkertaisesti löysätä tuon ko. tangon kiinnitys-clamppeja ja kiertää tanko pystympään. Asento alkoi tuntua paljon paremmalta.
Ainoa vaan että nyt jarrutuksissa, missä vähänkin paino siirtyy tangolle, syntyy tangon kiinnityskohtaan mekaniikkamielessä enemmän taivutusmomenttia aiemman puristuksen asemesta, jonka seurauksena clampin alapuolella olevat "jutut" (sininen nuoli kuvassa) joustavat ja se vähän häiritsee. Aiemmin en tuollaista joustoa huomannut ollenkaan.
-Mutta onko se normaalia ja "ihan ok"?
-Mitä nuo edes ovat ja onko parempia vaihtoehtoja noille?
-Olisiko kenties tangon vaihtaminen parempi ratkaisu?
-Kuriositeettina, onko tanko nyt ape hanger, kun samaa vanhaa tankoa vaan vähän säädettiin? Internet sanoo kyllä ainakin asennon perusteella.
Lisäksi häiritsee että nuo clampit ottaa momentin käytännössä pelkällä kitkalla, ja pitävätkö ne isommalla kuormalla, puhumattakaan noista joustavista "jutuista".
Vaikeaa on löytää netistä tietoa näistä, kun ei osaa näemmä edes oikeilla hakusanoilla ja termeillä etsiä asioita, mutta löysinpähän nyt edes tuon kuvan. Tuohan ei siis ole itse pyörästä, josta ei valitettavasti juuri nyt kuvia saatavilla, mutta joita voin lisätä myöhemmin tarvittaessa.
Kiitoksia.
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Jos tarkoitat kumipuslia joihin riserit on pultattu... niiden tilalle myydään kovempia uretaanipuslia tai sitten jos sekään ei riitä niin alumiiniset...
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Noiden kumipuslien tarkoitus on vähentää värinöiden siirtymistä ohjaustankoon
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Jos on apet niin kyllä ne gummit aika veteliltä tuntuu.
Re: Dynan (FXDWG) tanko
En ole varma mitä tarkoitan, mutta ilmeisesti kyseessä on sitten nuo "puslat".
Olisiko tämäntyyppinen ratkaisu toimiva, että tökätään nuo pystyputket niihin puslien reikiin, silläkin uhalla että välittävät enemmän tärinää, vai nou?
Olisiko tämäntyyppinen ratkaisu toimiva, että tökätään nuo pystyputket niihin puslien reikiin, silläkin uhalla että välittävät enemmän tärinää, vai nou?
Re: Dynan (FXDWG) tanko
No niin, tässä itse kohde. Jotenkin näyttää että tangon alaosa olisi kääntynyt liian eteen, mutta lienee lähinnä makuasia. Tuollainen se ”pusla” on.
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Miulla on melko identtisissä tangoissa puslat alapäässä ja hyvä on ajella.Metal kirjoitti: 14:11 25.06.2020. En ole varma mitä tarkoitan, mutta ilmeisesti kyseessä on sitten nuo "puslat".
Olisiko tämäntyyppinen ratkaisu toimiva, että tökätään nuo pystyputket niihin puslien reikiin, silläkin uhalla että välittävät enemmän tärinää, vai nou?
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Suoraan ei kiinnitystä saa ilman jonkinlaisia kartiopuslia.
Se jousto ei siinä turhaan ole, mutta kuten edellä kerrottiin, vaihtoehtoja on.
Se jousto ei siinä turhaan ole, mutta kuten edellä kerrottiin, vaihtoehtoja on.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Nimenomaan, voi tehdä ajamisesta vielä epämukavampaa halutessaan No jokainen tietysti tavallaan, mutta kyllä se alumiiniholkeilla kovaksi vedetty tanko täristää aikalailla. Yksi kaveri sitä noitui melkoisen kovin sanoin lähdettyään ensimmäisen kerran vähän pidemmälle lenkille softailillaan moisella kiinnityksellä. Koko pyörä jäi sen reissun jälkeen ajamattomaksi, tosin syitä oli muitakin.Pertti kirjoitti: 22:27 25.06.2020. Se jousto ei siinä turhaan ole, mutta kuten edellä kerrottiin, vaihtoehtoja on.
Kuten tuolla on jo todettu, ne kumipuslat kuuluvatkin liikkua ja joustaa, se on vain ja ainoastaan niiden tehtävä.
Itse en ole yhteenkään pyörääni halunnut korkeaa tankoa. Erääseen matkalehmään asensin kyllä hyvän tangon, se nosti hieman, mutta tärkein syy siihen oli ranteiden kulman muuttuminen sisäänpäin ja miellyttävämmäksi, samalla tanko toi otteen myös lähemmmäs. Sen sitten kääntelin oikeaan asentoon omalle kropalle. Parempi selkä suorana asento siitä tuli, kuin orggistangolla.
Itse olen parhaana pitänyt sitä, että kun istuu pyörän selkään, voi kädet laskea rennosti tangolle - ei siis nostaa. Mutta minä ajankin pitkiä matkoja.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Viime kesänä ajoin rautaperseen kintaat olkapäiden korkeudella. Todnäk laitan jossain vaiheessa vähän korkeemman tangon.
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Alkuperäiset puslat kun vaihtaa uusiin, vaikka sitten kumisiin, niin ero on huomattava. Noita löytyy eri jäykkyyksiä myös alumiinia joustavammasta materiaalista. Minulla on PU-puslat dynassa, jossa on 18 tuuman apinakiikku ja vaimennus toimii, mutta tanko ei jousta väärällä tavalla.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Now we are talking. Ja hyvä profiilikuva! Eli koko ketjusta varmaan voisi tiivistää, että joku pusla kannattaa olla, mutta niissä on isoja eroja. Kiitoksia vaan kaikille tähänastisista kommenteista.Veijo Esso kirjoitti: 10:23 26.06.2020. Alkuperäiset puslat kun vaihtaa uusiin, vaikka sitten kumisiin, niin ero on huomattava. Noita löytyy eri jäykkyyksiä myös alumiinia joustavammasta materiaalista. Minulla on PU-puslat dynassa, jossa on 18 tuuman apinakiikku ja vaimennus toimii, mutta tanko ei jousta väärällä tavalla.
-
- Viestit: 103
- Liittynyt: 17:02 23.02.2020.
- Paikkakunta: Long Lonesome Highway
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Kyllähän Wide Glideen Ape kuuluu. Sen etu on, että lyhyt kätinen voi laittaa sen takakenoon, keskimittainen liukuputkien linjaan ja pitkäkätinen etukenoon (kuten sinulla). Oikea tangon asento on se mikä kuskista/omistajasta tuntuu hyvältä Tärkeää on myös, että tangon ja ja kiinnikkeiden kitkapinnat on kunnossa. Ettei rajummassa jarrutuksessa/kiihdytyksessä tai montuun osuessa tanko valahda eteen/taakse, näinkin on käynyt...
Jos tuuli repii niin siihen on sitten omat lääkkeet. Voi vaikka ajaa vähän hiljempaa kuin Joe...tai laittaa pikakiinnitteisen plexin...
Jos tuuli repii niin siihen on sitten omat lääkkeet. Voi vaikka ajaa vähän hiljempaa kuin Joe...tai laittaa pikakiinnitteisen plexin...
My way or the Highway...
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Ensiapuna voi kokeilla kiristää kiinnityspulttia (alapuolella). Niissä pitäisi olla varaa muutaman kierroksen verran, jos ei pultit ole ihan ylipitkät. Ihan toisen merkkisessä pyörässä oli samaa ongelmaa, mutta siihen ei ole alkuperäisiä osia saatavilla järkevään hintaan, niin reipas kiristys auttoi ja tanko lakkasi heilumasta.
Uudet puslat löytyy Hotbikestä lähes varmasti hyllystä ja kun kerrot tangon korkeuden niin osaavat myydä sopivan jäykät. Vaihtoon menee muutama minuutti, jos on sopiva tuumakokoinen hylsy ja apulainen kannattelemassa tankoa.
Uudet puslat löytyy Hotbikestä lähes varmasti hyllystä ja kun kerrot tangon korkeuden niin osaavat myydä sopivan jäykät. Vaihtoon menee muutama minuutti, jos on sopiva tuumakokoinen hylsy ja apulainen kannattelemassa tankoa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Dynan (FXDWG) tanko
Ei taida pelkkä kiristäminen auttaa, elleivät mutterit ole jääneet löysälle.
Nuo alkuperäiset raiserit ovat muistaakseni niin päin, että alla on mutteri ja pultissa olake, jota vasten mutteri kiristyy.
Prikoilla kikkaillen sais tietysti puristusta kumeihin
Nuo alkuperäiset raiserit ovat muistaakseni niin päin, että alla on mutteri ja pultissa olake, jota vasten mutteri kiristyy.
Prikoilla kikkaillen sais tietysti puristusta kumeihin
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!