Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Tapaus on -75 FXE johon laitettu FXWG keula. Pyörien linjaus nyt mietityttää. Keulan alaputkissa jarrujen kiinnikkeet on selvästi epäsymmetriset. Niiden mukaan kun laittaa etupyörää, niin menee useita millejä keskilinjasta oikealle. Mittasin sen taannoin, mutta kerenny jo unohtaa, että paljonko se olikaan. Eron jarrujen kiinnityksissä näkee kyllä ihan silmälläkin. Onko tämä normaalia k.o. keulalle, vai onko mulle sattunu jotkut eripari tupet?
No, joidenkin mukaan etupyörän offset on joissakin malleissa ihan normaalia, mutta juuri FXWG:sta en ole löytäny mainintaa. Mutta kunnes toisin kerrotaan, niin oletetaan, että se on OK ja jatketaan. Mites takarengas? Huonosti löytyy infoa, mutta kahta koulukuntaa* tuntuu olevan. Toiset sanoo, että riippumatta etupyörästä, takapyörä pitää olla rungon keskilinjassa. Toiset taas sanoo, että taka- ja etupyörä pitää olla samalla linjalla. Kertokaas ny, että miten se on?
*Kummankaan koulukunnan asiantuntemusta en voi varmistaa.
No, joidenkin mukaan etupyörän offset on joissakin malleissa ihan normaalia, mutta juuri FXWG:sta en ole löytäny mainintaa. Mutta kunnes toisin kerrotaan, niin oletetaan, että se on OK ja jatketaan. Mites takarengas? Huonosti löytyy infoa, mutta kahta koulukuntaa* tuntuu olevan. Toiset sanoo, että riippumatta etupyörästä, takapyörä pitää olla rungon keskilinjassa. Toiset taas sanoo, että taka- ja etupyörä pitää olla samalla linjalla. Kertokaas ny, että miten se on?
*Kummankaan koulukunnan asiantuntemusta en voi varmistaa.
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Mielestäni parasta on tähdätä siihen, että renkaat olisivat keskellä pyörää. Eturenkaan kun laittaa keskelle haarukkaa ja takarenkaan linjaa emäputken (ohjaus-akseli) kanssa suoraan on pyörä paras käsitellä, niin oikealle, vasemmalle kuin suoraankin.
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Komppaan tätä, juuri askartelin adapterin kanssa jarrulevyn ja vanteen väliin ....softiin kylläkin.Kiwi kirjoitti: 12:56 03.08.2020. Mielestäni parasta on tähdätä siihen, että renkaat olisivat keskellä pyörää. Eturenkaan kun laittaa keskelle haarukkaa ja takarenkaan linjaa emäputken (ohjaus-akseli) kanssa suoraan on pyörä paras käsitellä, niin oikealle, vasemmalle kuin suoraankin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Näin minäkin sen ajattelisin. Ehkä sekin on tehtävissä. Pitää vähä katella.Kiwi kirjoitti: 12:56 03.08.2020. Mielestäni parasta on tähdätä siihen, että renkaat olisivat keskellä pyörää. Eturenkaan kun laittaa keskelle haarukkaa ja takarenkaan linjaa emäputken (ohjaus-akseli) kanssa suoraan on pyörä paras käsitellä, niin oikealle, vasemmalle kuin suoraankin.
Mutta insinööriä vieläkin vaivaa kysymys; miksi? Miksi etupyörä on sivussa? Ja jos se kuuluu olla sivussa, niin kuuluuko myös takapyörän olla sivussa?
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Jos olen ymmärtänyt oikein lukemiani juttuja, uudemmassa (-08->) TC softailissa takarenkaassa on 1/2" offset ja eturenkaassa offset 1/4" -5/16" ,edestä katsottuna oikealle verrattuna pyörän keskilinjaan (ohjausakseliin). Tämä kompensoimassa enskapuolen painoa ????? Mielestäni tämä etu ja takarenkaan eri linjalla oleminen voi aiheuttaa kaikenlaista hassunhauskaa pyörän ohjaukseen, woblaustakin ehkä. Mistä minä mitään tiedän joku kopteri rakentaja vois kommentoida varmaan paremmin.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Niin minkä ikäinen tuo uusi keula on? Onko vanne vanha vai tuon keulan mukana tulema pari? Pystyykö vanteen laittamaan kummin päin vaan vai tuleeko mittarin pyörittäjä vasemmalle?
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Pyörän historia ei oikein ole tiedossa, mutta keula on käsittääkseni 80-84 FXWG:sta. (Mallia kai tehtiin vielä 85 ja 86 samalla nimellä, mutta Evo-moottorilla? Onko niissä sama keula, en tiedä.) [EDIT: Keula näyttäis olevan 80-83. 84-86 on yhdellä 11,5" levyllä vasemmalla] Etupyörässä kapea napa (eli ei FXWG:n?) ja samanpaksuset spacerit molemmin puolin jarrulaikan ja navan välissä. Pyörittäjä oli vasemmalla puolella, mutta ne sakaran aukot on molemmissa spacereissa. Eli siinä mielessä vanne voi olla kummin päin vaan. Onko se pinnattu keskelle, niin siitähän ei ole täyttä varmuutta. Silmämääräsesti kyllä. Heitin pyörittäjän nyt pois, kun toinenkin sellanen meni paskaks ja laitoin sähkösen mittarin. Pulssi vaihdeaskilta. Rivera-Primon 6-lovinen.Kiwi kirjoitti: 17:45 03.08.2020. Niin minkä ikäinen tuo uusi keula on? Onko vanne vanha vai tuon keulan mukana tulema pari? Pystyykö vanteen laittamaan kummin päin vaan vai tuleeko mittarin pyörittäjä vasemmalle?
Viimeksi muokannut Shalafi, 18:19 04.08.2020.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Onkos etupyörän akselille tulevat holkit samanmittaiset, ilmeisesti ne eivät ole. Normaali Dynan kapeanapa ( onkohan sama kuin sportsterissa) mielestäni vaatii WG:ssa sovituksen niin että akselille tulevilla holkeilla sovitetaan rengas keskelle ja jarrulevyt sovitetaan navan ja levyn väliin tulevilla spacereilla satuloiden keskelle. Esimerkkinä oma askartelu, softin leveään keulaan laitettiin dynan navalla oleva vanne, jarrulevyn ja navan väliin tuli 16mm (5/8") paksu spaceri.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Eihän ne olekaan. Akselin olake puristaa pyörän vasenta tuppea vasten, eli vas. puolen holkki määrää pyörän aseman haarukassa. Oikean puolen holkin pituudella ei siten ole niin paljon väliäkään muuten, mutta pitäähän se akseli olla järkevässä asemassa.Sepixlh kirjoitti: 09:19 04.08.2020. Onkos etupyörän akselille tulevat holkit samanmittaiset, ilmeisesti ne eivät ole.
https://drive.google.com/file/d/1K0JW5v ... sp=sharing
Kuvassa on kulkusuunnassa katottuna vasen puoli. Etäisyys jarrun korvakkeen sisäpinnasta tupen pintaan on noin 31 mm. Oikealla puolella vastaava mitta on noin 21 mm. Korvakkeet on yhtä paksut.
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Kiitosta vaan, mutta tiedän nyt jo kertoa, että se ei muuta tilannetta Napa on jarrulaikkoineen kaikkineen symmetrinen. Jos myös holkit vaihtaa puolta, niin liekkö menee ollenkaan paikalleen. On ne sen verran eri mittaset.
Navan / pyörän saa kyllä keskelle haarukkaa, kun on oikean mittaset puslat. Mutta jarrupuristajat on toinen juttu. Säätövara saattaa riittää tai voihan olla, ettei riitäkään.
Nyt tuli vielä mieleen, että entäs jos FXWG:n tuplajarrullinen napa on epäsymmetrinen? Oikean puolen laikka kauempana keskilinjasta? Se selittäis aika paljon, vaikka vieläkin jää kysymys, että miksi. Leveämpi se ainakin on.
Edit: No en tiiä, näyttää symmetriseltä.
https://bikerdirect.com/tires-wheels-hu ... wide-glide
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Maailmassa on "miljoona" levitetty peräistä pyörää jossa keskilinja on kaukana keskeltä. Jotenkin ne niillä ajaa hymyssä suin.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Kyllä näin on, jopa tehtalla on näin toimittu.ranze kirjoitti: 19:37 04.08.2020. Maailmassa on "miljoona" levitetty peräistä pyörää jossa keskilinja on kaukana keskeltä. Jotenkin ne niillä ajaa hymyssä suin.
Tuossa kuvia yhdestä sovitus operaatiosta https://photos.app.goo.gl/nSLUsvrTiP4dnc559
Muttereilla ja prokoilla hain oikean spacerin paksuutta, ja tuo oikean puolen akseliholkki on toisiaan vain oltava "sinnepäin" vasemmanpuoleinen määrittelee renkan paikan.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Pyörien linjaus, pielessä vai ei?
Epäilemättä onkin
Mutta vaivaahan tämä, kun ei tiedä miten homman pitäis olla..