Mistä jarruletkuja?
Mistä jarruletkuja?
Meinaa olla hankalaa löytää valmiiksi oikein mitoitettuja letkuja oikeilla päillä... pyörässä nyt paikallaan jotkut mitkälie letkut, vedetty vähän miten sattuu ja taitaa alakolmion jakopalakin (tuplalevyt edessä) olla joku romukoppalöytö. Eli vanhoista ei mittoja saa otettua.
Mistäpä noita olette tilanneet tai ostaneet? Mieluusti laittaisin teräspunoksiset mutta muuten vakio-setupin. Pyörähän on vuoden 1983 XLS 1000, mutta runko on sama kuin alkupään evoissa ja muutenkin noilta osin samanlainen kuin muutkin saman vuoden Sportsterit.
Storehousen ym rakennussarjat ei oikein nappaa, mieluiten saisi olla banjo puristettuna suoraan letkuun siellä missä niin kuuluu eikä muutenkaan turhia liitoksia. Varaosakirjasta varmaan löytyisi oem numerot mutta ne taitaa olla ilman teräspunosta.
Alkuun pääsisin tietty silläkin jos saisi tiedon että minkälaiset banjot kuuluu olla ja mitkä kierteet on satuloissa ja muissa.
Kiitokset etukäteen!
Mistäpä noita olette tilanneet tai ostaneet? Mieluusti laittaisin teräspunoksiset mutta muuten vakio-setupin. Pyörähän on vuoden 1983 XLS 1000, mutta runko on sama kuin alkupään evoissa ja muutenkin noilta osin samanlainen kuin muutkin saman vuoden Sportsterit.
Storehousen ym rakennussarjat ei oikein nappaa, mieluiten saisi olla banjo puristettuna suoraan letkuun siellä missä niin kuuluu eikä muutenkaan turhia liitoksia. Varaosakirjasta varmaan löytyisi oem numerot mutta ne taitaa olla ilman teräspunosta.
Alkuun pääsisin tietty silläkin jos saisi tiedon että minkälaiset banjot kuuluu olla ja mitkä kierteet on satuloissa ja muissa.
Kiitokset etukäteen!
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Mistä jarruletkuja?
Eiköpähän alan korjaamoilla ole noiden metallipunosletkujen työkalut? Mä oon yhden letkun teettänyt Sportsterin takapäähän ja jahka tuplajarrukeulani loput osat saapuvat maailmalta sukulaisen mukana, teetän pari letkua lisää. Muinoin teetin Hoghausissa, mut sitähän ei ole enää. Hotbikeen lähden kyselemään ensi kerralla.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Mistä jarruletkuja?
Noita rakennussarjoja olen käyttänyt ihan ongelmitta parissa pyörässä.Hotbikestä olen hakenut hyllystä palikat. Saa siististi juuri sopivat oikeaan paikkaan.KariFS kirjoitti: 22:52 22.08.2020. Storehousen ym rakennussarjat ei oikein nappaa, mieluiten saisi olla banjo puristettuna suoraan letkuun siellä missä niin kuuluu eikä muutenkaan turhia liitoksia.
Toiset sanovat niitä rakennettuja laittomiksi, en tiedä mihin perustuu.
Noissa se helmiliitos on kyllä tosi napakka, kun sen harjoittelee huolella. Hitusen työläs se on näpertää, kun punosta pitää purkaa juuri sopivasti. Toisaalta kun ottaa hieman liikaa letkua, niin siihen on hyvä harjoitella ja voi kokeilla sitä pään pitävyyttä vaikka vääntelemällä tai vetämällä tai miten vain.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Mistä jarruletkuja?
Joo, ”ihan itte” tehdään joskus hydrauliikkaletkujakin töissä, tosin on koneellinen puristin, eli varma nakki kunhan vaan on osat oikein välissä ja oikeat kerrokset kuorittu. Jonkun jarruputken olen tehnyt kotona myös (ja vesiputkia helmiliitoksilla), eli luultavasti tuon liitoksen osaisin tehdä, jotenkin vaan se ”tehdastekoinen” miellyttää silmää enemmän. Vaikka kuka niitä sitten katselee kun on asennus tehty
Olisikohan Moorella välineistöä? Siellä ainakin tietävät mitkä nipat kuuluu olla, ja voi nuo nykyiset viedä malliksi, pääthän niissä on sopivat, vaikka välissä onkin liikaa letkua. Ja ehkä valtuutetulla liikkeellä on jopa mitat valmiiksi jossain kansiossa. Pitää varmaan kysellä kunhan työviikko taas alkaa.
Ei viittis Helsingistä asti lähteä kyselemään vaikka tulikin just hankittua ”uusi” auto joka vie hämmentävän vähän bensaa.
Nuo nykyiset on tosiaan jotain valmisletkuja, pituutta liikaa joten esim takaletku on kiemuralla ja edessä pääsylinteriltä jakopalalle menevä kiertää lampun vasemmalta puolen. Jakopala on semmoinen putkihässäkkä jota on väännelty varmaankin tämän asennuksen takia, siitä satuloille lähtevissä letkuissa nyt ei kovin paljon liikaa ole. Nämä viimemainitut ovat kyllä haastavimmat mitoitettavat, kun etupään jousto on aika pitkä. Ei saa täydessä ulosjoustossa (keuliessa ) kiristää mutta ajossa on kuitenkin painuksissa jonkun verran ja elää jatkuvasti.
Joissain pyörissä muuten on niinkin että pääsylinteriltä menee pitkä letku toiselle satulalle, jossa on pitkä banjopultti, ja siitä lähtee letku lokarin yli toiselle satulalle. Olisikohan tuollaisessa järkeä vai saako vaan ilmauspainajaisen?
Olisikohan Moorella välineistöä? Siellä ainakin tietävät mitkä nipat kuuluu olla, ja voi nuo nykyiset viedä malliksi, pääthän niissä on sopivat, vaikka välissä onkin liikaa letkua. Ja ehkä valtuutetulla liikkeellä on jopa mitat valmiiksi jossain kansiossa. Pitää varmaan kysellä kunhan työviikko taas alkaa.
Ei viittis Helsingistä asti lähteä kyselemään vaikka tulikin just hankittua ”uusi” auto joka vie hämmentävän vähän bensaa.
Nuo nykyiset on tosiaan jotain valmisletkuja, pituutta liikaa joten esim takaletku on kiemuralla ja edessä pääsylinteriltä jakopalalle menevä kiertää lampun vasemmalta puolen. Jakopala on semmoinen putkihässäkkä jota on väännelty varmaankin tämän asennuksen takia, siitä satuloille lähtevissä letkuissa nyt ei kovin paljon liikaa ole. Nämä viimemainitut ovat kyllä haastavimmat mitoitettavat, kun etupään jousto on aika pitkä. Ei saa täydessä ulosjoustossa (keuliessa ) kiristää mutta ajossa on kuitenkin painuksissa jonkun verran ja elää jatkuvasti.
Joissain pyörissä muuten on niinkin että pääsylinteriltä menee pitkä letku toiselle satulalle, jossa on pitkä banjopultti, ja siitä lähtee letku lokarin yli toiselle satulalle. Olisikohan tuollaisessa järkeä vai saako vaan ilmauspainajaisen?
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Mistä jarruletkuja?
Kyllä ne pelaa, mutta onko tuon ikäisessä banjopulttia satuloissa, vai pitäisikö letkun (tai siis putken) tulla suoraan nipalla satulaan kiinni? Itelle teen nyt yhdellä letkulla ja jakobloki tulee vasta lokarin kiinnikkeiden paikkeille.
Teräspunosletkua saa esim. Goodridgeltä eri väreissä, ei näytä niin omatekemältä. Ja sama valmistaja myy myös valmiilla päillä olevia letkuja, joihin kierretään sopivat banjot. Alkukesästä kasailin yhteen Dynaan näillä ja tuli aika siistit.
Teräspunosletkua saa esim. Goodridgeltä eri väreissä, ei näytä niin omatekemältä. Ja sama valmistaja myy myös valmiilla päillä olevia letkuja, joihin kierretään sopivat banjot. Alkukesästä kasailin yhteen Dynaan näillä ja tuli aika siistit.
Re: Mistä jarruletkuja?
Piti oikein tarkistaa Joo eihän tässä ole banjoja muualla kuin etupääsylinterissä.
Paras letkumalli olisi sellainen jossa on pieni pätkä kovaa putkea, jota voi vähän taivuttaa että saa letkun lähtemään juoheasti satulalta oikeaan suuntaan. Takana onkin sellainen. Esitekuvasta koitin tsiikailla niin siinä näyttäisi ihan kuin edessä pääsylinteriltä lähtisi vain pieni pätkä letkulla ja olisi putki siitä yläkolmion tasalta jakopalalle. Taidan silti laittaa pelkän letkun siihen.
Taakse taivuttelin putkesta linjan pääsylinteriltä jarruvalokytkimen murikalle (akun alapuolella), tässä oli sekin vaihdettu letkuun. Letkussa oli vuoto joten sen vaihdoin lähes ensi töikseni.
Pieni aivopieruhan siinä tuli, tuo lenkki pääsylinteriltä taaksepäin on taivutussäteen verran liian pitkä, mutta ei noviisi muista kaikkea ottaa huomioon Voi olla jopa hyvä että ei ole tiukkoja mutkia ihan peräkkäin. Ja seuraavalla kertaa ostan suoraa putkea, kiepillä olevaa on hankala oikoa. Mutta eipä tuo juuri näy kun on takapytyn putki taas paikoillaan.
Paras letkumalli olisi sellainen jossa on pieni pätkä kovaa putkea, jota voi vähän taivuttaa että saa letkun lähtemään juoheasti satulalta oikeaan suuntaan. Takana onkin sellainen. Esitekuvasta koitin tsiikailla niin siinä näyttäisi ihan kuin edessä pääsylinteriltä lähtisi vain pieni pätkä letkulla ja olisi putki siitä yläkolmion tasalta jakopalalle. Taidan silti laittaa pelkän letkun siihen.
Taakse taivuttelin putkesta linjan pääsylinteriltä jarruvalokytkimen murikalle (akun alapuolella), tässä oli sekin vaihdettu letkuun. Letkussa oli vuoto joten sen vaihdoin lähes ensi töikseni.
Pieni aivopieruhan siinä tuli, tuo lenkki pääsylinteriltä taaksepäin on taivutussäteen verran liian pitkä, mutta ei noviisi muista kaikkea ottaa huomioon Voi olla jopa hyvä että ei ole tiukkoja mutkia ihan peräkkäin. Ja seuraavalla kertaa ostan suoraa putkea, kiepillä olevaa on hankala oikoa. Mutta eipä tuo juuri näy kun on takapytyn putki taas paikoillaan.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Mistä jarruletkuja?
Ja tosiaan, jos esim Goodridgee ostat, niin ehdottomasti siihen teräspunoksen päälle "suojaletku", jonka saa kirkkaana tai värillisenä.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Mistä jarruletkuja?
Itteekin ihmetytti että miten voi olla joka paikka sentin rasva- ja öljytöhnässä mutta ketjut silti ruosteessa
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Mistä jarruletkuja?
Joo, noissa nykyisissä ei ole punoksen päällä mitään, ovat vähän ”tikkuiset” kun on säikeitä katkennut ja mahdottomat puhdistaa. Musta suojakuori olisi varmaan paras, ei ainakaan kellastuPekka L kirjoitti: 13:18 23.08.2020. Ja tosiaan, jos esim Goodridgee ostat, niin ehdottomasti siihen teräspunoksen päälle "suojaletku", jonka saa kirkkaana tai värillisenä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Mistä jarruletkuja?
Yliarvostettua hommaa tommonen ketjujen rasvsus. Edellisiä rasvasin ”joka sateen jälkeen” Ja muutenkin ja riimut olivat vaihtokunnossa 15 tuhannen tienoilla. Nykyiset, joita on pieksetty muuten kovalla kädellä, kiitos Garrett ahtimen, ovat saaneet satunnaisesti jotakin juniorilta yli jäänyttä fillarin ketjuvahaa, ei kertaakaan rasvaa, ovat jo 13 tuhatta ajettu ja vielä pelaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Mistä jarruletkuja?
13K vetää pilikkalaisillakin. Mulla on didin o-renkasvitjat jolla on ajettu 42K eikä huonot ole vieläkään. Meinaan rasvata lootaöljyllä niitä jatkossakin niinkun valmistaja suosittelee. Tais olla vielä että 500:n km:n välein.
On jo uudet samanlaiset, talvella vaihtuu.
On jo uudet samanlaiset, talvella vaihtuu.
Re: Mistä jarruletkuja?
Alunperin on T-kappale tuossa alakolmiossa josta oma letku kunpaankin satulaan. Letku sellainen jossa on alapäässä noin 5 cm "kovaa putkea" alapäässä ja yläpäässä noin 10cm väli kumiletkua. Raceriin teetin paikallisessa hydrauliikkaliikkessä takajarrulle letkun jossa on molemmissa päissä pieni pätkä (2 cm) kovaa putkea ja loput koneella prässättu teräspunos.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro