4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Laitoin syksyllä Dynaan uuden jarrulevyn ja palat. Tuloksena oli jarrut, jotka eivät ensitonnilla pitäneet hyvin ja sateella tuskin lainkaan. Levy kului kuitenkin hyvää vauhtia ja vähän myöhemmin oli pitoja, mutta myös jumputus, kuin levy olisi kiero. Rosterinen hullunkiiltäväksi kiillotettu showlevy ja SBS palat.
Uusi levy kului pääosin sisäsivulta. Niin oli kulunut edellinenkin. Mutta edellinen kelluva italialainen kesti kuitenkin kymmeniä tuhansia, eikä "jumputtanut" koskaan. Ääntä kyllä piti. Rämisi löysiä niittejään, jotka kiristin kotokonstein.
Siispä nyt uusi jarruremontti. TRW brandin levy. Alumiininapa ja siihen niitattu kehä. Satula osiksi. Uudet kumit ja männät. Ja sitten suorittamaan.
Satulahan ei ilmaannu millään luonnollisella tavalla, koska sisäsivun sylintereihin menee reikä vain yläkautta. Kikka viis ja kuus ja ne oli täytetty. Pomminvarmin keino olisi ottaa litratolkulla jarrunestettä ämpäriin ja kasata satula nesteen alla. Mut onnistuu se 1/2 litrallakin, kun miettii tekotavan.
SBS palat on olleet vaikeita saada paikalleen. Tässä tapauksessa ilmaus tökki huolella ja kun purin satulan x:ää kertaa, havaitsin, että SBS pala on jumissa satulassa. Siis tarttunut kiinni runkoon.
SBS palojen metallinen tausta on stanssattu metallista ja leikkuujälki on karkeaa. Palat ovat ilmeisesti ylimittaisia. Pikkuisen kun sipaisin sivuista viilalla ja reiästä toisella, niin jopa oli helpot kasata.
Ja heti kun satula oli esitäytetty "slave" puolelta nesteellä ennakkoon ja palat eivät enää jumittaneet, loppu ilmaus kävi kuin luomisen työ.
Ei mulla muuta.
Uusi levy kului pääosin sisäsivulta. Niin oli kulunut edellinenkin. Mutta edellinen kelluva italialainen kesti kuitenkin kymmeniä tuhansia, eikä "jumputtanut" koskaan. Ääntä kyllä piti. Rämisi löysiä niittejään, jotka kiristin kotokonstein.
Siispä nyt uusi jarruremontti. TRW brandin levy. Alumiininapa ja siihen niitattu kehä. Satula osiksi. Uudet kumit ja männät. Ja sitten suorittamaan.
Satulahan ei ilmaannu millään luonnollisella tavalla, koska sisäsivun sylintereihin menee reikä vain yläkautta. Kikka viis ja kuus ja ne oli täytetty. Pomminvarmin keino olisi ottaa litratolkulla jarrunestettä ämpäriin ja kasata satula nesteen alla. Mut onnistuu se 1/2 litrallakin, kun miettii tekotavan.
SBS palat on olleet vaikeita saada paikalleen. Tässä tapauksessa ilmaus tökki huolella ja kun purin satulan x:ää kertaa, havaitsin, että SBS pala on jumissa satulassa. Siis tarttunut kiinni runkoon.
SBS palojen metallinen tausta on stanssattu metallista ja leikkuujälki on karkeaa. Palat ovat ilmeisesti ylimittaisia. Pikkuisen kun sipaisin sivuista viilalla ja reiästä toisella, niin jopa oli helpot kasata.
Ja heti kun satula oli esitäytetty "slave" puolelta nesteellä ennakkoon ja palat eivät enää jumittaneet, loppu ilmaus kävi kuin luomisen työ.
Ei mulla muuta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Tuon 4-mäntäisen ilmaus on kyllä ikävä projekti, kieltämättä. Otin pois paikoiltaan, 10mm plootua palojen väliin, satula semmoiseen asentoon että palat alaspäin. Tavallaan satula vaakatasossa, sitten onnistui.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Eikö onnaa jos tuuppaa nesteen ilmausnipasta?
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Ei auta, ite laitoin nesteet siihen takaosaan ja sitten painoin männät sisään. Ylimääräiset jarrunesteet kun pyyhkii pois niin voi yhdistää nuo palikat. Hieman haasteellista mutta saapahan ihan hyvät jarrut.
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Juu kyllä se on syytä täyttää ennalta. Silloin kun vaihtaa tilkkeet ja männät, niin pesun ja kuivauksen jälkeen aloittaa täytön. Jos ei satu olemaan puolta ämpärillistä jarrunestettä, jossa tehdä homma sukelluksissa, niin täyttää alemman jarrusylinterin sisäpuoliskosta, pitää kappaletta kädessään ja painaessaan mäntää reikään kääntää satulan sillä lailla että ilma pakenee ylempään sylinteriin ja liiat nesteet myös. Samalla konstein ylempi sylinteri ja sitten kapistus selälleen pöydälle. Letkullisen puolikkaan kohdalla ruuvaa ensiksi banjon kiinni ja täyttää pääsylinterin ja antaa sieltä valua ilmat pois. Sitten sylinterin täytöt kuten toisessakin puoliskossa ja lopuksi puoliskot kiinni toisiinsa. Se on melkein heti ilmaton tämän jälkeen.
Paitsi ei lähtenyt toimimaan kun jarrupala jumitti. Mulla on mennyt 113000 km aikana kaksi jarrulevyä finaaliin ja kolmas kului tämän kesän 8000 km ajoilla "näppituntumalla muutaman kympin" ja senkin sisäsivulta. Jarruissa on riittänyt huolta ja laitan merkittävän osan näistä SBS palojen syyksi. Siksi siis, kun ne eivät ole "speksin mukaisia" aka ovat väärän kokoiset.
Tänään kun kävin korttelia kiertämässä, niin uuteen TRW kelluvaan levyyn tuli palan pyyhkimää heti välittömästi koko alalta. Edellisessä aloitti ikään kuin ulkosyrjältä kulumaan, kunnes palat oli sorvattu vinoiksi.
Ja tällä kertaa jarrut on heti, eikä tonnin sisäänajon perästä.
Paitsi ei lähtenyt toimimaan kun jarrupala jumitti. Mulla on mennyt 113000 km aikana kaksi jarrulevyä finaaliin ja kolmas kului tämän kesän 8000 km ajoilla "näppituntumalla muutaman kympin" ja senkin sisäsivulta. Jarruissa on riittänyt huolta ja laitan merkittävän osan näistä SBS palojen syyksi. Siksi siis, kun ne eivät ole "speksin mukaisia" aka ovat väärän kokoiset.
Tänään kun kävin korttelia kiertämässä, niin uuteen TRW kelluvaan levyyn tuli palan pyyhkimää heti välittömästi koko alalta. Edellisessä aloitti ikään kuin ulkosyrjältä kulumaan, kunnes palat oli sorvattu vinoiksi.
Ja tällä kertaa jarrut on heti, eikä tonnin sisäänajon perästä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
JKKo kirjoitti: 16:27 04.09.2020. Juu kyllä se on syytä täyttää ennalta. Silloin kun vaihtaa tilkkeet ja männät, niin pesun ja kuivauksen jälkeen aloittaa täytön. Jos ei satu olemaan puolta ämpärillistä jarrunestettä, jossa tehdä homma sukelluksissa, niin täyttää alemman jarrusylinterin sisäpuoliskosta, pitää kappaletta kädessään ja painaessaan mäntää reikään kääntää satulan sillä lailla että ilma pakenee ylempään sylinteriin ja liiat nesteet myös. Samalla konstein ylempi sylinteri ja sitten kapistus selälleen pöydälle. Letkullisen puolikkaan kohdalla ruuvaa ensiksi banjon kiinni ja täyttää pääsylinterin ja antaa sieltä valua ilmat pois. Sitten sylinterin täytöt kuten toisessakin puoliskossa ja lopuksi puoliskot kiinni toisiinsa. Se on melkein heti ilmaton tämän jälkeen.
Paitsi ei lähtenyt toimimaan kun jarrupala jumitti. Mulla on mennyt 113000 km aikana kaksi jarrulevyä finaaliin ja kolmas kului tämän kesän 8000 km ajoilla "näppituntumalla muutaman kympin" ja senkin sisäsivulta. Jarruissa on riittänyt huolta ja laitan merkittävän osan näistä SBS palojen syyksi. Siksi siis, kun ne eivät ole "speksin mukaisia" aka ovat väärän kokoiset.
Muoks. Ne onkin EBC merkkiset tällä kertaa. Ei ollut tanskalaista paskaa, oli englantilaista.
Tänään kun kävin korttelia kiertämässä, niin uuteen TRW kelluvaan levyyn tuli palan pyyhkimää heti välittömästi koko alalta. Edellisessä aloitti ikään kuin ulkosyrjältä kulumaan, kunnes palat oli sorvattu vinoiksi.
Ja tällä kertaa jarrut on heti, eikä tonnin sisäänajon perästä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
"Jarruissa on riittänyt huolta ja laitan merkittävän osan näistä SBS palojen syyksi. Siksi siis, kun ne eivät ole "speksin mukaisia" aka ovat väärän kokoiset."
Eikö tuohon löydy EBC-jarrupaloja? Pelkästään toimivia/hyviä kokemuksia noista EBC'n paloista, niitähän saa esimerkiksi Storm Motorilta.
Eikö tuohon löydy EBC-jarrupaloja? Pelkästään toimivia/hyviä kokemuksia noista EBC'n paloista, niitähän saa esimerkiksi Storm Motorilta.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Ferodon orgaaniset toimineet hyvin takajarrupaloina niin "alkuperäiskelluvassa" kuin myös EBC:n kelluvassa takajarrulevyssä. Edessä ollut aina harrikan OEM-palat. Siis tämä Evo.softailissa.
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
No, 175000 km EVO'n mittarissa ja noilla ECB'n paloilla on menty siitä asti kun OEM-palat oli kulutettu loppuun.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Mä moitin SBS:t vaikka nämä uusimmat ja näköjään edellisetkin on EBC:n. Palojahan on monen mallisia. Tää palikka joka käy 2009 Dynaan eteen on paloistakin katsellen tosi kuluneella stanssilla lyöty. Ja jää satulaan jumiin, kun väkisin ruuvaa satulan keskellä olevan, palojen rei’istä läpimenevän pultin. Kaikki merkin palat ei vältsisti pode samaa vaivaa.
Mut edellinen showlevy meni huonoksi 8000km ajolla ja nyt olisi mennyt toinen.
TRW:n alukeskiöisen levyn ensijarruttelut olivat ”vakuuttavia”. Ei tuu mulle enää merkittömiä Taiwaan levyjä.
Mut edellinen showlevy meni huonoksi 8000km ajolla ja nyt olisi mennyt toinen.
TRW:n alukeskiöisen levyn ensijarruttelut olivat ”vakuuttavia”. Ei tuu mulle enää merkittömiä Taiwaan levyjä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
EBC on minunkin valintani. Sekä paloissa että levyissä, silloin jos levyjä joutuu vaihtamaan. Erääseen lehmään tilasin nuukuuksissani Saksan ebaysta halvat levyt, olivat ihan orggiksen näköiset, eivät edes kromatut, Orggis Bremon palat liimautuivat niihin täysin. Muutama kymmenen km ja levyissa oli mustaa tahnaa kiinni palaneena ja hirveä ravistus jarrutuksessa. Puhdistukset pariin kertaan ja aina sama tulos. Tilasin EBC kelluvat levyt tilalle ja Stormilta hain EBS puolisintratut palat. Erinomainen yhdistelmä tulikin.Springer kirjoitti: 20:37 04.09.2020. ECB'n paloilla on menty siitä asti kun OEM-palat oli kulutettu loppuun.
Toimivat ehkä 35000-40000 km ja uudella omistajalla alkoivat ravistaa. Ilmeisesti kelluvan levyn niitit rupesivat jumittumaan. Hän heitti ne pois ja osti orggis-levyt tilalle tietämättä miten hyvästä merkistä oli kyse. En tiedä olisivatko elpyneet niittien huollolla.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Ohessa kuva EBC:n jarrupalasta. Nämä olivat jo ajossa. Tuo taustametalli on stanssattu huonokuntoisella työkalulla ja leikkuujälki on mitä on ja vähiten mittatarkkaa. Noiden purseiden sattuessa sopivasti, pala on ylisuuri ja jumittaa satulan alumiiniin siinä vaiheessa, kun palat kiinnittävä ruuvi menee paikoilleen, sekin väkisin. Otin noita purseita uudesta palaparista pois ja samalla siivosin sen pultinreiän. Ja kas, meni paikalleen eikä satulakaan vängännyt enää levyä sivuun eikä jarru laahannut.
Ei mulla muuta. EBC on tehnyt 2 paria huonompia jarrupaloja. Teille muille on myyty priimat ja mulle ne huonot. Ei vaiskaan, Hki Bike Showssa jututin korjaamon omistajaa. Kyllä meitä on jopa kaksi, joilla on ollut viila kädessä noiden takia.
Tämä päättyy mun osalta nyt tähän. Piste.
Ei mulla muuta. EBC on tehnyt 2 paria huonompia jarrupaloja. Teille muille on myyty priimat ja mulle ne huonot. Ei vaiskaan, Hki Bike Showssa jututin korjaamon omistajaa. Kyllä meitä on jopa kaksi, joilla on ollut viila kädessä noiden takia.
Tämä päättyy mun osalta nyt tähän. Piste.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Taas tuli uutta tiatoo. En oo tajunnu kattella jarrupalojen purseita sen enempää.
Nytpä tiiän tänki assian tarkistaa seuraavassa palojen vaihossa
Nytpä tiiän tänki assian tarkistaa seuraavassa palojen vaihossa
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Niin se on, tieto lisää tuskaa.-Harikka- kirjoitti: 09:55 07.09.2020. Taas tuli uutta tiatoo. En oo tajunnu kattella jarrupalojen purseita sen enempää.
Nytpä tiiän tänki assian tarkistaa seuraavassa palojen vaihossa
Kymmeniätuhansia huolettomia kilsoja ja sitten yhtäkkiä tuleekin tietoon ongelmapaikka.
Minusta näihin "suunnitteluvirheisiin" kannattaa suhtautua ainakin pienellä varauksella jos oma pyörä toimi huolettomasti.
Pääsääntöisesti olen sitä mieltä, että ilman suuria virityksiä ajeleva tavallinen Harrikkakuski pärjää aivan hyvin tehdaslaadunkin osilla ja aineilla.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 4 mäntäisen jarrusatulan täyshuolto
Joo, kyllähän noita tarvikeosia on hyvä katsoa tarkemmin ennen asennusta. EBC:n osalta tuo on vähän yllättävää, mulla on ollut jarruosat melkeinpä aina EBC:tä, pojalla myös ja olen ollut käsityksessä että laatukamaa.
Nytkin tilasin eteen EBC:n orgaaniset, saa nähdä minkälaiset tulee
Nytkin tilasin eteen EBC:n orgaaniset, saa nähdä minkälaiset tulee
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”