Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Avasin uuden topicin, kun en löytänyt foorumilta Race Tech -haulla muuta kuin nuo muutamat maininnat:
http://www.harrika.fi/juttutupa/search. ... e927ac44ae

Progressiiviset jousethan jo oli mutta teki mieli tehdä jotain Night Trainin etupäälle. Pistettiin nuo RaceTech Gold Valve Cartridge Emulators -kilkkeet.
Kuva
https://racetech.com/page/title/H-D%20G ... tor%20Kits

Nämä saatiin paikoilleen etuputkia irrottamatta. Damper rodeihin porattiin pari lisäreikää ja muitakin reikiä suurennettiin. Eli tuo venttiili hoitelee nyt öljynvirtauksen säädön, eivät ne reijät. Käytettiin valmistajan suosittamaa jousta (tuli kolme vaihtoehtoa mukana) ja venttiilin säätöasentoa. Tätähän voi säätää jälkikäteenkin, mutta se ei ole ihan niin helppoa kuin silloin, jos on nappi näkösällä tätä varten.

Piti yrittää koeajaa heti ettei jää kevääksi, jolloin ei ehkä enää muistaisi mihin verrata. Ehdin 50 km ajaa Mellilän huonokuntoisia routareikäisiä teitä. Ei keulasta ihan uutta ja mullistavan erilaista tullut, mutta kyllä se parani. Alkumetreillä tuntui, että pintakovuus olisi jopa kasvanut eli pienet nypyt pikku vauhdissa tuntuivat käsiin hyvin. Kun sitten vähän aikaa ajeli, se kovuus sitten hävisi. En tiedä, onko keulassa aina uusien öljyjen laiton jälkeen ilmaa tai joku muu taika, mutta se kuitenkin hetken päästä helpotti.

Paikallan ollen keula tuntuu vähän löysemmältä kuin ennen, mutta ajossa en mitään häiritsevää löysyyttä havainnut, päin vastoin, keula oli siis parempi entiseen verrattuna.

En saanut etupäätä pohjaamaan, mutta en kyllä ole saanut sitä tapahtumaan juuri ennenkään. Vähemmän tämä nyt käsille löi ja kun ihan tarkoituksella routakuopparivin kohdalla tein etujarrulla tehojarrutuksia, niin etupää käyttäytyi nätimmin kuin ennen. Etupyörä seuraa paremmin tien pintaa eikä kuulu klonksumista jota ennen kuului.

Nyt uskon että kannatti. Tämähän on aika halpa konsti verrattuna eräisiin muihin temppuihin. Täytyy palata keväällä uudestaan asiaan jos vielä osaa vanhaan verrata.

Tuossa tiedettä asiasta:
https://racetech.com/page/title/Emulato ... hey%20Work
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Meillä tallilla yksi kaveri asensi mielestäni nuo juuri Kingiin. Jotain poraili ainakin. Ilmeisen tyytyväinen on ollut.

Miksi sinä päädyit noihin, että esim. Ricoriin? Itse olen asentanut Ricorit useampiiinkin pyöriin. Ei ole tullut muuta kokeiltua, kun ovat toimineet hyvin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

En oikein tiedä itsekään, miksi näihin päädyin... No, Atte minulle näitä esitteli ja ajattelin että kokeilen. En tarkkaa hintaa vielä edes tiedä, mutta kuvittelen että tämä oli edullisempi ratkaisu kuin Ricorit, ainakin Jenkeissä lienee tilanne tuo. Olisiko Ricorienkin kanssa pärjännyt orkkisjousilla?

Yksi syy kyllä oli se, että ymmärrän eli sain selville miten nämä Race Tech-vehkeet toimivat. Ricorista en ole vielä löytänyt hyvää teknistä esitystä mitä ne tekevät.

Race Tech asennettaessa orkkis damping rodin vaikutus eliminoidaan ne reijät suurentamalla. Valve säätää öljyn virtaamaa. Kun tulee nopea pomppu ylöspäin, esisäädettävä jousikuormitteinen venttiili aukeaa, pyörä pääsee helposti ylöspäin eli jousitus painuu kasaan eikä lyö käsille. Paluuvaimennus on "vakio" (eli reikä, jonka läpi öljy virtaa, ei venttiiliä), sitä säädetään öljyn valinnalla. Tässä voi Ricor olla parempi eli sillä voi ehkä säätää paluuvaimennustakin?

Mielenkiintoisia keskusteluja Jenkki-foorumeilta löytyy haulla "ricor vs. race tech". Molempia kehutaan, joskin kummastakin mukamas löytyi tilanteita, joissa ko. laite ei oikein hyvin toimi!

Ricorin sivuilta toimintaselostuksesta en käsittänyt, miten laitteen venttiilit voivat muka erottaa "rungon liikkeen" (chassis motion) ja "pyörän liikkeen" (wheel motion), loppui minulta usko...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 19:16 20.10.2020.Atte minulle näitä esitteli ... kuvittelen että tämä oli edullisempi ratkaisu kuin Ricorit, ainakin Jenkeissä lienee tilanne tuo.

Olisiko Ricorienkin kanssa pärjännyt orkkisjousilla?

Ricorin sivuilta toimintaselostuksesta en käsittänyt, miten laitteen venttiilit voivat muka erottaa "rungon liikkeen" (chassis motion) ja "pyörän liikkeen" (wheel motion), loppui minulta usko...
Ricorin ongelma jälleenmyyjän kannalta on, että heillä on aina iso ale päällä, joten kenekään ei kannata niitä myydä, vaan ne tilataan suoraan itse valmistajalta. Sillä tavoin tulevat Suomessa maksamaan n. 230 eur veroineen ja rahteineen. Jälleenmyyjä suoittelee ainoastaan sitä mitä itse myy.

Millään vehkeillä ei pärjää orggisjousilla ja jousien hinta on niin mitätön, ettei edes kannata yrittääkään, kun hyviäkin on tarjolla reilulla satasella.

En minäkään tiedä miten Ricorit toimivat. Ekat ostaessani uskoin suosituksiin ja sen jälkeen omiin kokemuksiini. Ricorien kanssa käytetään ohuempaa öljyä, 41mm keulassa 5W ja 49 mm kanssa 10W. Ohut öljy tekee keulan herkäksi ja paksumman öljyn pintakovuus ja tärinä häviävät. Kunnon jouset ottavat painumat vastaan ja keula lakkaa sukeltamasta. Vaimentimet estävät turhan heilahtelun ja pomppimisen.

Jousen ja iskarin pitää aina toimia hyvin yhteen. Jos se vaimennin toimii hyvin hyvän jousen kanssa, niin se ei voi toimia yhtä hyvin huonon jousen kanssa, vaikka se auttaakin. Muuta en tiedä, riittää että toimii ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Uskon kyllä että Ricorit toimivat. Kun sanoin, että meni usko kun en saanut toimintaperiaatetta selville, niin en silti epäillyt etteivätkö toimisi! Parempi sana olisi ollut että tämä harmitti.

RaceTech:n kanssa käytetään myös 5W öljyjä. Pakkohan sinne on luirut öljyt laittaa että saadaan sen reikäputken eli damping rodin reikien vaimennusominaisuus poistettua ja hoidettua se korvaavalla paremmalla systeemillä (Ricor, RaceTech tms.). Jännä että Ricorin kanssa ei tartte reikiä suurentaa, suurempi osa vaimennuksesta jää siis tapahtumaan reikäputkilla RaceTechiin verrattuna.

Ei minullakaan ole orkkisjouset. Tämä pohdinta liittyi siihen, että jossain ketjussa arveltiin, että Ricorin kanssa täytyisi käyttää erikoisen jäykkiä jousia. En kyllä tätä käsitä, tämä on ihan eri asiaa kuin vaimennus.

Ameriikan foorumeilla esitettiin, että Ricoreilla ei keula painu etujarrutuksessa niin paljon kuin RaceTechillä. Tämä voi johtua tuosta mystisestä chassis ja wheel motionin erottelukykyvystä. Samaan voi liittyä sekin foorumilla esitetty kokemus, että kun Ricoreilla jarruttaa ja kun keula ei sukella, niin tiessä ylöspäin oleva pomppu löisi enemmän käsille kuin RaceTechillä. Jos Ricor on ikään kuin jo valmiiksi "lukossa" estämässä keulan painumista?

RaceTechiin toiminnan ymmärsin. Jarrutuksessa jos tulee pomppu ylös, se avaa venttiiliä lisää eikä siten tule niin isoa pompahdusta. Hyvin toimi RaceTechit kun perättäisissä kuopissa ja pompuissa siis kokeilin jarrutuksia.

Erityisesti kiinnostaisi, miten paluuvaimennus Ricorissa toimii ja voiko sitä säätää erikseen. RaceTechillä ei siis ole tälle säätöä, vaan se hoidetaan öljyvalinnalla.

Ihan mutuna: RaceTech on yksinkertaisempi, Ricor teknisesti edistyneempi. Minulla on vaan sellainen tauti, että ei riitä että laite on hyvä, täytyisi myös tietää, kuinka se toimii!

Jos englanti taittuu, tuo ekan postini viimeinen linkki on hyvä. Siitä selviää havainnollisesti, miksi orkkis reikäputkivaimennus on niin huono ja mitä sitten RaceTech tekee. Luulen että Ricor toimii pitkälti samalla periaatteella, ainakin silloin kun etupyörä pyrkii ylöspäin.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

En nyt ole mikään asiantuntija tässä(kään) hommassa, mutta jos vähän täältä puskista kumminkin huutelen. Jousitus/vaimennusasiaan on tullut lihasvoimalla liikkuvien kaksipyöräisten parissa tutustuttua, eikä periaatteissa ole eroja.

Ricorissa ilmeisesti on massan hitauteen perustuva venttiili, joka avautuu nopeammassa iskussa. Idea perustuu siihen, että hitaassa liikkeessä jousikuormitteinen massa pysyy paikallaan suhteessa ympäristöön, mutta nopeassa liikkeessä jää paikalleen ja venttiili aukenee. Vähän saman tapainen ratkaisu oli ja on (vähän eri tarkoitukseen kylläkin) Specialized maastopyörien takajousituksessa. Niissä oli kuitenkin säätö venttiilin herkkyydelle, koska polkupyörän tapauksessa kuskin vaikutus kokonaismassaan oli huomattava. Moottoripyörissä vaikutus ei ole niin iso, mutta kevyemmällä pyörällä +-20% painoero on mahdollinen ja silloin yksi perussäätö ei välttämättä ole ideaali. Ratkaisevaa minusta on, miten vaimennus muuten käyttäytyy. Jos on pelkästään tuo venttiili ja sen jälkeen vastus ei riipu virtauksesta mitenkään, niin helposti uskon löytyvän tilanteita, joissa tuo ei toimi. Keulan sukeltamiseen jarrutuksessa se varmasti auttaa, mutta kun se ei ole läheskään ainoa ongelma mitä vakiokeuloissa on. Jos olisi ylimääräistä rahaa, niin ostaisin Ricorit ja katsoisin miten ne on tehty.

RaceTechin härveli näyttää olevan melko lailla perinteinen metallisiin jousilevyihin perustuva venttiili. Tuon toiminnasta löytyy selitystä paljonkin ja mm. Öhlinsillä on asiasta hyviä videoita. En nyt linkkaa tähän, kyllä ne löytyy youtubesta jos kiinnostaa ja englanti taipuu.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mitäs Veijo tuo "metallisiin jousilevyihin" tarkoitti?
Missäs kohtaa tuossa se/niitä on? Yritän siis vaan oppia lisää...
https://racetech.com/page/title/Emulato ... hey%20Work
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Katsoin vähän huonosti ja ei tuossa olekaan mitään jousilevyjä, vaan pelkkä venttiili. Menin halpaan, kun kun mainittiin Gold Valve, joka on ihan toinen Race Techin tuote. Aika yksinkertaisella palikalla saadaan parannusta aikaan.

Markkinointimateriaalissa kyllä kehutaan käytetyn vuonna -94 katuratakisojen voitossa, joten onhan nämä ihan parhaat vielä vuonna 2020. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Laskussa luki että nuo palikat maksoivat 235 euroa. Lisäksi oli työtä vähän ja uudet öljyt.

Öljyt olivatkin Castrol 15W, olin ymmärtänyt väärin että pitäisi olla luirut 5W öljyt. Race Tech:n sivuilta vielä katsoin, antavat öljysuositukseksi jopa OSFO 20 joka vastannee 20W öljyjä. Tämä viskositeetti vaikuttaa näissä vain paluuvaimennukseen.

Mielenkiintoista muuten, että Castrolin 15W öljyistä sanotaan joissain suomalaisissa nettikaupoissa, että se onkin 5W!
https://www.ak24.fi/fi/tavarat/moottori ... 5l-castrol
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Palataan tähän - kuitrenkin kaapaten aihetta Ricorin suuntaan. Tuolla H-D Forums-sivustolla oli todella pitkä ketju aiheesta, jossa aloittaja kehui tehneensä hirveän työn parantaakseen ja virittääkseen Ricorien toimintaa.

No mikäs siinä, aina tuotteita voi yrittää parantaa. En viitsinyt koko valtavaa ketjua lähteä tavaamaan, koska lähti heti pohja pois koko hommalta. Kävi ilmi, että hän paranteli niitä alkuperäisten jousien kanssa. Sen verran sentään oli antanut periksi, että oli vaihtanut vanhempaa matkamalliin '09-> etujouset, jotka olivat hieman jäykemmät. Oli kyllä kuulemma kuullut puhuttavan Progressive Suspensionin jousista, mutta ei ollut niitä koskaan kokeillut. 8O 8O.

Miksi ihmeessä yrittää parantaa tuotetta kelvottomien jousien kanssa, jos se toimii sellaisenaan hyvien jousien kanssa - ei jaksa ymmärtää. :roll: :roll: No turhaa työtä voi toki tehdä ihan harrasttusmielessä, mutta järki siitä on kaukana, jos oikeasti hyviä jousia saa reilulla satasella.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Asia nousi esille, kun päivitin tyttären 2003 883 juhlamallia 2007 ruisku 1200C-malliin. Tuohon 2003 asensin heti alkajaisiksi PS:n 1/2 lyhyemmät takajouset ja keulaan saman valmistajan 1" madaltavan paketin.

Kun sain tämän 2007 alle, niin muistin todella karusti, miten surkea voi olla tehtaan jousitus. Keula putoaa 2" jo kun nostaa pyörän pystyyn. Perä lyö pohjaan jopa katukaivon kansista pahimmillaan ja keula hieman suuremmissa tärskyissä.

Kiristelin hampaita sekä vyötä ja tilasin pyörään Wilbersin paketin sekä eteen että taakse.

Nyt valmistelen vielä Ricorien tilaamista tuohon. Samalla sain neuvoteltua Ricorin kanssa pienen diilerialennuksen, joten nyt pystyn diilaamaan niitä pienellä alennuksella Suomeen, ettei tarvitse jenkeistä enää tilata, ellei halua. Edelleenkään en tuohon Race Techin poraamiseen lämpene, vaikka en sen toimintaa epäilekään. Hyvät kokemukset Ricorista löysillä öljyillä puhuttelevat.

Pitää nyt ensin kokeilla ko. pyörää pelkillä jousien vaihdoilla ja sitten pääsee vertaamaan, mitä Ricor tuo lisää. Sportsteriin noita on sen verran helppo vaihtaa, että voi tehdä kahdessakin vaiheessa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Hyvä että on vaihtoehtoja ja hyvä että kokeilet ja raportoit!

Poraamisesta: Minäkin vähän mietin, viitsiikö tärvellä orkkisosia, mutta kylläpä moni pyöräänsä modailee muutenkin. Nuo fork tubet saa uudet alle satasella, siksi en suurena riskinä tuota pitänyt. Reikien tai muuten virtausreittien koollahan ominaisuuksia säädellään, sitähän tämäkin on.

Pitää yrittää ominaisuuksia arvioida keväällä lisää.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 08:53 19.11.2020. Poraamisesta: Minäkin vähän mietin, viitsiikö tärvellä orkkisosia,
Pitää yrittää ominaisuuksia arvioida keväällä lisää.
Jep, eipä noiden poraaminen niin iso ja peruuttamaton homma ole. Enemmänkin se on siinä, että Ricorit voi asentaa sen kun vaan ottaa yläpäästä jousen pois ja pudottaa sinne. Sitten vaan jouset perään, öljyt kuntoon ja korkki kiinni.

Pikkuhomma alapäätä purkamatta. Olen tähän kehitellyt sellaisen tähystysleikkausmenetelmän: kolmiot löysälle ja rungosta miniliftillä etupäätä' ilmaan ja keulaa alas. Sitten korkki auki, jousi pois jne... Eli pikavaihto etupyörää irrottamatta 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 00:51 19.11.2020. Nyt valmistelen vielä Ricorien tilaamista tuohon. Samalla sain neuvoteltua Ricorin kanssa pienen diilerialennuksen, joten nyt pystyn diilaamaan niitä pienellä alennuksella Suomeen, ettei tarvitse jenkeistä enää tilata, ellei halua.
Asettuuko hinta samoihin kuin itse tilaamalla vai säästääkö jopa jokusen euron?

Nyt heräsi kiinnostus, kun sporsterin keulalle pitäisi jotain vielä tehdä. Siitä ei ole tullut hyvää vaikka jouset on vaihdettu ja erilaisia öljyjä kokeiltu.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Race Tech etupään jousituksen/vaimennuksen palikat

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Viihdeargumentit poistettu ja jatketaan asialinjalla.
T. moderattoripertti
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin