Jännitteensäätimen paikka
Jännitteensäätimen paikka
Moikka,
Miksi jännitteensäädin tuolla koneen etupuolella, tarvitseeko niin kovasti jäähdytystä / ajoviimaa vaiko miksi se on aina laitettu alunperin "aitiopaikalle" ?
Ajatuksena tuossa runkomuutoksen ohessa siirtää se sieltä pois...
-Antti
Miksi jännitteensäädin tuolla koneen etupuolella, tarvitseeko niin kovasti jäähdytystä / ajoviimaa vaiko miksi se on aina laitettu alunperin "aitiopaikalle" ?
Ajatuksena tuossa runkomuutoksen ohessa siirtää se sieltä pois...
-Antti
Re: Jännitteensäätimen paikka
Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Jännitteensäätimen paikka
Ja jossain säätimissä on maadotuspiuhakin valmiina.
Re: Jännitteensäätimen paikka
Juu ja taitaa siitä tasasuuntaamisestakin tulla kovin lämpöä, ehkä jopa enemmän kuin ylimääräisen sähkön hukkaamisesta. Joskus olen ihmetellyt, kannattaako niitä kromattuja malleja käyttää, jäähtynevät varmaan paljon huonommin. Mitä kuumempana tämä laite käy, sen lyhytikäisempi se on.Pertti kirjoitti: 12:51 25.01.2021. Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
- Veijo Esso
- Viestit: 1130
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Jännitteensäätimen paikka
Kunnollinen runkokontakti parantaa jäähdytystä merkittävästi, joten kannattaa panostaa siihen, jos ilmavirtaa ei saa riittävästi. Japsipyörissä on aika mielenkiintoisia ratkaisuja säätimen sijoittelussa, kun luotetaan käytännössä kokonaan rungon kykyyn vastaanottaa lämpöä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Jännitteensäätimen paikka
Ainakaan vanhemmissa säätimissä ei ole montaa neliösenttiä metallia alapuolella, ei juuri muuta kun ulkokehä, keskellä vakumassaa jonka alla on elektroniikka.
Re: Jännitteensäätimen paikka
Eikös HD:t jakaudu ennen ja jälkeen -malleihin? Vanhat on kaiken hukkaavia, eli käytännössä kuormittavat laturin polvilleen silloin kun on tarjolla jännitettä enemmän kuin tarpeeksi? Ne kuumenee "säätimestään". Ja myöhemmissä 3-vaihelatureissa on joku fiksumpi menetelmä kytkeä laturi irti kuormasta samassa tilanteessa?Pertti kirjoitti: 12:51 25.01.2021. Tarvitsee jäähdytystä.
Ajaa ylimääräisen jännitteen maihin ja siitä tulee lämpöä.
Kyllä sen voi muuallekin siirtää, kun huolehtii, että tuuletus pelaa ja runkokontakti on hyvä.
Jos ei saa pultattua suoraan runkoon, säätimen voi maadoittaa riittävän paksulla johdolla.
AInakin tarvikkeena on noita jälkimmäisiä fixumpia säätimiä.
Ja tietty kirsikkana kakussa kuuskytluvulla suunniteltu tuuttihonda, jossa oli autotyyppinen laturin ohjaus kaikkine hienouksineen...
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Jännitteensäätimen paikka
Niin ja Rautiksen ja muiden tasavirtasten uudemman pään säätimet joissa puolijohdekytkentä säätää magnetointivirtaa, niissä on hyötysuhde aika hyvä varmaan myös. Rautiksessa säätömurikka on siinä edessä mutta niin on laturikin, eli varmaan lyhyiden kaapelointien takia(kin) se on siihen laitettu.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Jännitteensäätimen paikka
Vanhemmissa rautiksissa sivuposkessa, racerissa katten alla... aina ei tehtaan ajatuksen juoksua ymmärräKariFS kirjoitti: 20:45 25.01.2021. Niin ja Rautiksen ja muiden tasavirtasten uudemman pään säätimet joissa puolijohdekytkentä säätää magnetointivirtaa, niissä on hyötysuhde aika hyvä varmaan myös. Rautiksessa säätömurikka on siinä edessä mutta niin on laturikin, eli varmaan lyhyiden kaapelointien takia(kin) se on siihen laitettu.

You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Jännitteensäätimen paikka
Niinjoo, se kärjillä pelaava tosiaan on siinä kyljessä. Raaserissa on varmaan haluttu se purkki kauemmas pakoputkestaSepixlh kirjoitti: 13:20 26.01.2021. Vanhemmissa rautiksissa sivuposkessa, racerissa katten alla... aina ei tehtaan ajatuksen juoksua ymmärrä![]()

XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”