Taas akuista
Re: Taas akuista
[/quote]
Onko porukalla kokemuksia tästä puolet halvemmasta geeliakusta? Näyttäis mittojen ja napaisuuden perusteella passaavan entisen tilalle.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000029883
[/quote]
Japsirivineloseen 1157cc ostin kahdesti tuon geeliversion. Käyttöikä oli kolme ajokautta/akku. Hinta-laatu kohdillaan.
Onko porukalla kokemuksia tästä puolet halvemmasta geeliakusta? Näyttäis mittojen ja napaisuuden perusteella passaavan entisen tilalle.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000029883
[/quote]
Japsirivineloseen 1157cc ostin kahdesti tuon geeliversion. Käyttöikä oli kolme ajokautta/akku. Hinta-laatu kohdillaan.
FLHTCUSE4-09
Re: Taas akuista
Eihän nuo bilteman akut näytä sittenkään ihan saibaa olevan.
Onko kukaan törmännyt MTX:n akkuihin? Kokemusta näistä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/901035/ ... L87xK146mm
Onko kukaan törmännyt MTX:n akkuihin? Kokemusta näistä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/901035/ ... L87xK146mm
Harley-Davidson
Re: Taas akuista
Hieman oli samaa tarinaa minullakin. Ostin yhteen jenkkiin viime keväänä AcDelcon sivunapa-akun, tosin kauppias taisi luvata enää 2 vuoden takuun.Vuppe kirjoitti: 20:27 06.02.2021. Sanan helinää pitkät takuut akuissa. Olen ostanut AcDelcon akun autoon 5:n vuoden takuulla. Ei kestänyt kahtakaan.
ei mennyt takuuseen vaikka ei sitä akkua sen kummemmin kukaan tutkinut.
Pettymys oli melkoinen, kun pyyhin pölyt akun päältä ja mittasin kokonaiset 12,3V akusta. Siinä vaiheessa luin viivakoodin kännykällä patterista ja parin klikkauksen jälkeen selvisi, että akku oli jo 3 vuotta vanha. Akku laskee jännitteen nopeasti autossa takaisin sinne 12,3 V tuntumaan, joten jatkuvaa kuukauden välein latailua talven yli, niin kaipa siellä vielä toisen kesän ajaa. Seuraavaksi ostan halvimman sivunavallisen Motonetista, ei se varmaan huonompi voi olla
Merkkiä kovasti palstoilla hehkuttivat. Tosin hehkutuksissa oli sivujuonne, että "minä en paljon palstoilla kysele, ajan aina aina "Xxx Akku Yyy" -liikkeeseen ja ne kaverit osaavat myydä hyvän akun ". Eli keskustelu siirtyi huonoista tuotteista hyviin myyjiin. Mutta henkselien paukuttelijat unohtivat, että ne hyvät myyjät eivät tee itse akkuja ja myyvät vain muiden tekemiä huonoja akkuja, koska hyviä ei valmisteta tai jos valmistettaisiinkin, niin niitä ei ostettaisi.
Edellisen sivunapa-akun ostin sattumoisin juuri kehutusta Xxx Akku Yyy -liikkeestä, hyvin sen myivät, mutta laatu oli 1-2 vuoden laatua 5-10 vuoden hinnalla
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Taas akuista
Jep, akkumerkkiä hehkutti myyjäkin. Kun hain seuraavan kerran akkua samasta kaupasta, myyjä sanoi että ikävä kyllä AcDelcoa ei ole juuri nyt. Juu ei haittaa yhtään, mun takia ei tarvi tilatakaan.
Re: Taas akuista
MTX on Motonetin halpismerkki, mutta kai sillä aikansa ajaa sen minkä muillakin ja aika on vain tuurista kiinni. Ja tämä ei ole AGM tai geeliakku, normaali loiskuva vesiplörö.Maukkavee kirjoitti: 11:40 07.02.2021. Onko kukaan törmännyt MTX:n akkuihin? Kokemusta näistä?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/901035/ ... L87xK146mm
Itse en noihin koskisi, koska huoltovapaus tarkoittaa näissä sitä, että ensin turaat ihan itse hapot sisään, odottelet tunnin ja sitten latailet yön yli ja pääset jo seuraavana päivänä ajamaan.
Siinä oli se "huoltovapaan" Huolto-osuus. Vapaus taas tarkoittaa sitä, että olet Vapaa akun tarkkailusta ja veden lisäyksestä, koska et voi sulkunauhaa repimättä lisätä vettä akkuun ja voit vapaasti heittää sen kierrätykseen mahdollisimman pian.
Käsittääkseni tuo vastaa täysin Bilteman harmaata "huoltovapaata" ominaisuuksiltaan, mutta Biltsussa ovat jo vedet/hapot sisällä kaupasta haettaessa. Tällaisen yhden hain ja se antautui jopa kiksipyörässä heti seuraavana keväänä ihan kesken ajon. En koske enää.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Taas akuista
Puolipuristimet tarttis laittaa, niin pääsisi akkukeskusteluista. Ja ehkä laitankin, jahka TC:stä joskus mahdollisesti joudun konetta niin paljon aukomaan. 8:1 puristussuhteella oleva 883/1200/turbo on ollut akkuystävällisempi ja nyt kun vähän jo empii, niin on vaan akku tulossa päiviensä päähän.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Taas akuista
Minä ostin Bilteman sinisen koekäyttöakuksi projektilentokoneeseen, koska ajattelin sen pitävän latauksen pitkään, vaikka ei moottoria käytelläkkään kuin harvakseltaan. Tuli susiakku, ei antanut täyttä tehoa, eikä pidä latausta...vuotoja ei ole. Rotaxin kelkkakone, joten pyörii huonommallakin akulla kuin kahvimylly.
Kuitti tietysti jäi kassalle, tai putosi kaupan pihaan....
Kuitti tietysti jäi kassalle, tai putosi kaupan pihaan....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Taas akuista
Mulle myivät Biltemassa sellaisen akun, josta oli suoraan paketista kaikki voima poissa. Kun olin ehtinyt ruuvata paikalleen, niin pistin vähän apuvirtaa ja ajelin akkuun lisää. Päivä duunissa ja B:n akku oli taas aika tyhjä. Lähti kuitenkin ja sillä kotiin. B-akku irti ja autolla liikkeeseen. Siellä vastaanotto oli lievästi sanottuna nuiva - onhan siinä nyt sähköä. No on kai, kun on just ajettu sitä sinne.
Kotona pistin puolihuolimattomalla tavalla vanhan akun paikalleen ja läksin kiireessä liikkeelle. Kilsan päästä täydessä laukassa pam ja värkki sammui. Falck vei pyörän tien laidasta viikonlopuksi varastoonsa, viikonlopun jälkeen Freebirdiin ja siellä - no niin, Timppa oli mittaillut akkua "hyvähän tämä vielä on". No ei mun mielestä kun sekin oli semmonen että kun viikon on pyörä ajamatta niin just ja just lähtee käyntiin.
Laitatin kuitenkin uuden.
Summarum. Se miten Dyna TC96 tarvitsee käynnistysvirtaa kylmänä ja mitä patteri hyvänä ja huonona antaa ja mitä semmoisella "akkutesterillä" saa akusta mitattua, ovat osin toisistaan riippumattomia asioita.
Ostan HD:n akut HD:n murheisiin erikoistuneista liikkeistä. Epämerkkiliikkestä. Siellä ne ymmärtää näiden päälle.
Kotona pistin puolihuolimattomalla tavalla vanhan akun paikalleen ja läksin kiireessä liikkeelle. Kilsan päästä täydessä laukassa pam ja värkki sammui. Falck vei pyörän tien laidasta viikonlopuksi varastoonsa, viikonlopun jälkeen Freebirdiin ja siellä - no niin, Timppa oli mittaillut akkua "hyvähän tämä vielä on". No ei mun mielestä kun sekin oli semmonen että kun viikon on pyörä ajamatta niin just ja just lähtee käyntiin.
Laitatin kuitenkin uuden.
Summarum. Se miten Dyna TC96 tarvitsee käynnistysvirtaa kylmänä ja mitä patteri hyvänä ja huonona antaa ja mitä semmoisella "akkutesterillä" saa akusta mitattua, ovat osin toisistaan riippumattomia asioita.
Ostan HD:n akut HD:n murheisiin erikoistuneista liikkeistä. Epämerkkiliikkestä. Siellä ne ymmärtää näiden päälle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Taas akuista
Bilhelvette valikoimassa on HD moottoripyörä akku (musta), joka vaikuttaa olevan vain hieman parempi kuin ne saman pajan siniset ( jotka on ihan paskaa) tai harmaat ( ei kehumista). Tuo musta on pyöritelly vakio evo moottoria käyntiin, tuokaan ei oikein vakuuta.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Taas akuista
Vastaava kävi kun kaverin pyörä jäi tien päälle ja riensin apuun. Matkalla biltsusta akku mukaan ja se oli kuitenkin valmiiksi vainaa. Onneksi oli peräkärry mukana varmuuden vuoksi ja napattiin pyörä kyytiin ja palautettiin akku Biltsuun. Hirveä kitinä ja olisivat tarjonneet toisen tilalle, mutta lujasti kieltäydyttiin ja rahat pois.JKKo kirjoitti: 09:17 08.02.2021. Mulle myivät Biltemassa sellaisen akun, josta oli suoraan paketista kaikki voima poissa. Kun olin ehtinyt ruuvata paikalleen, niin pistin vähän apuvirtaa ja ajelin akkuun lisää. Päivä duunissa ja B:n akku oli taas aika tyhjä. Lähti kuitenkin ja sillä kotiin. B-akku irti ja autolla liikkeeseen. Siellä vastaanotto oli lievästi sanottuna nuiva - onhan siinä nyt sähköä. No on kai, kun on just ajettu sitä sinne.
Sportsterissa on alkuperäinen akku kestänyt neljä vuotta, mutta nyt alkaa viikossa menemään tyhjäksi jos ei lataa. Pääsulake on irti säilytyksessä, mutta piuhat muuten kiinni akussa. Ctekin liittimen "liikennevaloilla" olen tulkinnut akut tilaa, mutta pitäisi varmaan mitata paljonko siellä on jännitettä kun menee punaiselle. Saattaa mennä akku vaihtoon keväällä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Taas akuista
En ole C-TEK-liikennevaloja mitannut, mutta tuollaisen joskus löysin:
Vihreä / Green is above 12.7 volts
Keltainen / Yellow is between 12.4 and 12.7 volts
Punainen / Red is below 12.4 volts
Kyllä minulla on päässyt Buellin akku monesti punaiselle mutta on siitä hyvin elpynyt. Buell purkaa mielestäni akkua hiukan liikaa, ottaen huomioon että siinä ei ole ajonestoa. Epäilin jopa tuota C-TEK liikennevalojohtoa, täytyisi sen kulutus mitata!
Vihreä / Green is above 12.7 volts
Keltainen / Yellow is between 12.4 and 12.7 volts
Punainen / Red is below 12.4 volts
Kyllä minulla on päässyt Buellin akku monesti punaiselle mutta on siitä hyvin elpynyt. Buell purkaa mielestäni akkua hiukan liikaa, ottaen huomioon että siinä ei ole ajonestoa. Epäilin jopa tuota C-TEK liikennevalojohtoa, täytyisi sen kulutus mitata!
UrpoTJ kirjoitti: 21:03 16.07.2018.Tuon Comfort Indicatorin virrankulutus on minua mietityttänyt. Minulla on Buellissa sellainen. Vihreä merkkivalo muuttuu muutaman päivän kuluessa lataamisen jälkeen keltaiseksi. Olen pohtinut kuluttaako tuo indikaattori kuitenkin enemmän sähköä mitä netissä on lupailtu. Kulukseksi on mainittu 1,5 mA joka on kyllä tosi vähän. 1000 tunnissa eli n. 42 vuorokaudessa kuluisi akun kapasiteetista vain 1,5 Ah.
Re: Taas akuista
Toinen teksti netistä, joku oli oikein mitannut ko. johtoa ja volttimäärät/rajat olivat aika samat mitä C-TEK on ilmoittanut.
Keltainen tarkoittaa että tilanne on ok. Eli vihreä on sammunut kun latauksen aiheuttama jännitteennousu on tasaantunut.
Valon punaiseksi syttyminen ei siis tarkoita sitä, että akku on tyhjä, vaan sitä että se olisi hyvä ladata. Pahoittelen pitkää englanninkielistä lainausta.
In my testing with a professional calibrated meter, the LED indicators proved highly accurate (better than 0.05v), as per Ctek's published specification:
Green = Voltage is over 12.65 volts. Battery is being or has recently been charged (by Ctek or by Alternator when the engine is running, confirming your alternator is functioning).
Yellow = Voltage is between 12.4 and 12.65 volts. This should normally be lit most of the time when the car is stationary. This may seem a very narrow voltage range, but this is where all normal healthy batteries should be resting once surface voltage from recent charging has settled. It's normal. Everything is fine. There's nothing to worry about.
Red = Voltage below 12.4 volts. This is the point below which sulphate begins to form (damage), so you should consider giving your battery a charge even though the battery still functions normally. A battery is not technically considered flat until it falls below 10½ volts, but this red LED is NOT intended to show when your battery is so flat that the battery is near the point where the car won't start... by that time, some damage to your battery may already have been done (sulphate build-up lowers capacity and shortens life; it's the number one reason for premature battery failure).
Keltainen tarkoittaa että tilanne on ok. Eli vihreä on sammunut kun latauksen aiheuttama jännitteennousu on tasaantunut.
Valon punaiseksi syttyminen ei siis tarkoita sitä, että akku on tyhjä, vaan sitä että se olisi hyvä ladata. Pahoittelen pitkää englanninkielistä lainausta.
In my testing with a professional calibrated meter, the LED indicators proved highly accurate (better than 0.05v), as per Ctek's published specification:
Green = Voltage is over 12.65 volts. Battery is being or has recently been charged (by Ctek or by Alternator when the engine is running, confirming your alternator is functioning).
Yellow = Voltage is between 12.4 and 12.65 volts. This should normally be lit most of the time when the car is stationary. This may seem a very narrow voltage range, but this is where all normal healthy batteries should be resting once surface voltage from recent charging has settled. It's normal. Everything is fine. There's nothing to worry about.
Red = Voltage below 12.4 volts. This is the point below which sulphate begins to form (damage), so you should consider giving your battery a charge even though the battery still functions normally. A battery is not technically considered flat until it falls below 10½ volts, but this red LED is NOT intended to show when your battery is so flat that the battery is near the point where the car won't start... by that time, some damage to your battery may already have been done (sulphate build-up lowers capacity and shortens life; it's the number one reason for premature battery failure).
Re: Taas akuista
Olen mittaillutkin. Luvut pitävät kyllä nimenomaan paikkansa. Tuo punainen aina huolestuttaa, mutta muutaman mittauksen perusteella jännite on ollut 12.30-12.35 vilkuttuaan jonkin aikaa punaisella. Ja silti pyörä jaksaa yleensä lähteä käyntiin. Tyttären 2003 Sportti sillä Magna Powerilla oli kesän aikana ajon jälkeen suh't nopeasti punaisella, mutta kertaakaan ei ajokaudella tarvittu apuvirtaa, aina se hyvässä iskussa oleva pyörä pärähti. Silti tuollaisen virtaa kuluttamattoman hälyttömän pyörän hyväkuntoisen akun ei pitäisi mennä muutamassa päivässä vielä 12.3 V pintaan.UrpoTJ kirjoitti: 18:56 08.02.2021. En ole C-TEK-liikennevaloja mitannut, mutta tuollaisen joskus löysin:
Vihreä / Green is above 12.7 volts
Keltainen / Yellow is between 12.4 and 12.7 volts
Punainen / Red is below 12.4 volts
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Taas akuista
Tämä on just tätä samaa, kuin jos kysytään, mistä liikkeestä olet saanut hyvää palvelua. Joka ikisestä liikkeestä löytyy hyviä ja huonoja kokemuksia. Niin näköjään akuistakinSepixlh kirjoitti: 09:46 08.02.2021. Bilhelvette valikoimassa on HD moottoripyörä akku (musta), joka vaikuttaa olevan vain hieman parempi kuin ne saman pajan siniset ( jotka on ihan paskaa) tai harmaat ( ei kehumista). Tuo musta on pyöritelly vakio evo moottoria käyntiin, tuokaan ei oikein vakuuta.
Tuohon Bilteman mustaan HD-akkuun voi ottaa yhden kertomuksen. Asensin sellaisen 2013 matkalehmään. Toimi aivan loistavasti minulla 2 kesää ja noin 30000 km. Sitten myin pyörän kaverilleni. Hän pani varmuuden vuoksi C-Tekin kiinni koko talveksi ja akku oli sökö jo ekassa startissa keväällä.
Kukaan ei tiedä, tulivatko sille tunnit täyteen 3v iässä 2 ajokauden jälkeen, vai pilasiko 5 kuukauden ylläpitolataus akun. Itse latailen näitä säännöllisesti, mutta en pidä pitkään mitään latauksessa, kun laturi näyttää vihreää.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Taas akuista
Eikös se ctekki ole juuri sellainen älylaturi, joka hoitaa akulle latausta vain silloin, kun akun jännite laskee?
Nimenomaan voi jättää vahtimaan, ettei patteri tyhjene talven aikana.
Nimenomaan voi jättää vahtimaan, ettei patteri tyhjene talven aikana.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!