Vanteen pinnaus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Ville-Pekka
Viestit: 16
Liittynyt: 14:14 24.02.2021.

Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Ville-Pekka »

Terve
Minulla on tuossa muutama HD:n 3"-16 teräsvanne pinnauksessa erilaisille täys -ja puolinavoille, ja olen niitä pinnannut aiemminkin. Nyt hämmästyin kun yhdessä perinteisesti hankalasti pinnattavassa navassa kaikki kävikin kun haltian sauvasta...yleensä saa tehdä monen muotoisia pinnoja että homma menee hyvin . Aloin mittailemaan noita vanteita ja kolmessa vanteessa oli saman puolen pinnojen keskinäiset välit samanlaiset , mutta tässä yhdessä olikin saman puolen pinnojen lähdöt erilaisella pinnavälillä. Kysymykseni on että onko näitä "perinteisiä" 3"x16 , 40 holee teräsvanteita erilaisella pinnajaolla eri napoihin? jos on niin millaisia eri malleja niitä on ja kuinka mitäkin osaa ostaa? nimittäin tämä juuri pinnattu helpottaisi joidenkin puolinapojen pinnausta huomattavasti.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Nyt täytyy myöntää etten tiedä, en oo nimittäin hankalasti pinnattavaan kuustoistatuumaseen koskaan törmännyt.
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mitä tarkoitat erilaisella pinnavälillä?
Kolmen yli toisella ja jotakin muuta toisella puolella?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Ville-Pekka
Viestit: 16
Liittynyt: 14:14 24.02.2021.

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Ville-Pekka »

Terve
Pinnojen reiät vannekehässä on eri jaolla..sama määrä sama lähtösuunta mutta samaan suuntaan lähtevien pinnojen reikäväli toisissa pidempi ja toisissa lyhyempi ero n. +/-5mm. pinnauksessa ei sen ihmeempää, mutta vaikuttaisi että näitä voi pinnata erimallisille navoille? Hankalasti pinnattavissa Isohalkaisijaisissa navoissa tämä tulee esiin.
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Harrikoissa on minusta ollut pääsääntöisesti pienihalkaisijaisia napoja, joissa on kylkeen pultattuna veto-ja jarruvehkeet. Puolinapoja ja isoja alumiininapoja on ollut, mutta niissä on käytettu 19" vannetta.
Pinnojen lähtökulmien kanssa tulee ongelma, jos Harrikan 16" vannetta yrittää suurikehäiseen napaan. Pinnat jää kaarelle ja melko pian alkaa napsahdella juuresta poikki.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Ville-Pekka
Viestit: 16
Liittynyt: 14:14 24.02.2021.

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Ville-Pekka »

Pertti kirjoitti: 08:55 04.03.2021. Harrikoissa on minusta ollut pääsääntöisesti pienihalkaisijaisia napoja, joissa on kylkeen pultattuna veto-ja jarruvehkeet. Puolinapoja ja isoja alumiininapoja on ollut, mutta niissä on käytettu 19" vannetta.
Pinnojen lähtökulmien kanssa tulee ongelma, jos Harrikan 16" vannetta yrittää suurikehäiseen napaan. Pinnat jää kaarelle ja melko pian alkaa napsahdella juuresta poikki.
Juuri näin on jouduttu tekemään kun näitä HD:n 3"16 vanteita pinnataan isolle alumiini ja teräs puolnavalle. Aika hyvin ne käytössä kestää tuossa rapiat 300kg:n sivuvaunupyörässäkin kun käytetään 4.5/5 mm pinnaa ja taitoksia niin vähän kun mahdollista. Lyhimmillään ne pinnat on n. 7 cm. Mutta nyt kun pinnattiin vanteita niin yllätyksen toi yksi HD:n vanne joka pinnautui ilman mitään pinnoihin vaativia lisätaitoksia, ja sitä vannetta tarkastellessa siinä oli muista poikkeavalla välillä olevat pinnavälit. Täytyy koittaa saada siitä vanteesta esiin joku merkintä jos siitä osaisi johtaa miksi näin on..se olisi nimittäin tosi helpottava löytö, jos sellaisia vielä löytäisi kohtuu hinnalla lisää.
Näitä tehdään pääosin muutamaan VW 1600 ilmakoneella vuosittain rakennettavaan raskaaseen sivuvaunupyörään.
vwk vanteet.JPG
121-2152_IMG.JPG
DSCN2928.JPG
Ville-Pekka
Viestit: 16
Liittynyt: 14:14 24.02.2021.

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Ville-Pekka »

Vielä jatkan tätä hieman...Voisiko se olla WLA:n vanne , olen pinnannut -43 mallin WLA:n vanteita ja siinä yhteydessä olisi voinut jäädä tuo hyllyyn...eikös niissä sota ajan 16" pyörissä ollut myös isohkoa puolinapaa. Tässä "poikkeavassa" kehässä näkyy numero painatus 876.
etelahelsinki
Viestit: 173
Liittynyt: 15:03 20.01.2007.

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja etelahelsinki »

Jep
Seiskapätkän etuvanteesta varmasti kyse. https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects ... =%21123853
Aika hinnakas uusiotuotteena, onneks 18`tuumanen on sotapyörän originaali,
sodan jälkeen 16`valinnaisvarusteeksi jossain vaiheessa.
https://www.youtube.com/watch?v=BypmwMEx3bs
Ile
Ville-Pekka
Viestit: 16
Liittynyt: 14:14 24.02.2021.

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Ville-Pekka »

Ok..voisi olla hyvinkin tuollainen. "siiviili" mallin -43 mopoon tehtiin kaikenlaista, ja siinä yhteydessä vaihdettiin vanteita , eli varmaan liittyy sen aikakauden vehkeisiin. No tänään mittasin tallilla 8 kpl 3"-16 vannehehää eri aikakaudelta eikä missään muussa ollut tuota pinnareikäväli mittaa. Tämä on nyt sitten taputeltu, ilmeisesti en tule löytämään järkihintaan näitä kehiä enempää, eli jatketaan pinnojen pokkailua vaan kuten ennenkin, Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille.
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vanteen pinnaus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

WLA:ssakin käytettiin teräsnapaa 16" koossa, siis sitä samaa "irtonapaa". Tuo kuvan vanne on varmaan jonkin tarvikevalmistajan konversiojuttu.
Venäjän pinnat ei varmaan niin helposti katkeakaan, kun ovat paksua ja pehmeää tavaraa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin