Sepixlh kirjoitti: 13:31 15.03.2021.
Kesällä -20 tuotin salvagetitle evo softailin. Rekisteröintikatsastukseen Suomeen tarvitsin:
1. Titlen ja kauppakirjan että pyörä on minun.
2. Rungossa olevat tarrat, hyväksynnän, painon, tehon yms teknisten juttujen todentamiseksi.
3. Mittaustodistuksen että runko on tehtaan ilmoittamissa mitoissa. Normi titlellä ei tarvi.
4. Todistus/selvitys vaihdetuista osista Trafin lomakkeelle. Ehyessä ei tietenkään tarvi.
5. KM/H asteikolla varustetun nopeusmittarin ( laitoin tarran vaikka Harikka vastusti)
6. E-hyväksytyn ajovalon, vilkunlasit ja e-hyväksytyn pakoputkiston .
7. Vireille laitettu autovero asia.
Ensirekisteröintiin lisäksi:
1. Voimassa oleva liikennevakuutus, vakuutuksen saa myös VIN numerolla.
2. Hyväksytty rekisteröintikatsastus
3. Vahvistettu autovero päätös, maksettuna ja niin että se näkyy Trafin järjestelmässä.
Rekisteröinti katsastukseen on sanottu olevan sujuvampaa joillain tietyillä asemilla joissa on joku erikoistunut moottoripyöriin. Runkotarrojen puuttuessa maahatuoja/dealeri voi korvausta vastaan kirjoitella todistuksen noista teknisistä tiedoista. Vähimmällä pääsee kun hommaa ne tarrat.
Tulli on asia täysin erikseen he tutkii vain papereita tulli on joko 24% tai 36%
Joo, on se sujuvampaa toisissa paikoissa.
2017 syksyllä toin Liettuasta kunnnostetun USA-Kingin, joka oli salvage titlellä. Ei minkään maan rekisterissä.
1. otin vakuutuksen ja hain siirtotarran (erääseen pyörään en hakenut edes sitä, ajoin vaan kilvettä ja tarratta suoraan konttorille)
2. liimasin irtonumeroita mittariin km-lukuina
3. katsuri heitti lenkin korttelin ympäri oma kännykkänsä tankkiin teipattuna.
4. katsoi runkonumerot ja tarrat
5. teki paperit, mitään muuta paperia ei salvage-titlen lisäksi tarvittu (kauppakirja tarvitaan periaatteessa vasta rekisteröinnissä)
Seuraavassa jenkkipyörässä oli ehjä title ja sen kanssa hän sanoi 2019, että ei näitä nykyään tarvitse edes panna käyntiin saati ajaa. Siksi hän vaati todistuksen mittarinäyttämästä ja teki sitten paperit.
Rungon tarrat ovat olleet paikoillaan kaikissa katsastamissani pyörissä,
tuo oli hyvä lisäys ja helpottaa epäilemättä. Itse pidin sitä oletuksena, että niitä ei ole revitty pois.
Mitään e-hyväksyttyä ei nykyään oikeasti tarvita, jos pyörä itsessään ei ole e-hyväksytty, eli on USA-malli. Silti varmasti löytyy katsureita, jotka varmuuden vuoksi vaativat.
Miten Sepi tuo sinun pyöräsi, oli varaan USA-malli, jos oli Salvage title, sitä ei Euroopassa ole samanlaisena.
Autoveron vireillepanoakaan ei vaadita, koska katsastus ei nykyään vanhene, joskus se oli voimassa vain 3 kk. Tästä syystä jos vaikka tuo pyörän maahan, mutta alkaa rakennella sitä, se kannattaa katsastaa heti ja maksaa verot vasta kun on valmis tai haluaa ottaa liikenteeseen. Jos kuluu vaikka vuosi pari välissä, niin vero on halvempi todennäköisesti.
Ja tosiaan tullilla ei ole mitään tekoa tämän kanssa, kuten sanoitkin. He lyövät ensin ostohinnan ja rahdin yhteenlaskettuun summaan normitullin, sitten rangaistustullin 25% ja sen päälle 24% alvia. Mutta jos tuodaan EU-maasta, ei pyörää edes viedä tullin kautta eikä näitä makseta enää, niistä pitää vaan olla todistus, ennen kuin saa verotettua ja kilvitettyä. Jos on kilvitetty toiseen EU-maahan, voisin kuvitella, että tullaustodistusta ei enää tarvita.