Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20:02 26.01.2021.
- Viesti:
Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Mikähän mahtaisi olla syynä vm 2008 1200C Sportster tärinään kun yli kolmosen vaihteilla ja yli parin tonnin kierroksilla täristää aika kovasti ja kun ihan vähänkin kytkintä painaa(ei edes luistoon asti), niin tärinä katoaa. Tärinä alkaa, kun kone lämmennyt ja mennään maantienopeuksissa. Pyörällä ajettu iästään huolimatta vain 7000km.
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Siis tärinä ei tule 1. ja 2. vaihteilla samalla kierrosalueella? Oletko perus huoltotoimenpiteet tehnyt eli vaihteistoöljyn vaihto, kytkimen ja ensiöketjun säätö?
Jos veikata pitäisi niin voisi olla kireä ketju mutta eipä tuota arpomalla selvitä.
Jos veikata pitäisi niin voisi olla kireä ketju mutta eipä tuota arpomalla selvitä.
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Tärinä lakkaa, kun et aja 2000 kierroksilla.
Pienellä vaihteella noin 4500 ja sitten isompaa silmään. Ei ole ikinä tarvetta käyttää alle 3000, kun antaa kaasua. Sportster on kierroskone ja kun siellä on löylyä yli 3500, niin se toimii oikealla alueella.
Minulla on 2007 Sportster, se dynotettiin avarammilla putkilla ja K&N filterillä SE pohjalla, revittiin vanha Fuel Pak pois ja ohjelmoitiin suoraan ecuun. Dynottaja ei edes katsonut tarpeelliseksi piirtää käyriä alle 3000 rpm, vaan ainoastaan 3000-6000 skaalalla. Ja huiput vähän yli 200 km/h ajettiin nelosella, ei vitosella.
Ko. pyörä on identtinen sinun pyörääsi ja 5. vaihdetta ei siinä kannata turhaan tarjota kuin vasta 100 jälkeen maantielotkotuksessa. Kaikki ajot siis 3000-5000 välillä, niin ei kumiripustettu moottori tärise. Kyllä se silti enemmän tärisee, kuin edellinen 2003 kiinteästi ripustettu.
Pienellä vaihteella noin 4500 ja sitten isompaa silmään. Ei ole ikinä tarvetta käyttää alle 3000, kun antaa kaasua. Sportster on kierroskone ja kun siellä on löylyä yli 3500, niin se toimii oikealla alueella.
Minulla on 2007 Sportster, se dynotettiin avarammilla putkilla ja K&N filterillä SE pohjalla, revittiin vanha Fuel Pak pois ja ohjelmoitiin suoraan ecuun. Dynottaja ei edes katsonut tarpeelliseksi piirtää käyriä alle 3000 rpm, vaan ainoastaan 3000-6000 skaalalla. Ja huiput vähän yli 200 km/h ajettiin nelosella, ei vitosella.
Ko. pyörä on identtinen sinun pyörääsi ja 5. vaihdetta ei siinä kannata turhaan tarjota kuin vasta 100 jälkeen maantielotkotuksessa. Kaikki ajot siis 3000-5000 välillä, niin ei kumiripustettu moottori tärise. Kyllä se silti enemmän tärisee, kuin edellinen 2003 kiinteästi ripustettu.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Kumiripustuksen alkuperäinen tarkoitus oli mikä?Joe Cool kirjoitti: 21:37 23.05.2021. Tärinä lakkaa, kun et aja 2000 kierroksilla.
... Kyllä se silti enemmän tärisee, kuin edellinen 2003 kiinteästi ripustettu.
Kysyjän kytkimellä tilanteen rauhoittaminen vaivaa? Jos kytkinkori olisi keskipultistaan löysällä, niin eikö kytkimellä koettelu muuta tilannetta just siten, että kannattelee rakennelmaa?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20:02 26.01.2021.
- Viesti:
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
No 120 km/h nelosella tärrää niin että amalgaamit tippuu hampaista, vitosella samassa nopeudessa tärinä muuttuu kolisevaksi ja hakkaavaksi. Ja poistuu ku vähän kytkintä vetää. Eli ei ole normaali ”ominaisuus”.
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Pitääkö ylimääräisiä ääniä tyhjäkäynnillä paikallaan? Jos ensiövedossa olisi jotakin irti, niin se saattaisi kolistaa just tyhjäkäynnillä. On kokemusta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
No sitten ei ole kyse vedättämisestä. Oletin hieman mutkat suoraksi, kun ei ole yksi kerta, kun on kysytty että miksi täristää 2000 rpmCaptain Hook kirjoitti: 22:15 23.05.2021. No 120 km/h nelosella tärrää niin että amalgaamit tippuu hampaista, vitosella samassa nopeudessa tärinä muuttuu kolisevaksi ja hakkaavaksi. Ja poistuu ku vähän kytkintä vetää. Eli ei ole normaali ”ominaisuus”.
Mutta tärkeää on tässä kohdin siis todeta, että tärinä vaan pahenee kierrosten noustessa. Se ei ole normaalia tosiaankaan. Jotain irti jostain, mutta tässä kohdin viisaammat ja kokeneemmat saavat arvailla lisää. Kun ei ole onneksi itselle sellaista sattunut. niin ei ole tietoakaan.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Kumiripustuksen alkuperäinen tarkoitus oli mikä?JKKo kirjoitti: 21:49 23.05.2021.... Kyllä se silti enemmän tärisee, kuin edellinen 2003 kiinteästi ripustettu.
[/quote] Hyvä kysymys Kaipa siinä haettiin suuritaajuuksisen tärinän vähennystä, mutta saatiin vaihdossa tutina/vapina/värinä ja ties mikä. Erilainen kuitenkin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Kun siinä on vielä tuo vaihderiippuvuus, niin tulee ajatus vaihteiston akselin laakeroinnin suuntaan. Jos vaihteiston pääakselin laakeri olisi jotenkin väljä, niin kytkinrumpuhan on sen saman akselin päässä ja kytkintä vetämällä syntyy aksiaalista voimaa, joka painaa laakeria jne. Samalla laakerilla selittäisi tuota vaihderiippuvuutta. Vaihteesta riippuen sitä akselia kuormitetaan eri kohdasta kahden laakerinsa välissä.
Omassani ottaisin ajosta pois tutkiakseni tarkemmin asian.
Omassani ottaisin ajosta pois tutkiakseni tarkemmin asian.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20:02 26.01.2021.
- Viesti:
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Pyörälle varattu aika kytkimen tutkintaa varten. Katotaan mitä selviää.
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Joko on tutkittu? Mitä löytyi?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 20:02 26.01.2021.
- Viesti:
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Kytkimen laakerit vaihdettu, ja sillähän se korjautui. Kiitokset Kuopion Cycle Houselle, nopeaa ja hyvää palvelua taas kerran!
Toki se merkkikohtainen tärinä säilyi, mutta sehän on ominaisuus
Toki se merkkikohtainen tärinä säilyi, mutta sehän on ominaisuus
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Mie ihmettelin ex:än ex. Porsterin ensi ajeluilla tärinää ja voimattomuuen tunnettaCaptain Hook kirjoitti: 16:21 08.06.2021. ... Toki se merkkikohtainen tärinä säilyi, mutta sehän on ominaisuus
En osannu aijjaa BT:en tottuneena , Porsteria pittää aijjaa kierroksilla, toisin ku BT:tä...
Kierroksia konneesee, joha alko kulkemaa ja tärinät/vapinat katos
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Sportster ja tärinä, kytkinoletettu
Täältä löytyy yksi 883/1200/turbo, jolla pystyy ajamaan helposti pintakaasulla 2000 rpm kyläpyörityksessä pienillä vaihteilla. Eikä tule kuolema, vaikka menisi sen allekin.
Vitosta voi pidellä 80km/h vauhdissa ajovaihteena ja välitykset on tonnikaksatasen ja oikeastaan vielä pidemmät (23/47).
Mut on sitä sytkä ja polttoainekarttaa tehtykin tuo tarve huomioiden.
Onnittelut kysyjälle, että oli tuommoinen helppo vika. Kumiripusteisen vaihteiston huolto = moottori ihan muttereiksi. Ja se on teetettynä kallista.
Vitosta voi pidellä 80km/h vauhdissa ajovaihteena ja välitykset on tonnikaksatasen ja oikeastaan vielä pidemmät (23/47).
Mut on sitä sytkä ja polttoainekarttaa tehtykin tuo tarve huomioiden.
Onnittelut kysyjälle, että oli tuommoinen helppo vika. Kumiripusteisen vaihteiston huolto = moottori ihan muttereiksi. Ja se on teetettynä kallista.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>