Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

fxdxi kirjoitti: 00:26 27.05.2021. ... Jätin teräsvilla reikäputket pois, että on vaimenninvilla väljemmin, teräsnippusiteellä villa edestä kiinni ja ja muoviteippiä päälle asennusta helpottamaan...
Mie laitoin pakosarjojen lämpösuojanauhaa, sillä ei oo taipumusta 'poistua' putkien välistä, niiku vaimenninvillalla :idea: :wink: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vuppe
Viestit: 211
Liittynyt: 19:45 21.07.2019.

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Vuppe »

Supertrapissa on lasikuitumattoa, sekin tuntuu kestävän hyvin.
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pertti kirjoitti: 07:12 27.05.2021. Nuo desibelit on sitten sellaisia, että korvan kuuleman äänen ero on huima jo muutaman yksikön muutoksella.
Netistä bongasin tällaisen:
Yhden desibelin laskua on lähes mahdotonta havaita ihmiskorvalla. Jos melutaso kuitenkin laskee kymmenen desibeliä, ihmiskorva tulkitsee sen melutason puolittumisena. Sitä vastoin kymmenen desibelin lisäys kuulostaa melutason kaksinkertaistumiselta.

Lainattu tästä artikkelista:
https://knowledge.silvent.com/fi/kuusi- ... isi-tietaa
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja KariFS »

hdjokke kirjoitti: 14:32 27.05.2021.
Pertti kirjoitti: 07:12 27.05.2021. Nuo desibelit on sitten sellaisia, että korvan kuuleman äänen ero on huima jo muutaman yksikön muutoksella.
Netistä bongasin tällaisen:
Yhden desibelin laskua on lähes mahdotonta havaita ihmiskorvalla. Jos melutaso kuitenkin laskee kymmenen desibeliä, ihmiskorva tulkitsee sen melutason puolittumisena. Sitä vastoin kymmenen desibelin lisäys kuulostaa melutason kaksinkertaistumiselta.

Lainattu tästä artikkelista:
https://knowledge.silvent.com/fi/kuusi- ... isi-tietaa
Joo, noin se matikka menee :) Ja jos on pyörä josta lähtee 100dB, ja viereen tulee toinen samanlainen, yhteensä niistä lähtee 103dB... Kuulokokemukseen vaikuttaa myös äänen sävy, eli taajuusspektri, joka ei suoraan käy ilmi desibeliarvosta.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Änkkä vinkkejä otetaan vastaan

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

fxdxi kirjoitti: 00:26 27.05.2021. Nyt huomasi heti että ääni on hiljentynyt. Ajelin heti ekaksi H-D tapahtumaan, jossa oli äänenmittaus, ajoa tuli vajaa 200 km. Mittaustulos oli 102 dB. Ääni tuntui korvakuulolla hiljenevän lisäkilometrien myötä ja reilut 2000 km lisää ajettuani mittautin Yyterin päättäjäisissä viime syksynä äänet ja tulos oli 93,4 dB. Tuo kyllä tuntuu aika pieneltä lukemalta, tyyppikilvessä on 91 dB, joka tarkoittanee ääntä vakioputkilla ja ne on selkeästi nykyääniä hiljaisemmat. -04:n Dyna kyseessä.
Melumittauksissa käytetään A-painotusta, eli matalien taajuuksien vaikutusta suodatetaan pois. Käytännössä putket voivat olla merkittävästi alkuperäistä äänekkkäämmät, kunhan korkeataajuinen ääni saadaan pois. Näihän useimmat haluavatkin ja siihen helpoimmin löytyy keinoja - jotka ovatkin aika hyvin olleet jo täällä esillä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin