Evo ei lähde käyntiin
Re: Evo ei lähde käyntiin
Ei vielä, vanha ei oo oikein jaksanut helteillä duunata. Harmi kun meni HD-rally sivusuun. Tilasin uuden Keihinin Kiinasta 60€+tulli+alv. Jos se käy heittämällä kiinni, niin vanhasta tulee varakaasutin.
Re: Evo ei lähde käyntiin
Nyt on kaasari osina ja minkäänlaista hartsia ei löydy. Suuttimet vaikuttaa puhtailta ja kalvo ehjältä. Vähän bensasta kostea sisältä. Uimurikammio siisti. Mitäköhän sitä seuraavaksi. Pesuriin laitan kuitenkin.
Re: Evo ei lähde käyntiin
Kyllä mulla lähti ”ihan puhtaan näköisestä” Keihin-CV:stä aikamoiset moskat ultrapesurin pohjalle. Raakaa Sinolia pesunesteenä, 60 astetta, olisko ollut pari puolen tunnin pätkää. Ensin tietysti irtonippelit, sitten runko. Runko ei mahtunut mun kolmen litran pesuriin kokonaan uppeluksiin, piti kääntää välillä Lopuksi kaikki mahdolliset kanavat puhaltaen paineilmalla kaikkiin suuntiin.
Muoviosia, uimuria, kalvoa jne ei tietenkään kannata pesuriin laittaa.
Tää oli käytettynä eräältä vintiltä ostettu kaasari, purku&pesu oli ohjelmassa jo ennen kokeilua. Pesun ja muutaman uuden tiivisteen jälkeen Rautis hörähti muutaman sekunnin starttauksella ja jäi lotkottamaan nättiä tyhjäkäyntiä. Lähes hämmennyin Evon säädöillä saattaa olla aavistuksen laihalla paikoitellen, mutta ihan ok toimi.
Muoviosia, uimuria, kalvoa jne ei tietenkään kannata pesuriin laittaa.
Tää oli käytettynä eräältä vintiltä ostettu kaasari, purku&pesu oli ohjelmassa jo ennen kokeilua. Pesun ja muutaman uuden tiivisteen jälkeen Rautis hörähti muutaman sekunnin starttauksella ja jäi lotkottamaan nättiä tyhjäkäyntiä. Lähes hämmennyin Evon säädöillä saattaa olla aavistuksen laihalla paikoitellen, mutta ihan ok toimi.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Evo ei lähde käyntiin
Mitään vikaa en ole mistään löytänyt, mutta laitan kaikki tilbehöörit vielä pesuriin, sitten kaasari nippuun ja ennen starttia kädet ristiin ja pari "isä meidän..." juttua, jos vaikka auttaisi
Re: Evo ei lähde käyntiin
Onhan tän jo muutkin varmaan sanoneet mutta se tarttee imua ja bensaa että ”prosessi” toimii. Jos ei jompaakumpaa ole niin ei hörähdä. CV:ssä on paljon pienenpieniä kanavia jotka voi tukkeentua. Kohokammiossa pitää olla joku puoli desiä bensaa. Ilman ilmaputsaria se ei välttämättä halua toimia ainakaan vakiosäädöillä, alipainetoiminen kaasari kun tarttee sitä alipainetta
Pistän tähän anekdootin elikkä asiaan löyhästi liittyvän omakohtaisen tarinan. Mulla oli MGB-urheiluauto ja siinä 2 kpl SU-kaasutinta, brittiläistä CV:tä siis. Pidemmän käyttämättömyyden jälkeen ei halunnut lähteä käyntiin oikein millään. Kipinää tuli, bensaa tuli kaasuttimille (sähköpumppu) jne. Tulpat kuivat. No, jossain vaiheessa kekkasin että olisko männänrenkaat jumissa ja pistin huikan öljyä jokaiseen sylinteriin, pieni pyöräytys startilla ja tulpat paikalleen. Parin sekunnin startti ja käynnistyi.
En nyt muista mitä kaikkea olet jo kokeillut mutta ehkä tämäkin kannattaa koittaa. Muista, ihan vähän sitä öljyä sitten ettei tuu ”lukkoa”. Kaasuttimen ultrapesu, puhaltelu ja muu läpikäynti on joka tapauksessa hyvä tehdä.
Pistän tähän anekdootin elikkä asiaan löyhästi liittyvän omakohtaisen tarinan. Mulla oli MGB-urheiluauto ja siinä 2 kpl SU-kaasutinta, brittiläistä CV:tä siis. Pidemmän käyttämättömyyden jälkeen ei halunnut lähteä käyntiin oikein millään. Kipinää tuli, bensaa tuli kaasuttimille (sähköpumppu) jne. Tulpat kuivat. No, jossain vaiheessa kekkasin että olisko männänrenkaat jumissa ja pistin huikan öljyä jokaiseen sylinteriin, pieni pyöräytys startilla ja tulpat paikalleen. Parin sekunnin startti ja käynnistyi.
En nyt muista mitä kaikkea olet jo kokeillut mutta ehkä tämäkin kannattaa koittaa. Muista, ihan vähän sitä öljyä sitten ettei tuu ”lukkoa”. Kaasuttimen ultrapesu, puhaltelu ja muu läpikäynti on joka tapauksessa hyvä tehdä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Evo ei lähde käyntiin
Keihin ei oikein tuota öljyä tarvitse, luisti ei tee samanlaista lukkoa kun SU:n pyöreä luisti.
Enkä usko että tuosta olisi käynnistyminen kiinni, toisella foorumilla jo kysyin ruikkaako kiihdytyspumppu mutta kysytään täällä että kun nyt on kaasari menossa paloiksi niin pohja käteen ja heiluta sitä, heliseekö se kuula? Sen pitäisi helistä.
Sitä ei ole helppo purkaa kun täytyisi pyöritellä kiihdytyspumpun suutin irti ja sen jälkeen suunnata se oikein, mutta putsaus ja toiminnan testaus onnistuu helposti kun laittaa kalvon, jousen sekä neliö o-renkaan (joissain malleissa 2) paikoilleen ja esim. puhdistus-spray tai jotain kaasuttimen puhdistusainetta loraus pohjalle, siitä sitten tikulla painelee kalvoa ja suuttimesta pitäis tulla tavaraa.
Enkä usko että tuosta olisi käynnistyminen kiinni, toisella foorumilla jo kysyin ruikkaako kiihdytyspumppu mutta kysytään täällä että kun nyt on kaasari menossa paloiksi niin pohja käteen ja heiluta sitä, heliseekö se kuula? Sen pitäisi helistä.
Sitä ei ole helppo purkaa kun täytyisi pyöritellä kiihdytyspumpun suutin irti ja sen jälkeen suunnata se oikein, mutta putsaus ja toiminnan testaus onnistuu helposti kun laittaa kalvon, jousen sekä neliö o-renkaan (joissain malleissa 2) paikoilleen ja esim. puhdistus-spray tai jotain kaasuttimen puhdistusainetta loraus pohjalle, siitä sitten tikulla painelee kalvoa ja suuttimesta pitäis tulla tavaraa.
Re: Evo ei lähde käyntiin
Eikäku siis pistin sytytystulppien reijistä sitä öljyä. Seisomisen jäljiltä kuivahkot sylinterit, männänrenkaat jumissa urissaan jne => Imutahdilla ei tullut imua. Lisätty öljy tiivisti paikkoja sen verran että imua tuli, ja kone käynnistyi. Käydessä paikat saivat öljyä ja männänrenkaat vapautuivat, joten seuraava startti oli taas helpompi. Tähän jumiutumiseen riitti muutaman kuukauden seisominen.Kiwi kirjoitti: 10:48 25.07.2021. Keihin ei oikein tuota öljyä tarvitse, luisti ei tee samanlaista lukkoa kun SU:n pyöreä luisti.
Voi olla tietty että SU vaatii enemmän alipainetta toimiakseen, kun siinä on se vaimennusöljy. Mulla oli kuluneet kaasuttimet, niin sitä sai lisäillä tämän tästä.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo ei lähde käyntiin
Jos on alipainehana, niin todennäköisesti hapertuneet letkut tekevät ikäviä temppuja. Kannattaa kokeilla irtopurkista oman tankin sijaan tai erillisellä alipainepumpulla varmistaa, että hana aukeaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo ei lähde käyntiin
Tuolla toisella foorumilla kerrotaan, että erillinen astia on käytössä.
Ainakin joissain alipainehanoissa pystyy letkun avulla puhaltamaan hanan auki, korvausilman 'nippaan' saa letkun laitettua... Toimii silloinkin, jos kalvo alkaa olla 'väsynyt'!
Ainakin joissain alipainehanoissa pystyy letkun avulla puhaltamaan hanan auki, korvausilman 'nippaan' saa letkun laitettua... Toimii silloinkin, jos kalvo alkaa olla 'väsynyt'!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Re: Evo ei lähde käyntiin
Öljyä olen ruikkinut tulppien reijistä ja pyöräytellyt startilla moottoria. Mitään jumia ei tunnu olevan. Startatessa testasin kaasarin imun laittamalla käden kaasarin eteen ja ihan tuhti imu tuntui olevan. Erillinen bensasäiliö roikkuu katosta ja sieltä on letku alipainehanalle. Taidan seuraavaksi vetää letkun suoraan kaasarille. Täytyy vielä tarkastaa se kuulan helinä ja kiihdytyspumpun ruikkiminen.
Re: Evo ei lähde käyntiin
Juu, ohita nyt se hana kumminkin kaikista ensimmäiseksi jos et vielä ole sitä tehnyt.
Mulla on semmoinen tarkoitukseen tehty purkki jossa on koukku ylhäällä ja hana&nippa pohjassa, on kyllä kätevä testaillessa. Voi laittaa kattoon roikkumaan tai tuollaisessa vähän korkeatankoisessa senku ripustaa sarveen, voi käydä vaikka koeajolla Tossa oli justiinsakin Keihin CV ensitesteissä, mulla siitä hanan nipasta lähti imu sytytyksen ennakonsäätimelle.
Mulla on semmoinen tarkoitukseen tehty purkki jossa on koukku ylhäällä ja hana&nippa pohjassa, on kyllä kätevä testaillessa. Voi laittaa kattoon roikkumaan tai tuollaisessa vähän korkeatankoisessa senku ripustaa sarveen, voi käydä vaikka koeajolla Tossa oli justiinsakin Keihin CV ensitesteissä, mulla siitä hanan nipasta lähti imu sytytyksen ennakonsäätimelle.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Evo ei lähde käyntiin
Pieni vuoto siinä alipaine linjassa jossa on bensahana ja VOES aiheuttaa ettei bensa tule kaasariin starttaamalla. Siinä 2 semmosta kumituttia ja t-kappale jotka voivat vuotaa... itse paikkailin murtunutta t-kappaletta uretaaniliimalla.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Evo ei lähde käyntiin
Onko imusarjan tiivisteitä tai kaasarin yhdystiivistettä vaihdettu?
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Evo ei lähde käyntiin
Juu täytyy vielä ne alipainelinjan kumit tarkistaa. Mitään tiivisteitä en ole vaihtanut. Kaasarin ja imusarjan välinen kumitiiviste näytti olevan hyvässä kunnossa, kun irroitin sen. Imusarjan ja moottorin välisiä tiivisteitä en ole tarkastanut.
Re: Evo ei lähde käyntiin
Laita nyt vaan seuraavaksi letku siitä pensapullosta suoraan kaasariin, niin ei tarvitse hanaakaan sen enempää arvuutella, jos lähtee käyntiin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!