-89 Sportster käyntiinlähtöongelmia (Ratkaistu)

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
v-twin
Viestit: 11
Liittynyt: 11:52 18.07.2021.

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja v-twin »

Tuli hommattua puristuspainemittari ja tehtyä pieniä tutkimuksia.

Mittasin koskematta kaasuun, silläkin tais olla merkitystä lopputulemaan.

Paineethan näyttäis ihan kohtuu hyvältä, mutta eroavaisuutta on jonkun verran?
Kantaiskohan siellä venttiili? Tönäri huonosti? Jako kuitenkin sekaisin?
Liitteet
Etu
Etu
Taka
Taka
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ei kanna...ainakaan niin, että vaikuttais mitenkään käyntiin.
Siinä on hydraulipatruunat hoitamassa välykset kohdalleen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
v-twin
Viestit: 11
Liittynyt: 11:52 18.07.2021.

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja v-twin »

Voisko tuossa puolassa olla jotain vikaa kun näyttää 4ohmia ja tietojen mukaan pitäis olla 3ohmin puola.

Mittasin sen piuhat irti, kipinää kyllä tulee iloisesti. Dynasta käänsin singlefirelle napin niin ei luvannut ollenkaan.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Pertti kirjoitti: 10:25 30.07.2021. Ruuttaa sitä kliineriä kaasariin, niin saat kipinävian selville.
Jos kliinerillä käy, vika on pensapuolella.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
v-twin
Viestit: 11
Liittynyt: 11:52 18.07.2021.

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja v-twin »

Sehän tärähti käymään!!

Otin tuossa vielä venakopan auki ja rupesin kattelemaan että mikä ahistaa, kun pyörittäessä ilman kaasaria ei tuntunut kurkussa imua vaan ennemminkin puhallusta.

Olin jo aikaisemmalla kerralla merkinnyt pahville että mikä on mikäkin nokka kun ne otin pöydälle, mutta silti oli jossain kohti vaihtuneet 2 ja 1 pytyn pakonokat keskenään. Nekun tosiaan käyvät ristiin :oops: Sellasta sattuu paremmissakin piireissä..

Huomasin että nokathan on merkattu numeroin vasemmalta oikealle 1-2-3-4, joten syyhän löytyi heti kun järjestys oli 4-2-3-1


Tulipahan tutuks nyt tuoki moottori melko hyvin :mrgreen:


Alkuperäinen vika tosin palautui taas: öljynpaineet ei nouse, ei näy kiertoa tankissa.
Ennen tätä viimeisintä kopan avausta paineet lähti jo startilla nousuun.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Öljynpaine on näissä moottoreissa normaalisti 0,4 - 0,8 bar tyhjäkäynnillä ja lämpimällä konella 0,7 - 1,1 bar @ 2500 RPM (=maksimi paine). Tarkastaisin vielä että sulla on riittävän pienellä aseteikolla oleva painemittari, oletan että olet pumpun ja takaisku venttiilin tarkistanut. Onkohan öljynsuodatin alkuperäisellä paikalla ? onkohan suodatin tarkoitettu HD moottoriin ? HD moottoriin tarkoitettu suodatin on virtaavampi (suodatuskyky 5 micronia)
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Eikös evolaisissa ole neljä kertaa virtaavampi (10 um) filtteri ja vasta TC:ssä se viismikroninen.

Noita sporttimallin merkkivalon painekytkimiä on tullut joskus mittailtua ja ... se toimintapiste on jossakin todella alhaalla, ehkäpä jopa alle 0,1 bar. Liittyi siihen, kun tommonen joskus jumittui niin, ettei näyttänyt paineen puuttumista edes sammuksissa ollessaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
v-twin
Viestit: 11
Liittynyt: 11:52 18.07.2021.

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja v-twin »

Pumpun purin pöydälle jo aikaisemmin, en nähnyt mitään erikoista. Molemmat kiilat oli ehjät ja normaali kulumista, eikä ollut likainenkaan.

Suotimen jalasta putsasin molemmat venttiilit ne oli ok. Suodatin on uusi HD alkuperäinen.

Mittarissa riittää asteikko, kun aikaisemmin startilla pyörittäessä nousi jo selvästi neula ja öljyn virtauksen näki kirkkaassa letkussa.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Saako pumppu tavaraa?
Jos menoletku on jostakin lintassa, valuu paikallaan täyteen ja startatessa vielä on öljyä, mutta ei sitten käynnissä enää riitä ja horii ilmaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
v-twin
Viestit: 11
Liittynyt: 11:52 18.07.2021.

Re: -89 Sportster käyntiinlähtöongelmia

Viesti Kirjoittaja v-twin »

Jo vain rupes öljy kiertämään hienosti!

Öljypumpun otin vielä kertaalleen syyniin ja tarkastelin että varmasti kaikki kunnossa.
Iron Corelta Jyväskylästä hyllystä löytyi suoraan uusi tiiviste pumpun ja lohkon väliin (suurkiitokset Tasselle mainiosta palvelusta!)

Ei muutakun loput rojut kasaan, öljyt tupaan ja pyörittelin konetta startilla ilman tulppia niin kauan että suodattimen jalan paluusta tuli kunnolla öljyä. Letkut kiinni, kone käymään ja paineet nousi heti.

Oisko lienee alunperinkin ollut vaan ilmaa kierrossa :roll:

Seurataan nyt tilannetta kun käy enempi ajamassa ja pyörä seisoo välillä. Olipa hienot ensi kilometrit kävästä kylillä pyörähtämässä!


Kiitokset foorumilaisillekkin vinkeistä!
Vastaa Viestiin