Evo ei lähde käyntiin

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja KariFS »

...ja tosiaan tilkitset visusti sen alipainenipan. Pätkä letkua, letku kaksinkerroin ja nippusiteellä pakettiin. Kannattaa nää helposti eliminoitavat eliminoida heti pois, on helpompi ratkoa pulmaa kun on vähemmän muuttujia.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Kiinan kaasari saapui, purin sen ja vertasin alkuperäiseen. Muuten sama, mutta pääsuutin erilainen, niin ja kammion koho erilainen. Vaihdoin alkuperäisen pääsuuttimen kiinan kaasariin ja laitoin kokeeksi kiinni. Muutamien käynnistyskertojen jälkeen lähti lopulta käymään. Tyhjäkäyntiä ei ole tällä hetkellä lainkaan, se pitää säätää. Miten on alipainahanan kanssa? Tällä hetkellä se on ohitettu ja erillisestä pullosta on suora syöttö kaasarin bensan tulo nippaan. Mikä on sen alipainesysteemin tehtävä, jos laitan pysyvästi tankin hanasta suoraan kaasarin nippaan letkun ja ohitan koko systeemin?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Shortone kirjoitti: 17:32 11.08.2021. Miten on alipainahanan kanssa? Mikä on sen alipainesysteemin tehtävä, jos laitan pysyvästi tankin hanasta suoraan kaasarin nippaan letkun ja ohitan koko systeemin?
Alipainehanan ainoa idea on pitää bensat tankissä silloin, kun kone ei käy. Eli vuotava kaasari ei valuta bensoja maahan eikä moottoriin. Joten sen voi korvata halutessaan vakiohanalla, mutta ei siinä ole myöskään mitään haittaa, jos se on kunnossa.

Nyt en ymmärtänyt, mitä tarkoiti tankin hanalla? sehän se juuri on se alipainehana, jos siellä on sellainen ollut eikä sitä ole vahdettu.

Jos taas viittaat erilliseen alipainetta käyttävään "kelloon", joka on irrallaan hanasta ja kaasarista, se on VOES, joka säätää systyksen ajoitusta kuormituksen mukaan. Sen poistamalla saa toki huonosti käyvän moottorin, mutta mitä sitä ei tekisi vähän parannellakseen näitä ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Springer
Viestit: 471
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Springer »

"Mikä on sen alipainesysteemin tehtävä, jos laitan pysyvästi tankin hanasta suoraan kaasarin nippaan letkun ja ohitan koko systeemin?"
Sen jälkeen moottori ei käy koska kaasutin ei saa bensaa! Jos haluat eliminoida tuon alipainehanan sinun on laitettava sen tilalle mekaaninen hana jossa ei ole alipainekalvoa.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

Anteeksi aloittelijan kysymyksistä, mutta mikä on sen suoraan kaasarin kurkun yläpuolella olevan nipan funktio? Siihen tuli alunperin joku letku, mutta nyt se on tulpattu kiinni ja hyvin tuo moottori näyttää vatkaavan.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

No se nippa on alipaineletkulle, johon alunperin tulee sekä VOES että alipainehana kiinni. Hanan pystyy kasaamaan niin että alipainepuoli on pois käytöstä, itse toki on oppinut pitämään noista kun toimiessaan hanan voi unohtaa (toki varatankille käännetään tarvittaessa). Vois vaikka väsätä shoveliinkin tuollaisen ettei sais valutettua moottoria täyteen bensaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Shortone kirjoitti: 21:27 11.08.2021. Anteeksi aloittelijan kysymyksistä, mutta mikä on sen suoraan kaasarin kurkun yläpuolella olevan nipan funktio? Siihen tuli alunperin joku letku, mutta nyt se on tulpattu kiinni ja hyvin tuo moottori näyttää vatkaavan.
Jokainen on joskus meistä aloittanut tämän harrastuksen. Termit ovat helposti hukassa vielä pitkään.

Jos saisit kuvia tänne mitä siellä on, niin olisi helpompi vastata.

Mutta Kiwi tuossa jo kiteytti asiaa. Ja minäkin yritin kertoa mitä tekee VOES ja mitä alipainehana. Ja kumpikin ottaa alipaineensa siitä kaasarin kurkusta. Jos kumpikaan ei ole käytössä, se tumppi voidaan tulpata. Mutta jos ne ovat käytössä, silloin alipainetta tarvitaan.

Tässä on VOES:
Kuva

Tässä on alipainehana (bensahana siis):
Kuva

Ja ilman vähäisintäkään viisastelua. Kumpikin siis tarvitsee alipainetta toimiakseen.
- Hanan voi korvata tavallisella, jolloin alipainetta ei tarvita
- VOES on välttämätön, jos siellä on sellainen ollut. Moottori käy, mutta ei käy eikä toimi kunnolla ajossa.
- VOES voidaan ymmärtääkseni jättää pois, jos sytkä on vaihdettu älykkäämpään, sellaista en ole yhteenkään pyörääni itse katsonut tarpeelliseksi vaihtaa. En tiedä miten tässä on tehty enkä jaksa nyt kahlata ketjua alkuun, jos se on siellä sanottu.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minulla on sellainen käsitys, että voes on on-off kytkin, joka alipaineen vaikuttaessa vaihtaa asentoa ja kytkee sytkäboksille tiedon, että moottori käy.
Käynnistyksessä on sytytys myöhäisellä, ettei potki takaisin.
Kun kone käynnistyy, sytytys päästetään toimimaan normaalisti ennakkokäyrän mukaan.
Voin olla väärässä, mutta potkii takaisin ilman voesia orkkissytkällä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä lainaus takavuosilta tältä palstalta:
Kirjoittaja hemuli » 12:46 05.11.2008.

Kannattaa ehkä perehtyä ko. "turhan" osan toimintaan ennen kuin sen repii tarpeettomaana pois.

Kun ajat normaalisti pintakaasulla on imusarjassa alipaine joka pitää alipainekellon "viritettynä" ja silloin käytössä on sytytyskäyrä jossa on suurempi maksimiennakko joka vaikuttaa mm. polttoaineen kulutusta pienentävästi. Sitten kun käännät tupin levälleen katoaa imusarjan alipaine ja kello kääntää sytkää myöhäisemmälle nakutuksen estämiseksi.

Monissa virisytkissä on katkaisija josta saa valita käyttääkö VOESia vai ei.
Viime kesänä ajoin päivän ilman VOESia '86 evo softaililla, kun unohdin letkun irti kaasaria putsaillessa. Ihmettelin, että miten kone kävi ja veti niin karkeasti. Eli ajamaan pystyy, mutta kone ei toimi kunnolla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Menee siis takaisin siihen "käynnistysasentoon" myös täyskaasukiihdytyksessä.
Mikään säätölaite voes ei kuitenkaan ol, sisällä on vain kytkentäkärki,...säädön tekee sytkäboxi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Pertti kirjoitti: 23:49 11.08.2021. Minulla on sellainen käsitys, että voes on on-off kytkin, joka alipaineen vaikuttaessa vaihtaa asentoa ja kytkee sytkäboksille tiedon, että moottori käy.
Käynnistyksessä on sytytys myöhäisellä, ettei potki takaisin.
Kun kone käynnistyy, sytytys päästetään toimimaan normaalisti ennakkokäyrän mukaan.
Voin olla väärässä, mutta potkii takaisin ilman voesia orkkissytkällä.
Plus ajossa "tuppi nurin" siirtää samalla tavoin sytytystä myöhäiselle.

Ihan suoraan ei voi rinnastaa muiden moottoreiden sytytysten yhteydessä olleeseen alipainekelloon, koska siirtymä on erilainen. Mutta idea on kuitenkin sama. Syvemmillä alipaineilla, tyhjäkäynnillä ja pintakaasuajolla ennakkoa on enemmän ja kaasukahva täysin auki ennakkoa on vähemmän.

Käsillä on 1991-1992 Sportsterin manuaali. Tyhjäkäynnillä (950-1050) sytkä on 30 asteen ennakoilla VOES kytkettynä ja 7,5 astetta VOES irti. Varmasti vaikuttaa "takaisin potkimiseen".

Kerroksilla 1750 (säätämiskohta) vastaavasti 40 astetta ja 16 astetta.

VOESin yksinkertaisuuden ja karkean säätötavan takia esim Sportsterin ajo matalilla kierroksilla on aika karkeaäänistä. Ruiskuvehkeissä on paremmin säätöä ja toimintakin jouheampaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kuten Pertti jo tuolla totesi, niin on/off-kytkinhän se VOES on, nimensäkin mukaisesti: Vacuum Operated Electrical Switch.
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja JKKo »

UrpoTJ kirjoitti: 08:31 12.08.2021. Kuten Pertti jo tuolla totesi, niin on/off-kytkinhän se VOES on, nimensäkin mukaisesti: Vacuum Operated Electrical Switch.
Joka myös selittää sen toiminnan karkeuden. Kun sytkän ajoitus hyppelehtii jopa parikymmentä astetta VOES kytkimen kytkentäpisteen tienoilla, niin ei siinä kohdassa veto ole kovin tasaista.

Sama juttu sen VOESin kokonaan uupumisen kanssa. Alakierroksilla moottori "jyristää", josta osin pääsee, kun säätää sytytyksen myöhäiselle. Sitten ei ole täysillä ajaessa voimaa.

Voeskytkimessä on ruuvi, jolla kytkentäpistettä voi säätää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Shortone
Viestit: 94
Liittynyt: 20:05 06.07.2021.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Shortone »

20210812_VOES2.jpg
20210812_VOES1.jpg
Kyllä siellä se VOES näyttää olevan. On vaan niin pirun hankalassa paikassa. Eli pyörä on 1991 Evo FXLR. VOESin alipaineletku pitäisi varmaan uusia, on sen verran perstynyt.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Evo ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Toki risa ja vuotava letku kannattaa uusia, jos siihen pääsee käsiksi. Ekana tietysti kannattaa kokeilla, mitä tapahtuu, kun sen vanhankin letkun laittaa oikeaan paikkaan. Voi se toimia vielä silläkin. Sitten se haaste hanasta, onko alipaineella vai ilman?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin