Nokka evo lehmään?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Nokka evo lehmään?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Evolaisen nokan vaihto mielessä. Potilas '89 Ultra 43000 ml ajettuna. Ajatus panna esim. EV23 nokka, koska matka-ajossa kierrokset ovat 3000 kahta puolta ja hieman kevyempää menoa kaipaisi välille 2800-3600 rpm, jolloin voisi ehkä pitää jo nopeuksia 115-130 väliin matkalla. Välitysten vaihto hihnalla on hankalaa ja pyörä on riittävän laiska jo noillakin välityksillä ;)

Kyllä pyörä kulkee vaikka 150 nytkin, mutta kone ei käy terveellä alueella ja bensan ja ehkä hieman öljynkin kulutus alkaa nousta selvästi enemmän, mitä pelkkä ilmanvastuksen vaikutus pitäisi olla.

Onko parempaa nokkaa suositella vai onko tuo paras mainittuun tarkoitukseen? Tai saako tuota parannusta ylipäänsä millään nokalla aikaan, vai onko suosiolla katseltava TC-koneista tilalle?

Millainen homma se nokan vaihto on evolaisessa, en ole kertaakaan siihen kajonnut? Kaiketi työntötangot pitäisi katkaista ja asentaa säädettävät, ettei tarvitsisi kansia irrotella? Mitä muuta huomioitavaa siinä on? Laakereita kannattanee vaihtaa samalla? Tarvitaanko erioistyökaluja irrotukseen/kiinnitykseen? Mitä muuta tärkeää on huomattava?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Nokka evo lehmään?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

EV23 on juuri oikea tourinkiin, tulee hyvin lisätehoa sopivalle alueelle.

Vaihto on helppo, mutta siinä on tosiaan pikkuisen enemmän ruuvaamista, jos tekee orkkiksilla tönäreillä.
Venttiilikopat saa runkoon päin purettua. Alimmaista palaa ei tarvitse irroittaa, keinuvivut saa irroitettua, kun kansipalat on pois. Kumitiivisteet kannattaa uusia.

Jos on säädettävät jo valmiina, kannattaa kierrokset mitata ennen purkua, niin ei tarvitse säätää.
Kasauksessa pitää muistaa, että antaa nostajien painua kasaan jonkin aikaa, ennen kuin pyörittää moottoria....puolisen tuntia ainakin riittää...tuo, siis jos nostajia ei ole avattu ja tyhjennetty.

Nokka-akselin neulalaakeri kannattaa vaihtaa. Vaihtoon olisi hyvä olla oikea ulosvetäjä, ettei tule vahinkoa.
Jos massavasaralla yrittää, on vaarana, että laakerin teräskuori hajoaa ja neulat tippuvat kampikammioon.
Huohottimen alunperin muovinen luistirumpu kannattaa myös vaihtaa teräksiseen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin