Dynasta loppui kantavuus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Älähä mittää, rouva ritsille ja lenkille. Tuli vaan Dynasta jäykkäperä jotta lutsis vaan.
No joustihan se rengas vähän, mutta pikkusen ahisti kuoppaset kylätiet.
Ei kehtais mittään miljardin maksavia hitekki-pumppuja alakaa laittamaan.
Olisko nuissa laukkupyörien iskareissa paremmin kantavuutta ja kuinka istuis Dynaan?
Niitähä vois olla porukalla joutilaana (= edullisesti saatavilla).
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Onko iskarit alkuperäiset vai jo päivitetty johonkin muuhun?

Mulla olisi jouten 12 tuumaa pitkät Progressiven iskarit jos niissä riittää pituus. Ei ole kalliit. Laita yv jos kiinnostaa
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Taitaa olla alkuperäiset pumput vielä. Käynpä mittailemassa ja palataan asiaan.
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Paljonko tuohon täyspohjaamiseen tarvittiin kiloja? Mä oon ajokamoissa jotakin 120 ja rouva ehkä 70. Matkatavaraa on ollut arviolta 30-40 kiloa ja joo, otteen rajat on ylitetty. Suurin osa matkasta on tullut tehtyä täyskiristetyillä tehtaan iskareilla, joista jälkimmäiset olen ostanut vähän käytettyinä. Välillä oli PS412 malliset, joista toinen puhalsi öljyt pihalle kertarykäisyllä. En tiedä, mitä seuraavaksi tulee, kun nykyisistä tulee valmiit.

Kyllä ne isoissa heitoissa lyö ja löisi edelleen pohjaan. Yritän väistellä routaheitot ja/tai kiskaisen itseni satulasta hiukkasen ylös, jos väistö ei onnistu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mie oon kalsarit jalassa 145kg ja rouvakin kai jotain 110kg.
Juuri lueskelin et tehtaan iskareitakin voisi säätää?
Luulin että ne reiät siellä alaputkessa on koristeeksi. :lol:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mun Dynassa otteessa mainittu kokonaispaino alkaa nelosella ja kun laitteen kuivapaino on 305, niin eihän se periaatteessakaan riitä edes kahdelle sellaiselle, joilla hissikorien kantavuus on mitoitettu. Jossakin vaiheessa varmaan tulee murheita moottorin kumityynyjen kanssa. Ne on mun laitteessa vielä alkuperäiset ja 120t veivattu.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
jensen
Viestit: 1040
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja jensen »

Oiskohan Dyna madallettu? Mie panin minun Shoveliin 11 tuumaiset progressivet ja kun istahdin päälle niin lokari vastasi renkaaseen . Ostin 12 tuumaiset.
Avatar
atco
Viestit: 393
Liittynyt: 14:25 02.03.2006.
Paikkakunta: Kemi

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja atco »

Rässi66 kirjoitti: 09:57 02.09.2021. Olisko nuissa laukkupyörien iskareissa paremmin kantavuutta ja kuinka istuis Dynaan?
Mulla aikoinaan oli WG dynassa Street Gliden ilmaiskarit. Mukavat yksin mutta ei riitä säätövara kyytiläisen kanssa. Jousitusgeometria on pyörissä eri; touringissa iskarin alapää on lähellä akselia kun dynassa keskellä takahaarukkaa eli dynassa on ikäänkuin vipuvartta ts. tarvii jäykemmän jousen.
hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02
666666
Viestit: 2
Liittynyt: 12:43 23.03.2020.
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja 666666 »

-02 dynaan laitoin joskus 10v sitten progressiven (412?) heavy dutyt, ja säätö jäykimmällä. Olen tykännyt. Kuski n. 100kg.

Alkuperäiset on mun makuun liian veltot.
Ne meni muuten tänään yhteen Sportster ja koeajolla tuntui siihen tosi hyviltä.
ortizz
Viestit: 4
Liittynyt: 05:33 16.06.2021.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja ortizz »

Minä laitoin kilvan-ajo moottorikelkan jouset.Eli Öhlinsit,jotain 80 nyyttöniä kumpikin oli kantavuus.. Ei jouset paljon maksa. Omat jouset, ne löysät oli 37 nyyttöniä, kumpikin.Ei lyö pohjaan Öhlinseillä.

Minä vaan,Hyvinkää.
VSorjonen
Viestit: 147
Liittynyt: 09:12 27.05.2010.

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja VSorjonen »

Morjens

mistä tuon jousivakion voi selvittää, eli kuinka jäykkä jousi on ? Kysyn siksi, että minulla on jotkut V-Rod yms iskarit/jouset ylimääräisenä. Ovat kuitenkin liian pitkät Sportsteriin.

Ajattelin lyhentää nuo V-Rod jouset ja laittaa ne alkuperäisiin iskareihin.
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Avatar
Rässi66
Viestit: 16
Liittynyt: 19:22 29.10.2020.
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Fysiikantunnilta poimittu jousivakion määritelmähän on:
F = kx, missä F on jousen kuorma, k jousivakio ja x puristuma. k:n yksikkö N/mm
Selvää kaavaa sotkee pari seikkaa, nimittäin tämähän toimii tässä muodossa vaan lineaarisilla jousilla eli progressiiviset jouset poikkeaa.
Sitten jos jousta lyhentää, se jäykistyy.

Näillä eväillä voi kotitallin mittauksilla selvittää kahden jousen keskenäisiä jäykkyyksiä kyllä.
ortizz
Viestit: 4
Liittynyt: 05:33 16.06.2021.
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja ortizz »

Hyvinkäällä oli ,voi olla vieläkin merkki huolto
Öhlinssille,se jannu mittas sellaisella laitteella ensin
omat jotka oli 37 arvoltaan ja sitten varman päälle
tosi paljon jäykemmät. Kilpakelkkoja huoltavat
varmaan pystyy auttamaan. Tiekkarin näytöltä tosiaan näki mikä on jäykkyys.

Minä vaan Hyvinkäältä.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Jousivakion voi mitata riittävällä tarkkuudella kun kuormittaa 10 kg punnuksella ja mittaa painuman.

Progressiiviset jouset harvoin ovat koko matkaltaan progresiivisia, vaan niissä on kaksi erilaista jäykkyyttä. Varsinkin Progeressive Suspensionin tuotteissa tämän huomaa vähän turhankin hyvin, kun siirtymä eri alueella on ainakin halvemmissa melkoisen jyrkkä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
VSorjonen
Viestit: 147
Liittynyt: 09:12 27.05.2010.

Re: Dynasta loppui kantavuus

Viesti Kirjoittaja VSorjonen »

Jousien pituuksissa ei ole paljoa eroa. Viikolla pitää vielä testailla kuinka jäykät noi mustat ovat.

Keksintö saattanee toimiakin.

-Vesa
Takajouset.jpg
Road King 2004 & Softail Standard 2006 & Sportster 1998 & Sportster 1990
Vastaa Viestiin