Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 11:26 05.01.2022. ... Jotkut pyörittävät moottoria öljynvaihdon yhteydessä vanhaa öljyä kampikammiosta ym. moottorista pois saadakseen, mutta osan mielestä tämä on turhaa hifistelyä...
Eihä kotiloitten(kaan) tms. öljynvaihossa jätetä, ~neljännestä öljytilavuuesta wanhaa paskasta öljyy kiertämää moottorii :?: :roll:
Miun rajallisen mieli-puoli-pitteen mukkaa, järjen vastasta toimintaa :!: :?

Hifistelyä tai ei :!: :wink:
Mie teen öljynvaihon ommaa Emilia-ChromeTrain:ii ton videon tavalla, tehtaan suosituksen 8000km välein :!: :idea:
:arrow: Delboy's Garage, Harley Softail Service #5, 'Full Purge' Oil Change 24:31
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Onko kaikki öljyletkut pohjassa vai tuleeko kaksi (paluu & huohotus) silminnähden ylemmäs säiliötä? Öljyn pinta kun pysyy näiden alapuolella niin kaikki on hyvin. Mitä enemmän öljyä tankissa on sitä parempi se on moottorille.

Jos haluaa paskat pois kierrosta voi käyttää moottorin lämpimäksi vähillä öljyillä ja tekee toisen öljynvaihdon. Tätä ei ainakaan normaalisti tarvitse tehdä, öljythän otetaan aina kuumasta koneesta ulos jolloin vanhaa öljyä jää vähiten moottoriin.
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

-Harikka- kirjoitti: 18:11 05.01.2022.
UrpoTJ kirjoitti: 11:26 05.01.2022. ... Jotkut pyörittävät moottoria öljynvaihdon yhteydessä vanhaa öljyä kampikammiosta ym. moottorista pois saadakseen, mutta osan mielestä tämä on turhaa hifistelyä...
Eihä kotiloitten(kaan) tms. öljynvaihossa jätetä, ~neljännestä öljytilavuuesta wanhaa paskasta öljyy kiertämää moottorii :?: :roll:
Miun rajallisen mieli-puoli-pitteen mukkaa, järjen vastasta toimintaa :!: :?

Hifistelyä tai ei :!: :wink:
Mie teen öljynvaihon ommaa Emilia-ChromeTrain:ii ton videon tavalla, tehtaan suosituksen 8000km välein :!: :idea:
:arrow: Delboy's Garage, Harley Softail Service #5, 'Full Purge' Oil Change 24:31
Ajaa kuumaksi ja laittaa samantein öljyt valumaan. Silloin melkein kaiken pitäisi olla öljytankissa paitsi filtterin sisältö. Mut sehän vaihtuu filtterin myötä.

Kunhan joskus vaihtaa. Autossani on toissavuotiset, kun unohtui.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kiwi kirjoitti: 18:30 05.01.2022. Onko kaikki öljyletkut pohjassa vai tuleeko kaksi (paluu & huohotus) silminnähden ylemmäs säiliötä? Öljyn pinta kun pysyy näiden alapuolella niin kaikki on hyvin. Mitä enemmän öljyä tankissa on sitä parempi se on moottorille.

Jos haluaa paskat pois kierrosta voi käyttää moottorin lämpimäksi vähillä öljyillä ja tekee toisen öljynvaihdon. Tätä ei ainakaan normaalisti tarvitse tehdä, öljythän otetaan aina kuumasta koneesta ulos jolloin vanhaa öljyä jää vähiten moottoriin.
Öljyn tulviminen XL-mallin tankista täytyy olla yksilöominaisuus. Mä oon täyttänyt joskus reissuun lähtiessä "senttiä vaille täyteen" eikä tuu yli. Ei tuo toisaalta keitä öljyjään. 100 astetta on vaikea ylittää.

Dynaan on kiva kaataa melkein kokonaan se kolmaskin purkki. Kun on tukevasti ylärajassa, niin on melko varmasti koko kesäksi öljyä ilman lisäyksiä. Jos laittaa puoleen väliin, niin sit on varauduttava jossakin vaiheessa reissua etsimään se erikoinen paikka, mistä 20W-50 ölppää saa pienissä erissä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

JKKo kirjoitti: 19:22 05.01.2022. ... Ajaa kuumaksi ja laittaa samantein öljyt valumaan. Silloin melkein kaiken pitäisi olla öljytankissa paitsi filtterin sisältö. Mut sehän vaihtuu filtterin myötä...
Juu, näinhä se mennee useimmissa kulkineissa.
Softien kampikammioo jääpi, konneen rakenteen takia, ~7dl paskasta öljyy.
Videon tavalla pumppaamalla ne saapi vaihettuu ja ylläri-pylläri, öljyt pyssyy uutena kirkkaina jonku aikaa... :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Näin se on että vanhaa öljyä jää koneeseen jos pelkästään säiliöstä vaihtaa. Vanhaa öljyähän on muuallakin kuin kampikammiossa, esim. venttiilikoneistossa ja kaikissa öljyreiteissä, toki vähemmän kuin koneen pohjalla.

Eniten merkitystä on öljynvaihtovälillä. Uusi öljy on heti ekan ajon jälkeen jo käytettyä. Loppupeleissä useammin vaihdettu öljy on koko käyttöaika ajatellen parempikuntoista kun pitemmällä vaihtovälillä oleva öljy. Mutta jos saa kaikki vanhat öljyt ulos niin totta kai tulos on taas parempi. Suurin osa ei tuota Delboyn konstia silti käytä, mutta ihan hyvin menee näinkin. Onneksi kukin saa hoitaa tämän parhaaksi katsomallaan tavalla!

Jos vaihtaa öljyt normaalisti huoltokirjan menetelmällä on kuitenkin tärkeätä erityisesti Sportsterissa käyttää konetta ennen öljynvaihtoa. Sportsterissa kun on taipumus sen pitkään seisoessa kerryttää öljyä säiliöstä kampikammioon. Tämä pitää pumpata ennen öljynvaihtoa säiliöön, muuten jää koneeseen entistä suurempi osa vanhaa öljyä. Sportsterissa vanhaa öljyä jäänee koneeseen n. 0,5 litraa, senhän näkee ns. kuivan moottorin ja normaalin öljynvaihdon öljymäärien erotuksesta.
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

JKKo kirjoitti: 19:22 05.01.2022.
-Harikka- kirjoitti: 18:11 05.01.2022.
UrpoTJ kirjoitti: 11:26 05.01.2022. ... Jotkut pyörittävät moottoria öljynvaihdon yhteydessä vanhaa öljyä kampikammiosta ym. moottorista pois saadakseen, mutta osan mielestä tämä on turhaa hifistelyä...
Eihä kotiloitten(kaan) tms. öljynvaihossa jätetä, ~neljännestä öljytilavuuesta wanhaa paskasta öljyy kiertämää moottorii :?: :roll:
Miun rajallisen mieli-puoli-pitteen mukkaa, järjen vastasta toimintaa :!: :?

Hifistelyä tai ei :!: :wink:
Mie teen öljynvaihon ommaa Emilia-ChromeTrain:ii ton videon tavalla, tehtaan suosituksen 8000km välein :!: :idea:
:arrow: Delboy's Garage, Harley Softail Service #5, 'Full Purge' Oil Change 24:31
Ajaa kuumaksi ja laittaa samantein öljyt valumaan. Silloin melkein kaiken pitäisi olla öljytankissa paitsi filtterin sisältö. Mut sehän vaihtuu filtterin myötä.

Kunhan joskus vaihtaa. Autossani on toissavuotiset, kun unohtui.
Eli just päinvastoin kun nyt tein. Mutta vaihtaa keväällä uudet öljyt heti kättelyssä ensi ajon jälkeen. Ei tämä koneöljy onneksi niin kallista vielä ole.
Puman
Viestit: 40
Liittynyt: 20:46 18.12.2020.

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Puman »

Kiwi kirjoitti: 18:30 05.01.2022. Onko kaikki öljyletkut pohjassa vai tuleeko kaksi (paluu & huohotus) silminnähden ylemmäs säiliötä? Öljyn pinta kun pysyy näiden alapuolella niin kaikki on hyvin. Mitä enemmän öljyä tankissa on sitä parempi se on moottorille.

Jos haluaa paskat pois kierrosta voi käyttää moottorin lämpimäksi vähillä öljyillä ja tekee toisen öljynvaihdon. Tätä ei ainakaan normaalisti tarvitse tehdä, öljythän otetaan aina kuumasta koneesta ulos jolloin vanhaa öljyä jää vähiten moottoriin.


Noin pitää tehdä. Säiliössä öljyn paluu ja huohotin jäävät selvästi öljyn pinnan yläpuolelle. Paljon ennen sitä öljy alkaa valua täyttöaukosta ulos. Eli liikaa ei voi vahingossakaan laittaa. Täyttöreikä on asennettu ns vertikaalisesti kuten autojen bensakorkit ja uutta öljyä ei voi kaataa ilman suppiloa ja suppilon kärkeen kiinnitettyä letkua.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Lähtisin tuossa tilanteessa siitä että öljyä laitetaan pyörä pystysuorassa sen verran ettei tule yli, pyörä hetkeksi käyntiin ja tarkistaa öljynpinnan. Nyt kun oot kylmänä vaihtanut ne öljyt niin älä laita ihan niin paljoa tankkiin ettei tule ensistartilla yli.

Onkos se täyttökorkki kierteellä vai ihan vaan painettava? Molempiin saisi tehtyä aika helposti sellaisen adapterin jolla öljyn lisäys olisi helppoa ihan vaan pullosta kaataen. Työkalu tallin seinälle ja viereen kirjoittaa sen öljymäärän mitä tankkiin koko öljynvaihdossa tuli kaadettua.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Tunteeko joku tätä Sporster-kopteria?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

JKKo kirjoitti: 19:26 05.01.2022. Ei tuo toisaalta keitä öljyjään. 100 astetta on vaikea ylittää.
Normaalissa käytössä varmasti hankalaa. Kerran tosin onnistuttu tuossakin, kun helteessä parkkipaikalla poika pyöritteli ja harjoitteli mp-kortin käsittelykokeeseen pari tuntia.
JKKo kirjoitti: 19:26 05.01.2022. Dynaan on kiva kaataa melkein kokonaan se kolmaskin purkki. Kun on tukevasti ylärajassa, niin on melko varmasti koko kesäksi öljyä ilman lisäyksiä. Jos laittaa puoleen väliin, niin sit on varauduttava jossakin vaiheessa reissua etsimään se erikoinen paikka, mistä 20W-50 ölppää saa pienissä erissä.
Minä olen kutsunut tuota paikkaa sivulaukuksi. Työkalutkin on aina mukana, vaikka ei kuulemma tarvi kun nämä on niin luotettavia. Vakuutustakaan ei tarvi jos on varovainen. :roll:
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin