evo ja öljy vuodot
evo ja öljy vuodot
Öljyn vuotaminen lienee vanhoissa evoissa lähinnä ominaisuus, mutta alkanut ihmetyttään lämpötilan vaikutus vuodon määrään. Nyt talvella, kelin salliessa, ajoin pidemmän aikaa ja mistään ei ollut vuotavana. edes syksystä samassa paikassa säilytyksessä ollut mopedi ei ollut kuin pari tippaa laskenut alleen. Jo syksyn viimme ajoissa ihmettelin vähäistä vuotoa. Mutta kesän helteillä öljyä oli tulevana koneesta ulos joka puolelta. Lähinnä enskavedosta, vaihdeloota oli ainut mikä oli pitävänä öljyt sisällään.
Voiko tosiaan sään parinkymmenen asteen vaihtelu vaikuttaa moottorin ja ensiövedon tiiveyteen? Luulisi että ajossa moottori lämpiäisi niin, että säätilan vaihtelulla on niin minimaallinen vaikutus moottorin lämpötilaan. Mutta saman ilmiön oon ollu huomaavana aikaisempinakin kesinä.
Käytän vain H-D merkki öljyjä.
Voiko tosiaan sään parinkymmenen asteen vaihtelu vaikuttaa moottorin ja ensiövedon tiiveyteen? Luulisi että ajossa moottori lämpiäisi niin, että säätilan vaihtelulla on niin minimaallinen vaikutus moottorin lämpötilaan. Mutta saman ilmiön oon ollu huomaavana aikaisempinakin kesinä.
Käytän vain H-D merkki öljyjä.
Re: evo ja öljy vuodot
Kaitpa tuossa suurimmat muuttujat ovat öljyn oheneminen kuumana ja se, että ajossa olevassa pyörässä öljy liikkuu. No sekin toki, että käyvässä moottorissa on osan aikaa ylipainetta sisällä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: evo ja öljy vuodot
Ei vuoda Evo, jos tiivisteet on kunnossa, siis ei ole mikään ominaisuus.
Jos tippa jää jostakin alle, se ei ole normaalia.
Ainut paikka, josta saa pisara tulla, on huohotin silloin kun se on jälkeenpäin vedetty moottorin alle.
Ensiövedossa on yksi stefa, mutta se vaatii koko kotelon irroittamisen kaikkine hiluineen, Samalla kannattaa vaihtaa tukilaakerikin uuteen, ellei ole tietoa, koska on vaihdettu.
Moottorissa vanhemmiten alkaa hikoilla sylinterin alatiivisteet, jos ovat alkuperäiset pahviset.
Joskus on myös laturin pistokkeesta tihkunut.
Suuri vaikutus moottorin vuotoihin, ja muutenkin öljynkulutukseen, on nokkakopassa olevalla huohottimella.
Alkiperäinen on nailonia ja kuluu pilalle ajan kanssa. Teräksinen tilalle, niin taas toimii....kuuluu olla niin, että mäntien mennessä ylöspäin, moottoriin tulee alipaine...huohotin on silloin kiinni. Jos huohotin falskaa, tai sen ajoitus pielessä, tulee moottoriin ylipaine ja öljyä tihkuu melkein joka tiivisteestä.
Jos tippa jää jostakin alle, se ei ole normaalia.
Ainut paikka, josta saa pisara tulla, on huohotin silloin kun se on jälkeenpäin vedetty moottorin alle.
Ensiövedossa on yksi stefa, mutta se vaatii koko kotelon irroittamisen kaikkine hiluineen, Samalla kannattaa vaihtaa tukilaakerikin uuteen, ellei ole tietoa, koska on vaihdettu.
Moottorissa vanhemmiten alkaa hikoilla sylinterin alatiivisteet, jos ovat alkuperäiset pahviset.
Joskus on myös laturin pistokkeesta tihkunut.
Suuri vaikutus moottorin vuotoihin, ja muutenkin öljynkulutukseen, on nokkakopassa olevalla huohottimella.
Alkiperäinen on nailonia ja kuluu pilalle ajan kanssa. Teräksinen tilalle, niin taas toimii....kuuluu olla niin, että mäntien mennessä ylöspäin, moottoriin tulee alipaine...huohotin on silloin kiinni. Jos huohotin falskaa, tai sen ajoitus pielessä, tulee moottoriin ylipaine ja öljyä tihkuu melkein joka tiivisteestä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: evo ja öljy vuodot
Kyseessä siis evo softail. Evo sportsterissa varmasti pysyykin öljyt sisäpuolella.
Juu sylkkyjen alapää vuoto lienee ominaisuus. Se vain kumma kun siihen vuoto määrään on vaikuttavana lämminkesä sääkin .
Enskapuoli kasattu huollossa. Öljyä tihkuu kauniina kesäsäällä lähes joka raosta.
Nokkakopan huohotin? Tästä haluaisin oppia lisää, uutta tietoa. Onko tämä se joka ruikkii öljysäiliön ulkopuolen kesäsäällä ruskeaksi?
Juu sylkkyjen alapää vuoto lienee ominaisuus. Se vain kumma kun siihen vuoto määrään on vaikuttavana lämminkesä sääkin .
Enskapuoli kasattu huollossa. Öljyä tihkuu kauniina kesäsäällä lähes joka raosta.
Nokkakopan huohotin? Tästä haluaisin oppia lisää, uutta tietoa. Onko tämä se joka ruikkii öljysäiliön ulkopuolen kesäsäällä ruskeaksi?
Re: evo ja öljy vuodot
Nokkakopassa on rumpumainen venttiili.
Siinä on yhdessä kohtaa kyljessä aukko, josta avautuu "ulkoilmaan", käytännössä ilmanputsariin ja öljysäiliöön.
Rumpu pyörii samassa tahdissa kampiakselin kanssa.
Kun männät liikkuvat alas, on yhteys ulkoilmaan auki ja kampikammioon syntyvä paine pääsee moottorista pois.
Kun männät lähtevät ylöspäin, on venttiili pyörähtänyt sellaiseen asentoo, että se on kiinni ja moottorin sisälle syntyy alipaine.
Voidaan ajatella, että se öljy, joka on jostain kohtaa ulos yrittänyt, imaistaan takaisin.
Jos huohottimen ajoitus menee kasatessa väärin, öljy ei pysy tiivisteiden sisällä, vaan tihkuu vähän jokapuolelta.
Periaate on kaikissa moottoreissa sama, mutta se voidaan toteuttaa muullakin tavalla.
Rautapäässä on 70-luvun lopulle öljypumpun käyttöakseli ontto ja se toimii tuon erillisen rummun tavalla, ja on myös tarkasti ajoitettava. Myöhemmissä sporteissa huohotus on toteutettu takaiskuventtiilillä, mutta periaate on aivan sama.
Brittimoottoreissa on yleensä takaiskuventtiilit, luisteja ei ole tullut ainakaan yleisimmissä merkeissä vastaan.
Japaninmoottorit taitavat hengittää edestakaisin, mutta iskun pituus on yleensä lyhyt, ja materiaalit lohkoissa ja tiivistyksissä sen verran hyvät, että vuotoja ei tarvitse alipaineella korjata.
Siinä tuo venttiili, joka pyöri big twinissä knuclesta evoon.
Rautapään luistihuohotin on tuon näköinen ja otettiin käyttöön 1938 pikkulätässä.
Siinä on yhdessä kohtaa kyljessä aukko, josta avautuu "ulkoilmaan", käytännössä ilmanputsariin ja öljysäiliöön.
Rumpu pyörii samassa tahdissa kampiakselin kanssa.
Kun männät liikkuvat alas, on yhteys ulkoilmaan auki ja kampikammioon syntyvä paine pääsee moottorista pois.
Kun männät lähtevät ylöspäin, on venttiili pyörähtänyt sellaiseen asentoo, että se on kiinni ja moottorin sisälle syntyy alipaine.
Voidaan ajatella, että se öljy, joka on jostain kohtaa ulos yrittänyt, imaistaan takaisin.
Jos huohottimen ajoitus menee kasatessa väärin, öljy ei pysy tiivisteiden sisällä, vaan tihkuu vähän jokapuolelta.
Periaate on kaikissa moottoreissa sama, mutta se voidaan toteuttaa muullakin tavalla.
Rautapäässä on 70-luvun lopulle öljypumpun käyttöakseli ontto ja se toimii tuon erillisen rummun tavalla, ja on myös tarkasti ajoitettava. Myöhemmissä sporteissa huohotus on toteutettu takaiskuventtiilillä, mutta periaate on aivan sama.
Brittimoottoreissa on yleensä takaiskuventtiilit, luisteja ei ole tullut ainakaan yleisimmissä merkeissä vastaan.
Japaninmoottorit taitavat hengittää edestakaisin, mutta iskun pituus on yleensä lyhyt, ja materiaalit lohkoissa ja tiivistyksissä sen verran hyvät, että vuotoja ei tarvitse alipaineella korjata.
Siinä tuo venttiili, joka pyöri big twinissä knuclesta evoon.
Rautapään luistihuohotin on tuon näköinen ja otettiin käyttöön 1938 pikkulätässä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: evo ja öljy vuodot
Useimmissa moottoreissa ei tarvita huohotuksen venttiiliä samassa mielessä kuin HD V2 koneessa. Tämä siksi, että niissä useimmissa kampikammion tilavuus ei vaihtele työkierron aikana lainkaan tai kovin paljon, jos vähän vaihteleekin. V2 voi olla koottu kahdelle eri kammen kaulalle, jolloin mäntien vaikutus tilavuuteen melkein kumoutuu. Rivinelosessa menee jo ihan nollasummapeliksi. Toki noissakin on venttiileitä kampikammiosta imuun, mutta tarkoitus on myös muu. PCV venttiili rajoittaa kampikammion hapettoman huurun määrää eri tilanteissa imuilmaan sekoittuessaan.
Ahdetun Sportsterin kanssa huohotusasia tuli tutuksi. Tähän astisista paras huohotusratkaisu on ollut erilliset venttiilit kummankin kannen huohotuslinjassa. Niissä venttiileissä on eroja. Paineilmaverkostoon tarkoitetuissa avautumispaine oli isompi kuin vesipumpun imuletkun pohjaventtiileissä. Jälkimmäisten kanssa huohotusletkujen päistä tulee jatkuva kuplavirta silloin, kun letkujen päät ovat kokeeksi sijoitettu vesiastiaan pinnan alle. Ne toimivat hyvin.
Ahdetun Sportsterin kanssa huohotusasia tuli tutuksi. Tähän astisista paras huohotusratkaisu on ollut erilliset venttiilit kummankin kannen huohotuslinjassa. Niissä venttiileissä on eroja. Paineilmaverkostoon tarkoitetuissa avautumispaine oli isompi kuin vesipumpun imuletkun pohjaventtiileissä. Jälkimmäisten kanssa huohotusletkujen päistä tulee jatkuva kuplavirta silloin, kun letkujen päät ovat kokeeksi sijoitettu vesiastiaan pinnan alle. Ne toimivat hyvin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: evo ja öljy vuodot
Oli täysin uutta asiaa, tuollaisesta rumpuhuohottimesta kuullutkaan. On nää mystisiä koneita.
Eikä mystisyyttä vähennä nuo netistä löytyvät korjausoppaat ristiriitaisineen tietoineen, ihan kiristys momenteista lähtien.
Oma tietotaitokin on kyllä kakspyöräisistä lähinnä kakstahtisista solifereista, helkamista ja pappatuntureista.
Eikä mystisyyttä vähennä nuo netistä löytyvät korjausoppaat ristiriitaisineen tietoineen, ihan kiristys momenteista lähtien.
Oma tietotaitokin on kyllä kakspyöräisistä lähinnä kakstahtisista solifereista, helkamista ja pappatuntureista.
Re: evo ja öljy vuodot
Voi ajatella niinkin että kun mäntien alapuolinenkin tilavuus vaihtelee iskutilavuuden verran per kierros, niin kurmootettaessa vaikkapa tonnista rautista 5000rpm, pumpattaisiin ilmaa semmoinen viisi kuutiota minuutissa. Kohtuullinen kompura Kakslitrasissa, mitä ne on, satakuuskyt+ kuutiotuumaa sitten tuplamäärä pumpattavana. Saattaa se tehoakin syödä. Jos siis ei olisi huohotusventtiiliä rajoittamassa eestaas pumppausta.
Oikeasti ei V2:ssa ihan niin paljoa pumpata kun on se 45 asteen vaihe-ero. Mutta 360 asteen twineissä (vanhat britit esim) tosiaan pumpataan eestaas se koko iskutilavuutta vastaava määrä.
Työkoneissa, joissa isolla dieselillä pyöritetään tosi isoa kompuraa, laitetaan kompura ”vapaalle” justiinsa sulkemalla imu, sillai säästyy polttoainetta parhaiten, vaikka äkkinäinen luulisi että edullisinta olisi vaan avata kompuran painepuoli ulkoilmaan. Mutta se pelkkä ilman pumppaus ilman vastapainettakin vaatii aika lailla energiaa.
Oikeasti ei V2:ssa ihan niin paljoa pumpata kun on se 45 asteen vaihe-ero. Mutta 360 asteen twineissä (vanhat britit esim) tosiaan pumpataan eestaas se koko iskutilavuutta vastaava määrä.
Työkoneissa, joissa isolla dieselillä pyöritetään tosi isoa kompuraa, laitetaan kompura ”vapaalle” justiinsa sulkemalla imu, sillai säästyy polttoainetta parhaiten, vaikka äkkinäinen luulisi että edullisinta olisi vaan avata kompuran painepuoli ulkoilmaan. Mutta se pelkkä ilman pumppaus ilman vastapainettakin vaatii aika lailla energiaa.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: evo ja öljy vuodot
Eiköpähän se brittitwinin kammio ole suljettu samalla tavoin kun Harleyn? Päästelee ulos, mitä päästelee, kampikammion kaasujen ollessa ylipaineen puolella. Ekaa autoani, Fiat 126 kun tutkailin, käydessä öljykorkki auki, luulin koneen hajonneen. Melko pian se hajosikin. Sehän on kaksipyttyinen ja molemmat männät liikkuvat yhtä matkaa. Siirryin sen jälkeen autoissa suoriin kutosiin eikä ole vielä tullut tarvetta harkita uudelleen. Rivikutonen on täsmälleen 45 asteen V2 vastakohta, mitä värinöihin tulee.
Yksi stadilainen korjaamo, jossa on muitakin merkkejä pajotettavina HD ohessa, tarjoili mulle joku sesonki sitten Dynaan talven aikana tehtävää koneremppaa. ”Miksi?” No, kun se huohottaa korkki auki aika paljon. Mä siihen totesin, että ajaessani korkki kiinni (kaikkihan niin tekee) mun ei tarvitse lisätä öljyä vaihtovälillä 5-8 tkm. Että olkoon noin. Sekoilee ne osaajatkin näiden huohotusten kanssa.
Yksi stadilainen korjaamo, jossa on muitakin merkkejä pajotettavina HD ohessa, tarjoili mulle joku sesonki sitten Dynaan talven aikana tehtävää koneremppaa. ”Miksi?” No, kun se huohottaa korkki auki aika paljon. Mä siihen totesin, että ajaessani korkki kiinni (kaikkihan niin tekee) mun ei tarvitse lisätä öljyä vaihtovälillä 5-8 tkm. Että olkoon noin. Sekoilee ne osaajatkin näiden huohotusten kanssa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: evo ja öljy vuodot
Kyllä tuo haiskahtaisi väärin ajoitetulta huohotusventtiililtä, oma EVO softail hikoili hieman sylintereiden alatiivisteistä. Oma moka olin laittaanut liikaa öljyä....
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: evo ja öljy vuodot
Ei minunkaan isolohko EVO ole myöskään vuotanut koko omistusaikanani eli uudesta asti.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: evo ja öljy vuodot
Täytyypi pyytää joku viisaampi katsomaan tota Breather gearia. Tuleehan sinne kampikammioon painetta vielä varmasti jonkinverran männänrenkaiden ohitsekkin
Entäs toi ensiöveto koppa? Siellä ei taida mitään huohotinta olla, mutta olisiko sellaisen asentamisessa mitään järkeä?
Entäs toi ensiöveto koppa? Siellä ei taida mitään huohotinta olla, mutta olisiko sellaisen asentamisessa mitään järkeä?
Re: evo ja öljy vuodot
Uudemmista Evoista,jotka huohottaa kansista,muistaakseni -92>kannattaa se huohotus siirtää ilmanputsarista ulos,siihen saa valmiita settejä,ja huohotinletkun päähän putsari,niin ei ime passaa koneeseen.Menee muuten aika tehokkaasti putsari tukkoon ja sit tulee painetta kampikammioon ja sylinterin alatiiviste tai joku muu heikko paikka antautuu ja rupee tihkuun ööliä pihalle.Ei oo vuodot tosiaankaan ominaisuus evossa.
Re: evo ja öljy vuodot
Ensiöveto huohottaa kyllä jotain kautta, eikä vakioon tarvita mitään muutoksia. Yhdenkään evon kanssa ei ole ollut mitään ongelmia joten ei ole tullut tarkemmin perehdyttyä mistä.kasi.kasi kirjoitti: 20:50 17.01.2022. Entäs toi ensiöveto koppa? Siellä ei taida mitään huohotinta olla, mutta olisiko sellaisen asentamisessa mitään järkeä?
Jostain syystä ensiövetojen huohotus on muodostunut ongelmaksi vasta 2010-luvun pyörissä, joissa ilmeisesti liian tiivis ensiöveto pääsee sekoittamaan pakkaa ja saa imaistua vaihteistoöljyt sisäänsä. Näihin on porailtu erillisiä huohottimia ihan tehtaan pyynnöstä, mutta eivät mitenkään liity evo-aikakauden tuotteisiin.
Re: evo ja öljy vuodot
Kansista lähteviin letkuihin tämmöset ja kyllä lakkasi puhaltamasta öljyä hassusta paikasta, elikkä turbon akselilta. Kun kahdentaa huohotuskamat, tukkeutuminen ei yllätä ihan yhtä helposti. Noista venttiileistä tuntee sormella ulkopuolelta (koneen käydessä) että ne toimii.suma kirjoitti: 20:34 17.02.2022. Uudemmista Evoista,jotka huohottaa kansista,muistaakseni -92>kannattaa se huohotus siirtää ilmanputsarista ulos,siihen saa valmiita settejä,ja huohotinletkun päähän putsari,niin ei ime passaa koneeseen.Menee muuten aika tehokkaasti putsari tukkoon ja sit tulee painetta kampikammioon ja sylinterin alatiiviste tai joku muu heikko paikka antautuu ja rupee tihkuun ööliä pihalle.Ei oo vuodot tosiaankaan ominaisuus evossa.
https://www.biltema.fi/rakentaminen/lvi ... 2000038139
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>