sportster 1 vaihteen ongelma

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

pakarinentoni
Viestit: 5
Liittynyt: 21:13 02.08.2018.

sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja pakarinentoni »

Hyvää iltaa. Ostin ensimmäisen harrikkani n. kuukausi sitten joka on ollut mieluisa vekotin. Semmoinen pieni ongelma sen kanssa on ollut, että sillointällöin ykkösvaihteella liikkelle lähtiissä, parin metrin ajon jälkeen kuuluu kolahdus ja mopo nykäisee. Tosiaan epäsäännöllinen vika, välistä meni pariviikkoa ilman mitään ongelmaa ja nyt alko paukuttamaan taas n. jokatoisella liikkeelle lähdöllä. varovasti liikkeelle lähtiessä ja kytkintä luistattamalla kolahdus on todella vaimea, eikä nykäisiyä tapahdu. ja harvemmissa määrin vielä 1-2 vaihtaessa heittää vapaalle. mistä kannattaisi vian etsintä aloittaa? ja kyseessä 1200cc 03 sportti
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vaihteiden käyttö tarvitsee määrätietoiset otteet, ei potkimalla, mutta pikkuisen riskimmällä otteella kuin esim. japseissa.
Luulen siis, ettei vaihde ole mennyt perille kerralla, vaan liikkeelle lähdettyä nykäisee itsensä pois ja sitten välittömästi kunnolla päälle.
Tarkista myös, ettei vivusto ota mihinkään kiinni siten, että liike vaihdeakselilla jää vajaalsi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
pakarinentoni
Viestit: 5
Liittynyt: 21:13 02.08.2018.

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja pakarinentoni »

Pertti kirjoitti: 22:21 02.08.2018. Vaihteiden käyttö tarvitsee määrätietoiset otteet, ei potkimalla, mutta pikkuisen riskimmällä otteella kuin esim. japseissa.
Luulen siis, ettei vaihde ole mennyt perille kerralla, vaan liikkeelle lähdettyä nykäisee itsensä pois ja sitten välittömästi kunnolla päälle.
Tarkista myös, ettei vivusto ota mihinkään kiinni siten, että liike vaihdeakselilla jää vajaalsi.
joo kyllä minä oon koittanu napakasti vaihepolinta polkee, ei siitä asia nyt varmastikkaan kiikasta. joku kiinan siirtotappisarja siinä on, mutta ei pahempia välyksiä ja vivusto liikkuu kevyesti eikä ota kiinni mihinkään.
kiitos vaustauksesta
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tuo oli yleisempi ongelma ensimmäisten vuosien (1991-93 suunnilleen) 5 vaihteisissa jonka jälkeen vaihteiston sisukset pikkuisen muuttuivat. Kyse on siitä, ettei ykkösen kytkentä ollut ihan perillä, pomppaa pois ja sitten lyö "veto päällä" takaisin.

Aluksi kokeiluttaisin ajossa sellaista, että kun tulet liikenne-esteelle (valot tms) niin vaihdat vielä liikkeellä ollessa ykkösen valmiiksi. Mun kokemuksella se menee sillä lailla aika pomminvarmasti "pesään". Jos tämä vaikutti, niin diagnoosi on osunut kohdalleen.

Mikä siellä sitten on vikana? Kantaako kytkin? Olisko vaihdetta pykälöivän mekanismin säätö liikahtanut tai ehkä siitä voisi säätää pikkuisen. Vetopuolen poski auki, se on vaihdevivun akselin jatkeella mutta taisi irroituttaa enskavedon, jotta pääsee säätämään. Ja kun niin pitkällä on, niin voi samalla ottaa vaihteiston ulos (ensi talvena) ja katsoa, miltä ykkösen kytkentäsakarat näyttävät.

No ei maalata piruja seinälle. Mutta kun tuo on vielä "ridig mount" sportster jossa on "trap door" niin vaihteisoon sisälle meno ei ole kovin kummoinen juttu jos se oliskin vikaantunut.

Mä en saanut omaa 1991 vekotinta toimimaan millään säädöillä. Uusia osia tarvittiin.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
pakarinentoni
Viestit: 5
Liittynyt: 21:13 02.08.2018.

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja pakarinentoni »

JKKo kirjoitti: 07:22 03.08.2018. Tuo oli yleisempi ongelma ensimmäisten vuosien (1991-93 suunnilleen) 5 vaihteisissa jonka jälkeen vaihteiston sisukset pikkuisen muuttuivat. Kyse on siitä, ettei ykkösen kytkentä ollut ihan perillä, pomppaa pois ja sitten lyö "veto päällä" takaisin.

Aluksi kokeiluttaisin ajossa sellaista, että kun tulet liikenne-esteelle (valot tms) niin vaihdat vielä liikkeellä ollessa ykkösen valmiiksi. Mun kokemuksella se menee sillä lailla aika pomminvarmasti "pesään". Jos tämä vaikutti, niin diagnoosi on osunut kohdalleen.

Mikä siellä sitten on vikana? Kantaako kytkin? Olisko vaihdetta pykälöivän mekanismin säätö liikahtanut tai ehkä siitä voisi säätää pikkuisen. Vetopuolen poski auki, se on vaihdevivun akselin jatkeella mutta taisi irroituttaa enskavedon, jotta pääsee säätämään. Ja kun niin pitkällä on, niin voi samalla ottaa vaihteiston ulos (ensi talvena) ja katsoa, miltä ykkösen kytkentäsakarat näyttävät.

No ei maalata piruja seinälle. Mutta kun tuo on vielä "ridig mount" sportster jossa on "trap door" niin vaihteisoon sisälle meno ei ole kovin kummoinen juttu jos se oliskin vikaantunut.

Mä en saanut omaa 1991 vekotinta toimimaan millään säädöillä. Uusia osia tarvittiin.
Joo oon koittanu silläkii tavoin hidastaessa ykkösen laittaa sisään, mutta se siitä huolimatta sen vaihteen kolauttaa sillontällön taas liikkeelle lähtiessä. Kiitos paljon vastauksesta, pitää syksyn tullen aukoo paikkoja ja katsella mitä sieltä löytyy, kunhan ei pahemmin rikkoontuis mitään, edellinen omistaja sanoi kyllä, että sillä ollut pyörä -15 lähtien ja aina tehnyt sitä niin tuskin se muutamassa kuukaudessa enää pahemmaks menee
Sprii
Viestit: 2
Liittynyt: 22:02 19.08.2018.

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja Sprii »

Moro. Itsellä myös samaa vikaa -97 883 Sportissa. Aina nykäystä ei tapahdu. Silloin jää pois kun liusuttaa kytkimellä kunnolla vauhtia ennen irroitusta. Voisiko olla joku sytytys/bensa ongelma?
Mioj
Viestit: 1
Liittynyt: 11:42 27.03.2022.

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja Mioj »

Itellä on 91 1200 sporster ja ykkönen hyppii päältä pois halpa ratkaisu oli viistota kytkentäpinnat vinoiksi jyrsinkoneella,mitään ei oo hävittävää ja vaihde ei pompi päältä kun se imaisee kytkennän kiinni.
Avatar
JKKo
Viestit: 1726
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: sportster 1 vaihteen ongelma

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mioj kirjoitti: 11:56 27.03.2022. Itellä on 91 1200 sporster ja ykkönen hyppii päältä pois halpa ratkaisu oli viistota kytkentäpinnat vinoiksi jyrsinkoneella,mitään ei oo hävittävää ja vaihde ei pompi päältä kun se imaisee kytkennän kiinni.
Ne jyrsii, kellä vehkeet on. Voip olla topikissa jo mainittukin, että mä ostin tuohon vaivaan kokonaisen Andrews-sarjan. Rattaat ja akselit. Ja siellä A-vaihteisto se tekee eleettömänä hommiaan edelleen. Asennusvuosi oli hilppasen alle 20 vuotta sitten. Ei ole tehnyt toistaiseksi niitä entisiä temppujaan lainkaan. Mulla oli sekä 1. että 3. vaihteella vaivaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin