UrpoTJ kirjoitti: 10:43 03.06.2020.
... Ei huvittaisi enää lisävalaisimia siroon pyörään laittaa, mutta lisävalopisteet auttaisivat. Sen huomaa kun noita kolmella lyhdyllä varustettuja matkamalleja tulee vastaan. Bemareissa on myös hyvin valoja, varsinkin GS:ssä.
UrpoTJ/muut
Jotka on kenties assiaa tuumailleet
Miun ratkasu tähä assiaa valkeni tommosella
Softin teleskooppien vällii asennettuna 3mm rosteritelineellä, joka kiinnittyy ajovalon pulttii ala T-kappaleen alle. Tarkalla sijotuksella jääpi sivustakatottuna keulaputkien vällii piiloo ja 40mm korkeuen vuoksi ei turmele rätkän sutjakkaa roviilia
Kaikki rekkakuskit ja niitä fanittavat ovat väärässä. Kaukovalopalkki on laitettava jatkossa puskurin alle.
Aikuisten oikeasti onhan siinä ero, miltä korkeudelta lamppu valaisee. Moottoripyörä on muutenkin äärikampe, koska kuski näkee maahan saakka heti etupyörän edestä. Monessa lampussa tulee turhan kirkas kohta lähelle, joka ei ole kuin haitaksi kauaksi näkemisessä.
JKKo kirjoitti: 10:13 11.04.2022.
Kaikki rekkakuskit ja niitä fanittavat ovat väärässä. Kaukovalopalkki on laitettava jatkossa puskurin alle.
Aikuisten oikeasti onhan siinä ero, miltä korkeudelta lamppu valaisee. Moottoripyörä on muutenkin äärikampe, koska kuski näkee maahan saakka heti etupyörän edestä. Monessa lampussa tulee turhan kirkas kohta lähelle, joka ei ole kuin haitaksi kauaksi näkemisessä.
Tuota, mietippä millä korkeuella lisävälo on T-kappaleen alapuolelle kiinnitettynä...
'Jonnin' verra henkilökulkuneuvon keulaa ylempänä, rekat on sitte assia eriksee.
JKKo kirjoitti: 10:13 11.04.2022.
Kaikki rekkakuskit ja niitä fanittavat ovat väärässä. Kaukovalopalkki on laitettava jatkossa puskurin alle.
Aikuisten oikeasti onhan siinä ero, miltä korkeudelta lamppu valaisee. Moottoripyörä on muutenkin äärikampe, koska kuski näkee maahan saakka heti etupyörän edestä. Monessa lampussa tulee turhan kirkas kohta lähelle, joka ei ole kuin haitaksi kauaksi näkemisessä.
Tuota, mietippä millä korkeuella lisävälo on T-kappaleen alapuolelle kiinnitettynä...
'Jonnin' verra henkilökulkuneuvon keulaa ylempänä, rekat on sitte assia eriksee.
Olen miettinyt monta muutakin asiaa oikein huolella läpi asti. Joskus jopa testannutkin. Tehnyt kerran tai kaksi erilaisilla valoilla testit ja laittanut testitulokset nettiin näkyville. Viimeisin oli semmoinen, missä testattiin "tekeekö kiinalaisilla 5,75" lediumpioilla yhtikäs mitään". Toi oli kyllä parasta a-luokkaa oleva kommenti "Mietippä". Hehe.
Enempi valoa keulassa on hyvä asia oman näkyvyyden kannalta. Itse yritin ratkaista tämän korvaamalla H4-umpion Daymaker-LED-lampulla. Ledivalo on ihmissilmää "ärsyttävä" väriltään, tuntuu että paremmin tulee noteeratuksi. Mutta kuten eräässä keskustelussa todettiin, ledivalon tarkka rajaus aiheuttaa sen, että hajavaloa puolivaloilla ajaessa näkyy kauemmas ledistä hyvin vähän.
Pitkillä ei tietenkään voi päivälläkään ajaa, joka kolmas vastaantulija väläyttää ainakin minun ledipitkille valoja. Kaikki taitavat jo nykyään tietää: pitkät päällä häviävät vilkut, etäisyyden arviointi on vaikeampaa ym. Ja se on laitonta.
Vanhemmat motoristit antoivat aikanaan neuvoja ajaa pitkät päällä ja se oli varmaan hyvä neuvo 6 V Jawalle. Nykyajovaloilla se ei sovi.
Minulla on pienet e-hyväksytyt parkit jalkatappien luona lisävalona. Päivällä näkyvät harmittavan huonosti, mutta ne voi pitää päällä koko ajan. Idea eli viedä valopisteet toisistaan kauas, tulisi sellainen Bemari/Goldwing-kolmiovaikutelma.
Olisin pistänyt huomiovalot/day time runninglights, mutta sitten olisi pitänyt pistää katkaisija, joilla ne himmentäisi tai sammuttaisi pimeällä. Nämähän on rakennettu tarkoituksella tuottamaan häikäisevää hajavaloa. Autoissakin himmenevät kun ajovalot pistetään päälle.
Tuota Harikan kuvailemaa keskikohtaa mietin itsekin. Se on hyvä eikä pilaa pyörän ulkonäköä. Päivänvat saavat olla moottoripyörässä joko symmetrisesti kahdennettu tai näin yksi.
Mutta eikös tuo ole kaukovalo, pimeällähän sitä kyllä voi käyttää?
Kiinan Daymaker, ei niin uutta mallia, toteuttaa valokuvion mallia "U.S.A". Seinää vasten piirtyy suorakaide. Leveys on runsas, mutta korkeutta ei ole paljoakaan. Kun sen säätää oikein, 1% vajumalle, tarkkarajaisesta valosta "ei ole oikein mihinkään". Kun säätää nollille, eli valokuvion yläreuna jatkaa matka vaakatasossa häipyen lopulta merkityksettömän tehottomaksi, sillä pärjää - suoraan ajaessa. Kaarteessa suorakaide kellahtaa kallelleen. Sisäkurvi on valaistu ja ulkokurvin puiden oksat. Linsseillä toteutettu kiinan daymaker on heikkotasoinen.
Jos noista valoista olisi standardina mainoksissa valokuvio "päin seinää", niin se kertoisi enemmän kuin esitteen ylivuotavan runsas sanoin toteutettu kehu.
...vanhemmiten sen kiinan daymakerin kanssa alkaa pärjätä. Pleksistä puuttuu kovapinnoite ja kun se hakkautuu, niin hajavalon osuus kasvaa.
Kiwi kirjoitti: 18:01 11.04.2022.
Kannattaa muistaa mitata keula ihan pohjassa ettei lokasuoja nappaa tuohon valoon, varsinkin peltikeulalla voi tehdä tiukkaa.
Hyvä pointti
Mie tätä rihtailin, ei tod. näk. osu miun mopossa...
JKKo kirjoitti: 10:13 11.04.2022.
Kaikki rekkakuskit ja niitä fanittavat ovat väärässä. Kaukovalopalkki on laitettava jatkossa puskurin alle.
Aikuisten oikeasti onhan siinä ero, miltä korkeudelta lamppu valaisee. Moottoripyörä on muutenkin äärikampe, koska kuski näkee maahan saakka heti etupyörän edestä. Monessa lampussa tulee turhan kirkas kohta lähelle, joka ei ole kuin haitaksi kauaksi näkemisessä.
Mun mielestä tällä logiikalla pitäs laittaa 3 metriä korkea apehanger johon tuon lisävalon laittaisi, nyt kuitenkin realimaailmassa puhutaan noin 20cm korkeuserosta. Tuo on totta että useat LED valaisimet antaa kohtalaisen paskan valokuvion. Muutamia LED-bar tyyppisiä valoja (ehkä parempia) on tullut vastaan joissa ledit on asetettu valaisimen etureunaan osoittaen taaksepäin. Heijastimella ja optiikalla sitten hoidettu tuo valokuvio. Samoin ainakin minun kokeiluissa vastaan tulleet LED "korvauspolttimot" on olle kaikki (Phillips ja kiinalaiset) ihan kuraa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
UrpoTJ kirjoitti: 13:37 11.04.2022.
...Olisin pistänyt huomiovalot/day time runninglights, mutta sitten olisi pitänyt pistää katkaisija, joilla ne himmentäisi tai sammuttaisi pimeällä. Nämähän on rakennettu tarkoituksella tuottamaan häikäisevää hajavaloa. Autoissakin himmenevät kun ajovalot pistetään päälle.
Tuota Harikan kuvailemaa keskikohtaa mietin itsekin. Se on hyvä eikä pilaa pyörän ulkonäköä. Päivänvat saavat olla moottoripyörässä joko symmetrisesti kahdennettu tai näin yksi.
Vaihat ommaas, jollei siinä oo, 1157-kantaset Ameriikan vilkut.
Ja hankit inttervepistä tommoset Harley-1157 led-polttimot.
Ulkokehä pallaa valkosena siihe asti kunnes, ratsastaja kytkee kääntymisvalon toimintaa, sillo sisäledit vilkkuu oranssina.
Kääntymisvalon lakattua vilkkumasta, syttyy kirkas ulkokehä jälleen palamaa, tehhen siut näkyvämmäks muille tienkäyttäjille.
Tarviit tietty kirkkaat wilkkulinssit
UrpoTJ kirjoitti: 13:37 11.04.2022.
Mutta eikös tuo ole kaukovalo, pimeällähän sitä kyllä voi käyttää?
On se kaukovalo.
Jollei jokaista lainpykälää ihan kirjaimellee nouata, ton voi suunnata lyhyen & pitkän vällii tai laittomakskahennennetuks lyhkäseks 120422 289
Tätä vilkkuasiaa olen kyllä jo miettinytkin. En tiedä muuttuiko ne vanhemmissa vehkeissä samalla laillisiksi kun niitä ruvettiin hyväksymään uusiin pyöriin. No, tuskin tätä asiaa kukaan tien päällä tarkastaisi kun niitä luvallisiakin jo liikkuu.
Onkohan niissä lampunkannoissa johdotus mukana? Olisi siistimpi valmiilla 3-johtimisella johdolla hoitaa vilkulta johdotus piiloon saakka.
Mistähän se aina palavan valon johto on virtansa Ameriikan malleissa saanut? Pitää etsiä USA-mallin sähkökaavio. Vaikka samahan se on, kai tuolle ulkokehällekin tulee ihan normi 12 V.
Nämä ledit pitää vaan nähdä ensin luonnossa onko hyvät vai ei. Yritin päivittää takavalot pari vuotta sitten tarvike-ledipolttimolla. Ledi oli aivan surkea tuiju verrattuna orkkis hehkulankapolttimoon. Tuo nykykyinen takalamppuni on HD:n oma ja on tosi hyvä. Ehkä muistatte valokuvat näistä.
Jännä nähdä, kuinka tuon kaukovalon saa säädettyä sopivaksi päiväkäyttöön. Jos olisi puolivalo, rajaus olisi varmaan niin tarkka, että se joko ei näy päivällä juurikaan pitemmälle (niin kun ei näy minunkaan ledi-puolivalo) tai sitten se häikäisee pirusti (niin kuin minun puolivalo kun se on ollut suunnattu liian ylös).
Jos tuon kaukovalon valokuvio on tarkkaan rajattu, siinä voi olla sama vaikeus. Toisaalta, jos kuvio on kaukovalossa reunoilta "epämääräisempi" niin voisi ehkä löytyä sopiva asento, että hajavaloa tulisi reunalta riittävästi huomiovaloksi mutta ei silti häikäisisi liikaa.