Koneen ja vaihteiston linjaaminen.

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Oohoohd
Viestit: 5
Liittynyt: 21:28 10.08.2020.

Koneen ja vaihteiston linjaaminen.

Viesti Kirjoittaja Oohoohd »

Terve.
Olin laittamassa sisempää enskakoppaa paikoilleen.
Tuli semmonen mieleen,että lie koneen ja laatikon linja.
En ole käyttänyt konetta enkä vaihteistoa irti. Mutta en osaa sanoa onko niitä linjannu aikaisempi remontin tekijäkään

Eli Kysymys on miten linjataan kone ja vaihteisto?
Ja enskakopan kiinnitys järjestys.
Kiitos.
Pyörä on 1986vm. FXR
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Koneen ja vaihteiston linjaaminen.

Viesti Kirjoittaja ranze »

Kyse oletettavasti siis jo remmivetoisesta pyörästä. Jos linjauksen kanssa olisi jotain ongelmaa, pakkaa se remmin toiseen laitaan ja tuppaa ääntämään.

Taka-akselin olis hyvä olla suorassa, sen voit mitata haarukan akselista taka-akseliin. Molemmat puolet saman mittaiseksi. Mut siihen et tainnut koskeakaan. Jotkut käyttää tuollaisia rautalanka mittoja, metrin mittakin on toimiva.

Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen ja vaihteiston linjaaminen.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Viime syksynä testattu menetelmä hihnan linjaamiseksi. Ihan itse funtsasin (sen jälkeen, kun muu ei oikein toiminut).

Teräsviivoitin takarattaan kylkeen kiinni ja sillä suuntaamaan kohti eturatasta. Kun viivoitin osoittaa eturattaan hampaille (huomioiden takarattaan laipan paksuuden ja aiheuttaman mittausvirheen) alueelle, mihin hihnan haluaa, niin siihen samaan kohtaan se hihnakin asettuu.

Taka-akselin ja haarukan akselin etäisyyden arviointi, kummastakin puuttui selkeä keskikohdan kuoppa, ei tuottanut yhtä hyvää tulosta. Hihna menee tämän säätötavan jälkeen kivasti keskellä takahihnapyörää ja säätö meni ns ykkösellä kohdalleen vrt mainitut etäisyyksien mittaukset.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin