Dynan 03 rimmausjuttua
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Bituboista on vähän kaksijakoista kokemusta. Pojalla puskivat öljyt pihalle ensimmäisen 500 km jälkeen. Saksasta ostettu niin takuun kanssa sai taistella ja lopulta jäi rikkinäisenä hyllyyn ja meni pyörän mukana uudelle omistajalle.
Jos budjetti kestää niin Wilbers tai Öhlins.
Jos budjetti kestää niin Wilbers tai Öhlins.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Bituboista ihan hyvät kokemukset, yksistäkään ei vielä ole tullut valitusta.
Pituudesta sanoisin että eikös noi vanhat oo ihan hyvän mittaset, ota sellaset
Pituudesta sanoisin että eikös noi vanhat oo ihan hyvän mittaset, ota sellaset
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
https://www.wilbers.de/shop/en/Motorcyc ... ?year=2003
Tuohon malliin saa myös korkeudenssäätöhaarukan. Lisäsäiliöllinenkin löytyy.
Minulla on yhdessä pyörässä Bitubon lisäsäiliölliset ja toimivathan nekin ovat. Säätöpykäliä on nikukasti Wilbersiin verrattuna. Jos hintaero Wilbersiin tai Öhlinsiin on suuri/tuplat, niin varmasti jotain muutakin eroa on, kuin hintalappu.
Tuohon malliin saa myös korkeudenssäätöhaarukan. Lisäsäiliöllinenkin löytyy.
Minulla on yhdessä pyörässä Bitubon lisäsäiliölliset ja toimivathan nekin ovat. Säätöpykäliä on nikukasti Wilbersiin verrattuna. Jos hintaero Wilbersiin tai Öhlinsiin on suuri/tuplat, niin varmasti jotain muutakin eroa on, kuin hintalappu.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Mihin tarvitaan niitä runsaita säätöjä tällaisissa alkeellisissa täristimissä?
Onhan ne tietysti hienoja, mutta tuleeko kumminkaan säädeltyä....vai jääkö siinä tämmiin, johon on tehtaalla laitettu.
Onhan ne tietysti hienoja, mutta tuleeko kumminkaan säädeltyä....vai jääkö siinä tämmiin, johon on tehtaalla laitettu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Monella voivat jäädäkin. Siksi esim. Wilbers ottaa tilauksen vastaan ainoastaan tietyillä perustiedoilla (paino, ajotapa, kyytiläinen, matkatavarat jne...) pyörästä ja kuljettajasta. Säätävät ne sitten juuri sen varalle, että kuski ei koske niihin. Silti mukana tulee punaiselle printattu paperi, jossa kehotetaan ennen ajoa tarkastamaan ainakin se, paljon perä laskee, kun kuski käy istumaan pyörän päälle.Pertti kirjoitti: 10:11 30.04.2022. Mihin tarvitaan niitä runsaita säätöjä tällaisissa alkeellisissa täristimissä?
Onhan ne tietysti hienoja, mutta tuleeko kumminkaan säädeltyä....vai jääkö siinä tämmiin, johon on tehtaalla laitettu.
Kyllä niitä säätöjä kannattaa käyttää vähintäänkin siinä vaiheessa, kun iskarit ottaa käyttöön. Hakee sen perusjouston ensin tallilla kuntoon, ettei ole liian kova eikä pohjaa. Ja ajamalla ja vaikka huoltiksen pihassa loput hienosäädöt. Säätäminen palkitsee kyllä.
Pari esimerkkiä. Kun ostin viime keväänä XR1200:n, myyjällä oli irrallaan Bitubon lisäsäiliölliset ja orggikset paikallaan. Oli ostanut ne iskarit käytettynä eikä ollut vakuuttunut lainkaan niistä. Halusin pyörän kuitenkin niillä ja hän sanoi, että voi ne siihen vaihtaa, mutta en siinä mitään eroa kuitenkaan huomaa
No säätö oli kirjaimellisesti päin p*ersettä jokaisessa kuopassa ja töyssyssä. Se iski niin lujaa takaisin, että keulan kunnosta ei voinut sanoa vielä mitään, kun perä oli mahdoton. Se oli aivan liian kova. Ehkä hän oli saanut säädettyä ne orggikset tappiin yhtä koviksi, joten eroa ei varmaankaan huomannut
Kun sain sinne säätämällä jouset melkein löysimmilleen sopivan jouston, alkoi vaimennuksen säätö. Kaveri piti pyörää sarvista pystyssä edessä ja minä pumppasin perää ja kokeilin, miten löysimmällä perä pomppaa välittömästi ylös ja miten hitaasti se alkaa liikkua, kun panee tiukimmalle. Ja siitä sitten hakemaan sopivaa liikenopeutta ja sitten ajamaan perstuntumalla ja sitten taas säätämään kiekoista vaimennusta. Ei lopulta lainkaan paha rasti eikä mystiikkaa, pelkkää logiikkaa ja kokeilua. Nyt toimii hienosti. Ainoa ongelma on hieman kostea vaimentimen tanko, eli pientä mehimistä havaittavissa toisessa. Iskarien ajomäärästä ei ole tietoa.
Toinen esimerkki nyt pääsiäisenä tyttären Sportster 1200 CA. Vaihdoimme pyörän talvella ja eka ajo oli pieni koeajo ja sitten suoraan laivaan ja Saksaan ja sitä kautta Unkariin. Kun tytär on hoikka ja kevyt, säätelin kaiken löysälle tallissa. Keulaan olin muuttanut Wilbersin etujouset ja Ricorin vaimennintatit. Arvioin sopivaksi esijännitykseksi jousen säätöputki 10 mm ulkona ennen korkkien asennusta. Takana nuo ylemmän linkin Wilbersit, vaimennuksen säädöllä, mutta ei lisäsäiliöllä. Kaikki meni ekat 1000 km hyvin Saksan ja Tsekin hyvillä teillä. Kun päästiin Unkariin pikkuteille, alkoi kypäräpuhelimeen tulla noottia, että iskarien säätö ei ole kohdallaan. Perillä Unkarin / Kroatian rajalla ehti sitten katsomaan tarkemmin. Etujouset olivat liian löysät. Ei niitä pohjaamaan saanut, mutta liikevara ja progressiivisuus oli käytetty aivan liian loppuun. Mutta kun eivät pohjanneet, päätin, että simmataan vasta kotona.
Taakse sen sijaan pantiin heti lisää jäykkyyttä ja vaimennusta. Nyt tuli kehuja paluumatkalla. Jouduimme sitten ajamaan 30 km 2 päällä sattuneesta syystä. Minulla nimittäin loppui bensa XR1200:sta Unkarissa motarille Siinä huomasi, että vieläkin olisivat saaneet olla jäykemmät. Mutta yksin niillä pystyi kyllä ajamaan ja vaikka välillä vaihtelimme pyöriä, minäkin sillä pärjäsin. Kotona sitten säätelin lisää jäykkyyttä perään ja keulaan ja nyt odotellaan kesää, että pääsee kokeilemaan.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Tämä on varmaan osittain ihan totta . Omaan Dynaan just laitoin Öhlinsit taakse ja kyllä mä ne säätelin ohjekirjan mukaan. Ajoin hetken suoraan sellaisena kun tuli paketista ja perä tuntui aavistuksen kovalta. Sitten kun sain säädettyä niin aika paljonkin sai löysätä esijännitystä. Säätöjen jälkeen pyörä tuntuu kyllä todella hyvältä ja jämäkältä. Rebound on täällä hetkellä laitettu suositusarvoon. Sitä pitää vielä jossain vaiheessa ihmetellä enemmän.Pertti kirjoitti: 10:11 30.04.2022. Mihin tarvitaan niitä runsaita säätöjä tällaisissa alkeellisissa täristimissä?
Onhan ne tietysti hienoja, mutta tuleeko kumminkaan säädeltyä....vai jääkö siinä tämmiin, johon on tehtaalla laitettu.
Keulaan vaihdoin wilbers zero friction jouset ja ricor intiminator palikat. Keulakin on huomattavasti vakiota parempi. Pitää vielä aavistus muuttaa esijännitystä siellä. Hieman on pintakova vielä.
Joten itse ainakin jotain yritän säädellä
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Joo korkeus on hyvä, noi oli muistaakseni jotku 13,5 tuumaset jos nyt oikein muistan
Öhlärithän ois kuninkaat tietysti säädöistä nyt sen verti, et välillä ajetaan 2 päällä ja välillä reissukamat tarakalla, et oishan niistä säädöistä kyllä hyötyäkin.. Tai en minä tiiä
Öhlärithän ois kuninkaat tietysti säädöistä nyt sen verti, et välillä ajetaan 2 päällä ja välillä reissukamat tarakalla, et oishan niistä säädöistä kyllä hyötyäkin.. Tai en minä tiiä
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Öhlinsit ovat hyviä. Mutta näissä asioissa ei ole yhtä ja ainoaa hyvää merkkiä, muitakin löytyy.Ranke88 kirjoitti: 18:42 02.05.2022. Joo korkeus on hyvä, noi oli muistaakseni jotku 13,5 tuumaset jos nyt oikein muistan
Öhlärithän ois kuninkaat tietysti säädöistä nyt sen verti, et välillä ajetaan 2 päällä ja välillä reissukamat tarakalla, et oishan niistä säädöistä kyllä hyötyäkin.. Tai en minä tiiä
Öhlins ei esimerkiksi toimita automaattisesti säätyvää Nivomat-järjestelmää, jonka Wilbers on tehnyt ZF:n kanssa pyöriin. Autoissahan niitä on useammallakin valmistajalla.
Tämä oli syy, miksi nelisen vuotta sitten valitsin Wilbersit Öhlinsin sijaan. Matkalehmissä kuorma vaihtelee vielä enemmän ja on kyllä mahtavaa vaan hypätä pyörän selkään, olipa sitten yksin ilman matkatavaroita tai tanakan tarakkaharakan ja matkatavaroiden kanssa liikkeellä. Alusta toimii aina. Sitä minä kutsuisin kuninkaalliseksi
Dynaan Nivomatia ei saa, mutta hyviä säädettäviä kyllä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Pittää tuosa nyt tutkia tuota mitkä sinne laittaa, nuoki on jotkut tc bros tai vastaavat, en muista merkkiä yhtään, mutta pohjaa kyl helposti ku monttuun ajaa. Muuten ihan ok kepit kurvailla
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Tämä on se ongelma monasti. Jos panee jouset jäykälle, ei välttämättä pohjaa, mutta muu matkanteko muuttu pomppimisen ja tärinän välimaastoon. Jos pitää löysällä, on kiva ajaa, mutta ei toimi töyssyissä. Ikävintähän se on, kun sattuu pomppu mutkaan - silloin lähtee pahimmassa tapauksessa käsistä.Ranke88 kirjoitti: 10:17 03.05.2022. pohjaa kyl helposti ku monttuun ajaa. Muuten ihan ok kepit kurvailla
Tämä kuuluista Harley-woblaus on mielestäni enemmän kiinni pyörän huonosta iskunvaimennuksesta, kuin mistään muusta. Toki sen saa aikaan mm. huonoilla vajailla renkailla ja liian tiukalla ohjauslaakerilla - nämäkin olen kokenut iskariwoblauksen lisäksi
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Joo iteki koin sen woblauksen homosohvassa ja ei ollu hauskaa 140 vauhissa, kun ei tienny lisätäkkö kaasua vai vähentää molemmat huononti asiaa yhtäkkiä se sit stoppas
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Semmonen aparaatti siitä tuli, etupytyn kannesta kuulu joku naputus remontin jälkeen, mutta ei oo naputtanu 500km mitä sitä oon ajellu nyt..
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Nånnii nyt oottelen ketjukonversio tuotteita lamberilta, rueta talvella vaihtaan ens kuusa ois säätö ja penkkiaika kempelees, ni nähää onko koneen virnauttaminen auttanu
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
100.91hv ja 150nm renkaalta, oon kyllä tyytyväinen, heti eka vejosa oli jo 92hv ja sitte sääti kaasarin ja sytkäkurvit kohillee, ni sai puuttuvat. Riittää 95koneeseen
Re: Dynan 03 rimmausjuttua
Tuon on jo varsin mukava pyörä ajaa . Mikä nokka sulla on?
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009