Softail starttaa vain vapaalla.

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Harrri
Viestit: 40
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

En muista että 2015 DeLuxen ollessa omassa käytössäni, että se ei starttaa muuten kuin vapaalla. Ei siis kytkin pohjassa puhu mitään. Pidin jo emännän puheita aivan huuhaana, mutta ei se todellakaan starttaa vaihde päällä. Onko kytkinkahvassa tai jossain joku anturi/sensori mikä on nyt kilahtanut?
2024 FLTRX
Pertti
Viestit: 5952
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

On siinä kahvan yhteydessä kytkin....sitä en tiedä, mitä se vahtii
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kyllä siellä sellainen kytkin on. Minulla 2008 Softailissa kumitutti siinä kytkimen päällä. Nämä kytkimet joskus likaantuvat ja liike loppuu. Yksinkertainen konsti on tirkistellä sinne kytkinkahvan ja kahvarungon väliin, etsiä se kytkin ja rämpsäytellä sitä tylsällä ruuvimeisselin kärjellä useita kertoja niin että se oikein räpsähtää ääriasentoihinsa. Olen kuullut kerrottavan, että tämä on joskus auttanut.

Voihan se kytkin olla rikkikin tai johtojen (2 kpl) liittimet irronneet.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kytkinkatkaisin:

https://estore.manchester-harley-davids ... 98505.html

Ja video aiheesta:
https://youtu.be/6YXY7qv1DJg

Tuosta videosta loppupuolella (1 min 45 s) näkyy se kahvan knööli joka katkaisijaa painaa. Herra mainitsee, että jos on vaihtanut ei-orkkiskahvan, saattaa knööli puuttua ja silloin katkaisija ei aktivoidu!

Ja juuri kävin katsomassa ja kokeilemassa. Minullapa on kolarikorjausten jälkeen pistetty sellainen kahva jossa ei knööliä ole ja pyörähän ei starttaa vaihde päällä ja kytkin pohjassa. En ole sitä huomannut kun aina kaikki nämä vuodet olen startannut vapaalla!

Kun sormella sain sitä kumituttia painettua, kytkin siis pohjassa ja vaihde päällä, niin kylläpä starttasi. Ja meinasi pyörä päätyä takaseinään kun ei ollut kytkinkahva ihan pohjassa.

Vika on minun, olin ostellut itse osia kolarikorjausta varten enkä silloin tätä hoksannut.
Harrri
Viestit: 40
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Tutkitaanpa seikkaa, laitehan siis toimii turvallisempaan suuntaan. Ainoa vaiva on jos esim stumppaa valoissa, pitää vapaa löytyä mielellään heti. 😬
2024 FLTRX
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pitäis lähtee, ootko kokeillut sivujalka ylhäällä?
Harrri
Viestit: 40
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Kiwi kirjoitti: 23:44 09.06.2022. Pitäis lähtee, ootko kokeillut sivujalka ylhäällä?
Joo niin pitäis, eli on kokeiltu. Kiitos kaikille vastauksista, harjoitukset jatkuu ensi viikolla.
2024 FLTRX
Harrri
Viestit: 40
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

No niin, vasen käsi nousee täällä virheen merkiksi. Rouvan pyynnöstä ihan itse vaihdoin tuohon taannoin ohjaustangon, eli mestarimekaanikko itse taisi koota tuon kotelon huterasti? En tiedä?
Noh, kerran purin, napsuttelin ja kokosin sen kotelon uusiksi, ei toimi. Sitten uusi purku ja WD40 avuksi, ja johan toimii!

Tähän mennessä reilun 10 vuoden kokemuksella merkistä, olen huomannut että Harrikkaan ilmenevää vikaa tai outoutta kannattaa etsiä sieltä, mihin joku on tehnyt jotain loistavaa päivitystä.

Muutenkin täytyy taas kehaista tämän foorumin toimintaa, lähes aina saa nopeasti asiantuntevaa apua vittuiluprosentin hipoessa nollaa. Eli suurkiitokset taas avuista kaikille avusta.
2024 FLTRX
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Hyvä että nyt toimii! Hyvä on että kerroit lopputuloksen, se on paitsi mukavaa meille osallistuneille, lisäksi hyödyllistä myös muille vastaavan jutun tullessa kohdalle.
Harrri
Viestit: 40
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

UrpoTJ kirjoitti: 18:56 14.06.2022. Hyvä että nyt toimii! Hyvä on että kerroit lopputuloksen, se on paitsi mukavaa meille osallistuneille, lisäksi hyödyllistä myös muille vastaavan jutun tullessa kohdalle.
Tämäpä juuri oli eräs syy palautteeseen. Oli lisäksi helppo korjaus, joka olisi varmaan onnistunut kahvarunkoa purkamattakin, ainakin näin jos uusia pitäis. Ruuttaus WD:tä ja katkaisijaa rämppäämällä. Mielestäni harrastukseen kuuluu olennaisena osana jonkun tason DIY huoltaminen, ei joka öljynvaihtoa merkkiliikkeessä tarvinne teettää. Joku voi tietenkin olla eri mieltäkin, kukin tavallaan.
2024 FLTRX
Avatar
Kiwi
Viestit: 2159
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Väyläsähköisten kanssa muuten kannattaa sitten välttää WD-40:n käyttöä katkaisijoissa, siellä nappien sisällä on jotain silikonia tms. joka turpoaa kyseisen aineen vaikutuksesta. Jaa mistäkö tiedän... :mrgreen:

Toki nyt kun sitä olet sinne ruiskinut ja pyörä toimii, ei kannata kuin seurailla tilannetta.
Harrri
Viestit: 40
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Softail starttaa vain vapaalla.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Kiwi kirjoitti: 00:56 15.06.2022. Väyläsähköisten kanssa muuten kannattaa sitten välttää WD-40:n käyttöä katkaisijoissa, siellä nappien sisällä on jotain silikonia tms. joka turpoaa kyseisen aineen vaikutuksesta. Jaa mistäkö tiedän... :mrgreen:

Toki nyt kun sitä olet sinne ruiskinut ja pyörä toimii, ei kannata kuin seurailla tilannetta.
Ainakin vielä toimii, eilen ei toiminut ollenkaan. Totaaliräjähdystä odotellessa….
2024 FLTRX
Vastaa Viestiin