Sportsterin takavanne

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Sportsterin takavanne

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ei siinä ole kierteitä, ainoastaan löysällä olosta tullut hakkaumat kahdelle sivulle. Mutta voi senkin uusia jos huvittaa. Jos siinä olisi kierteet olisi reikiä 10 ja vain viidessä niistä kierrereikä. Nyt vaan pulttien jämät pois, kierteiden putsaus ja tapeeksi pitkät kovat pultit joilla ratas kiinni.

... tai tietty siellä voi olla ollut kierteet ja se selittäisi miksi pultit on poikki, sitten joutuu spacerista poraamaan reikiä sen verran isommiksi että pultit sopii paikoilleen.
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportsterin takavanne

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Paikallisen huoltoliikkeen pitäisi kyllä osata tuollainen ongelma korjata.
Jos katkenneiden pulttien irroittaminen on mahdotonta, sitten vanne pitää käyttää paikallisella moottorikoneistamolla. Korjaavat kierteetkin tarvittaessa.
Vieläkin olen sitä mieltä, ettei spacerisa ole vikaa. Se ei pidä mitään kiinni, levittää vaan napaa niin, että ketjulinja tulee kohdalleen. Spaceri myös keskittää rattaan laakeripesän keskireiän molemmilla puolilla olevien sovitteiden avulla.
Uudet, riittävän pitkät pultit siihen tarvitaan ja mahdollisesti kierteen korjaussarja, jos ehjää kierrettä ei ole tarpeeksi. 7/16-14 X 1-3/4 on alkuperäinen pultti, mutta sen mitta ei luultavasti riitä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
KariFS
Viestit: 554
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportsterin takavanne

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Juu, spacerissa mitä ilmeisimmin on vapaareiät. Mahdolliset purseet vaan pois niin luulisi olevan ok.

Vanteen reiät pitäisi tsekata sen jälkeen kun saa nuo pultinnysät pois. Jos reiät ovat mälvääntyneet kovin soikeiksi syvältä asti, niin olisi hyvä ne korjata. Esimerkiksi jos vaikka sormin pyörittää pultin reiän lähes pohjaan asti, ei siis kiristä pohjaa vasten, ja jos pultti siinä vaiheessa vielä heiluu, niin jotain tarttis tehdä. Mutta jos reikä on muokkaantunut vaikka vain neljäsosalta syvyydestä, ja pohjalla on ehjää kierrettä, niin luulisi kestävän noinkin, kunhan tosiaan pultit ylettyvät kunnolla sinne ehjään kierteeseen. Pohjaan asti ei saa mennä tietenkään :) Huolellinen kiristys oikeaan momenttiin ja jotain lukitetta väliin. Ja välillä vaikka tsekkaa noiden(kin) kireyden.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Vastaa Viestiin