UrpoTJ kirjoitti: 17:55 10.07.2022.
Joen kirjoituksen lausetta "...kaikki muu on tyylittelyä ja tosiasioiden kieltämistä tyylin nojalla" en nyt tosissani ottanut eikä ollut varmaan tarkoituskaan. Joku emoji oli varmaan jäänyt vaan kiireessä perään laittamatta.
Täältä reissusta Electran orggispleksin takaan ei aina malta tyylitellä edes hymiöillä
Mutta pieni kärjistäminen on aina paikallaan.
Tosiaan pleksejä on tullut monenlaisia kokeiltua ja Sportstereista nuo huonoimmat kokemukset fly screenistä. Siinä ei saanut mitenkään säätämällä hakkausta pois. Ja se uusi kiinankuuppamalli vaikuttaa niissä ihan yhtä huonolta eikä sitä voi edes käytännössä säätää. Silti se on kuumminta hottia Sportstereissa. Tyyli ennen tarkoitusta
Softailissa istutaan tosiaan varsin alhaalla ja siinä flyscreen voi toimiakin. Ja jos se Harikalla ja Urpolla toimii, niin mikä minä olen siinä vastaan väittämään
Itse olen softailissa kokeillut pientä pleksiä hirveällä tärinällä ja isoa "suihkuseinämallia" hyvällä menestyksellä. Kingissä suihkuseinä toimii hyvin, mutta ei ison lepakon tavoin.
Road Glidejä olen muutamaaa ajanut ja niissä koko kate/pleksi on ihan oma lukunsa, koska se sijaitsee kaukana edessä ja kuljettaja istuu Electraakin suoremmalla selällä. Siinä ongelma on virtauksen kiertäminen naamalle puhalluksena, vaikkei se täristäkään. Korkeammilla plekseillä sekin vähenee.
Electran lepakon kanssa korkeampi on aina parempi.
Tuo Sport Gliden minilepakko toiminee tuolla korkealla pleksillä. Yksi kaveri osti uuden Sport Gliden ja orggis pleksi teki tärinät, vaikka ei ole isosta ihmisestä kysymys. Omaa kokemusta siitä ei ole.
Eli totta ja kärjistystä ja toki kärjistettäessä hymiö olisi paikallaan.
Kuskien mitat, ei pelkkä pituus, vaan mittasuhteet vaikuttavat, penkki ja tanko tekevät ajoasennon. Itse olen parhaan venytykseni saanut ulottumaan 179 cm ja ruumiinrakenne on enemmän mallia persjalkainen, eli lyhyemmät jalat ja pidempi selkä. Tänään juuri motarilla vakkari päällä kokeilin virtauksia tuuletusaukollisen '14 -> lepakon ja vakiopleksin kanssa (n. 10-12"). Siitä näkee erittäin hyvin yli ja tuuli tulee kypärän päälakeen just ja just eikä saa kypärää tärisemään. Jos vähän korottaa itseään, tutina tuntua. <-'13 lepakon kanssa tarvitsee pari tuumaa korkeamman pleksin.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja silti uskon, että useimmat puheet matalien pleksien toimivuudesta ovat sitä "tyyli ennen tarkoitusta" sekä sitä, että korkea on jäänyt kokeilematta. Ja myös ajotapa vaikuttaa. Motari ja pikkutiet, lyhyet ja pitkät matkat jne. Vaatimukset ovat jokaisella erilaisia. Itse nautin reippaasta etenemisestä 80-140 haarukassa eniten ja silloin se pleksinkin merkitys on varsin tärkeä.