Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Beowulf
Viestit: 25
Liittynyt: 15:56 26.06.2022.

Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Hei.

No niin, yli 1000 kilometriä takana ekalla harrikalla, ja kysymyksiä ja parantelu ehdotuksia kaivataan.
Osa ongelmista on varmaankin psyyke puolella joten niistä selviää viinalla.

Ensiksikin takaiskarit, montuissa mun takapuoli hyppää irti penkistä? Ainakin sellaisissa terävissä heitoissa en ole kokenut ennen moista.. mitä suositellaan orkkis iskareiden tilalle? Haussa pehmeää ja mukavaa kyytiä suomen reikäsillä teillä. Etupäähän lisättiin hiukan öljyä koska oli liian soft nyt on parempi.

Ja sitten se etulokasuoja, Ai kauhea mikä lättänä. Ajoin vesisateessa 40 kilometriä ja ainut paikka mikä ei kastunut oli p....reikä :lol: katselin siinä ajaessa että mistä se uittaa niin siitä kiinnityspulttien kohdalta lensi kaaressa vesi sääriin. Tarviin sellaisen lokasuojan joka tulee enempi renkaan sivulle ja on myös pidempi taaksepäin sellainen Heritage tyylinen mutta ei nyt samanlainen. Onko jollain sellainen dynassa? Kuva kiitos ja malli.

Ja sitten se psyykkinen ongelma pitää myös käsitellä koska tuli mieleen että en juo enää viinaa ja näin ollen korjaaminen juomalla on heikkoa.
Eli, voblaa, joku jossain en tiedä missä ja miten . Mutta esim 80-100 kiihdyttelyssä ja himmaamisesa tuntuu kuin joku vemputtais jotenkin. En osaa selittää ,ajattelen sitä sillai että olis käyrä poraterä jossain jonku suoran akselin tilalla 8O tai sitten se on 1600 kuutioinen twini? Joka vaan käy niin. Onko takavanteessa joku joka voi tehdä sellaista tuntemusta?
Täytyy varmaankin testata jonkun muun mopoa ja tutkia asiaa. Tai joku ajaa tolla.

Ja toi ääni, sais se hiukan hiljaisempi olla.. vaikka onhan se hyvä ja sillai mutta.. vois se olla miedompi.

Oon tykännyt ajella, niin suoraa kuin mutkatietä ajatusmaailmaa on täytynyt muokata erilaisen pyörän takia ajotyyli on muuttunut samalla rauhallisemmaksi. Se on varmaankin vaan positiivinen asia.

Nää on nyt näitä mun porinoita ja jorinoita.
Hutsi
Viestit: 8
Liittynyt: 17:37 09.07.2014.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Hutsi »

Tuon voblaamisen tutkiminen kannattaa varmaan aloittaa pyöränlaakereista, josko niissä olisi sanomista.
Ootko tarkistanut takaiskareiden säädöt, eikös niissä ole ainakin pikkasen säätövaraa.
Road King Classic -04
ex. FXDF -11
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Fat Boyssä ainakin on kuuppamaisempi etulokari. Oikein kun siristää silmiä niin saattaa voida kuvitella siihen jatkoksi Fat Bobin :D Uudet aihiot vähän päälle satkun Motorcycle Storehouselta, ja varmaan noita rompetoreillakin pyörii. En tiedä miten kiinnitykset passaa.

Vakioiskarit eivät ole kaksisen maineessa, varsinkin moderneihin pyöriin tottuneilla, mutta niistä on käyty paljon keskustelua täällä(kin).
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Voblaamisen osalta syytä tutkia ohjauslaakerin kunto ja välys.
Tietysti myös renkaiden kunto ja paineet kohdalleen.
Äänenvaimennukseen on vaikeaa ottaa näin etänä kantaa, kun et ole kertonut, minkälaiset putket pyörässäsi on...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Beowulf
Viestit: 25
Liittynyt: 15:56 26.06.2022.

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Putket on sellaiset S&S putket , luultavasti sellaiset hyvin tyhjäksi kaluttu.
Ei minua ääni haittaa kauheasti,kaikkia muita varmaankin enempi,
Beowulf
Viestit: 25
Liittynyt: 15:56 26.06.2022.

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

KariFS kirjoitti: 13:05 12.07.2022. Fat Boyssä ainakin on kuuppamaisempi etulokari. Oikein kun siristää silmiä niin saattaa voida kuvitella siihen jatkoksi Fat Bobin :D Uudet aihiot vähän päälle satkun Motorcycle Storehouselta, ja varmaan noita rompetoreillakin pyörii. En tiedä miten kiinnitykset passaa.

Fat boy lokari ei käy ainakaan sellaisenaan.
Jossain luki että jos vaihtaa vaikka touringin alaputket niin sais enempi vaihtoehtoja joita sovittaa?
Taida jaksaa moiseen ruveta.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pekka L kirjoitti: 14:17 12.07.2022. Voblaamisen osalta syytä tutkia ohjauslaakerin kunto ja välys.
Tietysti myös renkaiden kunto ja paineet kohdalleen...
Onha nuitten lisäks taka-akseli suorassa :?: :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Beowulf kirjoitti: 15:20 12.07.2022. Fat boy lokari ei käy ainakaan sellaisenaan.
Jossain luki että jos vaihtaa vaikka touringin alaputket niin sais enempi vaihtoehtoja joita sovittaa?
Taida jaksaa moiseen ruveta.
Niinjoo, onhan noissa ihan eri keulat. Luulisi että olisi helpompaa sovittaa vaikka joku customlokari olemassaolevaan keulaan, kuin alkaa keulaa uusimaan, kun ei siinä varsinaista vikaa taida olla.

Harley-harrastelun yksi paras puoli on se että kaikenlaista osaa saa, ja ison markkinan ansiosta hinnat ovat varsin sopuisia. Löytyy bolt-on, plakkänplei, ja myös aihioita joista voi soveltaa, esimerkki (josta en osaa sanoa sopiiko, voi olla kapoinen, mutta kuitenkin):

https://www.motorcyclestorehouse.com/product/904207

About 80€, vähän sovittelua ja reikien tekoa, plus maali.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Beowulf kirjoitti: 11:33 12.07.2022. ... Ja sitten se etulokasuoja, Ai kauhea mikä lättänä. Ajoin vesisateessa 40 kilometriä ja ainut paikka mikä ei kastunut oli p....reikä :lol:
Ihan käytännön winkkinä, sadeasu/gorevermeet, nopein/helpoin ensiapu kastumista vastaa :?: :wink: :roll:
Beowulf kirjoitti: 11:33 12.07.2022. ... Ja toi ääni, sais se hiukan hiljaisempi olla.. vaikka onhan se hyvä ja sillai mutta.. vois se olla miedompi...
Onko jonkunlaiset irrotettavat vaimennin 'patruunat' putkissa :?: :roll:
Omassa katos kilisevät/korkeet/kovat korviin käyvät äänet, laittamalla/asentamalla pakosarjojen lämpösuojanauhaa 'sisävaimentimien' ympärille :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jaahas, oot hankkinut Harley-Davidsonin.
Rengaspaineet kannattaa aivan ensin tarkistaa, ennenkuin aletaan kokonaan pyörää palastelemaan.
Laittaisin 2.5 eteen ja 3.0 taakse. Voi olla aivan metsässäkin....
Moottori-vaihdelaatikkopaketti on takahaarukan kanssa kumiripustettu runkoon. Tämä malli ei koskaan ole täysin tukeva, mutta varsinaista voblaamista ei pitäisi kuitenkaan olla.
Edellä jo tulikin tarkastuskohteiksi pyöränlaakerit, joita aina joskus menee. Ikuiset kartiorullalaakerit jätettiin vuositihannen vaihteessa pois ja tilalle tuli kuulalaakerit, joiden kesto on selvästi huonompi.
Ohjauslaakerissa ei saa olla välystä, vaan se kiristetään "nollavälykseen".
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Sen lisäksi kun nuo kaikki mainitut on tarkastettu, on aika asentaa kunnolliset iskarit. :

https://www.wilbers.de/shop/Motorrad/Ha ... ?year=2008

Missään muussa kohdassa ei tonnilla parilla saa niin paljon hyötyä ja parannusta aikaan, kuin iskareissa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Minulla on samanlainen pyörä, ja kaikki esittämäsi vaivat olen saanut korjattua.

Mainitsemasi wobblaus johtuu melko varmasti huonosta ohjainlaakerista. Todennäköisesti se on jo kiristetty pilalle, kun on korjattu kulumisesta tullut kolina. Uusi laakeri maksaa muutaman kympin (All Balls on hinta-laatusuhteeltaan hyvä).

Jousituksen ongelma johtuu kahdesta asiasta: takapään huonoista iskareista ja moottorin etummaisen tukikumin väsähtämisestä. Takaripustus on tukeva ja hyvä, joten etukumin väsähtäminen aiheuttaa koko paketin heilumisen ylös ja alas, kun takaripustus toimii nivelenä ja koko paketti heiluu. Etukumi asennuksessa kannattaa laittaa jotain prikkoja shimmiksi, jotta kumia ei turhaan venytetä lepotilassa ja kestoikä pitenee.

Iskarit kannattaa vaihtaa kunnollisiin. Jousituksen liikevara on sen verran lyhyt, että millään pilipali tarvikkeella tulee hyppykeppi ja paha mieli. Progressiven malliston yläpäästä löytyy hyviä, mutta pikkuisen lisää rahaa kun laittaa, niin saa jo Joe Coolin mainostamat Wilbersit.

Keula on samalla syytä laittaa myös kuntoon. En tiedä onko -09:ssä samat vetelät jouset kuin vuotta vanhemmassa. Minulla alkuperäiset olivat aivan toivottomat ja vaihdoin ne progressiven tuotteisiin. Jos en olisi saanut edullisesti niitä takaiskareiden kanssa pakettina, niin olisin ostanut Wilbersit.

Keulan vaimennus on aika karvalakkimallia ja sitä saa säädettyä öljyn jäykkyyttä vaihtamalla. Perusongelmaa, eli liian heikkoa hitaan liikkeen vaimennusta ei öljyllä saa korjattua ilman, että paluuvaimennus muuttuu myös. Kokeilin kaikkea ja lopulta ostin Ricorin vaimenninelementit, joilla tilanne parani merkittävästi. Niiden asennuksessa ei tarvitse muokata alkuperäistä rakennetta, joten jos lopputulos ole toivottu, niin ne saa otettua pois. Ricoreita on muuten laitettu jonkun verran myös halvempiin bemareihin, kun ei niissäkään keulat ole sen kummallisempia kuin näissä. Jostain pitää saksalaisenkin säästää, että saa hintaa painettua alas.

Etulokariin voi tehdä kumimatosta pienen roiskeläpän, jolloin vesi ei lennä niin paljon ylöspäin. Kuuppamallinen softailin lokari ei tee autuaaksi, vaan vesi leviää eri tavalla. Sateen jälkeen asvaltista nousee vesi renkaan mukana ja siinä kastuu melkein yhtä hyvin, vaikka vettä ei taivaalta enää tule.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Noissa 49 mm keuloissa on kaikissa löysä jousi, jota on kompensoitu valtavalla esijännityksellä. Tuloksena on pintakova mutta kuitenkin löysä jousitus, joka on oikeastaan täysin päinvastainen halutusta.

Mä oon tykännyt niistä cartridge-tyylin sisäkaluista, joilla korvataan periaatteessa kaikki alkuperäiset osat keulan sisältä. Joissain malleissa on vielä jonkinasteiset säädöt yläkorkeissa joten saa helposti hifisteltyä kuorman mukaan sopivaksi.
Beowulf
Viestit: 25
Liittynyt: 15:56 26.06.2022.

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Kiitos vastauksista, rupean tutkimaan tota takapään hommaa kun hiukan muuten kiire helpottaa.
Ja muitakin asioita tutkitaan . Syksymmällä on enemmän aikaa.
Takaiskarit menee vaihtoon varmasti, se on saletti täytyy vaan löytää jotkut kivat.
Mites ne progressive 412 vaimentimet?
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Fatbob iskari ja lokasuojan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Ja jos keulaa alat duunata, niin multa löytyis ylimääräiset Ricorin tatit. Sopuhintaan, tietysti... :D
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Vastaa Viestiin