Batwing kingiin

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Joe Cool kirjoitti: 02:21 10.07.2022. .. Saa sen kypärän tärisemään tuollakin ;) ...
Niinpä saaki, näinpä sie oot muutaman kerra täällä kirjottanu Fly-Screen:istä ja mie oon ollu eri mieli-puolta :!: :wink:
Onha se Fly-Screen ihan paska kypärän täristin. Kumma juttu kun miulla ja UrpoTJ:llä ei täristä kypärää :?: :roll:

UrpoTJ kirjoitti: 09:05 10.07.2022. ...Night Trainissa on taas vielä pienempi Fly Screen, joka toimii tosi hyvin. Ei se suojaa ollenkaan samalla tavalla sateelta kuin lepakko, mutta ilmanpaine rintamukseen on pienempi. Eikä siis täristä kypärää.

Ilman virtaukset ovat jänniä, etukäteen ei oikein voi tietää mikä kombinaatio toimii. Ajajan pituus, ajoasento, ohjaustanko ym. vaikuttavat aina eri lailla.
Mie oon saappaat jalassa 176cm, ylä-alaruhon mittasuhteet normaalit fysioterapeuttien mukkaa.
Miun ChromeTrain:issä satula-ohjaustanko-ajoasento kombinaatiossa Fly-Screen:illä, ei tärinää :!:
UrpoTJ:n pittuutta mie en tiiä :?: :roll:

Liitetystä kuvasta kaikki aerodynamiikan 'huippuarvioijat' voi rihtailla ajoviiman kulkureittiä :?: :roll:
Kypärän sivusta kun lähtee kämmentä ajaessa siirtämää sivulle, viima ottaa kiinni ~ kämmenen leveyen päässä sivulla.
Visiirin yläreunan kohalla sama alkeelline 'tuulitunneli' testi, nostaessa kämmentä ylöspäin, se painuu/taittuu ~5cm kypärän yläpuolella vaaterii.

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pekka L
Viestit: 421
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Juur näky Facebookin Hoodeekirppiksellä olevan käytetty Lepakonsiipi myynnissä...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
KariFS
Viestit: 556
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja KariFS »

-Harikka- kirjoitti: 14:18 09.07.2022.
Väykkä kirjoitti: 11:07 03.07.2022. ... kiinnostaisi vaihtaa batwing tilalle ulkonäön ja mahdollisesti paremman tuulenohajuksen takia...
Onko siulla käyny mielessä 'urheilu-liukujan' Sport-Glide:n kate :?: :idea:
Naapurilla on 'urheilu-liukuja', mie oon silmä/aivo yhistelmällä mallaillu sen katetta ommaa ChromeTrain:ii :roll:

Kuva
Hyvän näköinen kate, ja varmaan vastaa fly-screeniä, ellei jopa parempi. Fly screenissä on se hyvä puoli että sitä voi säätää enemmän. Vaikka kaipa tuohon toiseen saa tarvittaessa vähän korkeamman pleksin.

Tuosta kainalon alta otetusta reissukuvasta näkee hyvin sen, että Harleyn notkoselkämallit ovat ilman katteitakin joskus aika kuljettajaystävällisiä. Sullakin on edessä rinnan korkeudelle asti mittaria, riserit ja muuta rompetta keulalla, se sotkee ilmavirtaukset ilmeisen mukavasti. Joku kovasti aerodynaaminen kate voi joskus olla huonompikin, siitä toki virtaa ilma nätisti pintaa pitkin ja ohi, mutta jälkeen saattaa tulla ikävä pyörre joka on ja pysyy huonolla tuurilla just siinä kypärän seudulla. Tuollainen random-ilmavirtaus on vaikeampi ennustaa, mutta harvoin kovin säännöllinen.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

KariFS kirjoitti: 14:56 10.07.2022. Hyvän näköinen kate, ja varmaan vastaa fly-screeniä, ellei jopa parempi. Fly screenissä on se hyvä puoli että sitä voi säätää enemmän. Vaikka kaipa tuohon toiseen saa tarvittaessa vähän korkeamman pleksin...
Juu, saapi :!: :wink:
Mie tilasin hälle Germaaniasta tommosen 'huulilasin' katteesee :idea:
:arrow: Windshield for Harley Sport Glide 18-22 Craftride L Windshield Clear €41.99 + toimitus

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

KariFS kirjoitti: 14:56 10.07.2022. Tuosta kainalon alta otetusta reissukuvasta näkee hyvin sen, että Harleyn notkoselkämallit ovat ilman katteitakin joskus aika kuljettajaystävällisiä. Sullakin on edessä rinnan korkeudelle asti mittaria, riserit ja muuta rompetta keulalla, se sotkee ilmavirtaukset ilmeisen mukavasti. Joku kovasti aerodynaaminen kate voi joskus olla huonompikin, siitä toki virtaa ilma nätisti pintaa pitkin ja ohi, mutta jälkeen saattaa tulla ikävä pyörre joka on ja pysyy huonolla tuurilla just siinä kypärän seudulla. Tuollainen random-ilmavirtaus on vaikeampi ennustaa, mutta harvoin kovin säännöllinen.
Juu tuo on totta että Softaileissa istutaan matalalla ja on rompetta rinnan korkeudella ja se saattaa auttaa. Minä olen 186 cm, joten en istu tuolla pyörässä ihan niin matalalla ja suojassa kuin lyhyemmät kuljettajat. Minulla Flyscreen peittää oikeastaan vaan riserien kohdan, mutta tuntuu tosiaan parantavan tilannetta. Juju taitaa olla siinä, että plexi on varsin myötäsukaan eikä pystyssä. Harikalla on plexi pystyssä mutta toimii taas hänellä! Jännää.

Vähän huonosti näkyy tuossa se Flyscreen-plexi:

KuvaKun olen siis 186 cm pitkä, niin kuvasta huomaa että ei 2008 Softailikaan niin kauhean iso pyörä tämän kokoiselle ole.

Joen kirjoituksen lausetta "...kaikki muu on tyylittelyä ja tosiasioiden kieltämistä tyylin nojalla" en nyt tosissani ottanut eikä ollut varmaan tarkoituskaan. Joku emoji oli varmaan jäänyt vaan kiireessä perään laittamatta.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 17:55 10.07.2022. Joen kirjoituksen lausetta "...kaikki muu on tyylittelyä ja tosiasioiden kieltämistä tyylin nojalla" en nyt tosissani ottanut eikä ollut varmaan tarkoituskaan. Joku emoji oli varmaan jäänyt vaan kiireessä perään laittamatta.
:mrgreen: Täältä reissusta Electran orggispleksin takaan ei aina malta tyylitellä edes hymiöillä ;) Mutta pieni kärjistäminen on aina paikallaan. :lol:

Tosiaan pleksejä on tullut monenlaisia kokeiltua ja Sportstereista nuo huonoimmat kokemukset fly screenistä. Siinä ei saanut mitenkään säätämällä hakkausta pois. Ja se uusi kiinankuuppamalli vaikuttaa niissä ihan yhtä huonolta eikä sitä voi edes käytännössä säätää. Silti se on kuumminta hottia Sportstereissa. Tyyli ennen tarkoitusta :roll:

Softailissa istutaan tosiaan varsin alhaalla ja siinä flyscreen voi toimiakin. Ja jos se Harikalla ja Urpolla toimii, niin mikä minä olen siinä vastaan väittämään 8) Itse olen softailissa kokeillut pientä pleksiä hirveällä tärinällä ja isoa "suihkuseinämallia" hyvällä menestyksellä. Kingissä suihkuseinä toimii hyvin, mutta ei ison lepakon tavoin.

Road Glidejä olen muutamaaa ajanut ja niissä koko kate/pleksi on ihan oma lukunsa, koska se sijaitsee kaukana edessä ja kuljettaja istuu Electraakin suoremmalla selällä. Siinä ongelma on virtauksen kiertäminen naamalle puhalluksena, vaikkei se täristäkään. Korkeammilla plekseillä sekin vähenee.

Electran lepakon kanssa korkeampi on aina parempi.

Tuo Sport Gliden minilepakko toiminee tuolla korkealla pleksillä. Yksi kaveri osti uuden Sport Gliden ja orggis pleksi teki tärinät, vaikka ei ole isosta ihmisestä kysymys. Omaa kokemusta siitä ei ole.

Eli totta ja kärjistystä ja toki kärjistettäessä hymiö olisi paikallaan.

Kuskien mitat, ei pelkkä pituus, vaan mittasuhteet vaikuttavat, penkki ja tanko tekevät ajoasennon. Itse olen parhaan venytykseni saanut ulottumaan 179 cm ja ruumiinrakenne on enemmän mallia persjalkainen, eli lyhyemmät jalat ja pidempi selkä. Tänään juuri motarilla vakkari päällä kokeilin virtauksia tuuletusaukollisen '14 -> lepakon ja vakiopleksin kanssa (n. 10-12"). Siitä näkee erittäin hyvin yli ja tuuli tulee kypärän päälakeen just ja just eikä saa kypärää tärisemään. Jos vähän korottaa itseään, tutina tuntua. <-'13 lepakon kanssa tarvitsee pari tuumaa korkeamman pleksin.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja silti uskon, että useimmat puheet matalien pleksien toimivuudesta ovat sitä "tyyli ennen tarkoitusta" sekä sitä, että korkea on jäänyt kokeilematta. Ja myös ajotapa vaikuttaa. Motari ja pikkutiet, lyhyet ja pitkät matkat jne. Vaatimukset ovat jokaisella erilaisia. Itse nautin reippaasta etenemisestä 80-140 haarukassa eniten ja silloin se pleksinkin merkitys on varsin tärkeä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ehkä irvokkaimmin pyörään sopivan pleksin olen virittänyt XR1200 keulalle. Tein siitä urheilullisen matkapyörän ja koko "komistus" Givin laukkuineen kaikkineen on nähtävillä Keuruulla näiltä näkymin. Siinä se pleksi toimii, Saksassa vedin mittarinopeuden tasan 200 ja navi näytti 195. Pyörän kokoon nähden valtavat laukut alkoivat aiheuttaa tutinaa tuossa nopeudessa ja hiljensin suosiolla. Mutta pleksi toimi. Ja matka-ajossa se toimi pidempiä siivuja 130-150 nopeuksissa hienosti.

Mainitsinkin tuolla lärvikirjaosastolla, että Sportster-matkailussa ero on siinä, että 130 nopeudesta aletaan kiihdyttää, eikä jarruttaa. 8) Tämä testattiin huhtikuun lopulla, kun vedettiin tyttären kanssa kahdella Sportsterilla Keski-Euroopan läpi. Pyörät olivat 2008 XR1200 ja 2015 XL1200CA. Jälkimmäinen on tyttären, mutta vaihdeltiin pyöriä kyllä ristiin rastiin, kun hänkin halusi ajaa XR:ää sen makuun päästyään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Meillä on Mustangissa orkkismallinen tuulilasi, ollut jo tehtaalta asti.
Ei täristä päätä... :D
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
hiekkanen
Viestit: 424
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Hyvin tuo tuulta nakkaa .
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4846
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Pertti kirjoitti: 06:55 12.07.2022. Meillä on Mustangissa orkkismallinen tuulilasi, ollut jo tehtaalta asti.
Ei täristä päätä... :D
Eipä muute täristä orrkkismalline tuulilasi, kattopalojen ollessa irti, miun Camaro:ssakaa :!: :mrgreen: 8)

Kuva
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1098
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 23:33 11.07.2022. Ehkä irvokkaimmin pyörään sopivan pleksin olen virittänyt XR1200 keulalle. Tein siitä urheilullisen matkapyörän ja koko "komistus" Givin laukkuineen kaikkineen on nähtävillä Keuruulla näiltä näkymin.
Funktionalismin perusperiaatteen mukaan toimiva laitos on aina kaunis, mutta silti allekirjoitan ensimmäisen lauseen nähtyäni pyörän.

Harmi kun ei tullut napattua kuvaa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Batwing kingiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Veijo Esso kirjoitti: 09:27 20.07.2022.
Joe Cool kirjoitti: 23:33 11.07.2022. Ehkä irvokkaimmin pyörään sopivan pleksin olen virittänyt XR1200 keulalle.
Funktionalismin perusperiaatteen mukaan toimiva laitos on aina kaunis, mutta silti allekirjoitan ensimmäisen lauseen nähtyäni pyörän.
:lol: :lol: Minähän varoitin :mrgreen: :mrgreen: Sieltä tultuani pesin pyörän ja irroitin tuulisuojan. Pikkuajossa mukavampi ilman, mutta kun pitkää reissua lähtee vetämään kylmään ja/tai huonoon keliin, tuulisuojalla on hyvinkin suuri merkitys. Silloin se ei saa hakata kypärään pyörrettä.

Tuossa tuli Keuruun yhteydessä myös pestyä kypärä ennen lähtöä tuon vauhtireissun jäljiltä. Otsalohko visiiristä yläspäin oli ötököiden kuorruttama, mutta visiiri puhdas. Siinä oli tuulitunnelikoe valmis. Niin se pitääkin toimia.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin