Taka-akselin holkit

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Kert
Viestit: 25
Liittynyt: 12:39 05.08.2018.
Paikkakunta: Vantaa

Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kert »

Moro,
Mulla on -04 dynassa jonkun vanhemman dynan vanteet jonka keskiöt ovat ilmeisesti kapeammat kuin alkuperäiset olisi? (Ainaki eteen jouduin laittamaan eri kokoisia holkkeja ja jarrulevyn alle 5mm spacerin, kun vaihdoin vanteet.)

Ja taakse jää noin 4-5 mm tyhjää tilaa holkkien ja swingin väliin, joten oletan että myös takavanne on hieman kapeampi?
Sen ylimääräisen 4mm sain kyllä helposti kiristetty pois (swingi antaa sen verran periksi), mutta onko siitä jotain haittaa, vai pitääkö etsiä pidempää holkkia väliin?
Hyvin se on yhden kesän jo toiminut, mutta jossain joku sanoi että ei tekis swingille hyvää ja että metalli saattaa "väsyä" jos se on tolleen jännityksessä. Vai onko se 4mm oikeesti niin vakava? Onko ihan turha homma?
Tällä hetkellä vanne on ihan swingin keskellä. Vanteen reunasta molemmilla puolella millilleen saman verran tilaa vanteen ja swingin välissä.
Jos joudun laittamaan pidemmät holkit, niin varmaan pitäisi vaihtaa molemmille puolelle 2-2,5 mm pidemmät eikä vain toiselle puolelle 5mm pidempää?
En ainakaan mistään netistä löytänyt sellaisia valmiita holkkeja, eli nekin pitäisi sitten teettää jossain.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Jos -04 Dyna:ssa on 3/4" akseli, M20 prikoilla voi hakkee suht oikeen holkin pittuuen. Mie en kiristäis takahaarukkaa 4 milliä.
Mitat ku on selvillä, esim. lähin ammattikoulu/aikuiskoulutuskeskus tekenee siulle holkit melko edukkaasti :idea: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Jes, kerrankin joku on päivittänyt vanteet oikein päin!

Holkkeja saat tarvikekauppiailta, niitä myydään useissa eri pituuksissa ja ulkohalkaisijoitakin on useampia. 4 mm löysää on aika paljon.

Jos pyörässä tuntuu olevan tuon kaltaisia juttuja pielessä aloittaisin korjauksen tarkistamalla pyöränlaakerien kunnon sekä välisen. Aika monta on tullut vastaan jopa ilman keskiholkkia kun on asennettaessa unohtunut.

Hihnalinja suoraan, mittaus molemmilta puolilta että minkä mittaiset holkit tarvitsee. Pieni välys ei haittaa kunhan renkaan vaihto olisi melko helppo operaatio.
Kert
Viestit: 25
Liittynyt: 12:39 05.08.2018.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kert »

Joo siis, laakerit on uusittu viime talvena, samalla kun vaihdoin ne vanteet alle. Ja sen jälkeen ajellut yhden kesän. Olin jo unohtanut koko holkki jutun, mutta nyt kun käytin takarenkaan irti niin muistui taas mieleen.
Täytynee siis irroittaa se taas ja mitata ne nykyiset holkit.
Kiitos vastauksista!
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mä kyllästyin jossakin vaiheessa mun sportsterin rengasasennuksen työläyteen ja tieten tahtoen levitin haarukkaa oikein huolella. Taisin antaa pullotunkkia sille. Nyt ei ole vaikeuksia pistää rengasta, akselia, holkkeja paikoilleen. Axelissa on niin paljon ylimittaa, että mutteri menee jengalle ja helposti tuo haarukka sillä supistuu ja paljon ennen kuin mutteri alkaa edes kiristyä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Kert
Viestit: 25
Liittynyt: 12:39 05.08.2018.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kert »

Joo, tässäkin se ylimääräinen 4-5mm lähtee ihan sormilla mutteriä kiristämällä pois, ei ole edes tiukka.

Tuli muuten mieleen että oikealle puolelle ei riitäkään että laitan pidemmän holkin, vaan joudun laittamaan sen ylimääräisen 2mm prikan jarrusatulan ja swingin väliin. Muuten ei jarrulevy asetu enää jarrusatulan keskelle jos jarrusatulan ja vanteen välinen holkki olisi pidempi.

Nää on taas näitä että luultavasti toimii/kestäisi tällaisenaan, mutta kun on tällainen perfektionisti niin tulee mietitty kaikkea ylimääräistä millä ei välttämättä ole mitään käytännön merkitystä. :roll:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kert kirjoitti: 22:45 05.04.2020. Joo siis, laakerit on uusittu viime talvena, samalla kun vaihdoin ne vanteet alle. Ja sen jälkeen ajellut yhden kesän. Olin jo unohtanut koko holkki jutun, mutta nyt kun käytin takarenkaan irti niin muistui taas mieleen.
Täytynee siis irroittaa se taas ja mitata ne nykyiset holkit.
Kiitos vastauksista!
Hotbikestä tästä nurkilta löytyy noita holkkeja aika hyvin, kysäise sieltä. Tulihan se väliholkki katsottua oikeaan pituuteen?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Kert
Viestit: 25
Liittynyt: 12:39 05.08.2018.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kert »

Hotbikestä silloin vuosi sitten kysyin ja suoraan hyllystä ei löytynyt sopivia holkkeja vaan olis pitänyt teettää, ja siksi se koko homma jäi vähän kesken ku ajokausi alkoi.

Etuvanteeseen meni sellaiset purettavat kartiolaakerit ja niiden väliholkit mittailin kyllä shimmilevyillä kohilleen.
Mutta takavanteessa on semmoiset "normi" (ei purettavat) laakerit ja niitä en millään mittakellolla mittaillut. Laitoin sen holkin takas mikä siinä olikin. Meniköhän sekin sit ihan pieleen... :oops: Ei se holkki ainakaan liian lyhyt ole koska laakerit pyörii ihan vapaasti kun akselin kiristää momenttiin. Ja olis varmaan leikannut viime kesänä jo kiinni jos se holkki olisi liian lyhyt.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Yllättäviä tilanteita nuo kestää, jopa ilman keskiholkkia. Jos siinä on siis kuulalaakerit ja holkki tuntuu olevan kireällä laakerien välissä ei siitä tule ongelmaa. Laakerista pyöritettäessä myös keskiholkki ja toinen laakeri pyörinevät mukana?

Tuli joskus vertailtua kartiorullalaakereilla olevaa valuvannetta uudempaan pinnavanteeseen, molemmat tuplalevyillä. Muistaakseni olisin tarvinnut molemmin puolin 3 mm spacerit tuohon vanhempaan vanteeseen että levyt olisivat kohdanneet satulat oikein, voin myös muistaa väärin.
Kert
Viestit: 25
Liittynyt: 12:39 05.08.2018.
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja Kert »

Joo, sellaiset (ei purettavat) kuulalaakerit siinä on.
Enpä silloin älynyt testata semmosta että pyöriikö toinen laakeri mukana jos pyörittää toiselta puolelta. Katsoin vaan että mitään sormella tuntuvaa tyhjää tilaa ei jäänyt ja holkki ei heilunut. Ja sen kokeilin että akselin kiristäminen ei ainakaan aiheuttanut mitään kädellä tuntuvaa kitkaa laakereissa. Ihan yhtä kevyesti liikkui.

Niin, eli jos oikeaoppisesti tekisin, niin pitäisi laittaa kummallekin puolelle vähän pidempi holkki ja sit jarrulevyn alle yhtä paksu spaceri? Samalla tavalla kuten eteenkin tein..
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Kert,
Vinkki, laittasikko asuinpaikkakunnan, tai jos arveluttaa vaikka lähimmän ison taajaman, tonne paikkakunta kohtaa :idea: :!:
Joku autamishalune paikkeri saattaa asua ihan siinä siun nurkilla :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja JKKo »

NImeltä mainitsemattomassa harrikoihin erikoistuneessa stadilaisessa liikkeessä laittoivat yhden kerran noi kuulalaakerit rengastöiden lisukkeena takavanteeseeni silviisiin, että pohjaan oli painettu hihnan, vaan ei jarrulevyn puolen laakeri. Ehdin sorvauttaa mittatilausholkit, ennen kuin tajusin liikkeen tekemän kepposen. Jarrusatula ei niinku mahtunut paikalleen mitenkään sen vanteen kanssa. Kunhan jarrut osuu kohdalleen, hihnakin pikkuisen sopeutuu ja kyllä se haarukka supistuu axelin kiristyksessä.
Kiwi kirjoitti: 12:57 06.04.2020. Yllättäviä tilanteita nuo kestää, jopa ilman keskiholkkia. Jos siinä on siis kuulalaakerit ja holkki tuntuu olevan kireällä laakerien välissä ei siitä tule ongelmaa. Laakerista pyöritettäessä myös keskiholkki ja toinen laakeri pyörinevät mukana?
Nehän ei kovin helposti pyöri ne kuulalaakerit heti prässäyksen jälkeen käsin, jos ne on puristettu sitä holkkia vasten. Kuulalaakerihommissa sitä holkkia ei tarvitse hienosäätää, kuten kartiorullien kanssa joskus täytyy. Sportsterissa oli oli kartiorullilla se holkki runsaanpuoleinen, joka tuntui renkaasta kokeillen välyksenä. No menin senkin opiskelemaan. Satasia kerrallaan hierottiin siitä väliholkista mittaa, kunnes laakeriväljä oli "heittokellolla löydettävissä". Juu, kärähti ne laakerit ja lähti pyörimään vanteessa semmosen ulkokehä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja ranze »

Justiinsa rustasin sohvaan ketjukonversiohaarukan. Oli suositus, että shimmataan tarvittaessa niin rengasväli kuin iskaritkin. Ei ollut tarvetta tällä kertaa kumpaankaan.

Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
12r
Viestit: 10
Liittynyt: 21:50 22.07.2021.

Re: Taka-akselin holkit

Viesti Kirjoittaja 12r »

tässä varmaan sopii kysyä eli ..
kuinka pitä on alkup. taka-akselin pituus evo softailissa vm.1993
Fxd > FLSTC
Vastaa Viestiin