Keulan stefat
Keulan stefat
Keula pikkuisen vuotaa, tarvisi stefat vaihtaa keväällä. Kysymys kuuluukin saako stefat vaihdettua purkamatta keulaputkia erilleen, siinä pölysuojien allahan ne taitavat olla?
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Re: Keulan stefat
Hmnn... mitä tarkoitat "purkamatta erilleen"? Yleensä vaihdetaan irroittamalla alaputket, on myös mahdollista vaihtaa yläkautta, mut silloin pitää irroittaa keulan putket T-kappleista.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Keulan stefat
Juuri sitä tarkoitin, ottamatta ylä-ja alaputkia eroon toisistaan, yläputkea pitkin uittamalla pois. Putket pitää tietysti ottaa käteen t-kappaleista. Ilmeisesti onnistuu, jos ei räävi putkia pilalle.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Re: Keulan stefat
Kyllä ne erilleen kannattaa ottaa.
En lähtisi edes yrittämään muuten, jousiakaan ei tarvitse purkaa.
Vain kuusiokoloruuvi pohjasta irti ja stefan päältä lukkorengas (vähän mallista riippuen).
Putkia ei ole pakko ottaa kolmioistakaan irti, jos ei taho.
En lähtisi edes yrittämään muuten, jousiakaan ei tarvitse purkaa.
Vain kuusiokoloruuvi pohjasta irti ja stefan päältä lukkorengas (vähän mallista riippuen).
Putkia ei ole pakko ottaa kolmioistakaan irti, jos ei taho.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Keulan stefat
Ehdottomasti helpompi irroittaa alajalat ja vaihtaa stefat kuin irroittaa koko jalat ja vaihtaa juoksuttamalla yläputken läpi, mut kummallakin tavalla sen pystyy tekemään.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Keulan stefat
Jos tuota hommaa alkaa tehdä niin, kannattaa kuitenkin ottaa irti pyörästä koko paska ja poistaa yläkautta jousi ja alapäästä avata se kuusiokoloruuvi pyörän akselin alta ja purkaa koko iskari puhdistusta varten. Ruuvipenkissä on oltava alumiinipalat ettei tule jälkiä. Samalla kannattaa vaihtaa myös liukupronssirenkaat jotka poimii yläputkien ohjurina. Työhön menee 3 tuntia koko hoitoon ja tulee kunnollinen ja pitkäikäinen eikä naarmuunnu nuo ylä/sisäputket. Kuusiokoloruuvin avauksessa on hyvänä apuna pulttauskone.
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: Keulan stefat
kaveri vaihatti dynaan paikallisella pajalla väitti maksaneen työt 40e, eli ei vissiin rakettitiedettä, mutta kannattaako alkaa harjoittelemaan jos ei taho,,
Re: Keulan stefat
Jos otat itse irti ja pistät paikoilleen niin palasina käyttö ei motaa minuttia vie ja on uudet pronssit ja tiivisteet sekä öljyt. Tietysti pelkkien tiivisteiden vaihto ei kummoinen homma ole mutta eikös kunnon huolto ole gutaa vanhaan keulaan. Naarmuiset sisäputket kun ei öljyä pidä. Sitten klonksuva keula kun vanhat pronssirenkaat jää sisään.
Re: Keulan stefat
Niin, samallahan sen tietysti tekisi kunnolla. Täytyy keväämmällä ottaa työn alle. Huutelen sitten tukea ja myötäelämistä tähän samaan ketjuun.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
Re: Keulan stefat
Tämän ohjeen minä sain ja onnistu hyvin.
Tässä yleisohje keulan stefan vaihtoon.
(korjatkaas ja lisätkää jos puutteita)
Etupyörä pois.
Jarrujen irroitus. Joko kahva keulaputken mukaan taikka jarrupuristin-puristimet irti keulasta.
T-kappaleesta keulaputkien yläruuvit irti.
Ala T-kappaleen keulaputkia puristavat ruuvit auki. Puu- taikka muovikiila väliin (rakoa suuremmaksi - ei ruuvarilla tms kromit tuhoten...).
Keulaputket irti T-kappaleista.
Sitten voi toimia parilla eri tavalla.
Keulaputket purkaen:
Alhaalta kuusiokoloruuvi auki. Ei sivussa oleva vaan alhaalla keskellä.
Keulaputkien toinen yläruuvi auki ja pois.
Jousi ja hydrauli pois.
Öljyt pois.
Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
Lukkorengas irti.
Voimakkaalla vetäisyllä keulaputkesta niin lähtee yläputki pois alaputkesta.
Tässä vaiheessa saattaa tulle se stefakin pois.
Jos stefa ei vielä irronnut, niin kammetaan se siihen sopivalla koukkumaisella työkalulla pois.
Raunan suojaus - varo jättämästä jälkiä taikka vaurioittamasta alaputken yläpäätä.
UUSI STEFA paikoilleen (sopivalla holkilla SUORAAN paikoilleen naputellen).
Keulan kasaus ja öljyt sisään (41mm keulaan n. 3dl)
Kaulaputket kokonaisina
Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
Lukkorengas irti.
Keulaputkista koitetaan kammeta stefat irti koukkumaisella työkalulla ala- ja yläputkia vaurioittamatta.
Uusi stafa paikoilleen ERIKOISTYÖKALULLA. Joko riittävän leveä holkki taikka riittävän pitkä holkki (joka tulee yläkeulaputken yli). Naputellaan SUORASSA paikoilleen.
Pölysuojat paikoillen.
Sitten taas keulaputket, jarrut ym paikoilleen.
Jossain vaiheessa keulat vaihtuu sellaisiksi, ettei tuota lukkorengasta tarvitse irroittaa, keula on yhdessä vain tuon hydraulin ruuvi avulla.
Tässä yleisohje keulan stefan vaihtoon.
(korjatkaas ja lisätkää jos puutteita)
Etupyörä pois.
Jarrujen irroitus. Joko kahva keulaputken mukaan taikka jarrupuristin-puristimet irti keulasta.
T-kappaleesta keulaputkien yläruuvit irti.
Ala T-kappaleen keulaputkia puristavat ruuvit auki. Puu- taikka muovikiila väliin (rakoa suuremmaksi - ei ruuvarilla tms kromit tuhoten...).
Keulaputket irti T-kappaleista.
Sitten voi toimia parilla eri tavalla.
Keulaputket purkaen:
Alhaalta kuusiokoloruuvi auki. Ei sivussa oleva vaan alhaalla keskellä.
Keulaputkien toinen yläruuvi auki ja pois.
Jousi ja hydrauli pois.
Öljyt pois.
Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
Lukkorengas irti.
Voimakkaalla vetäisyllä keulaputkesta niin lähtee yläputki pois alaputkesta.
Tässä vaiheessa saattaa tulle se stefakin pois.
Jos stefa ei vielä irronnut, niin kammetaan se siihen sopivalla koukkumaisella työkalulla pois.
Raunan suojaus - varo jättämästä jälkiä taikka vaurioittamasta alaputken yläpäätä.
UUSI STEFA paikoilleen (sopivalla holkilla SUORAAN paikoilleen naputellen).
Keulan kasaus ja öljyt sisään (41mm keulaan n. 3dl)
Kaulaputket kokonaisina
Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
Lukkorengas irti.
Keulaputkista koitetaan kammeta stefat irti koukkumaisella työkalulla ala- ja yläputkia vaurioittamatta.
Uusi stafa paikoilleen ERIKOISTYÖKALULLA. Joko riittävän leveä holkki taikka riittävän pitkä holkki (joka tulee yläkeulaputken yli). Naputellaan SUORASSA paikoilleen.
Pölysuojat paikoillen.
Sitten taas keulaputket, jarrut ym paikoilleen.
Jossain vaiheessa keulat vaihtuu sellaisiksi, ettei tuota lukkorengasta tarvitse irroittaa, keula on yhdessä vain tuon hydraulin ruuvi avulla.
FLHTC -01
Re: Keulan stefat
Joo aikalailla lähellä. Ylämutterin löysytys vois olla ekana. Kun tuppaa joskus olemaan kiinni. T-kappale pitää yleensä hyvin, niin ei tartte ruuvipenkissä hikoilla. Öljyt vois laskea ennen alapään kuusiokolon avausta, tai jo kun alkaa purkamaan koko sydemiä. Putkien sisäpuolen pesussa on jarrulevyjen pesuaine hyvää.
Vuosihuolto ennen uutta ajokautta:
(tähän tietysti joku vastaa että ei tartte näin usein mutta mutta, jos ei muuta hyötyä niin vapaa aika kuluu)
Mikäli keula ois ehyt ja stefat ok! vaihtaisin öljyt siten että yläpään mutsku auki, öljyproppu auki.Pölysuojat ylös ja välin/stefan puhdistus pölystä lämpimällä vedellä ja miedolla pesuaineella, takaisin paikoilleen. Öljyt pois. Jarrulevyjen puhdistusspreitä perään puoli purkkia välillä keulaa liikuttaen. Paineilmaa jälkeen tai odotetaan muutama minuutti että puhdistussprei haihtuu ja kasaus ja uudet öljyt sisään. Vielä jos haluaa olla oikein viimeisen päälle niin pikku lenkin jälkeen öljyt pois ja uudet tilalle. (Kestää stefat ainakin sen kymmenen vuotta). Keulakin toimii mukavasti jarrutuksissa.
Vuosihuolto ennen uutta ajokautta:
(tähän tietysti joku vastaa että ei tartte näin usein mutta mutta, jos ei muuta hyötyä niin vapaa aika kuluu)
Mikäli keula ois ehyt ja stefat ok! vaihtaisin öljyt siten että yläpään mutsku auki, öljyproppu auki.Pölysuojat ylös ja välin/stefan puhdistus pölystä lämpimällä vedellä ja miedolla pesuaineella, takaisin paikoilleen. Öljyt pois. Jarrulevyjen puhdistusspreitä perään puoli purkkia välillä keulaa liikuttaen. Paineilmaa jälkeen tai odotetaan muutama minuutti että puhdistussprei haihtuu ja kasaus ja uudet öljyt sisään. Vielä jos haluaa olla oikein viimeisen päälle niin pikku lenkin jälkeen öljyt pois ja uudet tilalle. (Kestää stefat ainakin sen kymmenen vuotta). Keulakin toimii mukavasti jarrutuksissa.
Re: Keulan stefat
Miten saatte putkien yläruuvit takaisin paikoilleen, koska jousi painaa aika voimakkaasti vastaan?
Tosin tuossa on loivennettu/pidennetty keula, jossa oli kaksi eri mittaista muoviholkkia sisällä. Voisiko lyhemman ottaa pois tai lyhentää toista, niin ruuvi menisi helpommin? Eikö sillä vaikutetaan jousituksen esijännitykseen?
Tosin tuossa on loivennettu/pidennetty keula, jossa oli kaksi eri mittaista muoviholkkia sisällä. Voisiko lyhemman ottaa pois tai lyhentää toista, niin ruuvi menisi helpommin? Eikö sillä vaikutetaan jousituksen esijännitykseen?
Re: Keulan stefat
Kyllä siinä varmaan molemmat holkit tarvitaan juuri tuon esijännityksen takia, vaikka yleensä uusien putkien mukana tulee korvaava lisämittaa vastaava pitempi holkki.
Jos pitempi holkki yksinään jää reilusti ulos, kun putket on pitkänä, niin voisi kokeilla pelkästään sillä. Tuo reilusti tarkoittaa n. 5cm.
Hylsysarjan "T-vääntimellä" ja jatkolla on hyvä painaa ja vääntää samaan aikaan.
Vielä sellainen käytännön kikka, että kannattaa irroittaa vain yksi putki kerrallaan, niin kolmiot pysyvät linjassa, kun toinen on aina kiristettynä.
Jos pitempi holkki yksinään jää reilusti ulos, kun putket on pitkänä, niin voisi kokeilla pelkästään sillä. Tuo reilusti tarkoittaa n. 5cm.
Hylsysarjan "T-vääntimellä" ja jatkolla on hyvä painaa ja vääntää samaan aikaan.
Vielä sellainen käytännön kikka, että kannattaa irroittaa vain yksi putki kerrallaan, niin kolmiot pysyvät linjassa, kun toinen on aina kiristettynä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- -Harikka-
- Viestit: 4914
- Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
- Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
- Viesti:
Re: Keulan stefat
Tää on hyvä winkki, ittellä tääki homma vaiheessaPertti kirjoitti: 08:12 01.09.2022. ... Hylsysarjan "T-vääntimellä" ja jatkolla on hyvä painaa ja vääntää samaan aikaan.
Vielä sellainen käytännön kikka, että kannattaa irroittaa vain yksi putki kerrallaan, niin kolmiot pysyvät linjassa, kun toinen on aina kiristettynä.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Emilia ChromeTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
Re: Keulan stefat
Esijännitystä tarvitaan, mutta liika on liikaa. Joku supervirittäjä voi painaa jouset jo lyttyyn pelkästyä esijännityksestä, kun yrittää kompensoida surkeita jousia. Jousen pitää tulla näissä niin, että pyörän ja kuskin painon alla pitää tulla alaspäin karkeasti tuuman verran toki vähän keulasta riippuen. Itse olen näitä koettanut säätää johonkin 20 milliin. Ja sitä ei oikein etukäteen tiedä vielä jousen ulos jääntiä arvioidessaan. Sen melkeinpä joutuu vaan kokeilemaan. Hyvä kokemus ja näppituntuma auttaa, mutta kokeilemalle se vasta kunnolla selviää.Pertti kirjoitti: 08:12 01.09.2022. Jos pitempi holkki yksinään jää reilusti ulos, kun putket on pitkänä, niin voisi kokeilla pelkästään sillä. Tuo reilusti tarkoittaa n. 5cm.
Hylsysarjan "T-vääntimellä" ja jatkolla on hyvä painaa ja vääntää samaan aikaan.
Ja liikevaraa pitää jäädä. Se liike on helpointa mitata nippusitellä, jonka lyö kiinni, kun keula on pitkänä. Katsoo sitten miten paljon painuu pelkällä painolla, paljon tulee pumppaamalla ja paljon ajamalla. Sitten jatkaa sitä säätämistä holkkien pituuksilla ja hienosäätö prikoilla, jos oikein hifistellä ja shimmailla haluaa.
Tavoite olisi, että keula ja perä laskevat ja nousevat samaan tahtiin, Tähän ei vaan tahdo Harrikoilla päästä, vaikka olisi hyvääkin palikkaa alla. Jousto- ja säätövarat ovat vaan niin vaatimattomat.
Nuo keulaputket, joihin pääsee hylsyllä painamaan, ovat helpoimpia. Itse olen käyttänyt akkuporaa hylsyn kiertoon. Sillä on helppo painaa jousta kasaan ja pora pyörittää varovasti haistelemalla hitaasi mutterin alkuun. Jos ei meinaa lähteä jengoilleen, pyöräyttää välillä väärään suuntaan ja sitten taas uusi yritys. Varsin toimiva konsti.
Ne 41 mm putket, joissa on kadesta reunasta haukattu korkki päällä, ovat hankalampia. Niitä olen virittänyt kolmioiden väliin ja siinä sopivasti puuta ja kaikkea muuta mahdollista kiilana käyttäen pyöräyttänyt korkit jengoilleen.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus