KariFS kirjoitti: 10:41 11.09.2022.
Moni ns jousiperäinenkin Sportster taitaa olla jonkunsortin jäykkäperäsimulaattori. Usein on aika lyhyet takaiskarit, maavara pieni ja takapyörä melkein lokarissa kiinni.
Laittaa kokeeksi umpirautaa iskarien tilalle niin pääsee kokeilemaan
Jokseenkin noin oli omassa kuvan rautiksessakin. Joku oli kuvitellut pyörän paranevan lyhyillä kivikovilla nysillä. Ja vielä vaihtanut 2" pienemmän vanteen alle. Ja sitten vääntänyt seisontajalan. uudelle korkeudelle.
Ikinä en ole niin huonosti ajettavaa pyörää ajanut.
Kun palautin pyörään orggis korkeuden orggis vanteilla ja rengaskoolla sekä orggispituisilla PS:n iskareilla (pituus 14,25" - pituus erottuu jo kuvassakin), ajettavuus muuttui dramaattisesti paremmaksi. Jalkaa piti puhaltaa punaiseksi ja vääntää takaisin, ettei kaadu kyljelleen
No ei siitä maantiennielijää tullut niinkään, 50-luvun suunnittelu on 50-luvun suunnittelua. Uusi runko 1979 teki jo merkittävän parannuksen rautiksille ja siitä sen on vieläkin parantunut evolaisten myötä. Mutta ei siitä niin hyvä ole tullut, ettei sitä olisi mahdollista huonontaa helpostikin edelleen.
Yhtälailla sitä ajettavuutta voi parantaa hyvillä iskareilla edessä ja takana. Mutta se on jo offtopicia eikä parantaminen taida olla aloittajan tarkoitus.
Eivät nämä evo-sportti sellaisia kansallisaarteita ole, etteikö näitä voi surutta tärvätä ja pilkkoa mielin määrin ja jokainen aloittakoon omastaan
Toki ne eivät ole myöskään nin huonoja, että niiden pilkkominen olisi samanlainen palvelus yhteiskunnalle, kuin jonkun japsiscustomin pilkkominen
Nouseepahan orggisten arvoi pikkuhiljaa näissäkin...