Sportster jäykkäperä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja KariFS »

ranze kirjoitti: 20:16 10.09.2022. Ootko koskaan ajanut jäykällä? Just rakentelen jäykkään pannuuni norsukorvaa pogostickeineen, sattuneesta syystä.
Moni ns jousiperäinenkin Sportster taitaa olla jonkunsortin jäykkäperäsimulaattori. Usein on aika lyhyet takaiskarit, maavara pieni ja takapyörä melkein lokarissa kiinni. Onhan jäykkäperä karskimman näköinen ja sitäpaitsi kevyempi rakennekin :)

Laittaa kokeeksi umpirautaa iskarien tilalle niin pääsee kokeilemaan ;)
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

KariFS kirjoitti: 10:41 11.09.2022. Moni ns jousiperäinenkin Sportster taitaa olla jonkunsortin jäykkäperäsimulaattori. Usein on aika lyhyet takaiskarit, maavara pieni ja takapyörä melkein lokarissa kiinni.
Laittaa kokeeksi umpirautaa iskarien tilalle niin pääsee kokeilemaan ;)
Jokseenkin noin oli omassa kuvan rautiksessakin. Joku oli kuvitellut pyörän paranevan lyhyillä kivikovilla nysillä. Ja vielä vaihtanut 2" pienemmän vanteen alle. Ja sitten vääntänyt seisontajalan. uudelle korkeudelle.

Ikinä en ole niin huonosti ajettavaa pyörää ajanut.

Kun palautin pyörään orggis korkeuden orggis vanteilla ja rengaskoolla sekä orggispituisilla PS:n iskareilla (pituus 14,25" - pituus erottuu jo kuvassakin), ajettavuus muuttui dramaattisesti paremmaksi. Jalkaa piti puhaltaa punaiseksi ja vääntää takaisin, ettei kaadu kyljelleen ;)

No ei siitä maantiennielijää tullut niinkään, 50-luvun suunnittelu on 50-luvun suunnittelua. Uusi runko 1979 teki jo merkittävän parannuksen rautiksille ja siitä sen on vieläkin parantunut evolaisten myötä. Mutta ei siitä niin hyvä ole tullut, ettei sitä olisi mahdollista huonontaa helpostikin edelleen.

Yhtälailla sitä ajettavuutta voi parantaa hyvillä iskareilla edessä ja takana. Mutta se on jo offtopicia eikä parantaminen taida olla aloittajan tarkoitus.

Eivät nämä evo-sportti sellaisia kansallisaarteita ole, etteikö näitä voi surutta tärvätä ja pilkkoa mielin määrin ja jokainen aloittakoon omastaan ;) Toki ne eivät ole myöskään nin huonoja, että niiden pilkkominen olisi samanlainen palvelus yhteiskunnalle, kuin jonkun japsiscustomin pilkkominen :mrgreen: :mrgreen:

Nouseepahan orggisten arvoi pikkuhiljaa näissäkin...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Eikä nyt aleta ollenkaan vertaamaan jäykkäperää huonoihin iskareihin, käytännössä kiinteät tapit on lähes saman tuntuiset mutta ne iskarit kuitenkin joustaa ja montuissa ne vaan iskee kahta kauheammin takapuoleen.
kläppi
Viestit: 20
Liittynyt: 17:33 05.12.2007.

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja kläppi »

ranze kirjoitti: 20:16 10.09.2022. Ootko koskaan ajanut jäykällä? Just rakentelen jäykkään pannuuni norsukorvaa pogostickeineen, sattuneesta syystä.
Oon jäkkäperäisellä rautiksella joskus ajellut toki en mitään tuhansia kilometrejä kuitenkaan.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster jäykkäperä

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Joe Cool kirjoitti: 12:09 11.09.2022. Eivät nämä evo-sportti sellaisia kansallisaarteita ole, etteikö näitä voi surutta tärvätä ja pilkkoa mielin määrin ja jokainen aloittakoon omastaan ;) Toki ne eivät ole myöskään nin huonoja, että niiden pilkkominen olisi samanlainen palvelus yhteiskunnalle, kuin jonkun japsiscustomin pilkkominen :mrgreen: :mrgreen:
Itsellä on ajatuksena tehdä jonkinlainen nurkkapyörittelyvehje jäykällä perällä. Koska en on moista hommaa ikinä tehnyt niin hommasin talliin halvan japsin jolla voi harjoitella. Ei sitten turhaan mene hyvä Sportster pilalle jos ei onnistu tai selkä kestä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin