4.vaihteinen ja hihnaveto

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

4.vaihteinen ja hihnaveto

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

1988 malliseen Sporsteriin on joku jossain kohtaa vaihtanut
Remmivetoiseksi. Katselin tässä että startinperä hieman laappaa hihnaan kiinni (täytyy katsoa mistä johtuu), eli jossain kohtaa tarvii hihna uusia. Ilmeisesti näihin on myyty vaihtosarjoja millä tälläisen muutoksen on pystynyt tekee.. Ovatko hihnat samoja mitä Sporsterissa on ollut 1995 jälkeen alkuperäisestä vai kuinka tämä nyt on sitten mennyt. Tekstiä ei oikein nykyisestä hihnasta enään näe kunnolla mutta ilmeisesti hampaan määrä ja leveys ratkaisee? No täytyy aloittaa tuo selvitystyö tuosta startista ensin..
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 4.vaihteinen ja hihnaveto

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Pysy vaan siinä ketjuvedossa. On se tietysti sottaavampi tapa vetopuolella mutta helpompi vaikka vaihtaa välityksiä tarpeen mukaan. Nämä maamme tiestöt alkavat enenevässä määrin muuttua sorateiksi eivätkä remmit tykkää niistä. Esim Pan America-seikkailupyörä on ketjuvetoinen. Minkähän takia?
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.vaihteinen ja hihnaveto

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Mitään en tästäkään tiedä, mutta 4-vaihteisen Sportsterin, jota ei tehtaalta saanut kuin ketjuvetoisena, moottorin ulostulon booritus on paljon pienempihalkaisijainen kuin 5-vaihteisen ja siinä on ilmeisen heikko lenkki. Jopa ensimmäisten vuosien (1991-jotakin) 5spd etummainen hihnapyörä oli heikohko, kunnei siinä ollut booreja kuin jotakin 3/8” leveydeltä. Se etummainen vaihtui muutamaa vuotta myöhemmin paljon leveämmäksi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
V2moottori
Viestit: 74
Liittynyt: 21:40 25.05.2016.

Re: 4.vaihteinen ja hihnaveto

Viesti Kirjoittaja V2moottori »

Okei, ketju varmaan halvempi muutenkin ylläpitää… tietty joku idea on ollut vaihtaa hihnalle tämä luomus, olisiko sitten ollut nuo boorin heikkoudet….?
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: 4.vaihteinen ja hihnaveto

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Otat sen suojakannen etummaisen rattaan/hihnapyörän päältä ja kokeilet, onko se kiinni kunnolla vai keikkuuko. Sillä se selviää.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 4.vaihteinen ja hihnaveto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Muistelisin, että sen hihnapyörän heikko kohta on booritus, joka on ilmeisesti jotakin valua.
Karkaistu kejupyörä kestää paremmin.
Sellaisenkin virityksen olen nähnyt, että hihnapyörän keskiö on sorvattu irti ja siihen tilalle on hitsattu ketjupyörästä sorvattu boori.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin