Kun tuo heitto ei pimeässä ja sateessa alkaa jo elää omaa elämäänsä, niin avattakoon asiaa hieman offtopicin uhallakin, silti aihetta vahvasti sivuten.
Tuollaiset mulkosilmät ovat tulossa Kiinasta, nyt ns. tullattu jo EU:ssa. Ns. siksi, että en ihan usko pienten vikkelien kiinalaisten maksavan senttiäkään Euroopan Unionin jäsenvaltioille näiden tulleja ja/tai alveja. Toki olen mielelläni väärässä.
Noilla valoilla on tarkoitus saada katteen alle asennettuna aikaan havaittavuutta liikenteessä päiväsaikaan. Jos valoteho on yhtään sinne päinkään, mitä kehutaan, niistä saattaa olla apua lisävaloina tiehen lähelle suunnattuna. Pimeään aikaan. Ne on tarkoitus kytkeä parkkivalon piuhaan omalla katkaisijallaan.
Sateessa ajamista pyrin välttämään aina kun mahdollista sekä reittisuunittelun että myös suunnitelmien muutosten kautta. Saatan jäädä johonkin kylään/kaupunkiin ylimääräiseksi päiväksi, sadetta välttääkseni. Silti se ei aina onnistu ja muutaman kerran vuodessa joutuu lipsumaan ja pukemaan jopa sadeasun. Kivaa se ei ole. Eikä hirveästi liity lisävaloihinkaan, pääasia, että on näkyvät valot sateessa niin harvoina hetkinä.
Kivaa ei ole myöskään kylmässä ajaminen. Siksi olen itse keksinyt ja lanseerannut termin "skandinaavinen vilupyöräily" ja sitä yritän välttää parhaani mukaan tiukalla suunnittelulla ja sääennusteiden tutkimisella.
Pimeäajo tai yöajo - ne ovat kaksi eri asiaa. Kun yrittää vältellä "skandinaavista vilupyöräilyä", joutuu lähtemään Helsingistä etelään. Samalla menettää valoisat ja kylmät yöt. Etelämpänä valoa tarvitaan jo klo 19-20 eteenpäin paljon ja siksi ole satsannut pyörissäni valaistukseen lähialueella. Koska taajempaan liikennöidyillä vyöhykkeillä ei vaan pysty ajamaan pitkät päällä muun liikenteen takia.
Yöajoa pyrin välttämään kylmyyden ja eläimien takia. Joskus siihenkin joutuu ja lisäpitkistä olisi ollut hyötyä esim. Texasin autiomaassa kojoottien havainnoinnissa säkkipimeässä iltayössä ja Montanan preerioilla myös, jossa otin pienen kontaktin piikkisian kanssa. Pimeys tuli äkkiä, vaikka kylmä ei siellä tullutkaan. Pimeässä olen siis ajanut ja tulen ajamaan paljon, yöajoa toivottavasti mahdollisimman vähän.