Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Mietteissä hankkia kaupan uusi jompaa kumpaa mallia, ja vieläpä S malli. Onko täällä kokemuksia katteen eroista noin käytännössä?
Voi olla, että jopa vaihdan siihen pakoputkiston osia. 🤭. Ilmanottoon tuskin tarvii puuttua? 😂
Mutta asiaan, ohjaustanko näyttää myös RG:ssa korkeammalta?
2024 FLTRX
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vastaukseni saa hylätä, kun ei ole kokemusta uusimmista SG tai RG malleista omassa käytössä. Eri Electroilla olen ajanut sitten liki 200 000 km, jos se kelpaa referenssiksi :mrgreen:

Kaverien Road Glideilla olen ajanut noin 5-6:lla M8:lla, joten jotain mutua on kertynyt niistäkin.

Suurin ero tietysti on kate, teknisesti ne muuten ovat samoja. RG:n kiinteä kate on lepakkoa kauempana ja siinä tuuli kiertää jo naamaan helposti, ellei pane vähän korkeampaa pleksiä. Tätä tehostaa se tangon kauemmas ja ehkä myös hieman korkeammalle tuleva muoto, eli siinä istutaan enemmän selkä suorana.

Itse pidän RG:n ajoasentoa hieman mukavampana, mutta tuulta taas huonompana ominaisuutena, joka on helppo muuttaa pelkällä pleksillä.

SG on nimensä mukaisesti "katukäyttöön suunniteltu" vakiona, eli matala pleksi ohjaa tuulen hakkaamaan kypärään. Itse en sillä lähtisi pidemmän matkan tekoon ilman korkeampaa pleksiä - eli pleksikaupoille heti. Tangon siinäkin voi vaihtaa taemmas ulottuvaan, jolloin ajoasento muuttuu. Ja mahdollisesti kypärän hakkaus vain pahenee, tästä ei ole kokemusta.

Itse pidän RG:tä vähän möhkönä, kun olen ketterämpään lepakkoon tottunut. Jotkut taas väittävät kiinteän katteen olevan parempi matka-ajossa. En ole koskaan kokenut lepakkoa hankalaksi.

Yksi kaveri vaihtoi uutena ostamansa Electarn RG:hen, ajoi kesän ja vaihtoi takaisin Electraan. Ei tykännyt. Toinen paljon Electralla ajanut vuokrasi RG:n kai viikoksi eikä tykännyt. Nyttemmin ajaa panamalaisella (Pan America) ja tykkää kovasti.

Kumpikin, RG ja SG ovat matalammalla alustalla, kuin Electra. Korkeammat iskarit antavat enemmän joustoa, joten Electra on näistä mukavin ajaa vakioalustalla, vaikka huono sekin on verrattuna oikeasti hyvään alustaan.

Moneen Road Glideen olen toimittanut Wilbersin Electran korkuiset huomattavasti laadukkaammat alustapalikat ja ero on dramaattinen. Eli jos haluaa ajamisesta oikeasti nauttia, niin pari tonnia kannattaa säästää alustan parantamiseen, tulee täysin eri pyörä ajettavuudeltaan.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 5950
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Hyvin vähän olen RG:llä ajanut, mutta lattialla sellaista kyllä työnnellyt ja ajamalla siirrellyt huoltohommissa.
Raskaan tuntuinen siirrellessä ja painopiste ylhäällä. Ajossa ei haittaa, mutta vähän varovaisuutta ainakin aluksi vaatii, ettei päästä kääntäessä kallistumaan kuolleeseen kulmaan.

SG taas on kuin mopo käsitellä kävelyvauhdissa. Aivan eri maata kuin electra, vaikka peruspyörä on sama pienemmällä etupyörällä ja ilman perälaukkua.
Jos noista kahdesta pitäisi valita, ottaisin satunnaisiin kotimaan siirtymiini Street Gliden. Välimerelle pääsen lentämällä, jos sinne tulee tarve lähteä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pertti kirjoitti: 12:09 17.12.2022. SG taas on kuin mopo käsitellä kävelyvauhdissa. Aivan eri maata kuin electra, vaikka peruspyörä on sama pienemmällä etupyörällä ja ilman perälaukkua.
Jos noista kahdesta pitäisi valita, ottaisin satunnaisiin kotimaan siirtymiini Street Gliden. Välimerelle pääsen lentämällä, jos sinne tulee tarve lähteä.
Tuo painopiste-ero on kyllä suuri. Kingissä se on vielä suurempi. Jos minulla olisi vain yksi pyörä, olen sanonut useasti, että se olisi Kingi. Se on paras kompromissi, mitä tehdas on koskaan saanut aikaan. Hyvä matkalla ja ketterä kaupungissa.

Näissä kyllä oma kunnollinen koeajo on ihan ehdoton. Matkamalleja on 4 erilaista ja kaikki poikkeavat toistaan. Toki jos on pakko tilata pyörä nyt eikä pääse ajamaan, niitä kannattaa käydä koeistumassa ja edes työntelemässä liikkeessä.

Yleensä kaverien suositukset menevät niin, että se viimeisimpänä ostettu on aina paras. Kun on pannut X0 000 euroa uuteen pyörään, ei vaan voi sanoa, että kyllä se vanha oli parempi. Ja jos kaverin saa houkuteltua ostamaan samanlaisen, tuntuu omakin valinta paremmalta ja aivan kuin saisi osan rahasta takaisin ;)

Itse olen välttänyt tämän sillä, että ostain vain käytettyjä pyöriä ja autoja ja silloin ei koskaan tarvitse ajatella ostaneensa just sen parhaimman. Viimeisin hankinta vaan sopii sille ajateltuun tarkoitukseensa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Harrri
Viestit: 38
Liittynyt: 14:43 21.02.2017.
Paikkakunta: Koskue.
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Harrri »

Tuo alustajuttu askarruttaa. Käsittääkseni Stanu Kingissä on myös korkeampi takajousitus, kuin SG:ssä. Itselläni oli myös vanhempi King ilmaiskareilla takana, vm 2011. Nykyisen -19 mallin jousitus on mielestäni jo ihan toista maata edelliseen verrattuna. Lieneekö alustan päivitys tuoreemmissa malleissa yhtä huomattava kuin vanhemmissa? Ilmaiskarit erään mielipiteen mukaan kun kuuluvat kuorma- ja linja-autoihin. 🤭

Katsellaanpa jos vaan ajellaan Kingillä…
2024 FLTRX
Avatar
ranze
Viestit: 873
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja ranze »

Joe Cool kirjoitti: 12:57 17.12.2022.Yleensä kaverien suositukset menevät niin, että se viimeisimpänä ostettu on aina paras. Kun on pannut X0 000 euroa uuteen pyörään, ei vaan voi sanoa, että kyllä se vanha oli parempi. Ja jos kaverin saa houkuteltua ostamaan samanlaisen, tuntuu omakin valinta paremmalta ja aivan kuin saisi osan rahasta takaisin ;)

Itse olen välttänyt tämän sillä, että ostain vain käytettyjä pyöriä ja autoja ja silloin ei koskaan tarvitse ajatella ostaneensa just sen parhaimman. Viimeisin hankinta vaan sopii sille ajateltuun tarkoitukseensa.
Tää on taivahan tosi. Jokainen kehuu omansa. Pyörän, renkaat, akun ja öljytkin. Paskamyrskystä huolimatta voin sanoa että kasarilla ostamani CB Honda oli ihan helvetin hyvä. :lol: Hyvä mutta tylsä. Se oli mulla 15 vuotta. Laittakaa pannut niin voitte kehua jo aiempiakin valintoja. :mrgreen:
Ilmaiskarit erään mielipiteen mukaan kun kuuluvat kuorma- ja linja-autoihin.
Ehkä niissä linja-autoissa, mutta sorakippoon ja puun ajoon kyllä tarvii rautajouset. Ja mielellään synkronoimaton Fullerin loota.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Harrri kirjoitti: 11:11 18.12.2022. Itselläni oli myös vanhempi King ilmaiskareilla takana, vm 2011. Nykyisen -19 mallin jousitus on mielestäni jo ihan toista maata edelliseen verrattuna. Lieneekö alustan päivitys tuoreemmissa malleissa yhtä huomattava kuin vanhemmissa?

Katsellaanpa jos vaan ajellaan Kingillä…
Sori jäi tähän kommentoimatta. Se uudempi säädettävä takaiskarityyppi on parempi, kuin ilmaiskari. Mutta ei sekään hyvä ole. Vakiona ei kertakaikkiaan kannata eikä halutakaan laittaa hyvää. Sen saa säädettyä niin, että ei lyö pohjaan, mutta sitten se täristää ja menee kovaksi.

Olen noin 5 sarjaa vaihtanut niitä näihin uudempiin Road Glide malleihin. Wilbersiä on pantu alle. Syynä vaihtoon on se, että on haluttu mukavuuttaa ja kantavuutta ilman kovuutta. Samalla iskarin joustomatka on kasvanut ja tyhjänä perä noussut hieman. Suuremman joustovaran ansiosta se taas ei ajossa tunnu korkeammalta, toimii vain paremmin.

Minulla oli 2003 Kingissä Progressive Suspension PS:n 412 perusmallia paremmat iskarit, hintaluokasta 7-800 taalaa heavy duty jousilla. En saanut niitä toimimaan itselläni mitenkään. Jos halusi yhtään mukavuutta, esijännitys kolisti pohjaan yksinkin ajessa jo pienissä töyssyissä. Myin ne halvalla Kingiin vähän isommalle kaverille, joka ajaa pääasiassa kyytiläisen kanssa. Uskoisin niiden toimivan hänellä. Panin tilalle Wilbersin kevyimmät iskarit ja niissä joustovara oli jo noin 20 mm enemmän. Uskoisin niiden toimivan, mutta vasta keväällä pääsen kokeilemaan. Ainakin tallissa säätäessä tuntui niistä löytyvän säätö, joka kestää pomppia takapenkillä pohjaamatta, mutta joustaa silti jo kuskin painon alla etupenkillä.

Tuke keväällä Vantaalle koeajamaan joku pyöristäni, niin saat käsityksen toimivista iskareista. Varoitus: Koeajo on usein johtanut iskarien tilaamiseen ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 01:02 02.01.2023.
Harrri kirjoitti: 11:11 18.12.2022. Varoitus: Koeajo on usein johtanut iskarien tilaamiseen ;)
Hyvä kun varoitit. Meidän reissuvehkeessä on jonkun toisen pyörästä käytettyinä poispuretut tehtaan Showat, joilla mekin ollaan ajettu ja melkein aina ylikuormalla jo ehkä 50 Mm. Pohjaanlyöntiongelma, mitä niissä on varsinkin silloin, kun pyörän kokonaispaino on +50 kg rekisteriotteen lukemaan ja se liika massa roikkuu osin sissyn takapuolella, ollaan selätetty niin, että huonojen jarrujen asemasta nostan itseni tapeille montun kohdalla. Näin runsas 120 kiloa jousittamatonta massaa siirtyy sekunniksi jousitetun (polvet) massan puolelle.

PS412:t eivät kestäneet tätä ajotapaa. Niistä meni toinen kertalaakista romuksi. Nuo swappi-iskarit ovat olleet kestävät.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 01:02 02.01.2023.
Hyvä kun varoitit. Meidän reissuvehkeessä on jonkun toisen pyörästä käytettyinä poispuretut tehtaan Showat, joilla mekin ollaan ajettu ja melkein aina ylikuormalla jo ehkä 50 Mm. Pohjaanlyöntiongelma, mitä niissä on varsinkin silloin, kun pyörän kokonaispaino on +50 kg rekisteriotteen lukemaan ja se liika massa roikkuu osin sissyn takapuolella, ollaan selätetty niin, että huonojen jarrujen asemasta nostan itseni tapeille montun kohdalla. Näin runsas 120 kiloa jousittamatonta massaa siirtyy sekunniksi jousitetun (polvet) massan puolelle.

PS412:t eivät kestäneet tätä ajotapaa. Niistä meni toinen kertalaakista romuksi. Nuo swappi-iskarit ovat olleet kestävät.
[/quote]
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

JKKo kirjoitti: 07:52 02.01.2023.
Joe Cool kirjoitti: 01:02 02.01.2023.
Hyvä kun varoitit. Meidän reissuvehkeessä on jonkun toisen pyörästä käytettyinä poispuretut tehtaan Showat, joilla mekin ollaan ajettu ja melkein aina ylikuormalla jo ehkä 50 Mm. Pohjaanlyöntiongelma, mitä niissä on varsinkin silloin, kun pyörän kokonaispaino on +50 kg rekisteriotteen lukemaan ja se liika massa roikkuu osin sissyn takapuolella, ollaan selätetty niin, että huonojen jarrujen asemasta nostan itseni tapeille montun kohdalla. Näin runsas 120 kiloa jousittamatonta massaa siirtyy sekunniksi jousitetun (polvet) massan puolelle.

PS412:t eivät kestäneet tätä ajotapaa. Niistä meni toinen kertalaakista romuksi. Nuo swappi-iskarit ovat olleet kestävät.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1731
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joe Cool kirjoitti: 01:02 02.01.2023.
Hyvä kun varoitit. Meidän reissuvehkeessä on jonkun toisen pyörästä käytettyinä poispuretut tehtaan Showat, joilla mekin ollaan ajettu ja melkein aina ylikuormalla jo ehkä 50 Mm. Pohjaanlyöntiongelma, mitä niissä on varsinkin silloin, kun pyörän kokonaispaino on +50 kg rekisteriotteen lukemaan ja se liika massa roikkuu osin sissyn takapuolella, ollaan selätetty niin, että huonojen jarrujen asemasta nostan itseni tapeille montun kohdalla. Näin runsas 120 kiloa jousittamatonta massaa siirtyy sekunniksi jousitetun (polvet) massan puolelle.

PS412:t eivät kestäneet tätä ajotapaa. Niistä meni toinen kertalaakista romuksi. Nuo swappi-iskarit ovat olleet kestävät.
[/quote]
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

JKKo kirjoitti: 07:53 02.01.2023. PS412:t eivät kestäneet tätä ajotapaa. Niistä meni toinen kertalaakista romuksi. Nuo swappi-iskarit ovat olleet kestävät.
Kokonaisuus ei nyt ihan auennut tuosta moneen kertaan tulleesta viestistä. Oman havaintoni mukaan nuo ilmatäytteiset shovat - jos niitä tarkoitat - huononnettiin 90-luvun lopulla ja samalla muutettiin suurin suosituspaine 35 ->50 PSI. Noilla vanhoilla pystyi ajamaan oikeasti erilaisilla paineilla ja uusilla lastin ja kyytiläisen kanssa käytännössä vain liki maksimissa. Silti vaihdoin iskarit myös vanhaan pyörään samalla, kun tein muita muutoksia.

Toki niillä ilmapumpuilla saa ajaa tyytyväisenä, ei se ole muilta pois :mrgreen: Itsekin pidin niitä ihan hyvinä ja kaikkia alustahömpätyksiä vain turhana hifistelynä - kunnes kokeilin jotain muuta.

Tuossa syksyllä yksi heppu kävi koeajamassa iskaripaketilla ryyditetyä pyörääni ja kommentti takas tullessa oli: "Tajusin vasta nyt, miten rohkea kuski olen, kun olen uskaltanut ajaa niillä alkuperäisillä" :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Street Glide vai Road Glide? Kokemuksia, ei mutua, Kiitos.

Viesti Kirjoittaja Vallu »

En jaksa pitkiä sepustuksia kirjoittaa, mutta totean vain, että Road Glide on ajettavuudeltaan paras Harrika. Molempia on ollut ja molemmilla on ajettu aika monta kymmentä tuhatta kilsaa.
Kuva LIFEMEMBER
Vastaa Viestiin