4 vaihteisen laatikon kunnostus
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
4 vaihteisen laatikon kunnostus
revtech laatikko 4 vaihteen irtoneuloilla. Käykö normi osat tähän kuoreen ??
Pitäisi saada pienempi ykkönen ja isompi 3 vaihde. Hammasluku on 3 vaihteella 23/18 ja ykkösellä 16/24 (pää/ sivuaks.) Andrewsin rattaat myydään Välitys suhteen mukaan. Mistä tietää mitkä on nämä vanhat välitykset ??
Nelosrattaan holkki ,se joka tulee laatikon läpi ulos on väljä pääakseliin. Vaatiiko se hoonauksen jos ostaa uuden. Entä jos niin onnistuuko ihan akseli ja holkki ratas koneosahiomolle vai pitääkö tehdä linja hoonaus.?? Tässä näin aluksi
Pitäisi saada pienempi ykkönen ja isompi 3 vaihde. Hammasluku on 3 vaihteella 23/18 ja ykkösellä 16/24 (pää/ sivuaks.) Andrewsin rattaat myydään Välitys suhteen mukaan. Mistä tietää mitkä on nämä vanhat välitykset ??
Nelosrattaan holkki ,se joka tulee laatikon läpi ulos on väljä pääakseliin. Vaatiiko se hoonauksen jos ostaa uuden. Entä jos niin onnistuuko ihan akseli ja holkki ratas koneosahiomolle vai pitääkö tehdä linja hoonaus.?? Tässä näin aluksi
choppers since 1988
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Googlailin, jotta tommosessa on joko 2.44:1 tai 2.60:1 pituinen ykkönen. Kun olet jo laskenut ykkösen ratasparin välitykset 16/24 olevaksi 1.5:1, niin jostakin toisaalta pitää löytää loput välityssuhteesta.
Siis siellä on vielä "alennusvaihdetta" 2.44/1.5 tai 2.60/1.5 verran tuon ykkösparin lisäksi.
Rataspari, joka pyörii pää ja sivuakselin välissä kiinteänä paikoillaan taitaa olla tämä ratkaistava. Mitkä niiden rattaiden hammasluvut ovat?
Siis siellä on vielä "alennusvaihdetta" 2.44/1.5 tai 2.60/1.5 verran tuon ykkösparin lisäksi.
Rataspari, joka pyörii pää ja sivuakselin välissä kiinteänä paikoillaan taitaa olla tämä ratkaistava. Mitkä niiden rattaiden hammasluvut ovat?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Joskus RevTech on käyttänyt laatikoissaan hyvin sekalaisia osia, joten kannattaa purkaa ja verrata jokaista vaihdettavat osaa uuteen. Onko kyseessä rikrak vai lehmänläjä? Ainakin jälkimmäisessä on ollut osia välillä 36-85, joitain viisivaihteisten osaakin välissä. Osassa nelosen rattaan sisällä neulalaakeritkin.
Se nelosrattaan holkki tosiaan myydään alimittaisena ja se on sovitettava pääakseliin. Oikea välys onnistuu osaavalta koneistamolta helposti, eikä tarvita linjahoonausta.
Itse heitin laatikon kuoret, pääakselin ja tuon rattaan valmiiksi asennetulla laakerilla Alavudelle, jossa siis rotsattiin tuo ratas akselille sopivaksi ja tarkistettiin uusien neulojen sopivuus rattaan ja askin välillä. Suosittelen Jims laakeria, importit on monesti halkaistuja eikä se tee laakerista ihan oikeanlaista.
Ja tuo puuttuva linkki laskusta on nelosrattaan ja sitä vastaavan sivuakselin rattaan suhde (sivuakseli:nelosen rattaalla). Yleensä vakio välitys on ollut oikein sopiva, joissain seteissä on täysin järjettömiä vaihtoehtoja kuten lyhyt ykkönen ja kakkonen, jolloin kolmosen ja nelosen väli on todella pitkä eikä laite ole millään tasolla miellyttävä maantieajossa. Toki varttimailille se voi olla ihan sopiva, mutta nykypäivänä nelivaihteisia ei ihan hirveästi noistakaan hommissa käytetä.
Sitten vielä lopuksi öljysuositus, lootaöljynä EI kannata käyttää marjapuuroa tai mitään muutakaan GL5 öljyä, alunperinhän tuolla vispataan SAE 50 moottoriöljyä, mutta joku nykyaikaisempikin vaihteistoöljy sinne sopii, vaikka 80W-90 tai 75W-140 kunhan on GL4.
Se nelosrattaan holkki tosiaan myydään alimittaisena ja se on sovitettava pääakseliin. Oikea välys onnistuu osaavalta koneistamolta helposti, eikä tarvita linjahoonausta.
Itse heitin laatikon kuoret, pääakselin ja tuon rattaan valmiiksi asennetulla laakerilla Alavudelle, jossa siis rotsattiin tuo ratas akselille sopivaksi ja tarkistettiin uusien neulojen sopivuus rattaan ja askin välillä. Suosittelen Jims laakeria, importit on monesti halkaistuja eikä se tee laakerista ihan oikeanlaista.
Ja tuo puuttuva linkki laskusta on nelosrattaan ja sitä vastaavan sivuakselin rattaan suhde (sivuakseli:nelosen rattaalla). Yleensä vakio välitys on ollut oikein sopiva, joissain seteissä on täysin järjettömiä vaihtoehtoja kuten lyhyt ykkönen ja kakkonen, jolloin kolmosen ja nelosen väli on todella pitkä eikä laite ole millään tasolla miellyttävä maantieajossa. Toki varttimailille se voi olla ihan sopiva, mutta nykypäivänä nelivaihteisia ei ihan hirveästi noistakaan hommissa käytetä.
Sitten vielä lopuksi öljysuositus, lootaöljynä EI kannata käyttää marjapuuroa tai mitään muutakaan GL5 öljyä, alunperinhän tuolla vispataan SAE 50 moottoriöljyä, mutta joku nykyaikaisempikin vaihteistoöljy sinne sopii, vaikka 80W-90 tai 75W-140 kunhan on GL4.
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Joo. Tuo öljy suositus on ollut tiedossa. Api gl 5 ja hypoidi öljyt syö helat.. pannussa käytin ihan sä 50 mikä oli myös suositus. Sehän vastaa paksuudeltaan 80-90w vaihteisto öljyä. Pitää noita muita käydä tarkastelee. Neulalaakerit oli nelosrattaalla. Voiko vaihtaa muuhun. ?
choppers since 1988
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Siis tarkoitatko että voiko neulalaakerin tilalle vaihtaa jonkun muunlaisen laakerin? Kaikkihan on tehtävissä, mutta ei siihen oikein kannata muuta laittaa kun nuo irtoneulatkin ovat oikein toimivia vaikkakin työläät asennettaessa. Mutta jos siellä on ollut vakiokoon neulat ja väljää, on todennäköistä että tarvitaan ylikoon neulat ja niiden sovitus lootan kuoriin.
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
No niin .nyt on nelosrattaan hammasluvut :
4 : main 26 / 15 counter
Ja Ykkönen oli
Main 16 / 24
Kolmonen:
M 23 / 18
Mikä tulee ykkösen ja kolmosen välitys suhteeksi ?
Ei muuten löytynyt revtechin leimaa mistään.
Laitan vielä kuvia laatikosta.
4 : main 26 / 15 counter
Ja Ykkönen oli
Main 16 / 24
Kolmonen:
M 23 / 18
Mikä tulee ykkösen ja kolmosen välitys suhteeksi ?
Ei muuten löytynyt revtechin leimaa mistään.
Laitan vielä kuvia laatikosta.
choppers since 1988
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Ykkönen: 26/15 * 24/16 = 2.60panheadever kirjoitti: 19:33 22.01.2023. No niin .nyt on nelosrattaan hammasluvut :
4 : main 26 / 15 counter
Ja Ykkönen oli
Main 16 / 24
Kolmonen:
M 23 / 18
Mikä tulee ykkösen ja kolmosen välitys suhteeksi ?
Ei muuten löytynyt revtechin leimaa mistään.
Laitan vielä kuvia laatikosta.
Kolmonen 26/15 * 18/23 = 1.36
Tommosia välityssuhteita noille löytyy netistä, joten saattoi jopa mennä oikein.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
No joo. Sitten se on niinkuin epäilin. Kolmonen tuntui ,ettei se ole ns. Pitkä kolmonen .
7n kympin vauhtiin ei ollut hyvä 3 eikä 4 .!
Tuo ykkösen välitys ihmetyttää jos se on 2.60
Sillä pitäis kyllä hyvin lähtee , mut silti tuntuu isolta
Se kyllä voi johtua isosta eturattaasta 24
Se pitäis sitten vaihtaa 3.00
7n kympin vauhtiin ei ollut hyvä 3 eikä 4 .!
Tuo ykkösen välitys ihmetyttää jos se on 2.60
Sillä pitäis kyllä hyvin lähtee , mut silti tuntuu isolta
Se kyllä voi johtua isosta eturattaasta 24
Se pitäis sitten vaihtaa 3.00
choppers since 1988
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Mites tuo laatikko . Tunnistaako kukaan onko Revtech vai mikä . Ei löytynyt numeroita eikä leimaa . Pinna pultti tulee osittain nurkasta läpi myös.
choppers since 1988
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Entäs paljon nopeus tippuu jos vaihtaa 24 eturattaan tilalle 23. Sillä sais ykkösen pienemmäksi ja vaihtas 3 rattaat vain. On tuossa 24 rattaassa myös saatavuus ongelma. Myös vääntö / teho on EV 27 nokalla yn .107 km/ t vauhdissa parhaimmillaan. Sekin sais olla alempana. Jos ei liikaa vaikuta tuo 1 hammas.
choppers since 1988
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Välityssuhteiden laskemiseen esim. tämä on oikein näppärä sivusto:
https://www.gearingcommander.com/
Tuossa yllä on JKKo:n esittämänä laskukaava niille välityssuhteille, nyt kun on laatikko auki niin on helppo laskeskella kaikki, saa syöttää kaikki luvut tuohon laskuriin rengaskokoa myöten.
https://www.gearingcommander.com/
Tuossa yllä on JKKo:n esittämänä laskukaava niille välityssuhteille, nyt kun on laatikko auki niin on helppo laskeskella kaikki, saa syöttää kaikki luvut tuohon laskuriin rengaskokoa myöten.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Jos et muuhun koske, niin kierrokset tippuu entisellä vauhdilla suhteessa 23/24. Tai toisinpäin, vauhti nousee samoilla kierroksilla 24/23. Ei siis mitään mullistavia muutoksia. Jos joku kierrosluku vie mukavasti 80km/h, niin piikkiä isommalla rattaalla (noiden kesken) 24*80/23=83,5 km/h.panheadever kirjoitti: 09:22 23.01.2023. Entäs paljon nopeus tippuu jos vaihtaa 24 eturattaan tilalle 23. Sillä sais ykkösen pienemmäksi ja vaihtas 3 rattaat vain. On tuossa 24 rattaassa myös saatavuus ongelma. Myös vääntö / teho on EV 27 nokalla yn .107 km/ t vauhdissa parhaimmillaan. Sekin sais olla alempana. Jos ei liikaa vaikuta tuo 1 hammas.
Neljällä vaihteella pääsee neljää eri nopeutta samoilla kierroksilla, viidellä viittä. Ja uudempien pyörien kuusvaihteisilla ei saa paljoa enempää. Vakiona liian pitkä kutonen ja jos muuttaa lyhyemmäksi, niin 4-5-6 on liian pienin välein toteutetut.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: 22:27 01.06.2012.
Re: 4 vaihteisen laatikon kunnostus
Tuo kuulostaa hyvältä. Se ei ole liikaa. Kyllä se close ratio Set tai pelkkä 3 : 1.23 ratio ois hyvä. Tuossa on just itellä tuo 3 ja 4 väli liian iso.70 kympin vauhtiin ei kumpikaan hyvä .eli just 60 alueella ajo. Tuo yks hammas pudottaisi myös ykköstä vähän pienemmäksi. 3. 00 välitys ois liian hidas . Mennään nyt näillä tiedoilla eteenpäin.. kiitos.
choppers since 1988