Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

tuli ostettua 883:n.. huomasin et moottoriöljyä ei säiliössä ollu, sen sijaan vaihteistossa oli 2litraa öljyä, käsittääkseni oikea määrä ois ollu hiukan alle litra...pyörä ilmeisesti oli seissyt jonkin aikaa, joten voiko kampikammioon kertyny öljy päästä vaihteistonpuolelle?, en oo ennen kyseistä konetta avannu ja muutoinkin uusi kokemus koko pyörä..mietin onko siellä petilaakereissa jotkut stefat jotka saattais vuotaa
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Ensimmäisenä lähtisin tarkistamaan että moottorin huohotus toimii oikein (= ei ole tukossa). Sitten että moottoriöjy puolella paine puolella oleva öljypumpun takaiskuventtiili ei vuoda (paljoa). Öljyn poisto puolen letkut eivät ole läjässä/painuksissa. Moottorihan on kuivasumppu voideltu ei moottorin sisällä ei pitäsi olla nin paljoa öljyä että se päätyisi ensiöön/vaihteistoon. Pitkässä seisonnassa noin voi käydä. Osia voi hämmästellä tuolta https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Jos pyörä on seissyt, niin moottoriöljyt voi valahtaa kampikammioon ja jos kampiakselin tiiviste vuotaa niin noin voisi kai käydä.

Onko ihan varma että että öljytäytöt on tehty oikein? Jos ei, niin kannattaisiko pistää oikeat öljymäärät kumpaankin, ajaa vähän ja seisottaa vähän että todentaa että oikeasti vuotaa?

Ja eikös ole niin että moottorin käydessä kampikammio on alipaineinen enskaan/vaihdelaatikkoon nähden jos moottorin huohotus on kunnossa? Eli ajossa öljy kertyisi moottoriöljysäiliöön jos tuo kampiakselin tiiviste vuotaisi.
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Onhan siellä, stefa, kampiakselin vetotapin ympärillä. Jos kaikki moottoriöljy on kampikammiossa öljysäiliön asemasta, niin öljyn pinta voi olla pyörän jalalla seistessä hyvinkin vetotapin korkeudella tai yli.

Silloin syntyy ainakin teoreettinen mahdollisuus sille, että moottoriöljy valuu ensiövedon puolelle, jossa vaihteistoöljyä normaalisti on vain "vähän pohjalla". Evolaisissa suunnilleen litra normaalitilassa.

Vaihda molemmat öljyt ja tarkkaile tilannetta nauttien kesän ajelulenkeistä.

Kun käytettyä ostaa, niin siellähän voi olla joitakin luovia edeltäjäin virityksiä. Ajan myötä viritysten määrä yleensä lisääntyy. Minkäs ikäinen kampe oli kyseessä?

Ihan hiljan keskusteltiin jostakin pyörästä, johon oli lisätty erillinen keruusäiliö huohotuksesta ulostursuavan öljyn keräämiseksi. Ulostursuaminen loppui kun poisti keruusäiliön ja vaihtoi vakiotyyppisen ilmanputsarin tilalle.

Jos huohotus ei toimi, niin se vika saattaa olla siinä komeassa tarvikemallin ilmanputsarissa. Jos huohotus olisi kokonaan tukittu, todennäköisesti myös kampikammion ja ensiövedon välinen stefa antaa myöten.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

unohdin tämänkin päivittää, kunnes taas törmäsin julkaisuun, noh stefa oli kyllä aika kovettunu,että tuskin ajoi asiaa kuten piti, mutta oletettava syy oli kampiakselin päässä oleva pultti mikä kiristää tätä rataspakettia, se oli niin löysällä et sen sai käsin pyörittää pois. rataspaketti heilui siinä sen 1-1,5cm matkan, joten se ei edes ollu jatkuvasti siellä stefan sisälläkään.eli pyörän ollessa käyttämättömänä kampikammio täyttyi öljystä ja samantein tuli ensiovedon puolelle eli sylki sinne sit kaiken öljyn mitä vaan saatavilla oli
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se kampuran päässä oleva pultti kiristää myös runkolaakerin. Pitää olla tosi kireällä.
Runkolaakeri on toteutettu vastakkain asetetuilla kartiorullalaakereilla, jotka kiristetään määrämittaista väliholkkia vasten. Laakerilla otetaan myös päittäisliike pois.
Jos pultti löystyy, laakeri löystyy heti todella väljäksi ja kampiakseli pääsee liikkumaan myös sivusuunnassa.
5-vaihteisissa hajoaa myös laturi, jos tuolla mallilla konetta käytetään.

Aikaa on kulunut sen verran, että varmaan on jo pyörä tapansa näyttänyt, mutta jos vielä on atomeina, kannattaa se laturikin ottaa näkyviin ja tarkastella sillä silmällä, ettei ole magneetit ja staattori ottaneet kosketusta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja JKKo »

883/1200/turbo -motskarin aihio sai matkalla keski-Englannista kotiin kolisevan sivuäänen. En mä sille osannut paljoa muuta tehdä, kuin ajaa vakiovedolla ne tuhannet kilsat Hollannista Saksan, Tanskan ja Ruotsin läpi Turku-Tukholma ja stadiin. Pyörä liikkeeseen. Moottori meni purkuun, kun oli kuulemma väljäksi hakannut boorit tuosta kampuran päästä.

No vaihtoakselia Loimaalta ja kone nippuun stadilaisella korjaamolla. Myöhemmin omissa purkajaisissa opin, ettei se booriliitos ole mitenkään jämpti, joten varoittava kalkatus pitäisi alkaa kuulua, heti kun mutteri vähän pyörähtää. Mä liimaan nuo kampuran ja kytkimen pultit jämerämmällä Loctitella aina, eikä aukeamisia ole tullut enempää. Avatessa kuumailmapuhallin ja pulttipyssy. Sulkiessa momenttiavain. Ja lattaraudan pätkällä enska jumiin noita vääntöhommia tehdessä.

Sun laitteessa ei ilmeisesti ole käytetty kierrelukitetta, jos on pyörinyt noin väljälle. Mikähän lie laakerien kunto? Ulomman näkee, kun ottaa stefan pois. Mutta vaikea niitä on kokeilla purkamatta konetta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

ei ollu lukitteesta tietoakaan, nyt on locitekin punaista, joku sinne oli staattorin jossain vaiheessa vaihtanu, minkä samalla tarkistin,kampiakselin väljyydestä en osaa sanoa mitään, en ainakaan huomanu väljyyttä silloin kun ronkin kampikammiosta männän jyväsiä pois, kun oli kiinni leikannu..Sportster 4 vaihteinen kyseessä.
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Onko kiinnileikkaamisen syy selvinnyt?
Vai oliko mäntä sulanut päältä päin?
Kovallakaan ajotavalla sitä ei aivan helposti saa leikkuutettua, joten voiteluongelmaa luultavasti on.
Nyt kun vielä on aikaa, tarkistaisin jakopään...nostajien rullat ja öljypumpun.
Pumpussa luultavast saanut siipeensä, jos kampikammiosta on pitänyt männänmoskaa poistaa.
Kuulostaa varmaan hätävarjelun liiottelulta, mutta avaisin varmaan koko moottorin ja puhaltelisin kaikki öljykanavat ja pesisin kunnolla kampikammion.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4839
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

amatööri kirjoitti: 05:27 02.02.2023. ...Sportster 4 vaihteinen kyseessä...
Jospa allekrjotuksee laittasit Porsterin vuuen & mallin :!: :idea: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

kyseessä siis 883, -88.. edellisen omistajan asemasta laitettu 1200cc-sylinterit. pakoputket vaihdettu, tiivisteitä ei kuitenkaan vaihdettu, sellaiset palaneet millin haperorenkaat oli, joist hörppi ilmaa, voes-kytkin oli irronnu tai laittamati kaasuttimen kurkkuun, joten sieltä hörppi lisää ilmaa, sen lisäksi kone kävi ilman moottoriöljyä, kun kaikki öljyt oli vaihteistossa, sen myötä männät lämpöleikanneet kii
Avatar
Springer
Viestit: 461
Liittynyt: 21:58 07.05.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja Springer »

Tämä on just tätä Tehdään muttei siltikään osata!
FXSTS 1991
FLHCS 2022
amatööri
Viestit: 18
Liittynyt: 03:07 14.06.2022.

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja amatööri »

kerrotaneen viellä tämäkin asia, K&N, ilmansuodatin sopinee koon puolesta S&S koteloon, en ollu suodatinta tutkiskellut mitenkään aijemmin, kunnes rupesin ettii syytä miks öljysäiliö kerää painetta, irrotin huohotinletkun mikä menee ilmanputsarista sinne öljynsuodattimen viereen, ei tukoksia, mutta kun rupesin kasaamaan, niin huomasin et ilmansuodattimen muovireuna peitti sen huohotusputken pään. sen jälkeen vasta rupesin tutkii suodatinta tarkemmin mikä kertoi sen merkiksi K&N ja google osas kertoa että se muutaman millin pienempi kuin S&S:n alkuperäinen..se kyllä mahtu sinne, mut sen verran huonosti et kun sen asensi niin huohotusletkun pää jäi sen alle.
Pertti
Viestit: 5938
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Se on aina hyvä, että syy löytyy. K&N on hyvä suodatin ja letkuliittimelle vaan uusi reikä suodattimen sisäpuolelle, niin ongelma on historiaa. Jos oikein hifistelee, niin liittimeen voisi tehdä jatkoksi mutkan, joka nostaa öljysumun kaasarin imuun.

Omatoiminen ongelman voittaminen on palkitsevaa ja Harrikat ei välttämättä sittenkään ole aivan paskoja :lol:
Tulet matkan varrella oppimaan, että näiden tekniikka on erittäin yksinkertaista ja itse selviää melkein kaikista ongelmista, mutta siltikään aivan kaikkia juutupeinnovaatioita ei kannata toteuttaa, jos laitteella meinaa ajaa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1096
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Sportster moottoriöljy vaihteistoon?

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Ei myöskään kannata tehdä liian isoa reikää huohotinletkulle. Alkuperäinen mitoitus on sopiva ja mahdollinen öljy pysyy sumuna ja painuu imuilman mukana eikä jää suodattimen alareunaan ja valu siitä pakoputkelle.

Löysin omista varastoista ohutta messinkiputkea ja taidankin askarrella tuollaisen kärsän mitä Pertti ehdotti.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin