ENSIÖhihnan linjaus.

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Mikähän takia nuo pohjalevy säädöt on yleensä laatikon etu tai takapäässä . Tuntuisi loogisemmalta, jos toinen olis vas.etu ja toinen oikea taka.. näin saisi muutettua... Luulis laatikonkin kääntyvän näin paremmin ja vähemmällä. Niinhän ne voimatkin kääntää.
choppers since 1988
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

No niin . Nyt on on tehty muutoksia ! Pitäisi onnistua tien päällä hihnan vaihto. Turhat raudat on poistettu tieltä ja säätö parannettu . Toinen säätö pohjassa on suunnattu taakse päin toinen eteenpäin. Linjaukseen .keksin nyt uuden menetelmän. Metalli viivain 40 cm. laitetaan kytkimen sisäkehälle hihnan päälle ! Painaen kytkimen kehää vasten . Suuntaus on tarkka .näkyy heti onko linja oikea 😎
choppers since 1988
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

JKKo kirjoitti: 08:49 14.01.2023. Offtopikkia. Asentelin vuosi sitten 883/1200/turboon hihnan ketjujen tilalle. Johan siinä ketjut ehti >30 vuotta olla. En saanut perinteisillä "mittaa jostakin johonkin" mitoilla hihnaa olemaan millään menemättä takahihnapyörän laitaan. Teräsviivaimella takarattaan koneistetun ulkokyljen kanssa otettu suuntima huomioiden hihnapyörän laipan leveyden ja sillä viivottimella osoitus eturattaan suuntaan. Tällä tähystyksellä meni ns "ykkösellä" oikeaan linjaukseen.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Onhan noita topicceja vanhoja. Ei vaan näistä löydy hakusanalla niinkuin googlesta.! Aina ekaksi tietenkin käytän hakua ! Ennen tuli katsottua linjausta toisesta kohdin. Sen kyllä näkee myös silmällä aika hyvin tuosta kytkin kehän sisä puolelta onko vinossa .Sekä kokeilemalla sormella onko toinen laita hihnasta tiukemmalla. Tärkeää on myös ettei hihna jää liian tiukalle. Vapaaliike on 3/ 4 " - 1" .. 1 1/2 hihnalla.😎👍
choppers since 1988
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Tuo mun kokemusosaaminen oli tässä samassa topikissa edellisillä sivuilla. Mä ostin Hotbikestä hihnan ja eturattaan sen jälkeen kun olin ebaysta huutanut ihanan punaiseksi maalatun takarattaan. Niitä sitten sovittelemaan. Mulla on kaikki lelut mukaan lukien semmonen eturattaan mutteriin passeli hylsy ja eturattaan lukitsin ja hihnan kireyden mittari.

Tommonen Sportsteri on helppo hihnoittaa vs BT. Mutta sitten kun sitä aloin linjaamaan, niin en millään saanut ”mittaa jostakin jonnekin” mitoilla takapyörää semmoseen asentoon, että hihna menee linjassa.

Sit se teräsviivain tuli ihan omasta päästä. Se rattaan koneistettuun pintaan ja huomioiden rattaan laipan paksuuden osoittelin eturattaalle, joka edelleen Sportsterissa on työn aikana näkyvillä. Ja ihan ykkösellä meni säätöihin. Soveltuu varmaan yhtälailla ensiöhihnaan, mutta BT toisiohihnaan … joku laserosoitin voisi olla hyvä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Puhut eturattaasta. Tarkoitatko hihnapyörää ? Tuo toisioveto on ihan oma juttunsa muutenkin.
On se kyllä ennenkin suoraan saatu , mut ihan ite tajusin että siitä sisäpuolelta se on paras . Ja käynnissä ollessa sen vasta näkee pysyykö linjassa. Mieluummin hieman kytkin kehää vasten kuin Sisä koppaan .jos on oikein tarkasti, nii sehän pysyy siinä kohti mihin asettaa. Eikä oo väljyyttä yhtään laakereissa.
choppers since 1988
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

panheadever kirjoitti: 12:03 15.03.2023. Puhut eturattaasta. Tarkoitatko hihnapyörää ? Tuo toisioveto on ihan oma juttunsa muutenkin.
On se kyllä ennenkin suoraan saatu , mut ihan ite tajusin että siitä sisäpuolelta se on paras . Ja käynnissä ollessa sen vasta näkee pysyykö linjassa. Mieluummin hieman kytkin kehää vasten kuin Sisä koppaan .jos on oikein tarkasti, nii sehän pysyy siinä kohti mihin asettaa. Eikä oo väljyyttä yhtään laakereissa.
Linjasin mulle ennestään tuntemattoman toisiovedon. Menetelmänä kuitenkin sama. Saa rattaat linjaan. Jos ensiövedossa kumpikin, sekä moottori, että vaihteisto voi olla käännettynä vetoon nähden ”vinoon”, joutuu kai linjaamaan molempien rattaiden suunnasta, jotta tulee täydellinen.

Mikä sillä ensiön hammashihnavedolla on suurin etu vs koteloituöljykylpyinen ketju?

Toisiovedon kuminauhaa en vaihtaisi ketjuun.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
panheadever
Viestit: 117
Liittynyt: 22:27 01.06.2012.

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja panheadever »

Jaa . 34 vuotta on ollut hihna eikä koskaan ketjua.!
Onhan se ketju kestävämpi. Kyllä ainakin yhdellä kaverilla oli pannussa Enska ketju. Aika paljon huoltoa se tarvii . Joutuu välillä kiristämään. Jne.
Hihna taas on tarkka linjauksesta ettei katkea sen takia ! Mut ei tarvii mitään huoltoa eikä veny jos kaikki ok.
choppers since 1988
Avatar
ranze
Viestit: 872
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja ranze »

JKKo kirjoitti: 16:53 15.03.2023.Mikä sillä ensiön hammashihnavedolla on suurin etu vs koteloituöljykylpyinen ketju?

Toisiovedon kuminauhaa en vaihtaisi ketjuun.
Ulkonäkö!

Mulla on pannussa 3" enskaremmi, toiska on tietysti ketjulla. Onhan se remmi siinä kivasti näkyvillä ja kateelliset riisinpaahdinkuskit voi vain haaveilla sellaisesta.

Muutin TC Kingin ketjulle, kun laitoin mörkömoottorin. Myöhemmin päivitin takahaarukan, jotta sai enemmän kiristysvaraa toiskaketjulle. Rasvarinkin laitoin.

Kuva
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
JKKo
Viestit: 1727
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Ok. Mä joskus ajattelin, että se kumi tekisi "sprocket compensator" hommat. Ottaisi iskut vastaan, jottei käy niin pahasti loppupään voimansiirron päälle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Pertti
Viestit: 5936
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: ENSIÖhihnan linjaus.

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Minä olen taas ajatellut, että jos remmi alkaa toimia iskunvaimentajana, niin silloin siitä on kudoksia poikki ja katkeaa melkein saman tien. Sillä se tietysti vähän voi antaa periksi, jos on pikkuisen löysällä, mutta venymisellä ei minun mielestäni jousta.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin