Harikan ostoilmosta siirretty, jonkin verran asiapitoinen ketju

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

VSorjonen_01
Viestit: 26
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Harikan ostoilmosta siirretty, jonkin verran asiapitoinen ketju

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Morjens,

...ihan mielenkiinnosta. Oletko vaihtanut tai vaihtamassa paljonkin pidempää keulaa sun Softailiin, vai miksi " mummo rauta " on hakusessa ? Tarkoitan, yleensä tuota keksintä tarvitaan vasta kun puhutaan noin +20 " yksijarruisista keuloista.


-Vesa
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Terveppä Terve,

Ei keula oo vaihtumassa/wenymässä :!:
Ala T-kappaleesta tai 'mummo-rauta':sta = fork brace:sesta, sais kenties askarreltuu keulaputkii kiinnittyvät lisä-LED-valojen kannattimet :!: :idea: :wink:
040223 10:37 87
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
VSorjonen_01
Viestit: 26
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Morjens,

Okay.
Jos meinaat laittaa lisäpitkät ala T-kappaleen alle kiinni niin käviskö siihen esim alumiinista tehty kolmion mallinen tanko ? Eli kappaleen sivuprofiili ois kolmion mallinen, siten että valot näyttäis sinne minne on tarkoituskin.. ja kappaleen pituus olis se mikä keulaputkien väliin mahtuu, jotain 7 " ?

"Mummo-raudat" ovat yleensä, käytetytkin, hieman arvokkaampia. Parikymmenen sentin alumiinilotikka sen sijaan vois olla halvempi ratkaisu. Ja helppo työstää.

- Vesa
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Minun Night Trainissani on niin hoikka orkkiskeula, että se elää yksilevyisellä jarrulla kovemmin jarruttaessa. Ilman mummorautaa lokasuoja klonksahti jarrutuksen jälkeen paikoilleen, näki ihan selvän sivuliikkeen. Mummorauta lopetti tuon ilmiön. Keula tuntui vakaammalla, oli totta taikka plaseboa.

Mummorauta on valojen kiinnityksen kannalta huonohko, sehän on yleensä alaputkissa eli tärisee etupyörän mukana. Kestäisköhän monikaan lamppu tuota?
VSorjonen_01
Viestit: 26
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Oliko Night Trainissa alkuperäinen lokasuoja ? Yleensä orkkis lokasuojan alla on 2-3mm paksu vahvike jonka tarkoitus on estää tuota vääntymistä. Niin kuin fork brace.

Ei orkkispituisen OEM keulan pidä puoltaa jos on kaikki osat on kunnolla kiinni.

Ongelmaa tulee vasta kun on paljon pidempi ja leveämpi keula, ja jossa jarru vain toisella puolella.

Muuten kyllä hyvä pointti, mielummin asentaa lisävalot ala T-kappaleeseen kuin alaputkiin. Vois kuvitella, ettei lisävaloista ole juurikaan hyötyä jos valokeila "hyppii" eturenkaan tahdissa.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

VSorjonen_01 kirjoitti: 15:30 04.02.2023. Morjens,

Okay.
Jos meinaat laittaa lisäpitkät ala T-kappaleen alle kiinni niin käviskö siihen esim alumiinista tehty kolmion mallinen tanko ? Eli kappaleen sivuprofiili ois kolmion mallinen, siten että valot näyttäis sinne minne on tarkoituskin.. ja kappaleen pituus olis se mikä keulaputkien väliin mahtuu, jotain 7 " ?

"Mummo-raudat" ovat yleensä, käytetytkin, hieman arvokkaampia. Parikymmenen sentin alumiinilotikka sen sijaan vois olla halvempi ratkaisu. Ja helppo työstää.

- Vesa
Kiinnitystelineesee T-kappaleen alle lisälyhkäselle, hain alumiini tarpeet Turkkusen Nako-Rauta:sta, pe TYKS-magneettikuvauksen yhteyessä.
Lisäpitkät mennee keulaputkii kiinni.

Nuo ku lukaset, assiasta selkiää jottai :!: :wink:

:arrow: Johtojen vetoa
:arrow: Lisävalo ainaki Softeihi, miun hajatelma...
040223 18:05 126
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1611
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

On orkkiskeula ja orkkislokari. Ja puolsi ja kaikki oli kunnolla keulassa kiinni, kyllä se keula näissä on sen verta hutera. Eihän siitä sinänsä vaaraa kai ollut. Night Trainissahan on orkkiksenakin ollut inasen pidempi/loivempi keula kun useimmissa muissa malleissa (Rake (steering head) 32° Fork Angle 33.5°) ja putket on ohuemmat, 41 mm.

Sitä en muista, huomasinko lokarin mutkuilua ennen teräspunosjarruletkua, kelluvaa levyä ja 6 mäntäistä puristinta. Jarruteho lisääntyi ja sitä on sitten tullut käytettyä. Eihän tuota ominaisuutta normaaliajotouhuissa huomannut. Maksimitehoja on onneksi tullut käytettyä oikeastaan vain kerhon EAK:eissa ja kerran poron kanssa. Ihan selvä klonksahdus lokarista kuului mutta mummoraudan avulla siis loppui.
VSorjonen_01
Viestit: 26
Liittynyt: 11:40 14.09.2022.

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja VSorjonen_01 »

Harrika : miksi laittaa vain lisälyhkäset ala T-kappaleeseen, miksei molemmat ? Kyselen kert on mielenkiintoinen aihe ja ajattelin laittaa samantyyliset Softailiin.

-Vesa
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

VSorjonen_01 kirjoitti: 19:24 04.02.2023. Harrika : miksi laittaa vain 1 kpl lisälyhkänen ala T-kappaleeseen, miksei molemmat ? Kyselen kert on mielenkiintoinen aihe ja ajattelin laittaa samantyyliset Softailiin.

-Vesa
Miun rajottuneen mieli-puoli-pitteen mukkaa... :!:
Ala T-kappaleessa sisäputkien välissä, on tillaa 1 kpl:le Biltema-Osram 182mm leviälle lisä-LED-valolle. Valo suunnataa lyhkäsen kanssa sammaa. Ja valon saa 'häivytettyy/piilotettuu' osittain/tavallaa rätkän keulan rakenteisii.
2 kpl, ovaali 106mm levveetä lisä-LED-valoa, tullee molempii teleskooppeihi kiinni, vaikkapa tommosilla ohjausiskari kiinnikkeillä/clamp/bracket:eillä :idea: :!: :roll:
Tommone 2-kierrereikäne saattaapi olla parempi valon kiinnityksee, ku 1-kierrereikäne, joita on kans olemassa :!: :roll:

:arrow: BILTEMA: LED-valopalkki 42-416 42.90€. 182mm x 63,5mm x 40mm

Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
050223 01:14 158
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: 41mm ala T-kappale tai 'mummo-rauta' = fork brace

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

UrpoTJ kirjoitti: 16:24 04.02.2023. ...Mummorauta on valojen kiinnityksen kannalta huonohko, sehän on yleensä alaputkissa eli tärisee etupyörän mukana. Kestäisköhän monikaan lamppu tuota?
UrpoTJ,
Aattelin 'teurastaa' ala T-kappaleen tai 'mummo-raudan', katkasta keskeltä/muokata siitä 2 kpl valojen kiinnikkeitä 41mm teleskooppeihi.
Ei siis minkäälaista keulan tukemis tarkotusta ja ei tärisytä valoa normia enempää :!: :wink:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4845
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salon saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Harikan ostoilmosta siirretty, jonkin verran asiapitoinen ketju

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Ja sitte tuli vastaa tommosetki, jos nuista käyttää vaa clämp:it :idea: :?: :roll:
~28€ toimituksinee, tulleinee & ALV:einee Suåmee köijättynä :!:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
060223 23:33 273
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin