Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Kohteena -95 Dyna FXD josta nopeusmittari poistettu, johdot katkaistu. Mittarin pistoketta ei ole.
Uutta mittaria mietitty ja lähipiiristä löytyisi saman ikäluokan Sportsterin mittari.
Molempiin malleihin tulee sähköinen signaali vaihteistosta, anturi lukee jonkin rattaan hampaita. 3 johdinta.
Josta itse kysymykseen:

Onko Dyna/Sportster mittarit suoraan vaihtokelpoisia?
Eli nopeussignaalit samoja (sama määrä pulsseja / metri)?

Kokeilemalla tai laskemalla hampaat asia ehkä selviäisi, mutta testiajo ei vielä onnistu.
Voisi kuvitella että The Factory käyttäisi mielellään samoja osia mahdollisimman paljon.
Olisiko asiasta kellään tietoa/kokemusta?
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Varaosanumerot ainakin eroavat, mutta niin ne on kyllä sportstereillakin samassa vuosimallissa eri malleissa.
Laittaisin kiinni ja kokeilisin sitten joskus, kun pääsee ajamaan.
Nopeudenhan ei ole niin väliä, kun vaan tietää itse mitä näyttää, mutta matkamittari olisi mukava olla oikein.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Pyörän omistaja oli hankkinut jo tarvikemittarin, jonka mukana tuli anturikin. Tämä on tarkoitettu lukemaan pulssi/renkaan kierros. Eli vaikkapa jarrulevyyn tai pinnaan magneetti. Sama periaate kuin Sigmassa.
Toimiva tämäkin, anturi on vaan ruma, pikkusormen kokoinen törröttäjä, joka pitäisi piilottaa ehkä jarrupuristimen alle.
Makustellaan nyt kumpi laitetaan, tarvikemittarissa on taustavalokin ja menee orkkistelineeseen.
Taisi siinä olla kierroslukumittarikin samassa paketissa.
Eipä tuo kokeilu mitään maksa.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Takapyörään jos laittaa sen makneetin, niin saattaa anturin saada helpommin piiloon. Jos siis ei vallan karsittu laite ole.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Sportster-mittari on asennettu nyt paikoilleen ja toimivaksi todettu.
Tienpäällä ei ole epäsopivien keliolosuhteiden vuoksi testattu, mutta sisätilassa ajetun pätkän aikana nopeusmittarin viisari kyllä ehti nousemaan.
Seuraavaksi tarkkuuden toteaminen maantienopeuksilla kunhan kelit sen sallii.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Avatar
Karvanaama
Viestit: 118
Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
Viesti:

Re: Sähköisen nopeusmittarin erot Dyna/Sportster

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ilmoitanpa vielä että mittarin tarkkus on riittävä, näyttämä vastaa muiden pyörien nopeutta.
Normaali letka-ajossa muutkin mittarit näyttivät samansuuntaisia lukemia.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Vastaa Viestiin