883 ja 1200cc sylinterin ero?
883 ja 1200cc sylinterin ero?
voiko ulkoisesti tunnistaa 883cc joka porautettu 1200cc:sti tehtaan valmistamasta 1200cc...tiedän että sylinteri sinänsä sama, syinteriputki vain toisessa valmiiksi suurempi. mut voinko päätellä jostain kumpiko kyseessä, ja voiko tehdasvalmisteista 1200cc sylinterin porauttaa viellä lisää, et seinämät kestää, vai onko se jo valmiiks viimeisillään?
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Jos on alkuperäiset sylinterit, niissä on muistaakseni alhaalla valussa suoraan 883 tai 1200.
Jos ei ole, niin tehtaan valmistusnumero pitäisi ainakin löytyä.
Nelivaihteiseen tehtaan 1200cc moottoriin löytyy neljä ylikokomäntää tehtaan hinnastosta.
0,005", 0,010", 0,02", 0,03"....siis särkymävaraa on myös isommissa sylintereissä.
Tuolta saa katseltua tehtaan varaosakuvia ja hintoja
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
Jos ei ole, niin tehtaan valmistusnumero pitäisi ainakin löytyä.
Nelivaihteiseen tehtaan 1200cc moottoriin löytyy neljä ylikokomäntää tehtaan hinnastosta.
0,005", 0,010", 0,02", 0,03"....siis särkymävaraa on myös isommissa sylintereissä.
Tuolta saa katseltua tehtaan varaosakuvia ja hintoja
https://www.vtwincity.fi/verkkokauppa/f ... ibrand=HDM
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Voisiko ulkoiset muutokset (883-1200)nähdä siitä, että onko esim kaasutin vaihdettu isommaksi, voikose näin selvitä.. ajattelin vain että kuluttaa ”soppaa” enemmän.
Tuttu väitti että paremman muutoksen saa alkuperäisestä 883 sitä en muista mihin se perusteli sitä….
Tuttu väitti että paremman muutoksen saa alkuperäisestä 883 sitä en muista mihin se perusteli sitä….
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Tuon aikakauden Harrikoissa oli (tietääkseni) big twinejä myöten kaikissa sama kaasutin, Keihinin CV. Suuttimissa, neuloissa ym oli eroja eri mallien välillä, mutta päällisin puolin samanlainen. Tosibaikkerille tietysti muuttuvakurkkuinen japanilainen kaasutin on kauhistus, moneen on laitettu jälkikäteen jotain S&S ja vastaavia tarvike-mehumaijoja, mutta näitäkin tosiaan satunnaisesti ja vähän kaikkiin. Ja melkein kaikissa on joku ”tehokas” ilmanputsarikin, eli ei pelkän kaasuttimen olemuksesta oikein mitään voi päätellä.
Harvassa taitaa olla 883 joka on vielä alkuperäisessä koossaan, ainakin jos Nettimoton tarjontaa katselee. Uudet pytyt ja männät kuitenkin on varsin edullinen konsti nostaa pikkusportsterin tehoa.
Harvassa taitaa olla 883 joka on vielä alkuperäisessä koossaan, ainakin jos Nettimoton tarjontaa katselee. Uudet pytyt ja männät kuitenkin on varsin edullinen konsti nostaa pikkusportsterin tehoa.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Okei, sitten voi olla paha tunnistaa siis siitä kaaduttimesta… itsellänikin joku on joskus laittanut S&S kaasuttimen ja että mahdollisesti tässä olisi myös tehty kuutio korotuksia?, kun myyjä sanoi ettei ole varma mitä on tehty, mutta kuulemma piristetty on, jonkun toisen toimesta joskus…KariFS kirjoitti: 13:30 04.03.2023. Tuon aikakauden Harrikoissa oli (tietääkseni) big twinejä myöten kaikissa sama kaasutin, Keihinin CV. Suuttimissa, neuloissa ym oli eroja eri mallien välillä, mutta päällisin puolin samanlainen. Tosibaikkerille tietysti muuttuvakurkkuinen japanilainen kaasutin on kauhistus, moneen on laitettu jälkikäteen jotain S&S ja vastaavia tarvike-mehumaijoja, mutta näitäkin tosiaan satunnaisesti ja vähän kaikkiin. Ja melkein kaikissa on joku ”tehokas” ilmanputsarikin, eli ei pelkän kaasuttimen olemuksesta oikein mitään voi päätellä.
Harvassa taitaa olla 883 joka on vielä alkuperäisessä koossaan, ainakin jos Nettimoton tarjontaa katselee. Uudet pytyt ja männät kuitenkin on varsin edullinen konsti nostaa pikkusportsterin tehoa.
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Näihin on voitu vaihtaa ihan mitä vaan ja se ei kerro muista muutoksista välttämättä mitään, vaan siitä, että joka tallissa asiat tiedetään paremmin, kuin tehtaan pojatV2moottori kirjoitti: 10:27 04.03.2023. Voisiko ulkoiset muutokset (883-1200)nähdä siitä, että onko esim kaasutin vaihdettu isommaksi, voikose näin selvitä.. ajattelin vain että kuluttaa ”soppaa” enemmän.
Tuttu väitti että paremman muutoksen saa alkuperäisestä 883 sitä en muista mihin se perusteli sitä….
Samaa Keihiniä on käytetty myös 1340 cc evossa ja olikohan se vielä 1450 TC:ssäkin, joten 1200 ei vaadi kaasarin muutosta, ainoastaan suutinjumppaa. Jos alkuperäisessä halutaan pysyä. Mutta kuten jo totesit, kaasariakin on "paranneltu vesijohtoputken pätkällä"
Todennäköisesti epäterve kulutus johtuu vain epäonnistuneesta suutin- tai kaasarivalinnasta tai muusta paranteluongelmasta koneessa.
Paljon se kulutus sinulla on? Hyvässä säädössä oleva putsarilla ja putkilla muutettu 1200 kuluttaa 6 l pintaan reippaassa ajossa, kuten oikeastaan muutkin Harrikat.
Tuo legenda paremmasta lopputuloksesta konversiossa taitaa juontua siitä uskomuksesta tai tosiseikasta, että joissain varhaisissa 883:ssa oli kuulemma paremmat kannet. En tiedä, joku joka mahdollisesti tietää, saa valaista.
Sen vaan olen havainnut näitä palstoja kohta 20 vuotta seurattuani, että jostain kumman syystä nämä ongelmat pyrkivät kasaantumaan näihin 883 -> 1200 konversioihin samalla kun alkuperäiskuntoiset Sportsterit vaan toimivat ja toimivat.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Muistaakseni 1200cc kansissa on hieman enemmän palotilaa ja 883cc kannet taas virtaavat paremmin.
Jos laittaa 1200 männät, tulee puristus niin korkeaksi, ettei startti enää tahdo jaksaa ja moottori saattaa alkaa nakutella. Konversiomäntäsarjoissa on puristussuhteita alkuperäisestä ylöspäin.
Muutenkin noissa konversioissa usein ahnehditaan puristussuhdetta ylös suuremman tehon toivossa. Korkea puristus vaatii toimiakseen siihen sopivat nokat ja sellaisen sytkäboxin, jolla sytytyskäyrät voidaan muuttaa moottorille sopiviksi.
Jos laittaa 1200 männät, tulee puristus niin korkeaksi, ettei startti enää tahdo jaksaa ja moottori saattaa alkaa nakutella. Konversiomäntäsarjoissa on puristussuhteita alkuperäisestä ylöspäin.
Muutenkin noissa konversioissa usein ahnehditaan puristussuhdetta ylös suuremman tehon toivossa. Korkea puristus vaatii toimiakseen siihen sopivat nokat ja sellaisen sytkäboxin, jolla sytytyskäyrät voidaan muuttaa moottorille sopiviksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Nyt kun kulutus on mainittu, niin mun vaiheittain kasvanut 883/1200/turbo(/efi) tuli konversion jälkeen tosi janoiseksi isommissa vauhdeissa. Sen kympin tankki riitti 80 vauhdissa likimain 200 km, mitä hyödynsin aikansa Lapin reissuissa. Mutku vauhti oli 120, niin ennen Linnatuulen liikenneasemaa, noin 80 km matka, oli jo varatankilla.
Tarvikeputsari huohotusöljyllä koristellulla ”pestävällä” suodattimella ja kaasarissa prikalla nostettu neula riittivät tuommoiseen tulokseen. Nykyisin vie maantiellä vähemmän kun millään aiemmalla setupilla vaikka voimaa tuliskin käytettyä.
Tarvikeputsari huohotusöljyllä koristellulla ”pestävällä” suodattimella ja kaasarissa prikalla nostettu neula riittivät tuommoiseen tulokseen. Nykyisin vie maantiellä vähemmän kun millään aiemmalla setupilla vaikka voimaa tuliskin käytettyä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Esim vuosimallien 91-03 883 on 49.5cc palotila kun taas 1200 on 67cc. Konversiopyörässä tosiaan pitää olla palotilaa sitten männissä ettei puristukset nouse liian suureksi. Mutta olen samaa miltä että tuo konversio on toki helppo tapa tehdä vähän lisää tehoa mutta oma konversiopyörä toimi melko huonosti. No se oli ensimmäinen HD eikä paljoa ollut vertailukohtaa ostohetkellä. Nyt pyörä toimii huomattavasi paremmin kun alkuperäisestä 883:sta taitaa jäljellä lohkot
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Mulla on lohkojen lisäksi tehtaan asentamia osia kansien valut ja yläkerran venttiilikoneisto plus kopat. Ja vaihdelaatikossa siirtäjäkoneisto!jannejk kirjoitti: 09:26 05.03.2023. Esim vuosimallien 91-03 883 on 49.5cc palotila kun taas 1200 on 67cc. Konversiopyörässä tosiaan pitää olla palotilaa sitten männissä ettei puristukset nouse liian suureksi. Mutta olen samaa miltä että tuo konversio on toki helppo tapa tehdä vähän lisää tehoa mutta oma konversiopyörä toimi melko huonosti. No se oli ensimmäinen HD eikä paljoa ollut vertailukohtaa ostohetkellä. Nyt pyörä toimii huomattavasi paremmin kun alkuperäisestä 883:sta taitaa jäljellä lohkot
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 21:40 25.05.2016.
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Taitaa olla varmaan tyhmä kysymys, mutta oli 883 ja 1200 alakerrassa eroavaisuuksia?
Tuossa kun puhuttiin puristuspaineista, niin voiko niistä selvitä sylinteritilavuus ero(883-1200) toki joku on voinut jo tulla väljäksi…
Tuossa kun puhuttiin puristuspaineista, niin voiko niistä selvitä sylinteritilavuus ero(883-1200) toki joku on voinut jo tulla väljäksi…
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Aikalailla taitaa olla alakerrat samat. Kampuran tasapainoitukset oli erilaiset vuoteen 94 asti, johtuen erilaisista männänpainoista. 95 eteenpäin on kampurakin sama.
Sportster XLH '92
Street Glide FLHX 2009
Street Glide FLHX 2009
Re: 883 ja 1200cc sylinterin ero?
Kurkkii tulpanreiästä. Jos on kuoppapäiset männät, on konvertoitu. On niitä tasalakisiakin konversiomäntiä, mutta vähemmän.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>