evo ja öljy vuodot
Re: evo ja öljy vuodot
Omassa pyörässä (FXSTC vuosimalli 1988) moottorin huohotus oli kampikammion kautta. Huohotinletkun jatkeena oli Hayden Krank Vent Plus ja sen jatkeena vielä pieni k&n-tyyppinen suodatin. Moottori lähti sittemmin kiertoon vielä hyväkuntoisena ja tilalle tuli sössön V80 evotyypin moottori. Kait tuolla krankventillä oli se vaikutus, että pyttyjen alatiivisteet eivät hikoilleet.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: evo ja öljy vuodot
Eikös Evon enska huohota vaihdelaatikon kautta niinkuin TC:kin? Kytkimen tanko (Clutch push rod) on ontto ja sitä kautta siis hönkii? Tanko menee vaihdelaatikon ensiöakselin sisällä, sekin on ontto.Kiwi kirjoitti: 12:49 19.02.2022. Ensiöveto huohottaa kyllä jotain kautta, eikä vakioon tarvita mitään muutoksia. Yhdenkään evon kanssa ei ole ollut mitään ongelmia joten ei ole tullut tarkemmin perehdyttyä mistä.
Enska ja vaihdelaatikko eivät ole paineistettuja eikä niissä tapahdu suuria ja jaksottaisia paineenmuutoksia, mutta eiväthän nuo kotelot voi olla umpitiiviitä. Öljyjen tilavuudet muuttuvat lämpötilan mukaan. Myös kopan sisäpuolelle mahdollisesti kondensoitunut vesi pääsee höyrynä ulos huohotuksen kautta.
Samalla periaatteella piti kai M8:nkin enskan huohotuksen toimia, mutta sitä piti kuitenkin tehostaa.
Re: evo ja öljy vuodot
Pertti aiemmin kertoikin jo kuvien kanssa huohotinrummusta. Tuollainen mielenkiintoinen juttu sattui silmiin huohotuksesta, jos vaan englanninkieli taittuu:https://www.ozbike.com.au/harley-davids ... explained/
Re: evo ja öljy vuodot
Nostetaas tämä takas ylös.
Sylinterien alapään vuoto lakkasi, kun laitto lohkosilikoonia, pitänyt ainakin viimme keväästä asti.
mutta se piru esiöveto laskee nyt kunnolla allensa. Olis vain pitänyt viedä takaisin huoltoon kun tihkutti sieltä tullessaan.
vaihdelaatikon puoli näyttää kuivalta.
Kaks kertaa vaihdettu vetoakselin stefa, ainakin niin väittivät vaihtaneensa. Nyt teen remontin itte. kolmas kerta kai toden sanoo.
mutta jotta täs olis jotain asiaakin, niin kysyn miten nois remmi ensiövedois on tuo voitelu laakereille? Eikös siä kuitenkin ole laakereita jotka öljyä kaipaavat?
Sylinterien alapään vuoto lakkasi, kun laitto lohkosilikoonia, pitänyt ainakin viimme keväästä asti.
mutta se piru esiöveto laskee nyt kunnolla allensa. Olis vain pitänyt viedä takaisin huoltoon kun tihkutti sieltä tullessaan.
vaihdelaatikon puoli näyttää kuivalta.
Kaks kertaa vaihdettu vetoakselin stefa, ainakin niin väittivät vaihtaneensa. Nyt teen remontin itte. kolmas kerta kai toden sanoo.
mutta jotta täs olis jotain asiaakin, niin kysyn miten nois remmi ensiövedois on tuo voitelu laakereille? Eikös siä kuitenkin ole laakereita jotka öljyä kaipaavat?
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: evo ja öljy vuodot
Tarvikkeena on paljon sellaisia, joissa on vain toispuoleinen huuli ja ne eivät tahdo kestää. Sen verran iso homma vaihtamisessa, että ei kannata pihistellä ja ostaa halvinta. Jaa mistäkö tiedänkasi.kasi kirjoitti: 21:37 11.04.2023. Kaks kertaa vaihdettu vetoakselin stefa, ainakin niin väittivät vaihtaneensa. Nyt teen remontin itte. kolmas kerta kai toden sanoo.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: evo ja öljy vuodot
Ensiövetoon kannattaa ensin vaihtaa öljy. Öljyä voi tulla talven jäljiltä pois tuplamäärä.
Vanhemmilla koneilla on taipumusta laskea pikkuhiljaa pidemmän käymättömyyden aikana moottoriöljy kampikammioon. Kun kampikammiossa öljyn pinta nousee vetotapin tasalle, alkaa öljy tihkua moottorirattaan stefasta hiljalleen enskaan. Seuraavasa avauksessa siis kampuraankin uusi stefa. Alkuperäiset stefat ovat yllättävän halpoja marmoritiskillä.
Jos siis enskasta tulee reilusti öljyä pois, kokeilisin ensin laittaa uuden öljyn ja ajaa menemään.
Yksi enskan vuotopaikka voisi olla pitkä pikkuluukun pultti takapuolelta, jos ulkokopan ja sisäkopan välistä on jäänyt tiiviste pois.
Jos tulee näkyvästi tiivisteistä, niin laittaisin seuraavassa avauksessa kalvon moottorisilikonia tiivisteeseen kummallekin puolelle.
Vanhemmilla koneilla on taipumusta laskea pikkuhiljaa pidemmän käymättömyyden aikana moottoriöljy kampikammioon. Kun kampikammiossa öljyn pinta nousee vetotapin tasalle, alkaa öljy tihkua moottorirattaan stefasta hiljalleen enskaan. Seuraavasa avauksessa siis kampuraankin uusi stefa. Alkuperäiset stefat ovat yllättävän halpoja marmoritiskillä.
Jos siis enskasta tulee reilusti öljyä pois, kokeilisin ensin laittaa uuden öljyn ja ajaa menemään.
Yksi enskan vuotopaikka voisi olla pitkä pikkuluukun pultti takapuolelta, jos ulkokopan ja sisäkopan välistä on jäänyt tiiviste pois.
Jos tulee näkyvästi tiivisteistä, niin laittaisin seuraavassa avauksessa kalvon moottorisilikonia tiivisteeseen kummallekin puolelle.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!