Vieras kirjoitti:kannattaako 243 lukitetta laittaa esim. keinuvipujen pultteihin vai riittääkö pelkkä öljy oikean momentin saavuttamiseksi.Tehtalla oli jätetty lukite laittamatta kyseisiin pultteihin.
Vähän myöhässä vastaus, mutta silti; toimii se öljyn seassakin. Mä oon töhrinyt viritetyn slant six kutosen keinuvipujen ruuvit joko sinisellä tai vihreellä ja vaikka niitä välillä säädänkin, niin lukite on kuitenkin toiminut ja estää omia aikojaan aukikiertymisen. Noissa tuo ruuvin kireys on vippakohtaisesti yksilöllistä ja ne "löysät" on yleensä auennut omia aikojaan. Toiminee muissakin koneissa - jos tarvetta kitkan lisäämiselle on. Lukitseva extramutteri voi olla parempi?
Tässä kun luki tätä vanhaa keskustelua, niin ilmeisesti moni suosii tuota keski-kovaa lukitetta, mutta jostain olin lukevinani että tuota pehmeää lukitetta olisi hyvä käyttää alumiinin vuoksi, ettei vaan lähde kierteet mukaan….
Mitäs olette mieltä tästä
V2moottori kirjoitti: 09:41 14.04.2023.
pehmeää lukitetta olisi hyvä käyttää alumiinin vuoksi, ettei vaan lähde kierteet mukaan….
Mitäs olette mieltä tästä
Mihin kohtaan olet lukitetta laittamassa. Mielipidettä kun kysytään, niin mielestäni lukitteita käytetään yleisesti liikaa ja tarpeettomissa paikoissa. Suurin osa pulteista kestää hyvin ilman sitäkin järkevästi kiristettyinä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Voi todella olla niin että lukitteita käytetään liikaa ja ehkä tarpeettomissakin paikoissa. Liikaa ainakin jos ajattelee lukitteen kulutusta. Itse kyllä pistän lukitetta melkein joka pulttiin tai ruuviin Softailissa. En ole tästä huomannut olevan haittaa. Hyvin ovat ruuvit/pultit lukitteesta huolimatta tarvittaessa avautuneet.
Lukitettahan ei tarvitse laittaa paljoa, hyvin vähäinen määrä usein riittää. Enemmän on ongelma, etten aina saa riittävän pientä tippaa tiristettyä kierteen päähän.
Käytän LT:n sinistä eli 243 ellei erikseen käsketä käyttämään tyrnempää lukitetta. Aika paljon on HD:ssä teräsruuveja jotka ruuvataan alumiinikierteeseen. Olen uskonut, että lukite estää näiden kahden eri metallin välisen korroosion ja kierteet pysyisivät parempana. Eli ajattelen, että lukitetta käytettäessä pultti myös aukeaa helpommin sitten joskus kun sitä tarvitsee availla. Tämä suojaus on se juttu, jonka takia en mieti, tarvitseeko käyttää vai ei, vaan pistän kuitenkin. Ja niin kuin alussa totesin, en ole tuosta huomannut haittaa seuranneen.
V2moottori kirjoitti: 09:41 14.04.2023.
pehmeää lukitetta olisi hyvä käyttää alumiinin vuoksi, ettei vaan lähde kierteet mukaan….
Mitäs olette mieltä tästä
Mihin kohtaan olet lukitetta laittamassa. Mielipidettä kun kysytään, niin mielestäni lukitteita käytetään yleisesti liikaa ja tarpeettomissa paikoissa. Suurin osa pulteista kestää hyvin ilman sitäkin järkevästi kiristettyinä.
Kunpa vaan tietäisi ja tunnistaisi ne, jotka eivät kestä.
Ei tarvitse hirveästi tunnistella kun vaan laittaa...
No, pakoputkiston kuumiin osiin, esim. alkukäyrien ja vaimentimien liitosklemmarin pultteihin en ole pistänyt kierrelukitetta vaan kuparitahnaa. Pakoputkien runkoonkiinnitysrautojen kiinnityspultteihin olen kyllä lukitetta ilman muuta käyttänyt.
V2moottori kirjoitti: 09:41 14.04.2023.
pehmeää lukitetta olisi hyvä käyttää alumiinin vuoksi, ettei vaan lähde kierteet mukaan….
Mitäs olette mieltä tästä
Mihin kohtaan olet lukitetta laittamassa. Mielipidettä kun kysytään, niin mielestäni lukitteita käytetään yleisesti liikaa ja tarpeettomissa paikoissa. Suurin osa pulteista kestää hyvin ilman sitäkin järkevästi kiristettyinä.
Kunpa vaan tietäisi ja tunnistaisi ne, jotka eivät kestä.
Nimim. kuormaliinalla ripustettu pakoputkisto
Sehän se on Minulta ovat irronneet seuraavat osat:
- '81 rautiksesta vaihdevivun pedaali Porvoon motarilla 700 km reissun alkutaipaleella. Sain sitten pultin lainattua Porvoossa yhdeltä pajalta ja sillä taittui reissu.
- '86 softailista, 2003 Kingistä ja 2010 Ultrasta satulan kiinnityspultti lokariin. Tämä voisi olla jatkossa hyvä varmistaa tipalla kevyttä lukitetta
Siinä ne sitten ovatkin 2006 alkaneen Harrikkaharrastuksen myötä. Kilometrejä on päälle 200 000.
Aikaisempien omistajien lukitesuorituksia olen manaillut mm. kumikiinnitteisissä osissa. Niissä kun vetää tanakalla lukitteella ruuvin kiinni, niin osa ei ikinä irtoa ehjänä, koska kumi pyörii mukana ja vaurioituu.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Joe Cool kirjoitti: 11:42 14.04.2023.
Mihin kohtaan olet lukitetta laittamassa. Mielipidettä kun kysytään, niin mielestäni lukitteita käytetään yleisesti liikaa ja tarpeettomissa paikoissa. Suurin osa pulteista kestää hyvin ilman sitäkin järkevästi kiristettyinä.
Kunpa vaan tietäisi ja tunnistaisi ne, jotka eivät kestä.
Nimim. kuormaliinalla ripustettu pakoputkisto
Sehän se on Minulta ovat irronneet seuraavat osat:
- '81 rautiksesta vaihdevivun pedaali Porvoon motarilla 700 km reissun alkutaipaleella. Sain sitten pultin lainattua Porvoossa yhdeltä pajalta ja sillä taittui reissu.
- '86 softailista, 2003 Kingistä ja 2010 Ultrasta satulan kiinnityspultti lokariin. Tämä voisi olla jatkossa hyvä varmistaa tipalla kevyttä lukitetta
Siinä ne sitten ovatkin 2006 alkaneen Harrikkaharrastuksen myötä. Kilometrejä on päälle 200 000.
Aikaisempien omistajien lukitesuorituksia olen manaillut mm. kumikiinnitteisissä osissa. Niissä kun vetää tanakalla lukitteella ruuvin kiinni, niin osa ei ikinä irtoa ehjänä, koska kumi pyörii mukana ja vaurioituu.
Kampiakselin vetopuolelta auennut suurehko mutteri oli työläin. Meni aikanaan akseli vaihtoon. Mutta sen ohjeissa mainitaan liima. Sen sijaan esimerkiksi enskavedon kehällä olevien pulttien kohdalla en tiedä, olisko liimausohjetta tai ei. Mutta jonnekin semmonenkin ruuvi on kadonnut. BT:n laatikon vaihteensiirtimen vivun boorit menivät huonoksi ilmeisen kiristysruuvin löystymisen tuloksena. Voi olla vika tehtaan valitsemassa kuusiokoloruuvitekniikassa. Normaalilla kannalla oleva pikkupultti liiman kanssa auttoi jatkoon siinä paikassa.
Tasasemmin käyvistä koneista mainittakoon slant six. Pervormanssikäytössäkään liimaa ei tarvitse kuin vetolevyn ulkokehän (momentimuuntimen) pultit.
Mulla on ollut sellainen jakauma että joka huollossa avattaviin pultteihin ei liimaa, kuten öljykorkki, enskan tarkistusluukut ja penkin ruuvi. Eikä tietenkään nyloc-muttereihin, mutta melkein kaikkeen muuhun kohteen mukaan sopivaa ainetta.
Juuri lähti Dynasta ankanpyrstön päällä olevan tavaratelineen ruuvi irti. Ajossa lähti ja hetken ihmeteltiin, että mistä jotain puuttuu kun kuului räminää. Uusi pultti lukitteen kanssa kiinni. Sama pultti pitää penkin kiinni, mutta dynassa kun sitä ei tarvitse irrottaa oikeastaan ikinä, niin ei aiheuta mitään ylimääräistä murhetta avauksessa.
V2moottori kirjoitti: 09:41 14.04.2023.
pehmeää lukitetta olisi hyvä käyttää alumiinin vuoksi, ettei vaan lähde kierteet mukaan….
Mitäs olette mieltä tästä
Mihin kohtaan olet lukitetta laittamassa. Mielipidettä kun kysytään, niin mielestäni lukitteita käytetään yleisesti liikaa ja tarpeettomissa paikoissa. Suurin osa pulteista kestää hyvin ilman sitäkin järkevästi kiristettyinä.
Tällähetkellä oli kyseessä kaasuttimen kiinnityspultit ja mahdollisesti kaasarinläppä….
Ainakin S&S kaasarissa pitää laittaa ilmanputsarin kotelon pohjan kiinnitysruuvit lukitteella… kai ne muutkin pultit voi sietää