Kiitos infosta. Olet oikeassa. Tulpat olivat ihan mustat. Ajattelin pestä ne tärpätillä, mutta tuo kuumentaminen oli mulle uutta. Pitää varmaan jossain välissä vaihtaa pienempi suutin.JKKo kirjoitti: 08:45 13.06.2023.Oliko kovinkin mustat tulpat? Noki on hiiltä, joka on puolijohde. Tulpan keskielektrodin ympäröivän posliinin nokeentuessa syystä tai toisesta muodostuu mahdollisuus, jotta kipinä karkaa pintaa pitkin hiilen muodostaessa helpomman tien vs hyppäys ilmavälin yli.Shortone kirjoitti: 21:44 12.06.2023.Tarkistin bensaletkut ja bensa kulkee normaalisti. NGK tulpat vaihdoin Championeihin ja pienet huikat suoraan sylintereihin niin lähti kertalaakista. NGK tulpat antoivat pienet kipinät ulkopuolella starttia pyörittäessä, mutta ilmeisesti se ei ollut riittävästi. No tästä eteenpäin käytän Championeita.Veijo Esso kirjoitti: 08:23 31.05.2023. Onko kokeiltu uusilla tulpilla? Ei ulkopuolella tehty kipinätesti välttämättä tarkoita, että paineen alla jaksaa vielä sytyttää.
Melkein kaikki erilaisissa säätöhommissa tai turhissa talvisissa tallikäynnistelyissä pimenneet tulpat olen saanut kaasuliekissä kuumentamalla takaisin työkuntoon. Karstan palettua pois alta kuoriutunut tulppa rokkaa taas. Voi olla, että NGK:t on hieman kylmemmät vs Championit tai joku muu, jos niistä ajamalla ero löytyy. Aika monta tarinaa on HD:n ympärillä kuullut noista. Toi-saal-ta ihan vakiot NGK:t tuntuvat toimivan mun ahdetussa Sportsterissa, joten ei ne nyt niin kaukana hyvistä ole.
Dodgen Slant Sixissä ajelin 3 kpl NGK ja 3 kpl Champion tulppaa vajaat 50 tuhatta kilometriä rinnan kertaakaan niitä tarkastamatta tai huoltamatta. Sitten eräänä kosteana syysaamuna virranjakajan alkaessa lyödä läpi kannestaan aina moottoria kuormitettaessa pysähdyin varaosakaupan kohdalla ja vaihdoin tulpat uusiin. Sekä NGK:n että Championin kuluma oli samanmoista ja lopullinen syy häröihin oli ainakin 2x kasvanut kärkiväli. Hyviä tulppia molemmat!
1991 FXLR ei lähde käyntiin
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.
Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.
Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä Kone on edelleen 1340 Evo.Joe Cool kirjoitti: 11:00 13.06.2023.Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.
Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.
Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Ootko ajellut lyhyttä ajoa "ryyppy päällä"? Öljynkulutus, onko merkittävä?Shortone kirjoitti: 20:44 13.06.2023.Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä Kone on edelleen 1340 Evo.Joe Cool kirjoitti: 11:00 13.06.2023.Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.
Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.
Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
- Veijo Esso
- Viestit: 1121
- Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
- Paikkakunta: Rajamäki
- Viesti:
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
48 alkaa olla vakiolle iso. Minulla oli tuollainen, mutta vaihdoin tilalle 44 ja lakkasi nokeamasta tulppaa. Jos tuntuu, ettei 44 riitä, niin tarkasta onko imusarjan ja kaasarin välinen kumi tiivis. Minulla oli siinä joku sellainen korjaussarjan mukana tullut, joka ei kylmänä pitänyt ja aiheutti ongelmia startissa.Shortone kirjoitti: 20:44 13.06.2023. Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä Kone on edelleen 1340 Evo.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Tulpat elpyy myös kuumailmapuhaltimella, tosin omassa tapauksessa oli bensasta kastuneet NGK:t jotka eivät kipinää enää lyöneet. Ei siis nokiset. Kastuivat koska syttymoduli pimeni (Turbo-Saappi kyseessä). ”Ilmakuivatut” tulpat eivät toimineet (uudella modulilla), mutta puhaltimella kuumaksi, ja jäähtymisen jälkeen asennus, niin hyvin käynnistyi.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Mä ihan vaan keittiön kaasuhellalla polttelin noet. Oli semmonen retromeininki. 40 vuotta sitten kuivasin kaasuhellalla Dodgen jarruneistä kostuneet jarrukengät. En suosittele jälkimmäistä ainakaan keittiön uunissa tekemään. Haisee pahalle ja kauan.KariFS kirjoitti: 18:37 14.06.2023. Tulpat elpyy myös kuumailmapuhaltimella, tosin omassa tapauksessa oli bensasta kastuneet NGK:t jotka eivät kipinää enää lyöneet. Ei siis nokiset. Kastuivat koska syttymoduli pimeni (Turbo-Saappi kyseessä). ”Ilmakuivatut” tulpat eivät toimineet (uudella modulilla), mutta puhaltimella kuumaksi, ja jäähtymisen jälkeen asennus, niin hyvin käynnistyi.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Öljyä ei pahemmin kuluta mutta lyhyttä ajoa ryyppy päällä harrastan lähes päivittäin.JKKo kirjoitti: 07:52 14.06.2023. Ootko ajellut lyhyttä ajoa "ryyppy päällä"? Öljynkulutus, onko merkittävä?
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Täytyy vaihtaa 45 tilalle, 44 ei meikäläisellä ole. Tarkistin kumirenkaan ja se on elastinen, mutta tiukka.Veijo Esso kirjoitti: 09:48 14.06.2023.48 alkaa olla vakiolle iso. Minulla oli tuollainen, mutta vaihdoin tilalle 44 ja lakkasi nokeamasta tulppaa. Jos tuntuu, ettei 44 riitä, niin tarkasta onko imusarjan ja kaasarin välinen kumi tiivis. Minulla oli siinä joku sellainen korjaussarjan mukana tullut, joka ei kylmänä pitänyt ja aiheutti ongelmia startissa.Shortone kirjoitti: 20:44 13.06.2023. Suuttimet oli 48 ja 180, eli ei pitäisi olla pahasti pielessä Kone on edelleen 1340 Evo.
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Nyt koetellaan hermoja Tyhjäkäynti todella raju, eikä tyhjäkäyntiruuvin kiertäminen auki tai kiinni vaikuta mitenkään. Jos laitan huikan pois päältä kone huutaa ihan mahdottomasti, kun taas huikka päällä kierrokset laskevat vähän. Jotain on pahasti pielessä
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Onko vetovaijeri kiristetty niin, ettei rajoitinruuvi vaikuta.
Molemmat vaijerit pitää olla niin, että kaasu pois on välys.
Ruuvasitko varmasti läpän rajoitinta, eikä jotakin muuta säätöä
Molemmat vaijerit pitää olla niin, että kaasu pois on välys.
Ruuvasitko varmasti läpän rajoitinta, eikä jotakin muuta säätöä
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Niissä tulpissa on vaihtoväli nykyään 48tkm tai kaksi vuotta, kumpi ensin täytyykään. Vuosiraja on lähinnä tulppien ruostumisen vuoksi, varsinkin tuplatulppa-malleissa piiloon jäävä kynttilä saattaa olla huonokuntoinen (olen tästä ennenkin tainnut täällä mainita). Suhautus paineilmapillillä että enimmät roskat lentää kolosta pois ka WD-40 tai vastaava päälle ettei niin pahasti hapettuisi. Ensikäynnistyksellä tulee mukava uuden moottoripyörän tuoksu kun voide valuu jäähdytysripaa pitkin pakoputkelle…Joe Cool kirjoitti: 11:00 13.06.2023.Jep. Kun polttoaineen syöttö ja kone on kunnossa, tulppia ei tarvitse vaihdella. Ruiskuvehkeillä taitaa tulppien vaihtoväli olla 48 000 km suosituksena eivätkä ne lopussa ole silloinkaan.
Minulla shoveli söi öljyä ja tulppia ja tulpat olivat nopeasti hirveässä karstassa. Aloin jo uskoa huonoihin tulppamerkkeihinkin.
Sitten porautin pytyt ja kunnostutin kannet. Sen jälkeen ei ole tarvinnut tulppiin vilkaista. Ja käytän nykyään ainoastaan H-D tulppia. Jos niitä vaihtaa 10-20v vuoden välein, hinnalla ei ole juurikaan merkitystä
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Nyt tyhjäkäyntiruuvi toimii paremmin. Suihkutin WD40 ja herkistelin vähän vaijereita. Samoten käsihuikka ei enää lisää kierroksia.Pertti kirjoitti: 23:51 16.06.2023. Onko vetovaijeri kiristetty niin, ettei rajoitinruuvi vaikuta.
Molemmat vaijerit pitää olla niin, että kaasu pois on välys.
Ruuvasitko varmasti läpän rajoitinta, eikä jotakin muuta säätöä
Ryyppy on kuitenkin vielä ongelmana. Pyörä lähtee käyntiin helposti ja huikka päällä käy aika nätisti, mutta kun otan huikan pois päältä alkaa pauke ja nykiminen. Huikka päällä ajaessa tulpat taas mustunee. Mitään ilmavuotoja en ole havainnut imusarjan tiivisteiden vaihdon jälkeen. Kaasari on Keihin.
Re: 1991 FXLR ei lähde käyntiin
Just viime viikolla vaihdoin uuden 44 suuttimen ja koko kaasarin viime kesänä.